Permalänk
Hedersmedlem

Lenovo Yoga Slim 7 [14ARE05]

Vad?

Det är en lätt och tunn bärbar dator med 14" skärm som bygger på AMD's nya Ryzen 4000 serie mobila processorer. Tack vare 6-8 CPU-kärnor beroende på modell, snabbt LPDDR4x 4266 minne och integrerad Vega-grafik, kan den klämma ur sig ordentligt med prestanda för sin storlek när det behövs. Välbalanserad kylning som undviker throttling och en inbyggd skärm som stöder AMD Freesync, gör att den dessutom lämpar sig ovanligt väl för att dra runt mindre krävande spel när andan faller på.

Trådens syfte?

Jag tänkte samla information och problemlösningar som jag och andra kommit fram till i tråden Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops. Modellen ser ut att bli ganska populär, så det kunde vara dags att fortsätta diskussionen i en egen tråd.

Fint, då kör vi!

Hur uppdaterar jag till senaste grafikdrivrutinerna utan att få in hela AMD:s Adrenalin?

Ur lådan kommer datorn med AMD Radeon settings lite, en mindre applikation som ger tillgång till de viktigaste grafik-inställningarna utan de extrafunktioner och upplevda tyngd som kommer med Adrenalin-paketet. För att uppgradera endast drivrutinen till senaste från AMD och få stöd för bl a Image Sharpening, som ger bra resultat om man spelar med sänkt upplösning, gör du följande:

  1. Ladda ner senaste Adrenalin-paketet från AMD

  2. Kör win10-radeon-software-adrenalin-2020-edition-(datum).exe och låt den packa upp alla filer

  3. När AMD Radeon software installer startat trycker du på cancel

  4. Starta enhetshanteraren, hitta din grafikadapter och välj att uppdatera drivrutinen.

  5. Välj att installera manuellt, välj drivrutin från en lista, klicka sedan på have disk och leta upp mappen där drivrutinen packades upp:

    C:\AMD\Win10-Radeon-Software-Adrenalin-2020-Edition-20.7.2-July14\Packages\Drivers\Display\WT6A_INF

  6. Tag U0357168.inf och skölj.

Om allting går sidvägs, använd AMD cleanup utility och börja om.

Men jag vill ha Adrenalin!

Ett problem som uppstår (i augusti 2020) när man installerar Adrenalin-paketet från AMD är att freesync slutar fungera. Det går dock att återställa (och utöka) stödet om man följer proceduren under nästa rubrik.

Överklocka skärmen

Skärmpanelen som monterats i min och medlemmen @leadc4ge:s dator har visat sig klara lite mer än vad det står i specifikationerna. Ut ur lådan kör den i 60hz och ska klara freesync mellan 40-60hz. Vi har dock lyckats höja till 72hz (högre går, men då reduceras färgdjupet till 6-bit) och dessutom utöka spannet för freesync, med hjälp av verktyget Custom Resolution Utility.

Det ska dock sägas att Lenovo är kända för att ändra vilka paneler de monterar i sina laptops lite som de vill, så vad någon annan får ut av sin skärm står skrivet i stjärnorna.

Jag har fått gott resultat med inställningen 20-72 hz men här får man som sagt testa sig fram och se vad ens skärm klarar. Panelen i sig verkar acceptera ännu lägre, men går man under 24 fps börjar det närma sig slideshow snarare än spelande, så nyttan därunder ser jag som begränsad.

Avslutar med en mysbild från Unreal Tournament som tack vare freesync flyter förvånansvärt bra, trots att fps:en egentligen är för låg. Här i full upplösning och allt utom postproc på epic. Sansar man sig lite med inställningarna är det inga problem att nå skärmens max på 72 fps.

Mina funktionstangenter fungerar inte efter ominstallation av windows

De lenovo-specifika knapparna som Fn-Q, flygplansläge, skärmklippsverktyg osv får sin funktion och OSD från appen LenovoUtility

Går det att installera en till SSD i den lediga M.2 sloten?

Ja, det går och båda fungerar samtidigt. För referens har den
● M.2 2242 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4
● M.2 2280 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4
Vilken som är upptagen av systemdisken kan variera beroende på vilken SKU man köpt, det går att kontrollera genom att söka på det långa modellnumret på https://psref.lenovo.com/

Varför får jag så dålig hastighet på wifi?

Senaste drivrutinerna från intel löser ett problem som gav lägre hastighet på vissa kanaler.

Skärmen tänds inte, datorn vaknar inte från sleep

Jag fick det här problemet efter att windows uppdaterat drivrutiner automatiskt. Manuell ominstallation av grafikdrivrutinen (se längre upp) löste det.

