Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle nedfräst förändra något? Det är ju fortfarande samma mått på den nya du köper som du skall sänka ner så hålet skall ju ändå vara exakt samma.

Enda problemet är ju om man köper en enhet med något riktigt speciallmått från någon liten tillverkare som sedan slutar tillverkas. Även om det inte vore något större problem om måtten inte avviker dramatiskt. Alla monteringar jag sett (inkl min hemma) har någon mm till godo på alla sidor och har en fog mellan. Gör det tätt runtomkring och syns knappt samtidigt som det ger lite spelrum om man vill byta märke i framtiden.

Jag har inte sett exakt hur det blev hos grannen men han sa att hans Husqvarna spis slutat tillverkats och det helt enkelt inte fanns någon med samma mått att hitta. Vissa hällar har raka kanter och vissa lätt rundade.
Det närmaste han hittat var en som hade varit 3mm för stor så den helt enkelt inte gick ner i uppfräsningen sen tidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har inte sett exakt hur det blev hos grannen men han sa att hans Husqvarna spis slutat tillverkats och det helt enkelt inte fanns någon med samma mått att hitta. Vissa hällar har raka kanter och vissa lätt rundade.
Det närmaste han hittat var en som hade varit 3mm för stor så den helt enkelt inte gick ner i uppfräsningen sen tidigare.

mm, det är därför jag tror man brukar fräsa upp några mm extra och lägga svart fog, förutom för att fog krävs för att få det tätt såklart. Jag har ca 3-4mm spelrum totalt i varje ledd på min så lär inte ha problem att hitta en annan som passar. Min är ju från en större leverantör också så de lär tillverka likadana rätt länge då de verkar köra samma mått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på hur mycket tid, pengar och energi som används för att göra saker lättanvända, praktiska och smidiga så borde på något sätt utvecklingen ändå gå framåt i ganska rask takt. På många områden har den gjort det men det verkar finnas ett område där ingen verkar ha lagt onödigt mycket tid på att saker och ting ska vara logiska, lättanvända och gå att förstå utan att läsa bruksanvisningen, nämligen vitvaror. Och framförallt... microvågsugnar!

En ganska enkel microvågsugn skulle med lätthet kunna klara sig med två vred, en för tid och en för effekt. Ändå envisas många tillverkare med att man ska behöva trycka på 5-6 knappar för att mata in tid, effekt och sen starta den. Nån direkt logik eller standard ens inom samma märke verkar inte existera. Träffade på en för några veckor sedan där det var ganska oklart om man försökte ändra effekt eller om man ändrade på klockan (som alltid gick fel och dessutom olika fel från dag till dag).

Micron här hemma, en inbyggnadsmicro från Bosch som säkert är ganska gammal vid det här laget har också sina sidor, upptäckte efter nästan tre år att för varje tryck på nån effektknapp så kör den så många minuter. Praktiskt, men inget man hittade första tiden utan mer av misstag. Tiden syns nämligen inte förrän man trycker start...

Hittade en gammal goding till tråd här ;).

På min mikro har man satt en on/off knapp. Och en startknapp. Allt är på en touchpanel för övrigt (så det går inte att känna var knapparna är om det är mörkt i köket).
Mikron kan öppnas (med knapp - allt touch - inga handtag) utan att sätta den till "on". Så den är ju igång ändå. Och klockan visas. Så why on/off?
"Start" funkar däremot inte om man inte väljer on först.

Så först måste man trycka "on". Sedan vänta ett tag (något ska tydligen aktiveras vilket tar 2 sekunder) och sedan får man starta. Den väntetiden alltså. Hinner klicka på start 10 -15 gånger innan den startar ;).
Aja. De flesta mikrovågsugnar har väl som sagt mer eller mindre knasiga system som man behöver lära sig.

Vad som är värre hemma - det är att min ugn är typ likadan. Samma märke och design.

Jag har en on/off knapp på ugnen med! Och dessutom en startknapp.
Trycker man på on - och rattar in en temperatur så ser det ut som att den är igång. Ugnen tänds inuti, det står en angiven temperatur och allt det där.
Men om man inte trycker start på ugnen också så blir den inte varm.

Ugnar brukar ju annars vara mer lika i upplägget. They usually works the same. Så det här övertrampet är värre!
Det är som upplagt för att andra inte ska kunna använda ugnen utan explicita instruktioner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled