Första jobb (prövoanställning), har frågor om lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Man kan lätt tro att de flesta som svarar i den här tråden aldrig haft ett jobb för de svarar fel. Arbetsgivaren kan vänta upp till en månad innan du får ett anställningsavtal, regleras i Lagen om anställningsskydd, paragraf 6 c som lyder:

https://lagen.nu/1982:80

Intressant, så vad för garantier har jag i och med att jag faller under "under 3 veckor" regeln? Vad händer om han inte vill betala något och sen försöker dölja anställningen eller liknande? Tänker lagen måste väl skydda mig på nåt sätt om den säger att man kan inte behöver ge något avtal som arbetsgivare?

Känns konstigt att han inte behöver ge något alls om anställningen är under 3 veckor, det hjälper ju bara honom att försöka utnyttja mig? Förstår inte riktigt poängen.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Säger inte kollektivavtalet för servitris att man ska få lön, även under prövoanställning? Potentiellt mindre men ändå en lön.

Oavsett så såg vi att de har ett kollektivavtal, så jag ska väl inte ens behöva förhandla något angående lön alls? Det är väl bara att be om papper på allt osv, lön måste de väl följa enligt kollektivavtalet?

Muntligt avtal ska gälla men det brukar inte vara så lätt att styrka, så i princip om du inte skrivit på ett avtal så är du inte anställd öht. Inte provanställd ens, det behöver du också skriva på kontrakt för.

Jag skulle säga att om de blåser dig så har du åtminstone lärt dig något, det kanske två dagars slit är värt. Men låt det inte gå längre än så, du tjänar inget mer på att vänta med att skriva på avtal.

Permalänk
Medlem

Genom min syster känner jag fd Storägaren och en grundarna till Pinchos. Han sålde sina aktier i fjol, han har byggt upp det från grunden och är en reko kille så om organisationen i övrigt speglar hur han är/var som ledare kan du va lugn.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Genom min syster känner jag fd Storägaren och en grundarna till Pinchos. Han sålde sina aktier i fjol, han har byggt upp det från grunden och är en reko kille så om organisationen i övrigt speglar hur han är/var som ledare kan du va lugn.

Ja asså i alla fall den restaurangen jag jobbar på verkar bra, kollegorna som jobbar där är glada, och vissa har jobbat där länge. Chefen är ung och en skön kille all-around, och jobbar faktiskt rätt hårt, han är den typen som gör allt själv och kör högt tempo. Jag tror inte han försöker blåsa mig så jag är inte jätteorolig, men jag vill såklart vara säker.

Och jag vill inte heller ge honom intrycket att jag är orolig att han blåser mig när jag går och pratar med honom, då kanske han inte vill ge mig jobbet. Så jag vill ju få klart för mig vad vi båda ska följa och hur det funkar. För han kanske vänder på det och säger "nej det behövs inte" eller försöker komma upp med något annat, då är det bra att veta om jag bör acceptera det eller om jag ska stå fast vid att få något kontrakt/avtal.

För som ni kanske såg i lagen så måste han tydligen inte ge mig något om anställningen är under 3 veckor. Så om jag pushar honom för mycket kan det ge fel intryck som sagt, och det är ju fler som prövas på detta jobb, och jag kan lätt se att han ser mig som nån bråkmakare eller så, och väljer någon annan över mig.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Jag står fortfarande vid mitt råd:
1. Ta kontakt med Facket och be om information om vad som gäller i din situation,att du bara pratar med facket är inget arbetsgivaren får reda på.
2. Prata med chefen och be om anställningsavtal och fråga vilken lön som gäller. (Blir mycket lättare när du vet vad som gäller och vad du kan kräva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Okej, jag kan prata med min pappa först, han jobbar som fackman själv så han kan detta. Sen går jag väl till chefen och ser vad han säger.

Chefen annars verkar rätt schysst och genuin, jag skulle bli förvånad om han försöker blåsa mig faktiskt, så jag håller tummarna att det blir bra! I värsta fall är det 2 dagar jag jobbade utan lön, inte hela världen. Vill han inte ge mig något avtal eller så, så säger jag ju bara upp mig genast.

