Behöver hjälp att hitta billigt+bra+säkert larmsystem

Permalänk

Behöver hjälp att hitta billigt+bra+säkert larmsystem

Hej,

Jag är ute efter ett larmsystem med app eller knappsats för aktivering/deaktivering. Det ska ingå ett inbrottslarm som avger minst 100dB och kameran ska ha minst 1080p och bra IR för när det är mörkt. Jag bor i lägenhet så det är för inomhusbruk enbart.

Jag kollade på Ring på Webhallen, men tyvärr sparas det inte lokalt utan man måste köra med deras cloudtjänst. Den är visserligen gratis men jag vill ha allting lokalt. Ubiquiti verkar bra och jag har erfarenhet av de sedan tidigare. Kanske en Ubiquiti UniFi Cloud Key G2+ samt en Ubiquiti UniFi G3 Flex? Dock kvarstår då ett larm som låter, för bara kamera är värdelöst när inbrottstjuvarna sällan bor här i sverige. De ska bli skrämda och helst näst inpå döva också.

Någon som har tips? Jag är rätt teknikvarn så att pula lite DIY är ingen fara, bara jag inte behöver leka med RPi eller Arduino för det blir aldrig stabilt nog för mig.

Tackar på förhand!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem

Tycker nästa många företag vill spara i molnet, så de har möjlighet att ta ut extra avgifter.
Kolla även att de inte sparar videon i något eget videoformat så du kan spela upp utan problem om du behöver skicka videon till tex polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Hej,

Jag är ute efter ett larmsystem med app eller knappsats för aktivering/deaktivering. Det ska ingå ett inbrottslarm som avger minst 100dB och kameran ska ha minst 1080p och bra IR för när det är mörkt. Jag bor i lägenhet så det är för inomhusbruk enbart.

Jag kollade på Ring på Webhallen, men tyvärr sparas det inte lokalt utan man måste köra med deras cloudtjänst. Den är visserligen gratis men jag vill ha allting lokalt. Ubiquiti verkar bra och jag har erfarenhet av de sedan tidigare. Kanske en Ubiquiti UniFi Cloud Key G2+ samt en Ubiquiti UniFi G3 Flex? Dock kvarstår då ett larm som låter, för bara kamera är värdelöst när inbrottstjuvarna sällan bor här i sverige. De ska bli skrämda och helst näst inpå döva också.

Någon som har tips? Jag är rätt teknikvarn så att pula lite DIY är ingen fara, bara jag inte behöver leka med RPi eller Arduino för det blir aldrig stabilt nog för mig.

Tackar på förhand!

vera secure, eller vänta ett par månader och köp ezlo secure som kommer i beta nu.
båda har inbyggt batteri, kör lokalt, simkort och har protokoll för närmast alla typer av enheter ink kameror
förutom larm får du få en enhet som kommer kunna styra hela ditt hus/lägenhet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Tycker nästa många företag vill spara i molnet, så de har möjlighet att ta ut extra avgifter.
Kolla även att de inte sparar videon i något eget videoformat så du kan spela upp utan problem om du behöver skicka videon till tex polisen.

Ja, nej precis. Det är ju vad jag skrev att jag inte ville råka på så. Jag förstår allt det där. De svåra är att hitta flera olika delar som fungerar stabilt ihop eller så nära ihop som möjligt när man inte är så insatt på området. Jag har dock efterforskat en hel del nu och tror att jag har hittat vad som kan fungera för mig

Skrivet av aragon:

vera secure, eller vänta ett par månader och köp ezlo secure som kommer i beta nu.
båda har inbyggt batteri, kör lokalt, simkort och har protokoll för närmast alla typer av enheter ink kameror
förutom larm får du få en enhet som kommer kunna styra hela ditt hus/lägenhet.

Mja, simkort är jag inte så sugen på för jag vill inte betala för något kontantkort eller abonnemang. Sedan känner jag mig inte så säker med en betaprodukt. Jag tackar dock för tipset! Jag hade aldrig hört talas om den där annars Det låter dock intressant, men bättre att köra med gammalt tried and true helt enkelt.

