Hmm - får jag sälja min X-Plane 11 licens?

Permalänk

Hmm - får jag sälja min X-Plane 11 licens?

Kan någon svara på om jag får sälja vidare min XP 11 licens om jag avinstallerar helt från min dator? =P
Är väl i o f s kopplad till min mail, men köparen kan väl knappra in både mail och kod efter köpet?

Men är det...legalt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen skillnad om du skulle sälja en fysisk kopia av spelet(?). Frågan är väl om du vill att köparen får tillgång till din e-post. Det kanske går att knappa in nyckeln i Steam dock, eftersom att det går att köpa där.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

@Dreijer: Hmm. Jag det måste ju funka, såvida nycklar direkt från deras egen sajt funkar i Steam. Jaja..jag får kika vidare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hittade just:

"You can buy X-Plane Steam or X-Plane Digital Download. These are separated products, so you cannot activate Digital Download on Steam. ... This key will allow you to download, install, and use X-Plane 11 without needing any other products (like Steam)"

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ja, alltså enligt EU så har konsumenten rätt till att sälja spel. Även om de är digitala.
Steam har bland annat varit i domstol för att användare ska få sälja vidare sina spel licenser. Men det är just det här som är svårt också. Det står att man ska kunna göra det inom EU, men hur många företag tillåter det egentligen om man inte har en fysisk kopia?

Alltså, helt lagligt. Men sen om koden är kopplat till din mejl tillför ju problem om du såklart inte vill ge den på köpet eller om mejlen inte går att byta till någon helt ny som du skapar? Har du det på steam så blir det bökigare.

Permalänk
Medlem

Brukar väl stå i något finstilt att du äger inget om du köper digitalt och på så sätt se till att du inte kan sälja vidare då du aldrig ägde det till att börja med? Om det håller enligt EU lag vet jag inte.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x