Förstärkare till gammalt ljudsystem!?

Permalänk

Förstärkare till gammalt ljudsystem!?

Tjenis! Har ett gammalt samsung ht-p1200 som jag behöver lite mod hjälp med, det är ett hemmabiosystem.

Grejen är den att förstärkaren har pajjat som suttit integrerad i subben (hade upp den för att undersöka ett eventuellt mod jag ville göra, varpå flera kondingar sprängdes en kort tid därefter, R.I.P)

Nu till min fråga, är det möjligt att ta vilken förstärkare som helst och koppla upp alla speakers samt sub till den så länge förstärkaren har rätt specs mot mina speakers? Och hur exakt måste det vara, högtalarna är på 3ohm 130w x4 +sub, måste jag då hitta en förstärkare med exakt den outputen?

För övrigt så vill jag endast kunna spela upp ljud via dom, skiter i surroundljud ska inte användas till tv eller dylikt! Tacksam för tips!

Permalänk
Vila i frid

...det brukar oftast vara det enda som behöver bytas, dvs de trasiga kondingarna. Den förstärkare du tänkt använda måste tåla så pass låg impedans som 3 ohm. Risken/chansen finns att en 4 ohms förstärkare ger dig väsentligt högre THD än specat och i värsta fall plågar ihjäl sluttrissorna - om det är en gammal design med diskreta transistorer - om du spelar högt.

Permalänk
Skrivet av Kalasfredde:

Nu till min fråga, är det möjligt att ta vilken förstärkare som helst och koppla upp alla speakers samt sub till den så länge förstärkaren har rätt specs mot mina speakers?

Nnnnnjae. Förstärkaren i subwoofern gör en massa saker utöver förstärkandet -- där finns även delningsfilter och signalbehandling/equalizer. Kanske går det att konfigurera en vanlig hemmabioförstärkare på samma sätt, kanske inte. Dessutom verkar kablaget mellan DVD-spelaren och förstärkaren i subwoofern ha någon spezialkontakt som inte finns på vanliga hemmabioförstärkare. Kanske är signalen mellan DVD-enheten och förstärkaren vanlig linjenivå, kanske inte. Även kontakterna till front- och surroundhögtalare behöver tas bort eller bytas.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

...det brukar oftast vara det enda som behöver bytas, dvs de trasiga kondingarna. Den förstärkare du tänkt använda måste tåla så pass låg impedans som 3 ohm. Risken/chansen finns att en 4 ohms förstärkare ger dig väsentligt högre THD än specat och i värsta fall plågar ihjäl sluttrissorna - om det är en gammal design med diskreta transistorer - om du spelar högt.

Tanken var att skrota allt förutom själva högtalarmembranen/lådan, vad är THD för någe?

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Nnnnnjae. Förstärkaren i subwoofern gör en massa saker utöver förstärkandet -- där finns även delningsfilter och signalbehandling/equalizer. Kanske går det att konfigurera en vanlig hemmabioförstärkare på samma sätt, kanske inte. Dessutom verkar kablaget mellan DVD-spelaren och förstärkaren i subwoofern ha någon spezialkontakt som inte finns på vanliga hemmabioförstärkare. Kanske är signalen mellan DVD-enheten och förstärkaren vanlig linjenivå, kanske inte. Även kontakterna till front- och surroundhögtalare behöver tas bort eller bytas.

Aa tanken var att skrota allt inklusive dvd-spelaren, det är en 13-pin, av att döma på schemat har varje högtalare haft en egen signal från dvd spelaren intill förstärkaren som sitter i woofern. Högtalarna har vanliga + - anslutningar så hade förhoppningar att jag bara skulle kunna trycka in dem i en passande förstärkare!