PCIe nvme eller ssd för spel?

Permalänk
Inaktiv

PCIe nvme eller ssd för spel?

Hej,
Min C: är en nvme PCIe disk och den börjar bli full av alla spel så tänkte köpa en till disk för att ha spel på.

Är det SSD som gäller då och räcker? Eller blir de stor skillnad om dom ligger på en nvme PCIe disk? Är ju lite dyrare att köpa en nvme disk

Permalänk
Medlem

Kör på vanlig SATA disk om du vill spara några hundra, men beror ju på hur många M.2 platser du har i vilket fall som.

Båda typerna heter SSD dock

Permalänk
Inaktiv

@medbor: PCIe NVMe är helt annat än SSD heter kanske lika men är inte begränsat till SATA protokollet utom till PCIe men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

@anon300311: du kommer inte märka någon skillad på en okej SSD och NVME disk för majoriteten av spel.. kanske om du klockar laddtiderna.. men nä, rent generellt inte. Bättre köpa en större SATA SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@medbor: PCIe NVMe är helt annat än SSD heter kanske lika men är inte begränsat till SATA protokollet utom till PCIe men tack för tipset.

Vad får dig att tro att jag inte vet skillnad? Finns både M.2 diskar med SATA eller NVME (PCIe), sen finns det såklart PCIe kort att köpa med fler platser om det skulle behövas, men inte så många med dessa behov. En vanlig hederlig 2.5” SATA disk räcker absolut för ett spelbibliotek, kanske till och med en hårddisk för spel som inte används så ofta?

Permalänk
Medlem

Har både NVME med PCI Gen 4 och 3 samt vanliga SSDs.
Får uppskattningsvis max 10-15% snabbare laddningstider i VISSA spel jämfört med en vanlig SSD.

Däremot så kan det ju bli ändring på det i framtiden då konsollerna kommer ha snabba diskar och utvecklarna gillar att först optimera många spel så att de även skall fungera på konsol.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad, men det finns ju NVMe SSD:er som inte kostar särskilt mycket mer än SSD:er som använder vanliga SATA-protokollet. Men jag märker som sagt ingen större skillnad på en SSD med 550 MB/s läs eller 3 000 MB/s läs för spel.

Det är mest vid större filer jag märker skillnad, text video-filer vid redigering.

Har du en PCIe NVMe plats över och hittar en NVMe-baserad SSD för bara någon/några hundralappar mer så skulle jag kört på det ändå. Det är så pass lite pengar. Jag kom över min PNY XLR8 2 TB NVMe SSD för 2990 kronor med frakt, dvs ~1 500 kronor/TB och en TBW rating på över 3100 TB+/5 års garanti så den kommer hålla länge. Det köpet är jag otroligt nöjd med. Man kan aldrig ha för mycket SSD-utrymme. Känns lite tight för mig (efter att ha större delen av Steam-blioteket installerat) och då har jag 3,5 TB totalt. Men det är i-landsproblem så det skriker om det hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Tack alla för era svar, jag har en nvme PCIe för Windows och mina filer som sagt.

För spel har jag en vanlig SSD än sålänge då de verkar räcka.
Men i september när jag uppgraderar mitt moderkort köper jag även en nvme för spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Men i september när jag uppgraderar mitt moderkort köper jag även en nvme för spelen

Dvs en SSD med nmve interface. Sedan kan du välja om du vill ansluta via en M2 eller PCIE kontakt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon300311:

@medbor: PCIe NVMe är helt annat än SSD heter kanske lika men är inte begränsat till SATA protokollet utom till PCIe men tack för tipset.

Nej, det är du som använder fel terminologi. En NVMe-SSD är en SSD precis lika mycket som en SATA-SSD är det.

Rent allmänt borde folk verkligen sluta skriva "SSD" (och helst även "vanlig SSD") i betydelsen SATA-SSD. Det är som att skriva typ "Nej, jag har ingen bil, jag har en Tesla".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Lego Master

Det kanske underlättar om vi bryter ut förkortningarna:

SSD - Solid State Drive, lagringsmedia med minnespermanenta halvledare (även vanliga minneskort använder en version av tekniken) till skillnad från "volatile" minnesceller, som tex RAM-minnen.
NVMe - Non-Volatile Memory express, interface över PCIe för att hantera just lagringsenheter av ovan beskriven modell.
PCIe - Peripheral Component Interconnect express, generell interfacebus för att koppla diverse interna enheter till en dator (tänk intern USB, fast snabbare).
M.2 - anslutningsstandard för interna disk- och expansionsenheter. Tänkt att ersätta SATA för diskar.

Så. En SSD kan anslutas till en dator med PCIe eller SATA, vid PCIe möjligen även med NVMe och då troligen via M.2-kontakten med dess matchande formfaktor. Vid SATA mest troligt 2.5" formfaktor.

Har jag fått rätt på detta?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det kanske underlättar om vi bryter ut förkortningarna:

SSD - Solid State Drive, lagringsmedia med minnespermanenta halvledare (även vanliga minneskort använder en version av tekniken) till skillnad från "volatile" minnesceller, som tex RAM-minnen.
NVMe - Non-Volatile Memory express, interface över PCIe för att hantera just lagringsenheter av ovan beskriven modell.
PCIe - Peripheral Component Interconnect express, generell interfacebus för att koppla diverse interna enheter till en dator (tänk intern USB, fast snabbare).
M.2 - anslutningsstandard för interna disk- och expansionsenheter. Tänkt att ersätta SATA för diskar.

Så. En SSD kan anslutas till en dator med PCIe eller SATA, vid PCIe möjligen även med NVMe och då troligen via M.2-kontakten med dess matchande formfaktor. Vid SATA mest troligt 2.5" formfaktor.

Har jag fått rätt på detta?

För att göra det ännu mer svårtolkat så kan/är M.2 platser ofta SATA och/eller NVMe. Det vill säga att de ibland stödjer ena protokollet bara, men ibland båda. Så trots att man köper en 2280 M.2 SSD så kanske den inte fungerar eller så kanske den bara kör med SATA och dess hastighetsbegränsning.

@Alling
Detta grundar sig i att SATA är dels ett dataöverföringsprotokoll (mjukvara) men också specificerar kontakter och kablar (hårdvara). Så att säga SATA-SSD är tyvärr tvetydigt eftersom det kan prata om mSATA, M.2, 1.8”, 2.5”, 3.5” eller valfritt annat fysiskt format, även om det absolut vanligaste såklart är 2.5”. Samma sak med NVMe som också främst specificerar överföringen vilket gör att vissa är PCIe kort direkt och andra (de flesta) kör M.2 idag.

Det är en soppa helt enkelt, svårt att vara kortfattad och tydlig. 2.5” SSD och NVMe M.2 är nog de mest tydliga termerna för att minimera feltolkningarna

Permalänk
Medlem

Kika gärna på denna tillsammans med den ovan med Linustech. Skulle säga att man köper en M.2 om man 1, dagligen flyttar stora mängder data. 2, vill slippa kablar. Annars räcker det med en 2,5" SSD
https://www.youtube.com/watch?v=V3AMz-xZ2VM

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE