Första jobb (prövoanställning), har frågor om lön

Permalänk
Medlem

Första jobb (prövoanställning), har frågor om lön

Hej!

Jag har en 2 veckors prövotid på Pinchos restaurang som servitör, jobbet är på deltid (inte specificerat mer än så) och jag har än så länge jobbat 2 dagar den senaste helgen, inne på andra och sista veckan nu då.

Under intervjun och under hela tiden jag jobbat där har chefen aldrig nämnt något om avtal, lön osv. Pinchos är rätt stort så jag tror inte de försöker lura/utnyttja mig, men jag vill ändå vara säker för jag är ny på detta och lite orolig att chefen kanske dragit mattan under mig. Jag vet inte ens om de har ett kollektivavtal, ni ser nedan i bilden att de inte nämner det. Det är dock som sagt en stor kedja så det vore konstigt om de inte var med i något.

Artikeln på platsbanken hade detta under villkor osv

Så är det något jag borde prata med chefen om kanske? Vad för rättigheter har jag och vad jag kan begära liksom? Eftersom lönen står som "enligt överenskommelse" och vi inte ens pratat om det ännu blir jag lite orolig.

Permalänk
Medlem

Restaurangbranschen är kanske den viktigaste branschen att ha allt överenskommet och på papper. Men prata med din chef, inte alls säkert att dom är anslutna till facket.

Permalänk
Permalänk
Medlem

https://pinchos.teamtailor.com/

dom verkar ha kollektivavtal då kommer säkert avtalet styra lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

https://pinchos.teamtailor.com/

dom verkar ha kollektivavtal då kommer säkert avtalet styra lönen.

Aha tack, jag letade så länge utan att hitta något om avtalet!

Okej men då så, om de har avtalet så är det ju det som avgör lönen, som jag förstått det efter att ha läst på bl.a unionen.se. De skrev dock att arbetsgivaren kan ge mindre lön under prövotid, men jag förstod inte på deras sida om detta kunde hända innanför avtalet eller ej? Är detta något jag borde förhandla med chefen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hej!

Jag har en 2 veckors prövotid på Pinchos restaurang som servitris, jobbet är på deltid (inte specificerat mer än så) och jag har än så länge jobbat 2 dagar den senaste helgen, inne på andra och sista veckan nu då.

Under intervjun och under hela tiden jag jobbat där har chefen aldrig nämnt något om avtal, lön osv. Pinchos är rätt stort så jag tror inte de försöker lura/utnyttja mig, men jag vill ändå vara säker för jag är ny på detta och lite orolig att chefen kanske dragit mattan under mig. Jag vet inte ens om de har ett kollektivavtal, ni ser nedan i bilden att de inte nämner det. Det är dock som sagt en stor kedja så det vore konstigt om de inte var med i något.

Artikeln på platsbanken hade detta under villkor osv
https://i.imgur.com/fyrw8L7.png

Så är det något jag borde prata med chefen om kanske? Vad för rättigheter har jag och vad jag kan begära liksom? Eftersom lönen står som "enligt överenskommelse" och vi inte ens pratat om det ännu blir jag lite orolig.

Regel nummer ett:

Diskutera alltid lönen innan du skriver på ett avtal. Skriv aldrig på ett avtal innan du vet vad du får för lön. Säger de att de har kollektivavtal - skitbra, men du ska ändå veta vad det kollektivavtalet säger gällande timlön, övertidsersättning, obekväm arbetstid etc.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Regel nummer ett:

Diskutera alltid lönen innan du skriver på ett avtal. Skriv aldrig på ett avtal innan du vet vad du får för lön. Säger de att de har kollektivavtal - skitbra, men du ska ändå veta vad det kollektivavtalet säger gällande timlön, övertidsersättning, obekväm arbetstid etc.

Jag har inte skrivit på något ännu, eller accepterat nånting. Som sagt har vi aldrig ens nämnt lön eller avtal. Men som @SexMachine skrev har de kollektivavtal, det är väl därför han inte pratat om det antar jag?

Så allting går under avtalet då gällande lön? Timlön, övertidsersättning osv som du säger?

Permalänk
Medlem

Jobba aldrig en sekund utan att skriva på något. Vad händer om någon tappar en skål med varm soppa i ansiktet på dig? Har du inte skrivit på några papper, jobbar du inte där, så är du inte försäkrad osv. Du har ingen aning om vad du får för lön, om du får någon lön. Ingen aning l tider, rättigheter, skyldigheter osv osv.