Ändra max TDP, temp limit, boost limit

https://github.com/flygoat/ryzenadj
eller
https://www.ryzencontroller.com/

Låsa upp avancerade menyer i BIOS

Ger tillgång till överklockning, undervoltning och massvis med inställningar som lenovo gömt undan.
Orginalartikel på kinesiska:
https://zhuanlan.zhihu.com/p/184982689

Engelsk översättning:
https://www.reddit.com/r/AMDLaptops/comments/ihsoo1/backdoor_...

Tweaking guide:
https://www.reddit.com/r/AMDLaptops/comments/imgx7j/lenovo_sl...

Jag pillade för mycket i BIOS och nu bootar inte datorn längre!

Du kommer behöva:

  • En torx T5 skruvmejsel

  • bändverktyg i PLAST, typ plektrum eller motsvarande

  1. Skruva upp de sju skruvarna på undersidan

  2. Lossa bottenplattan med bändverktyget så att de små plast-clipsen släpper. Dessa går sönder lätt så var MYCKET försiktig.

  3. För att rensa CMOS måste du koppla loss batteriet. Använd plastverktyget för att trycka ut den svarta kontakten från moderkortet. (se bild) Om du endast applicerar kraft i pilens riktning så ska den glida ut ganska lätt.

  4. Vänta några sekunder innan du kopplar in batteriet igen och testa gärna att datorn startar innan du skruvar ihop allt

---

Fyll gärna på med information och ställ frågor om ni har dem.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex: Tack för bra tips/information!

Jag hade lite problem med wifi på min, fick bara ut knappt 10 Mbit/s av 250. Hjälpte inte att uppdatera drivrutiner mha Windows Update heller, men när jag laddade hem och installerade dom senaste från Intel blev det skillnad och nu får jag ut full hastighet över wifi! Tänkte det kanske kan hjälpa någon annan också!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi• Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@aphex snyggt. Jag är fortfarande djupt imponerad över hur väl denna lilla ultraportabla presterar. Som sagt i tidigare tråd känns det som ett generational leap. @immutable, nice info.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@aphex Bra tråd, fortfarande sugen på denna.
Det enda jag saknar på den skulle vara touchskärm, lutar därför lite mot Envy X360 med 4700U.
Tror dock Lenovon presterar bättre om man vill gamea lite.

Har du testat memory latencyn på din något?

Permalänk
Medlem

Är det värt 1500kr extra för 4800U versionen? Kommer byta till en WD 1TB SSD som jag redan har ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joki:

@aphex Bra tråd, fortfarande sugen på denna.
Det enda jag saknar på den skulle vara touchskärm, lutar därför lite mot Envy X360 med 4700U.
Tror dock Lenovon presterar bättre om man vill gamea lite.

Har du testat memory latencyn på din något?

Nej, vad är lämpligast att testa det med?

Det skulle ju inte förvåna mig om det kommer en 2-i-1 version av den så småningom, förra generationen hade C740 och S740 som var i princip samma dator men med/utan 360-gångjärn och touchskärm. Den här kallas för S750 enligt vissa drivrutinspaket jag laddat ner..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, vad är lämpligast att testa det med?

Det skulle ju inte förvåna mig om det kommer en 2-i-1 version av den så småningom, förra generationen hade C740 och S740 som var i princip samma dator men med/utan 360-gångjärn och touchskärm. Den här kallas för S750 enligt vissa drivrutinspaket jag laddat ner..

Brukar köra Aida64 under Tools sedan cache and memory benchmark.
Har sett lite information om att det är väldigt stor skillnad i latency mellan olika datormodeller/RAM-hastighet.
Vet inte om det stämmer men att ökad latency kan ha stor påverkan i tex gaming.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joki:

Brukar köra Aida64 under Tools sedan cache and memory benchmark.
Har sett lite information om att det är väldigt stor skillnad i latency mellan olika datormodeller/RAM-hastighet.
Vet inte om det stämmer men att ökad latency kan ha stor påverkan i tex gaming.

Den säger 114.7 ns

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Den säger 114.7 ns

Såg denna video, https://youtu.be/VSy8zx_2UdI
Oklart dock om det har något med latencyn att göra eller om det bara är power limits osv som gör skillnaden.

Permalänk
Medlem

Den här ser ju onekligen trevlig ut för studier och arbete, högst upp på min köplista just nu iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FiftyFifty:

Är det värt 1500kr extra för 4800U versionen? Kommer byta till en WD 1TB SSD som jag redan har ändå.

För mig hade det inte varit det, men fråga någon som känner sig begränsad av 8 kärnor och gör något som drar nytta av 16 trådar. Jag hade kunnat nöja mig med 4500u i en laptop, men prisskillnaden till 4700u var <500kr när jag köpte. Det jag fortfarande undrar är hur 4700u och 4800u skiljer i grafikprestanda, vilken skillnad en CU gör i praktiken.

