Tysk återförsäljare presenterar retursiffror för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Tysk återförsäljare presenterar retursiffror för grafikkort

Mindfactory gräver fram statistiska skatter ur sin databas om 120 000 sålda och cirka 3 000 reklamerade grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte framgår om detta bara är för i år, eller senaste året eller sen respektive grafikkort börjat säljas. Det kan ju ge en rätt skev bild när det gäller t ex 2080 Ti om man räknar första halvåret, när det var massa komponentfel. Efter det skulle jag inte tro att kortet sticker ut i fråga om felaktiga exemplar, snarare tvärt om eftersom det troligtvis är lite högre kvalitet på delarna jämfört med lågbudgetkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Asus - off the charts.

Rejected already by the shops?

Permalänk
Medlem

Vad är det man säger? If you dance with the devil...

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Mindfactory kommer regelbundet redovisa returstatistik, jag skulle även vilja se returer för moderkort, minnen och processorer.

stavfel
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pacc:

Asus - off the charts.

Rejected already by the shops?

Grafikort + Asus + AMD = Pestflagg.
Tror att de funkar bättre för Nvidia, men är osäker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mindfactory säljer inte en enda Asuspryl. Varför kan man ju bara spekulera i, men i 99,99% av fallen handlar det om pengar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Synd att det inte framgår om detta bara är för i år, eller senaste året eller sen respektive grafikkort börjat säljas. Det kan ju ge en rätt skev bild när det gäller t ex 2080 Ti om man räknar första halvåret, när det var massa komponentfel. Efter det skulle jag inte tro att kortet sticker ut i fråga om felaktiga exemplar, snarare tvärt om eftersom det troligtvis är lite högre kvalitet på delarna jämfört med lågbudgetkort.

Amd grafikkort hade också massa fel med drivrutiner i början som gjorde att folk returnerade kortet. Fel som i stort sätt är borta nu.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Amd grafikkort hade också massa fel med drivrutiner i början som gjorde att folk returnerade kortet. Fel som i stort sätt är borta nu.

Möjligt, men hårdvarufel är värre än mjukvarufel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara mycket värre för AMD helt ärligt med tanke på hur mycket det skrivits om deras problem

Permalänk
Medlem

Asus är nog de jag haft mest problem med (moderkort och gpu mestadels). ASUS, där skenet bedrar hur bra produkten är egentligen i förhållande till den höga prislappen kontra andra tillverkare enligt min erfarenhet.

Sapphire har fungerat bäst för mig på AMD-sidan.
MSI bäst för mig på NVIDIA-sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att KFA2 var så starka! Har deras RTX 2080 och det fungerar (över 1 år) perfekt med MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Asus är nog de jag haft mest problem med (moderkort och gpu mestadels). ASUS, där skenet bedrar hur bra produkten är egentligen i förhållande till den höga prislappen kontra andra tillverkare enligt min erfarnehet.

Sapphire har fungerat bäst för mig på AMD-sidan.

Har också haft mkt strul med ASUS... På en mängd olika produkter, kan ju ha haft otur dock

Permalänk
Medlem

I artikeln anges returer per sålda enheter, är det returer till återförsäljaren då eller returer från återförsäljaren mot distributören? Handlar det om returer från kund till återförsäljare kan jag mycket väl se att det blir vanligare med dyra kort när folk köper någonting de inte har råd med.

Med det sagt så tycker jag ändå att siffrorna ser bra ut, det skiljer 4 procentenheter mellan lägsta och högsta antalet returer, ingenting i jämförelse mot prisskillnaden mellan exempelvis Palit och MSI.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

I artikeln anges returer per sålda enheter, är det returer till återförsäljaren då eller returer från återförsäljaren mot distributören? Handlar det om returer från kund till återförsäljare kan jag mycket väl se att det blir vanligare med dyra kort när folk köper någonting de inte har råd med.

Med det sagt så tycker jag ändå att siffrorna ser bra ut, det skiljer 4 procentenheter mellan lägsta och högsta antalet returer, ingenting i jämförelse med prisskillnaden mellan exempelvis Palit och MSI.

Det finns helt klart olika sätt att tolka informationen. En annan aspekt är att om en grafikkortstillverkare har bra support och RMA-rutiner kanske fler väljer att returnera kortet direkt till dem, medan om det är svårt att komma i kontakt med dem, frakten för att returnera till tillverkaren är dyr och det tar lång tid att få det lagat/ersatt kanske man väljer att gå direkt mot butiken istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Bra att Mindfactory som vanligt visar siffror, önska fler butiker kunde följa efter.

Hade gillat om de öppnade upp för direkthandel med oss Svenskar, definitivt en ÅF jag vill handla med.

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat Zotac och de håller hög kvalité, fattar inte varför Inet inte säljer Zotac.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Rx 5700-serien har ju haft lite dåligt rykte om sig, men förutom för Powercolor verkar det ju ha varit rätt normala nivåer på RMA:n. Men, ser man på totalen så är ju Powercolor-korten också de mest populära (bra ljud, värme och prestanda i reviews), vilket drar upp medeltalet rätt ordentligt.