Permalänk
Medlem

@Cranzle: Du har inte fått något anställnings avtal?
Allt om lön och liknande ska stå med där.
Om du inte har fått något anställningsavtal hör av dig till facket och få hjälp/råd så fort som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jobba aldrig en sekund utan att skriva på något. Vad händer om någon tappar en skål med varm soppa i ansiktet på dig? Har du inte skrivit på några papper, jobbar du inte där, så är du inte försäkrad osv. Du har ingen aning om vad du får för lön, om du får någon lön. Ingen aning l tider, rättigheter, skyldigheter osv osv.

De har åtminstone ett loggsystem där man stämplar in/ut sig, så mina arbetstimmar finns ändå sparade där på så sätt, det är väl så chefen fixar lönen senare skulle jag tro.

Skrivet av danne215:

@Cranzle: Du har inte fått något anställnings avtal?
Allt om lön och liknande ska stå med där.
Om du inte har fått något anställningsavtal hör av dig till facket och få hjälp/råd så fort som möjligt!

Låter som en bra ide, jag kontaktar dem och ser vad de säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har inte skrivit på något ännu, eller accepterat nånting. Som sagt har vi aldrig ens nämnt lön eller avtal. Men som @SexMachine skrev har de kollektivavtal, det är väl därför han inte pratat om det antar jag?

Så allting går under avtalet då gällande lön? Timlön, övertidsersättning osv som du säger?

Oavsett om de har kollektivavtal eller inte så vill du veta vad du får i lön innan du jobbar en endaste minut. Du skall inte jobba gratis, provanställning eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har inte skrivit på något ännu, eller accepterat nånting. Som sagt har vi aldrig ens nämnt lön eller avtal. Men som @SexMachine skrev har de kollektivavtal, det är väl därför han inte pratat om det antar jag?

Så allting går under avtalet då gällande lön? Timlön, övertidsersättning osv som du säger?

Du ska som regel skriva på ett anställningsavtal innan dess att du överhuvudtaget börjar jobba. Ett anställningsavtal kan även vara muntligt under förutsättning att du får ett skriftligt avtal inom en månad från dess att du började arbeta. I anställningsavtalet så står lönen, anställningens tillträdesdag och arbetstitel m.m.

När du väl är anställd så kan det vara så att ett fackförbund har förhandlat gemensam lön för samtliga anställda. Då får du troligtvis redan den lönen från början i anställningsavtalet om du själv inte förhandlar lönen i anställningens rekryteringsprocess.

Har du inte redan fått ett anställningsavtal så har du rätt at be om ett i efterhand från din arbetsgivare.

Lycka till med det ditt första jobb!

Permalänk
Medlem

Hör du av dig till facket så kan du förmodligen säga hej då till arbetsplatsen. Prata med chefen istället och fråga om avtalet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har inte skrivit på något ännu, eller accepterat nånting. Som sagt har vi aldrig ens nämnt lön eller avtal. Men som @SexMachine skrev har de kollektivavtal, det är väl därför han inte pratat om det antar jag?

Så allting går under avtalet då gällande lön? Timlön, övertidsersättning osv som du säger?

Förlåt, jag bör ändra det jag skrev innan till regel nummer två.

Regel nummer ett: Jobba inte en sekund innan du skrivit på avtal.
Reger nummer två: Skriv aldrig på ett avtal innan du vet vad som står på den gällande lön.

Tekniskt sett har du ingen rätt att få lön för de två dagarna du har jobbat. Nog kommer du få betalt för dem ändå, då Pinchos inte gärna bråkar med facket, men rent lagmässigt har de inte förbundit sig att betala dig en enda krona för dessa två dagar.

Jag som är mer synisk skulle absolut kunna tänka mig att han försöker blåsa dig på två veckors lön - han kan faktiskt säga att ni kommit överens om 2 veckors provanställning utan lön, då det är en prövotid och du har ju faktiskt inte sagt något om någon typ av lön för dessa veckor.

Innan du springer till facket hade jag rekommenderat att du tar upp det direkt med din chef: "hej chefen, jag undrar vad för lön jag får dessa två veckor? Samt var är mitt avtal?" Väljer du att gå till facket direkt kan du få din provanställning avbruten direkt eftersom arbetsgivaren inte behöver ange skäl. Var därmed försiktig att dra till facket-kortet direkt. Ta det direkt med chefen och lös det där om det går.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Bara för att det är ett känt bolag betyder det inte att allt alltid går rätt till.. en bekant slutade faktiskt för någon månad sedan på just Pinchos då det framgick att denne helt enkelt skulle jobba "svart" som kock

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

De har åtminstone ett loggsystem där man stämplar in/ut sig, så mina arbetstimmar finns ändå sparade där på så sätt, det är väl så chefen fixar lönen senare skulle jag tro.

