Permalänk
Medlem

Att avinstallera Linux?

Jag är sannerligen ingen fena på Linux men då jag skulle konfigurera en dedikerad dator för en gammal racingsimulator (GPL) för ett par år sedan installerade jag mitt första Linux (Mint) o kunde med framgång köra spelet via Wine i flera år. Har nu bestämt mig för att testa en rekommenderad modern simulator, men från allt jag läst om denna så bör den köras direkt under Windows. Även om vissa fått till det under Wine är det uppenbart att be om allehanda strul med just detta spel.

Så jag behöver rensa datorn för en nyinstallation av Win10. Funderar på att utnyttja en licens jag har i en sovrumsdator som i princips bara kör browsers för stream och installera Linux på den istället. Då sparar jag in en licens.

Men är mycket tacksam om råd steg-för-steg hur jag nu ska göra. Har hört att det finns procedurer för att rensa 'Linux-partioner' etc. Datorn har f.ö. endast USB-anslutningar och ingen CD-enhet.

Även om jag för flera år sedan lyckades göra installationen av Linux Mint och sedan också klarade att få in såväl Wine som mitt spel så var det länge sedan och då jag normalt inte jobbar på OS-nivå i systemet är jag tacksam om ni formulerar för en 'dummie' ;).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Du kör win10 från en usbsticka, eventuellt behöver du ändra boot ordningen så att USB är före hårddisken. Sen väljer du bara att rensa hela hårddisken när du håller på och installerar win10, jag tror inte det är konstigare än så.

Permalänk
Medlem

Inatallera windows från USB-minne och i installationsprogrammet för windows tar du bort alla partitioner och markerar hela disken för windows. Om du behöver behålla filer från linux tar du backup på dessa innan du börjar installera om datorn.

Permalänk
Medlem

1) Ladda ned Killdisk och använd dess mjukvara Boot Disk Creator som installerar Killdisk på USB och välj sedan USB prioritet i BIOS inställningarna. Därefter kan du boota Killdisk från USB och rensa datorns hårddisk. https://www.killdisk.com/killdisk-freeware.htm

2) Använd Windows egna mjukvara för att installera installationsmedia på en USB: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/

3) När du väljer installera nu kommer du att kunna se två alternativ: välj det andra(avancerat...något). Efter det kommer du att kunna se lagringsalternativ något i stil med "0 oallokerat minne .... [hårddiskens storlek] ". Installera där. Det är det enda som borde dyka upp om du använder Killdisk och annars så kan du försöka att ta bort allt tills du har ett alternativ som du inte kan ta bort, installera där.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att installera Windows över Linux. Windows installation brukar radera MBR och installera sitt. Ibland kan man behöva ta bort Linuxpartitionerna innan man installera Windows. Har hänt Windows install klagar på att den inte hittar nån disk, men detta märker du när du försöker installera Windows.

Windows installerar man med USB-sticka. Du ser här hur du ska göra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tackar och det var ju inga större problem. Den datorn bör ju snabbt vara rensad.

Får forska lite kring rutiner kring flyttning av Win10-licensen från sovrumsdatorn och kolla om jag kommer ihåg hur jag installerade Linux Mint. Tror jag har en installationsfil i alla fall. Men detta blir en senare fråga. Har inte tid att göra sakerna nu.

Det var en angenäm bekantskap att köra Linux Mint. Rättframt interface och helt stabilt rakt igenom, trots att min simulator från 1998 kördes mha Wine. Men då jag bara sysslade med dess OS-relaterade rutiner i samband med att jag konfigurererade datorn glömmer man snabbt bort allt som är lite 'udda'. Hade ingen större anledning att underhålla de kunskaperna och efter ett par år är man lite lost igen. Men det gick ju bra då och ska säkert kunna få till en installation igen. Perfekt att spara lite pengar då jag ändå har 3 aktiva Win10-licenser. Och från en dator jag bara ska ha för att se streamad TV och film från sången vore det ju perfekt med Linux.

Får se om jag får anledning att återkomma då det är dags för den installationen då Win-licensen är 'flyttad'. Snabbfråga blir väl om Linux-installationen kommer fixa formateringen av disken själv på motsvarande sätt? Sist hade jag en egenbyggd helt ny maskin som fick Linux som första OS. Men som sagt, en sak i taget.

Stort tack iaf för snabba responsen på första frågan.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Ubuntu är i alla fall mycket lätt att installera. Det är bara att ladda ned 20.04 LTS från webbsidan och installera den på USBn med Rufus.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Ubuntu är i alla fall mycket lätt att installera. Det är bara att ladda ned 20.04 LTS från webbsidan och installera den på USBn med Rufus.

Behöver inte bry mig om att rensa upp från den tidigare Win10-installationen eller något alls? Själva installationen formaterar om disken så som Linux vill ha den eller?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Behöver inte bry mig om att rensa upp från den tidigare Win10-installationen eller något alls? Själva installationen formaterar om disken så som Linux vill ha den eller?

Ja, jag har kunnat göra så utan att stöta på problem.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kör win10 från en usbsticka, eventuellt behöver du ändra boot ordningen så att USB är före hårddisken. Sen väljer du bara att rensa hela hårddisken när du håller på och installerar win10, jag tror inte det är konstigare än så.

Bara en senkommen följdfråga. Då jag för ett par år sedan installerade Linux var jag lite närmare hur man interagerar mot OS. Sedan dess har jag bara kört den. Har ändrat Boot-ordning i DOS/Win via uppstartsmeny, men hur kan jag kontrollera så USB blir Boot-disk från Linux OS? Gäran detaljerat för 'Dummies'

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Bara en senkommen följdfråga. Då jag för ett par år sedan installerade Linux var jag lite närmare hur man interagerar mot OS. Sedan dess har jag bara kört den. Har ändrat Boot-ordning i DOS/Win via uppstartsmeny, men hur kan jag kontrollera så USB blir Boot-disk från Linux OS? Gäran detaljerat för 'Dummies'

Ska man bara tillfälligt boota från USB brukar jag trycka F12 (eller vad du har i ditt BIOS) direkt när man startar datorn för att välja disk att starta. Mer permanent är att ställa prioritet i BIOS att försöka starta på USB först. Går även att lägga till ett startalternativ i bootliadern t.ex. i GRUB. Men jag gör normalt inte detta för USB-diskar eftersom de brukar vara tillfälligt inkopplade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DanMicke:

Bara en senkommen följdfråga. Då jag för ett par år sedan installerade Linux var jag lite närmare hur man interagerar mot OS. Sedan dess har jag bara kört den. Har ändrat Boot-ordning i DOS/Win via uppstartsmeny, men hur kan jag kontrollera så USB blir Boot-disk från Linux OS? Gäran detaljerat för 'Dummies'

Det är inte operativsystemet som bestämmer det utan det är moderkortet som väljer varifrån det börjar läsa in data, när du väl kommit till bootloadern så är den processen redan avklarad så bootenhet måste du välja i moderkortets menyer.
Det kan däremot gå att boota från en enhet och läsa in operativsystemet från en annan, det är faktisk en mycket vanlkig felorsak för folk som klantar sig när de installerar win utan att koppla bort alla andra enheter än den de vill installera på för de vill oftast ha både os och bootloader på samma enhet och inte sprida ut det på flera enheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.