Skrivet av Joki:

Såg denna video, https://youtu.be/VSy8zx_2UdI
Oklart dock om det har något med latencyn att göra eller om det bara är power limits osv som gör skillnaden.

Jag tror att i en sån här dator kommer strömförsörjning och värme vara det som sätter nivån för det mesta.

Under en vända furmark slår jag direkt i EDC limit på 50A, vilket skulle kunna förklara varför tester mellan 4500u och 4700u gett snarlika resultat i acer swift: https://www.youtube.com/watch?v=dsgeyjfVGZ4

Prime95 på extreme performance mode, som synes är det 26W den kan ligga på över tid. Här är jag lite osäker på vad som orsakar nedgången från ~33W till 26W, för ibland klarar den sig längre, ibland kortare.

Laddare inkopplad

Batteridrift

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Varför skulle mer strömsnål ram ge högre latens? Latens har väl med klockcyklar att göra, inte ström.
120ns latens på minne med dessa nya processorer är nästan skandalöst dåligt. Det är ju mer än dubbelt så mycket som Zen2 Desktop, som redan är rejält trög.

Finns det några justeringsmöjligheter för ram i bios?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Varför skulle mer strömsnål ram ge högre latens? Latens har väl med klockcyklar att göra, inte ström.
120ns latens på minne med dessa nya processorer är nästan skandalöst dåligt. Det är ju mer än dubbelt så mycket som Zen2 Desktop, som redan är rejält trög.

Finns det några justeringsmöjligheter för ram i bios?

Inga alls.

Du får gärna förklara varför det är skandalöst dåligt och vad det har för praktisk betydelse i en laptop, för jag har ingen aning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Inga alls.

Du får gärna förklara varför det är skandalöst dåligt och vad det har för praktisk betydelse i en laptop, för jag har ingen aning.

I applikationer där du är cpu bound gör det ganska stor skillnad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

I applikationer där du är cpu bound gör det ganska stor skillnad.

Ideapad 5 har vanlig DDR4 och latency på 96.9 om du tror att det gör stor skillnad. Men jag tycker inte att jag sett det du hävdar i de benchmarks jag tittat på.

Skrivet av immutable:

@Aphex: Tack för bra tips/information!

Jag hade lite problem med wifi på min, fick bara ut knappt 10 Mbit/s av 250. Hjälpte inte att uppdatera drivrutiner mha Windows Update heller, men när jag laddade hem och installerade dom senaste från Intel blev det skillnad och nu får jag ut full hastighet över wifi! Tänkte det kanske kan hjälpa någon annan också!

Fint, det stod något om att de fixat dålig hastighet på vissa kanaler i changelog, så jag lägger till det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Lycklig ägere till 4800U versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Lycklig ägere till 4800U versionen.

https://i.imgur.com/SZOIg0T.jpg

najs. köpte du den från inets malmö butik?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Lycklig ägere till 4800U versionen.

https://i.imgur.com/SZOIg0T.jpg

Nice 😀. Hur upplever du skärmen sett till ljusstyrka och färgomfång?

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayo:

Nice 😀. Hur upplever du skärmen sett till ljusstyrka och färgomfång?

Ljusstyrka är inte den bästa men duger, färgen är väldigt bra.

Permalänk

Fick hem min från Inet igår med 4800u. Väldigt nöjd. Lite svag skärm kanske? och gtg är inte avsett för en speldator direkt. Men har följt guiden i inlägget och är väldigt nöjd med det jag fått fram.

Sen blev jag ändå glatt överraskad över prestandan i Dota 2. Jag verkar få högre än de jag sett på Youtube med 4800u, men det kanske är det snabba ramminnet som gör det?

Däremot har jag inte hittat hur jag allokerar mer RAM till iGPU ännu. Fanns inget i bios.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heimdall_swe:

Fick hem min från Inet igår med 4800u. Väldigt nöjd. Lite svag skärm kanske? och gtg är inte avsett för en speldator direkt. Men har följt guiden i inlägget och är väldigt nöjd med det jag fått fram.

Sen blev jag ändå glatt överraskad över prestandan i Dota 2. Jag verkar få högre än de jag sett på Youtube med 4800u, men det kanske är det snabba ramminnet som gör det?

Däremot har jag inte hittat hur jag allokerar mer RAM till iGPU ännu. Fanns inget i bios.

Skulle kunna vara strömförsörjning och kylningskapacitet, Acer swift som figurerar i många videor brukar t ex hålla sig på 18W TDP medan den här Lenovon kan kliva upp på 25-27W under längre perioder.

https://optocrypto.com/amd-ryzen-7-4800u-at-27-w-delivers-a-3...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/g56dmq/lenovo_slim_7_25...

