Nyinköpt Corsair H115i PRO RGB hittas ej av systemet

Permalänk
Medlem

Nyinköpt Corsair H115i PRO RGB hittas ej av systemet

Efter en lyckad installation utan konstigheter så startade jag upp datorn för att först mötas av "CPU FAN ERROR!" (kopplat in pumphuvudet i CPU_FAN). Klickar förbi det och bootar upp Windows 10. Kylaren känns inte igen i device manager och ej heller lyckas jag manuellt att installera drivrutinen för USBXP-enheten. Enheten hittas inte heller av Corsair Link eller iCUE. Även avinstallerat EVGA Precision X1, HWinfo samt NZXT CAM.

Jag hör och känner att pumpen arbetar men fläktarna rör sig inte ur fläcken.

Någon som har erfarenheter av detta?

Stort tack på förhand!

Mitt system består bl.a. av:
Asus ROG Strix X470-f
Ryzen 7 3700X
EVGA 2080 Ti Black Edition
Corsair Vengeance LPX 3600Mhz 2x16GB
Corsair RM650

Permalänk
Medlem

fläktarna kopplas till cpu-fan och pumpen till cpu-water-pump eller annan strömkontakt(pumpen ska väl inte pwm styras)

Kontrollenheten inkopplad till intern USB port? Har du vänt sladden rätt?

// LZ

Permalänk
Medlem

På denna modell så kopplas fläktarna direkt till pumphuvudet och regleras därifrån. Testat att koppla pump tach cable (enkeltrådig) till AIO_PUMP och CPU_FAN (den sistnämnade har då manuellt justerats upp till 100 %). USB är rättvänd då tionde stiftet är blockat på mobo samt interna USB-kabeln.

En work-around som jag har gjort är att koppla från en FAN-header direkt till PWN-fläktarna. Dock så tappar jag ju själv funktionaliteten med detta fläktsystem och det hittas fortfarande inte i Windows. Börjar tro att det är defekt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Solved: En defekt sata-kabel var orsaken. Nu är allt som det ska.

Permalänk
Inaktivt företagskonto