Konstigt att en annars bra tillverkare har så där höga reklamationsnivåer...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Blev lite skraj när jag såg Powercolor Red Devil.. jag har ju ett 5600xt.. Hittills (2 månader) så har det tuggat på utan några problem. Håller tummarna!

Enda grafikkort jag haft som strulat (hög temp med artefakter) var ett Asus R9 280X.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Grafikort + Asus + AMD = Pestflagg.
Tror att de funkar bättre för Nvidia, men är osäker.

Nä! Asus är ju bäst!... bara inne på mitt 3e RX 5700 XT... ångrar ganska brutalt idag att jag inte la de där extra kronorna på ett Sapphire kort istället men mitt 3e kort har inte börjat strula än och går "bara" till 96'c VRM temps vid 100% belastning.

Kommer varken köpa något från Asus eller Komplett i framtiden efter detta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har returnerat RTX 2080 ti totalt tre gånger från två olika tillverkare. Riktigt meck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

I artikeln anges returer per sålda enheter, är det returer till återförsäljaren då eller returer från återförsäljaren mot distributören? Handlar det om returer från kund till återförsäljare kan jag mycket väl se att det blir vanligare med dyra kort när folk köper någonting de inte har råd med.

Det är tydligen en salig blandning, både RMA och rena "retur för jag gillade inte produkten"och som Powercolour kommenterar på reddit beror många returer på dåliga drivers, inte dåliga kort.

Correct, also I've asked our PM to give me the most updated numbers and if you take all the cards that are returned for whatever reason and or was actually working (not faulty, the RMA rate is 2.8%.

Also to note, that Red Devil was the most sold card on the time period where AMD had the most issues with the drivers, the card itself didn't had problems but some users decided to RMA their card which led to higher numbers overall.

En tysks site har grottat ned sig ytterligare i statistiken för att försöka reda ut vad som är vad: https://www.pcgameshardware.de/Grafikkarten-Grafikkarte-97980...

Permalänk
Medlem

Asus är lite som Apple fast med grafikkort.

Kostar mer men är inte bättre och ofta sämre än billigare alternativ!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nä! Asus är ju bäst!... bara inne på mitt 3e RX 5700 XT... ångrar ganska brutalt idag att jag inte la de där extra kronorna på ett Sapphire kort istället men mitt 3e kort har inte börjat strula än och går "bara" till 96'c VRM temps vid 100% belastning.

Kommer varken köpa något från Asus eller Komplett i framtiden efter detta.

Är det inte 3:e gången gillt som man kan häva ett sådant köp?
Asus-kort är nog inga problem att köpa såvida det nVidia, för AMD-GPU's känns det som att de supit bort dokumentationen och istället byggt lite på måfå...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Läste detta på Toms igår, sen om Toms siffror är missvisande vet jag dock inte!
https://www.tomshardware.com/news/amd-nvidia-gpu-rma-rate-lis...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Asus är lite som Apple fast med grafikkort.

Kostar mer men är inte bättre och ofta sämre än billigare alternativ!

Mjapjatja... enligt min mening är det exempelvis Asus som har det allra bästa 2080 Ti-kortet om man ser till prestanda/ljudnivå (det viktigaste för mig). Strix-serien brukar vara bra, åtminstone de jag haft (två 980, ett 2080 Ti).

Men har även haft MSI (1080) och EVGA (980 Ti), som också var riktigt bra.

Notera att Asus inte är mitt förstahandsval, ingen tillverkare är det, det är helt upp till varje kort att bevisa sin köpvärdighet, oberoende av tillverkare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Läste detta på Toms igår, sen om Toms siffror är missvisande vet jag dock inte!
https://www.tomshardware.com/news/amd-nvidia-gpu-rma-rate-lis...

De hänvisar ju också till Mindfactorys statistik. Det är alltså samma siffror.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Enda gången någonsin ett grafilkort strulat för mig var första generationems geforce 4600ti från gigabyte/nvidia. Ficl pengarna tillbaks från komplett norge efter något år eller två eftersom de inte hade ersättningskort.

Mina två sapphire rx 480 är de jag kört hårdast sedan de först släpptes. typ 4-5 år gamla eller vad det blir har jobbat inni helvette med mining och spel kanske snurrat aktivit i över 3 av de åren fungerar fortfarande prima. Dock standard amd blower fan på de.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant!
SweC: Återkoppla gärna till Mindfactory att deras öppenhet uppskattas.

Saker jag noterade:
* Nvidias Supervarianter ligger överlag bättre än deras "icke Super" dito
* Sapphire ligger mycket bra till trots att de sålt flest kort (och jag köper bara AMD från Sapphire )
* Samma sak för MSI och KF2 för Nvidias GPUer

Information jag saknar/skulle vilja se:
* Hur många av dessa returer är ångrat köp?
* Hur ser reklamationer (RMA) ut över tid? Jämt utspritt, mest i början, många efter ett år?

Permalänk
Skrivet av pacc:

Asus - off the charts.

Rejected already by the shops?

Skrivet av Ratatosk:

Grafikort + Asus + AMD = Pestflagg.
Tror att de funkar bättre för Nvidia, men är osäker.

Borde du inte svarat på Engelska? Så han förstår?

Visa signatur

9900k på vatten