Om någon känner sig galen nog att leka med gränsvärden för strömförbrukning och annat, ta en titt på https://github.com/FlyGoat/RyzenAdj eller https://www.ryzencontroller.com/#about
jag tar dock inget ansvar för er sprängda laptop.

Det jag läst ang RAM till iGPU så ska det egentligen allokeras dynamiskt, men att det fungerar sisådär med vissa spel och att de då bara "ser" den dedikerade mängden på 512MB och därför begränsar sig på olika sätt. Det borde alltså inte behövas någon inställning för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

@Aphex:

Det är oklart om man kan lita på HW-monitor med en så "ny" produkt. Men enligt den drar min APU CPU + GPU 51,83w totalt. Vilket känns som för mkt. Men det är vad programmet rapporterar.

processorn har peakat på 4301 Mhz CPU.

Sen är det oklart hur snabbt minnena faktiskt arbetar. i CPU-id så står NB på ca 1000 mhz vid skrivbord och upp till 22xx mhz när jag spelar. Vilket måste betyda att den peakar lite högre än 4266 Mhz?
Timings är CL40 - RCD39- RP45 - RAS90 -tRC135 CR 1T

Jag har bara testat Battery Saving och Intelligent Cooling än så länge.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heimdall_swe:

@Aphex:

Det är oklart om man kan lita på HW-monitor med en så "ny" produkt. Men enligt den drar min APU CPU + GPU 51,83w totalt. Vilket känns som för mkt. Men det är vad programmet rapporterar.

processorn har peakat på 4301 Mhz CPU.

Sen är det oklart hur snabbt minnena faktiskt arbetar. i CPU-id så står NB på ca 1000 mhz vid skrivbord och upp till 22xx mhz när jag spelar. Vilket måste betyda att den peakar lite högre än 4266 Mhz?
Timings är CL40 - RCD39- RP45 - RAS90 -tRC135 CR 1T

Jag har bara testat Battery Saving och Intelligent Cooling än så länge.

Är det CPU package power du tittar på då? Min uppfattning är att den siffran ska inkludera iGPU.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Köpte precis en IdeaPad 5 (14ARE05), vad är skillnaden? Ser exakt likadan ut förutom att min är silver (platinum grey).

Permalänk

@Aphex: Ja precs, det är även min uppfattning att det är hela APU'n som räknas där.

Högsta klocka hittils är 4350 Mhz på en kärna.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pålis:

Köpte precis en IdeaPad 5 (14ARE05), vad är skillnaden? Ser exakt likadan ut förutom att min är silver (platinum grey).

Lägre färgomfång på skärm
En fläkt mindre
Insida i plast
Lite andra portar
Annat minne

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Köpte precis en IdeaPad 5 (14ARE05), vad är skillnaden? Ser exakt likadan ut förutom att min är silver (platinum grey).

slim har bättre kontrast än ideapad
slim har biffigare batteri
slim har bättre io porta
slim hdmi 2b vs ideapad hdmi 1.4b, slim har 2 usb-c portar
slim usb type C generation 2 vs ideapad type C generation 1
slim:
Max resolution: 4096x2160 @48-60Hz (HDMI); 5120x2880 @60Hz (Type-C)

ideapad:
Max resolution: 3840x2160@30Hz (HDMI); 3840x2160@30Hz (USB-C)

slim:
● M.2 2242 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4
● M.2 2280 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4

ideapad:
● M.2 2242 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 2
● M.2 2280 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lägre färgomfång på skärm
En fläkt mindre
Insida i plast
Lite andra portar
Annat minne

Skrivet av yunos:

slim har bättre kontrast än ideapad
slim har biffigare batteri
slim har bättre io porta
slim hdmi 2b vs ideapad hdmi 1.4b, slim har 2 usb-c portar
slim usb type C generation 2 vs ideapad type C generation 1
slim:
Max resolution: 4096x2160 @48-60Hz (HDMI); 5120x2880 @60Hz (Type-C)

ideapad:
Max resolution: 3840x2160@30Hz (HDMI); 3840x2160@30Hz (USB-C)

slim:
● M.2 2242 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4
● M.2 2280 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4

ideapad:
● M.2 2242 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 2
● M.2 2280 SSD / PCIe NVMe, PCIe 3.0 x 4

Tack för svar Fick min IdeaPad 5 med 16GB RAM, 512GB SSD och 4800U för 8500kr och motsvarande Slim Yoga 7 verkar gå för 10k så är nöjd ändå. Blev väldigt imponerad av byggkvaliteten jämfört med min gamla Zenbook.

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden på denna? Är sugen på att plocka upp 4700u med 16gb och matt skärm. Lite surt att det inte finns någon touch screen men glossy screens är inget för mig tror jag. Om batteritiden är bra så känns detta som en perfekt pluggdator