Spara gärna loggar etc. på egen hand.

Skrivet av SexMachine:

Hör du av dig till facket så kan du förmodligen säga hej då till arbetsplatsen. Prata med chefen istället och fråga om avtalet först.

Nej så fungerar det inte. Men håller med om att man ska ta det med chefen själv först.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Förlåt, jag bör ändra det jag skrev innan till regel nummer två.

Regel nummer ett: Jobba inte en sekund innan du skrivit på avtal.
Reger nummer två: Skriv aldrig på ett avtal innan du vet vad som står på den gällande lön.

Tekniskt sett har du ingen rätt att få lön för de två dagarna du har jobbat. Nog kommer du få betalt för dem ändå, då Pinchos inte gärna bråkar med facket, men rent lagmässigt har de inte förbundit sig att betala dig en enda krona för dessa två dagar.

Jag som är mer synisk skulle absolut kunna tänka mig att han försöker blåsa dig på två veckors lön - han kan faktiskt säga att ni kommit överens om 2 veckors provanställning utan lön, då det är en prövotid och du har ju faktiskt inte sagt något om någon typ av lön för dessa veckor.

Innan du springer till facket hade jag rekommenderat att du tar upp det direkt med din chef: "hej chefen, jag undrar vad för lön jag får dessa två veckor? Samt var är mitt avtal?" Väljer du att gå till facket direkt kan du få din provanställning avbruten direkt eftersom arbetsgivaren inte behöver ange skäl. Var därmed försiktig att dra till facket-kortet direkt. Ta det direkt med chefen och lös det där om det går.

Okej, jag kan prata med min pappa först, han jobbar som fackman själv så han kan detta. Sen går jag väl till chefen och ser vad han säger.

Chefen annars verkar rätt schysst och genuin, jag skulle bli förvånad om han försöker blåsa mig faktiskt, så jag håller tummarna att det blir bra! I värsta fall är det 2 dagar jag jobbade utan lön, inte hela världen. Vill han inte ge mig något avtal eller så, så säger jag ju bara upp mig genast.

Skrivet av Valonen:

Spara gärna loggar etc. på egen hand.

Jag har dem i huvudet så jag kan skriva ner dem föregående skiften, inga problem där!

Permalänk
Medlem

@Cranzle:

Toppen, det är säkerligen inga problem men bra att ha koll. Lycka till på nya jobbet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Spara gärna loggar etc. på egen hand.
Nej så fungerar det inte. Men håller med om att man ska ta det med chefen själv först.

Varför inte? Han har en prövotid utan papper, klart chefen kommer att be honom fara åt ifall han drar en facket efter en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Okej, jag kan prata med min pappa först, han jobbar som fackman själv så han kan detta. Sen går jag väl till chefen och ser vad han säger.

Chefen annars verkar rätt schysst och genuin, jag skulle bli förvånad om han försöker blåsa mig faktiskt, så jag håller tummarna att det blir bra! I värsta fall är det 2 dagar jag jobbade utan lön, inte hela världen. Vill han inte ge mig något avtal eller så, så säger jag ju bara upp mig genast.

Jag har dem i huvudet så jag kan skriva ner dem föregående skiften, inga problem där!

Ja du har rätt till ett avtal så det ska du ha. Ta det med chefen först och prata med din pappa. Grattis till att du har hittat ett jobb. Denna branschen är ett helvete men också fruktansvärt rolig.

Permalänk
Medlem

Tänkte med att vi kan prata angående det värsta fallet; chefen vill inte ge mig några pengar. Visst det är bara 2 dagar, men jag har ont om pengar så det är ändå något jag vill ha.

I så fall har jag alibi från kollegor samt loggarna i systemet att jag jobbat där och när jag gjorde det, tar jag i så fall detta bevis till facket och reder ut det med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Varför inte? Han har en prövotid utan papper, klart chefen kommer att be honom fara åt ifall han drar en facket efter en vecka.