Det låter som rätt väg att gå. Prata med chefen först, så löser det sig där direkt förhoppningsvis

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Man kan lätt tro att de flesta som svarar i den här tråden aldrig haft ett jobb för de svarar fel. Arbetsgivaren kan vänta upp till en månad innan du får ett anställningsavtal, regleras i Lagen om anställningsskydd, paragraf 6 c som lyder:

https://lagen.nu/1982:80

Att ha koll på lagen och att ha jobbat hör nog inte ihop.
Det folk skriver här (inkl det jag själv skrev) är mer hur vi upplevt att det fungerar i praktiken.
Om jag inte va desperat skulle jag iaf aldrig börja jobba innan jag skrivit på kontrakt. Restaurangbranschen har jag inte jobbat i, där kanske man förväntas jobba innan man skrivit på kontrakt. Har du jobbat i restaurangbranschen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Att ha koll på lagen och att ha jobbat hör nog inte ihop.
Det folk skriver här (inkl det jag själv skrev) är mer hur vi upplevt att det fungerar i praktiken.
Om jag inte va desperat skulle jag iaf aldrig börja jobba innan jag skrivit på kontrakt. Restaurangbranschen har jag inte jobbat i, där kanske man förväntas jobba innan man skrivit på kontrakt. Har du jobbat i restaurangbranschen?

Är det värt att prata med någon av kollegorna kanske, hur de gjorde?

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Säger inte kollektivavtalet för servitris att man ska få lön, även under prövoanställning? Potentiellt mindre men ändå en lön.

Oavsett så såg vi att de har ett kollektivavtal, så jag ska väl inte ens behöva förhandla något angående lön alls? Det är väl bara att be om papper på allt osv, lön måste de väl följa enligt kollektivavtalet?

jo men verkar ju som at TS jobbat papperslös i nästan två veckor som "prövotid" så de kan lika gärna hävda att hon aldrig jobbat där och inte ge en krona för de två veckorna.

men kanske misstog mig om det och att det finns ett papper för de redan jobbade dagarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo men verkar ju som at TS jobbat papperslös i nästan två veckor som "prövotid" så de kan lika gärna hävda att hon aldrig jobbat där och inte ge en krona för de två veckorna.

men kanske misstog mig om det och att det finns ett papper för de redan jobbade dagarna.

Han faktiskt ;). Märkte att jag skrev servitris och inte servitör, har ändrat det nu!

Men ja det är ju detta som jag är lite orolig kan hända, inte för att jag tror det kommer hända dock.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Är det värt att prata med någon av kollegorna kanske, hur de gjorde?

Ja varför inte, det skadar inte att höra dig för med någon kollega hur länge de fick vänta på kontrakt, och vad mer du nu har för frågor.
Du får väl tänka på bara att de som fortfarande jobbar där nog har haft en bra erfarenhet av det, medan om någon faktiskt blivit blåst så jobbar de nog inte kvar där.

Permalänk
Skrivet av Cranzle:

Han faktiskt

Men ja det är ju detta som jag är lite orolig kan hända, inte för att jag tror det kommer hända dock.

ok då... det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Här kan man kolla lite restauranger osv.

https://www.schystavillkor.se/

Enbart de som går under HRF.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Här kan man kolla lite restauranger osv.

https://www.schystavillkor.se/

Enbart de som går under HRF.

Tyvärr verkar inte denna restaurang ha HRF verkar det som, de är inte med på kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Intressant, så vad för garantier har jag i och med att jag faller under "under 3 veckor" regeln? Vad händer om han inte vill betala något och sen försöker dölja anställningen eller liknande? Tänker lagen måste väl skydda mig på nåt sätt om den säger att man kan inte behöver ge något avtal som arbetsgivare?

Känns konstigt att han inte behöver ge något alls om anställningen är under 3 veckor, det hjälper ju bara honom att försöka utnyttja mig? Förstår inte riktigt poängen.

Inte för att vara den men oavsett vad lagen säger så bör man tillämpa sunt förnuft när det kommer till en anställning (oavsett prövotid). I detta fall hade jag inte arbetat överhuvudtaget innan påskrivet avtal och genomgång av kollektivavtal, förmåner och dylikt.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hej!

Jag har en 2 veckors prövotid på Pinchos restaurang som servitör, jobbet är på deltid (inte specificerat mer än så) och jag har än så länge jobbat 2 dagar den senaste helgen, inne på andra och sista veckan nu då.

Under intervjun och under hela tiden jag jobbat där har chefen aldrig nämnt något om avtal, lön osv. Pinchos är rätt stort så jag tror inte de försöker lura/utnyttja mig, men jag vill ändå vara säker för jag är ny på detta och lite orolig att chefen kanske dragit mattan under mig. Jag vet inte ens om de har ett kollektivavtal, ni ser nedan i bilden att de inte nämner det. Det är dock som sagt en stor kedja så det vore konstigt om de inte var med i något.

