Magnetiskt fält kring elledning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Återigen vilka sorters risker? Är det några utöver de jag nämnde i det (i princip) första inlägget i den här diskussionen, dvs att kraftiga magnetfält kan orsaka objekt att flyga hejvilt? Har du isåfall länk till en pålitlig källa som backar upp det?

Jag har kommenterat en olycka om du läser tråden, för min del är det ointressant om man klämmer eller bränner sig på objekt som värmts upp av fälten eller om kroppen påverkas direkt av kraftfältet, det är kraftfältet som skapar problemen som ökar risken för skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har kommenterat en olycka om du läser tråden, för min del är det ointressant om man klämmer eller bränner sig på objekt som värmts upp av fälten eller om kroppen påverkas direkt av kraftfältet, det är kraftfältet som skapar problemen som ökar risken för skador.

Det håller jag självklart med om, men med tanke på den tidigare diskussionen i tråden så är det lätt att tolka ditt tidigare inlägg som att magnetfältet har direkta skadliga effekter på kroppen, snarare än indirekta.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200