Jag syftade på att man kan ringa och rådgöra med dem, de ringer inte automagiskt arbetsgivaren. Och som jag skrev, bäst är att ta det själv med chefen först.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

ALLT vad gäller lön ska du diskutera med din chef

Permalänk
Medlem

Även om dom vill "prova dig" i några dagar så borde dom skriva ett kontrakt som du skriver på innan du börjar jobba, annars så är det svårt att bevisa att ni kommit överens om något.

Här är en lista på olika anställningsformer: https://www.unionen.se/rad-och-stod/anstallningsformer
Och här är lite om anställningsavtal: https://www.unionen.se/rad-och-stod/anstallningsavtal-ett-skr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag syftade på att man kan ringa och rådgöra med dem, de ringer inte automagiskt arbetsgivaren. Och som jag skrev, bäst är att ta det själv med chefen först.

Aha ja det stämmer.

Permalänk
Medlem

Avtal först, arbeta sen!

Arbeta aldrig utan avtal!

Läs om minikrav för anställningsavtal hos Unionen. Där är det uppspaltat bra vad som ska finnas på ett anställningsavtal.

Avtal först, arbeta sen!
Spelar ingen roll vilken sorts arbetsgivare det är. Var enda liten grej som rör avtal eller löneförändringar ska man ha skriftligt. Om du skadar dig, hamnar i en tvist, eller blir arbetslös så är det ett måste med skriftliga överenskommelser. Helst ska du ha kvar kopior på tidrapporter och andra eventuella utlägg också.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv inom ett yrkesområde som det utnyttjas hyffsat friskt inom. Ger samma råd som många andra; Se till att få ett anställningsavtal där det uttryckligen står vad du ska ha för lön. Be chefen om avtalet, och förklara att du känner dig lite osäker utan ett påskrivet avtal. Är hen värd namnet som chef så har du det snabbt i handen. Vägrar chefen eller börjar dra ut på saken, så se dig om efter ett annat jobb.

För övrigt; Kul att du har hittat ditt första jobb! Grattis!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in och säga att du är förmodligen inte heller försäkrad utan att ha skrivit på något avtal heller. Skulle du bränna handen så du inte kan jobba på ett par månader så kommer inte deras försäkringsbolag täcka din skador.
Du riskerar mer än att bara några dagars lön.

Sätt dig ned och prata med in chef direkt. Om du är villig att jobba provanställning gratis så gör det, men skriv då avtal på det. Då är du i alla fall formellt anställd.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vill bara flika in och säga att du är förmodligen inte heller försäkrad utan att ha skrivit på något avtal heller. Skulle du bränna handen så du inte kan jobba på ett par månader så kommer inte deras försäkringsbolag täcka din skador.
Du riskerar mer än att bara några dagars lön.

Sätt dig ned och prata med in chef direkt. Om du är villig att jobba provanställning gratis så gör det, men skriv då avtal på det. Då är du i alla fall formellt anställd.

Säger inte kollektivavtalet för servitris att man ska få lön, även under prövoanställning? Potentiellt mindre men ändå en lön.

Oavsett så såg vi att de har ett kollektivavtal, så jag ska väl inte ens behöva förhandla något angående lön alls? Det är väl bara att be om papper på allt osv, lön måste de väl följa enligt kollektivavtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Hej!

Jag har en 2 veckors prövotid på Pinchos restaurang som servitris, jobbet är på deltid (inte specificerat mer än så) och jag har än så länge jobbat 2 dagar den senaste helgen, inne på andra och sista veckan nu då.

Under intervjun och under hela tiden jag jobbat där har chefen aldrig nämnt något om avtal, lön osv. Pinchos är rätt stort så jag tror inte de försöker lura/utnyttja mig, men jag vill ändå vara säker för jag är ny på detta och lite orolig att chefen kanske dragit mattan under mig. Jag vet inte ens om de har ett kollektivavtal, ni ser nedan i bilden att de inte nämner det. Det är dock som sagt en stor kedja så det vore konstigt om de inte var med i något.

Artikeln på platsbanken hade detta under villkor osv
https://i.imgur.com/fyrw8L7.png

Så är det något jag borde prata med chefen om kanske? Vad för rättigheter har jag och vad jag kan begära liksom? Eftersom lönen står som "enligt överenskommelse" och vi inte ens pratat om det ännu blir jag lite orolig.

Man kan lätt tro att de flesta som svarar i den här tråden aldrig haft ett jobb för de svarar fel. Arbetsgivaren kan vänta upp till en månad innan du får ett anställningsavtal, regleras i Lagen om anställningsskydd, paragraf 6 c som lyder:

Citat:

6 c § Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.

https://lagen.nu/1982:80

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.