Artikeln på platsbanken hade detta under villkor osv
https://i.imgur.com/fyrw8L7.png

Så är det något jag borde prata med chefen om kanske? Vad för rättigheter har jag och vad jag kan begära liksom? Eftersom lönen står som "enligt överenskommelse" och vi inte ens pratat om det ännu blir jag lite orolig.

Personalliggare, restaurang
Du som bedriver verksamhet inom restaurang, måste enligt lag föra personalliggare. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som är verksamma i din lokal och när.

Hoppas du skrivit i den varje dag dina timmar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Personalliggare, restaurang
Du som bedriver verksamhet inom restaurang, måste enligt lag föra personalliggare. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som är verksamma i din lokal och när.

Hoppas du skrivit i den varje dag dina timmar.

Det är arbetsgivarens ansvar att se till så personalliggaren blir korrekt ifylld. Inte den anställdes ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Personalliggare, restaurang
Du som bedriver verksamhet inom restaurang, måste enligt lag föra personalliggare. Det innebär att du varje dag måste anteckna i personalliggaren vilka som är verksamma i din lokal och när.

Hoppas du skrivit i den varje dag dina timmar.

Antar att jag har det? Vid entren där vi har alla skärmar med bokningar och dylikt har vi även så man stämplar in/ut (digitalt) genom att fylla i personnummer.

Så det ska vara lugnt, det är definitivt loggat och sparat vilka timmar jag jobbat där.

Permalänk

Så som jag har fått lära mig så ligger bevisbördan på arbetsgivaren i dessa fall. Med andra ord så även om arbetsgivaren nekar så är det en anställning genom passivitet.
https://lagen.nu/begrepp/Anst%C3%A4llningsf%C3%B6rh%C3%A5llan...

Finns det ingen avtal om provanställning eller tidsbegränsad anställning är det en tillsvidareanställning.
Arbetsgivaren gör sig också skyldig till att bryta mot LAS § 6c om de väntar längre än 1 månad.
https://lagen.nu/1982:80

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Man kan lätt tro att de flesta som svarar i den här tråden aldrig haft ett jobb för de svarar fel. Arbetsgivaren kan vänta upp till en månad innan du får ett anställningsavtal, regleras i Lagen om anställningsskydd, paragraf 6 c som lyder:

https://lagen.nu/1982:80

Är arbetsgivare, kände ej till ovan. Men oavsett, jag finner det ganska oseriöst att en arbetstagare skulle förväntas börja och jobba utan att ha fått skriftligt avtal med all information. Men jag kanske är lite präglad av min bransch där det kan ta uppemot 12 månader att hitta rätt kandidat och det ofta är veckor eller månader av förhandling innan anställning.

Permalänk
Medlem

Pinchos verkar delvis köra med ett franchisekoncept, så även om Pinchos skulle ha kollektivavtal så är det inte säkert att företaget du jobbar på har ett kollektivavtal bara för att det råkar stå Pinchos på skylten ovanför dörren.

LAS är för övrigt semidispositiv (2 paragrafen, 3-4 stycket), om kollektivavtal inte finns så gäller LAS, men kollektivavtal gäller över LAS - kan man säga eftersom det sannolikt inte finns några kollektivavtal som står i strid mot LAS. Paragraf 6c kan ändras av kollektivavtal under vissa förutsättningar.

Att lista ut vilket kollektivavtal man går under är inte enkelt. Det finns ett par hundra att välja mellan. En förutsättning är att veta vilket avtal som arbetsgivaren skrivit på, men då måste man ju veta vilket företag man faktiskt jobbar åt. När man vet det är det bäst att fråga facket, en mindre arbetsgivare kommer inte att kunna säga exakt vad avtalet heter. Och ja, det kan finnas flera avtal per branch, men jag vet inte hur det ser ut i restaurangbranschen.

En taktik för att försöka få lite feedback skulle ju kunna vara att skicka ett SMS till chefen med bankkontot där du tänker få lönen för provanställningen utbetalad. Om det är ett seriöst företag kommer du få ett positivt svar.