Jag har kompilerat ihop detta https://www.webhallen.com/cart/286486,287278,310015,310009,28... och tror det kan fungera för mig. Den är en del pul men allting ska fungera som det är mer eller mindre. Annars kan jag köra på med Synology Surveillance Station som min NAS har stöd för och ansluta denna https://www.inet.se/produkt/5406681/hilook-ipc-d140h-4mp. Då behöver jag inte snöa in mig på Ubiquitis dyra prylar. Jag föredrar PoE för stabilitet. Gömma sladdar kan jag rätt bra. Bara'tt borra hål och köra i väggen.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-E Gaming | CPU: i9-10900K @ 5 GHz, 1.36V | GPU: 2x EVGA 2080S FTW3 Hydro Copper @ 2135 MHz | RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 64GB @ 3600 MHz, CL16-17-17-17-36 | PSU: Corsair AX1600i 1600W | Storage: 3x Intel 600p 1TB & MP510 4TB | Chassi: Fractal Design Define S2

Allting vattenkylt med radiatorstorlek på sammanlagt 1020mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodyVikings:

Ja, nej precis. Det är ju vad jag skrev att jag inte ville råka på så. Jag förstår allt det där. De svåra är att hitta flera olika delar som fungerar stabilt ihop eller så nära ihop som möjligt när man inte är så insatt på området. Jag har dock efterforskat en hel del nu och tror att jag har hittat vad som kan fungera för mig

Mja, simkort är jag inte så sugen på för jag vill inte betala för något kontantkort eller abonnemang. Sedan känner jag mig inte så säker med en betaprodukt. Jag tackar dock för tipset! Jag hade aldrig hört talas om den där annars Det låter dock intressant, men bättre att köra med gammalt tried and true helt enkelt.

Jag har kompilerat ihop detta https://www.webhallen.com/cart/286486,287278,310015,310009,28... och tror det kan fungera för mig. Den är en del pul men allting ska fungera som det är mer eller mindre. Annars kan jag köra på med Synology Surveillance Station som min NAS har stöd för och ansluta denna https://www.inet.se/produkt/5406681/hilook-ipc-d140h-4mp. Då behöver jag inte snöa in mig på Ubiquitis dyra prylar. Jag föredrar PoE för stabilitet. Gömma sladdar kan jag rätt bra. Bara'tt borra hål och köra i väggen.

Simkortet är endast om man vill ha ett tredje backupsystem, dvs du har lan anslutning via rj45 + wlan och skulle det dö kan du även ha ett simkort precis som vanlig alarm har (gsm modul). Vera är inte beta utan har funnits i många år, jag kör själv vera plus sedan jag slängde ut mitt visonic powermaster 30, sedan har du fördelen att du kan köra allt från olika tillverkare, från magnetsensorer,rökdeckare,rörelsedeckare, strömbrytare, lås på dörren, tracking av person, scener osv tex går du hemifrån och glömmer larma så gör det det själv men bara om din sambos telefon inte är hemma, går hon med så larmar den osv tex kan du köpa bosch rörelsedeckare som använder zigbee för drygt 100kr och den har 6års batteritid + att den rapporterar varje rörelse dvs inte bara i intervall som dom flesta gör, eller visonics magnetsensorer för 100kr (visnic är ett mycket känt larmföretag) eller varför inte en rörlse däckare från kina som kör z-wave plus för 200kr. när det gäller kameror stödjer det i stort sätt alla märken ska du dock köra flera högupplösta kameror är det bättre med Homeassistant (vilket du också kan köra ihop med vera bästa mixen enligt mitt tycke. jag kör en nuc med HA som styr min vera, ha kör alla kameror (typ 15st) medans alla sensorer,brytare osv går mot vera, sedan styr ha allt så jag får det i samma app.

i min vera ser det ut såhär:

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ser ut som dina sensorer är trådlösa.
Larmar det om du tappar kontakten med sensorerna?
Bästa tänkte att det är otroligt enkelt att störa ut trådlösa enheter.
Vet inte hur vanligt de förekommer att tjuvar använder störsändare, men trådlösa sensorer har blivit populärt, så gissar att störsändare har blivit populärt de med...

https://www.larmkollen.se/a/sa-skyddar-du-dig-mot-storsandare...
"Hos Verisure ser man inte detta som något stort problem. Therese Lakso, kommunikationschef hos leverantören, hävdar att det är ”extremt ovanligt att störsändare används för att störa ut Verisurelarm”. Det verkar inte heller vara något som deras kunder är särskilt bekymrade över."
De skriver sedan att deras larmcentral larmar om den tappar kontakten, men ändå rätt underligt uttalande från ett säkerhetsföretag. (Artikeln är inte ny, så de skulle kanske säga annat idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Ser ut som dina sensorer är trådlösa.
Larmar det om du tappar kontakten med sensorerna?
Bästa tänkte att det är otroligt enkelt att störa ut trådlösa enheter.
Vet inte hur vanligt de förekommer att tjuvar använder störsändare, men trådlösa sensorer har blivit populärt, så gissar att störsändare har blivit populärt de med...