Att du uttrycker dig i form av ”prövoanställning” i stället för det vedertagna provanställning gör mig lite orolig. Så länge det handlar om en anställning kan man nog förutsätta lön, men om det uttrycktes som ”prövotid” eller liknande så kan det nog bli knepigt. På det hela taget är din situation inte proffessionellt skött, men man kan nog inte heller räkna med att restaurangchefer ska vara proffs på att anställa personal, även om de borde vara det.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte nödvändigtvis dra på de stora växlarna på en gång. Jag har också haft jobb där jag aldrig sett röken av anställningsavtal, men fått lön som jag ska ändå. Slutade faktiskt idag på just ett sånt timjobb som jag haft på sidan av studierna i ca 4 år.

Ta upp det med chefen. Det är inget konstigt att den anställde pratar lön och avtal. Det vore märkligt om han/hon tog illa upp eller såg negativt på det (förutsatt att du inte börjar anklaga någon eller nåt, förstås). Gör det lite avslappnat sådär bara: "Du förresten, jag tänkte på det här med anställningsavtal och lön och sådär... hur funkar det?"

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Hur har det gått för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@Cranzle: Hur har det gått för dig?

Har inte fått några nya jobbtider ännu, tänkte jag kunde ta det då men det har inte blivit något denna vecka. Antagligen gav han de andra applikanterna tid istället (jag var den enda som tog förra helgen). Han intervjuade mer folk denna vecka så de ska också få sin prövotid nu. Jag ger dig till måndag innan jag tar kontakt, vet inte hur tidigt han meddelar om arbetstider (han kanske ger mig tider imorgon för allt jag vet).

Men jag får nog kontakta honom verkar det som, för han sa ändå 2 veckor prövotid. Inte säker om han menade som i arbetsveckor eller veckor överhuvudtaget. Om det är den senare så ska han ju fixa betalningen och det nu efter helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hej!

Jag har en 2 veckors prövotid på Pinchos restaurang som servitör, jobbet är på deltid (inte specificerat mer än så) och jag har än så länge jobbat 2 dagar den senaste helgen, inne på andra och sista veckan nu då.

Under intervjun och under hela tiden jag jobbat där har chefen aldrig nämnt något om avtal, lön osv. Pinchos är rätt stort så jag tror inte de försöker lura/utnyttja mig, men jag vill ändå vara säker för jag är ny på detta och lite orolig att chefen kanske dragit mattan under mig. Jag vet inte ens om de har ett kollektivavtal, ni ser nedan i bilden att de inte nämner det. Det är dock som sagt en stor kedja så det vore konstigt om de inte var med i något.

Artikeln på platsbanken hade detta under villkor osv
https://i.imgur.com/fyrw8L7.png

Så är det något jag borde prata med chefen om kanske? Vad för rättigheter har jag och vad jag kan begära liksom? Eftersom lönen står som "enligt överenskommelse" och vi inte ens pratat om det ännu blir jag lite orolig.

Restaurangbranschen är ökänd för att ha dåliga villkor, lön och chefer som inte kan eller vet hur man hanterar avtal. Sambon har jobbat på 4 olika restauranger, aldrig haft anställningsavtal eller liknande på papper. Nuvarande arbetsplatsen är en känd whiteguide krog där hon varit i 4 år, har fortfarande inga papper på det. Lön får hon oftast några dagar sent för att "det krånglat".

Jag vet inte vad det beror på egentligen? Många egenföretagare eller små företag med få anställda? Lättare att ta saker muntligt antar jag men det gör det väldigt osäkert för både den anställde och arbetsgivaren om vad som faktiskt gäller.

Skrivet av Cranzle:

Under intervjun och under hela tiden jag jobbat där har chefen aldrig nämnt något om avtal, lön osv. Pinchos är rätt stort så jag tror inte de försöker lura/utnyttja mig, men jag vill ändå vara säker för jag är ny på detta och lite orolig att chefen kanske dragit mattan under mig. Jag vet inte ens om de har ett kollektivavtal, ni ser nedan i bilden att de inte nämner det. Det är dock som sagt en stor kedja så det vore konstigt om de inte var med i något.

Allt detta ska du fråga om på interljuvn om inte den som interljuvar dig tar upp det. Ta med dig detta till nästa jobb. Inte fel att ta med sig ett kollegieblock med lite stödord/frågor som hjälp. Inte dumt att anteckna lite svar också, omöjligt att komma ihåg allt. Sen kan du läsa på om löneförhandling och liknande. En vanlig taktik är att presentera lönestatistik, berätta vad man kan/gjort och att man tycker att det är värt mer osv. Det finns mycket på det ämnet.