https://www.larmkollen.se/a/sa-skyddar-du-dig-mot-storsandare...
"Hos Verisure ser man inte detta som något stort problem. Therese Lakso, kommunikationschef hos leverantören, hävdar att det är ”extremt ovanligt att störsändare används för att störa ut Verisurelarm”. Det verkar inte heller vara något som deras kunder är särskilt bekymrade över."
De skriver sedan att deras larmcentral larmar om den tappar kontakten, men ändå rätt underligt uttalande från ett säkerhetsföretag. (Artikeln är inte ny, så de skulle kanske säga annat idag)

Det säger till direkt om en sensor tappar signalen. Att dom ska störa ut dom är jag inte särskilt orolig för dels för jag kör 3 olika protokoll, wifi,zigbee,z-wave. samt larmar kamerona om det är rörelse. Just z-wave tror jag är jäkligt svårt att störa ut då dom knyter sig till andra enheter dvs tappar den signalen mot hubben skickas den via andra enheter. Samt kan man köra z-wave krypterat. Zigbee kör med liknade typ av system

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Wifi använder 2.4GHz/5GHz, zigbee använder också 2.4 GHz.
z-wave använder 868MHz.
En störsändare störa alla dessa frekvenser samtidigt.

Tyvärr hjälper inte mesh mot störningar.
Kryptering hjälper inte heller om signalen inte kommer fram, det skyddar andra från att läsa av trafiken i nätverket/injektera data. Men de jag pratar om är störning, då bryr dem sig inte om vad för data du skickar.
Så länge kamerorna är kopplade med kabel så kan du se om någon rör sig.

Jag menar nu inte att ditt larmsystem är dåligt, tvärtom tycker jag de var bra (framför allt att den larmar för att den tappar kontakten med sensorer. Så tappar du alla så vet du att något är på gång).
Det viktiga är att man är medveten om eventuella svagheter i sitt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Wifi använder 2.4GHz/5GHz, zigbee använder också 2.4 GHz.
z-wave använder 868MHz.
En störsändare störa alla dessa frekvenser samtidigt.

Tyvärr hjälper inte mesh mot störningar.
Kryptering hjälper inte heller om signalen inte kommer fram, det skyddar andra från att läsa av trafiken i nätverket/injektera data. Men de jag pratar om är störning, då bryr dem sig inte om vad för data du skickar.
Så länge kamerorna är kopplade med kabel så kan du se om någon rör sig.

Jag menar nu inte att ditt larmsystem är dåligt, tvärtom tycker jag de var bra (framför allt att den larmar för att den tappar kontakten med sensorer. Så tappar du alla så vet du att något är på gång).
Det viktiga är att man är medveten om eventuella svagheter i sitt system.

jo visst men du lär behöva en jäkligt kraftig sådan om du ska störa ut alla enheter i ett fullt utrustat hus, sedan är kamerorna anslutna via poe så dom lär inte störas ut i första taget kan ju nämna att jag varit platschef på ett säkerhetsföretag i ett antal år och har aldrig varit med om att störsändare använts. (är dock ett antal år sedan jag slutade)

tyvärr är ju verkligheten så att även om du har ett helt supersäkert system hjälper det inte av den enkla anledningen att 1: går larmet så kommer du ändå inte hinna göra någon (dom är inne/ute på ett par minuter) 2 polisen åker inte på villalarm 3 skulle du hinna hem kommer du troligen bli skadad eller värre. 4 kopplar du larmet till tex väktare kommer dom inte heller hinna fram och även om dom gör det kommer dom garanterat inte kunna göra något mer än att ringa snuten som kommer säga vi har inte tid kontakta försäkringsbolaget. enda fördelen med väktare är att dom lagar upp rutan om man är på semester och någon gått in.
Jag ser larmet som en indikator att ok någon har gått in då får jag åka hem och laga det som blivit förstört. enda fördelen med larm utöver det, är om man märker upp huset med skyltar så blir det aningen avskräckande men vet dom att du har saker som dom vill ha så skiter dom fullständigt i om man har larm eller inte. Det enda effektiva larmet jag vet mot inbrott är 2-3 stora hundar (dock har jag varit med om att man stulit hundarna med
det har några fördelar till, om det börjar brinna eller vattnet börjar läcka då larmar hela huset och man kanske hinner ut.
vårt hus brann för ca 12 år sedan, det tog mindre än 4 minuter innan rutorna smällde på nedervåning av trycket (dvs hela huset var helt övertänt på någon minut) sedan kan man få lite billigare försäkring.
och det är smidigt att se om man glömt stänga fönster eller låsa dörren eller glömt strykjärn på osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.