Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mindfighter:

O f-n, utgick ifrån gammal info, där inkubationstiden sas vara upp till 14 dagar. Vad tror man numer om inkubationstiden? (hittar inget speciellt vid en snabb googling)

Det verkliga problemet är nog att många smittade inte alls visar symptom men de sprider ändå smittan.
Det är därför det är så extremt respektlöst att inte sköta sig bara för att man personligen inte är i en riskgrupp, många har ju bevisligen haft smittan utan att veta om den och vilka de smittat under den tiden kan man ju spekulera i men många lär ju ha smittat nån som blivit sjuk eller avlidit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkliga problemet är nog att många smittade inte alls visar symptom men de sprider ändå smittan.
Det är därför det är så extremt respektlöst att inte sköta sig bara för att man personligen inte är i en riskgrupp, många har ju bevisligen haft smittan utan att veta om den och vilka de smittat under den tiden kan man ju spekulera i men många lär ju ha smittat nån som blivit sjuk eller avlidit.

Exakt detta! Det är lite som att man har en liten chans att man går runt med en pistol och de allra flesta vet inte ens om det. Pistolen klonar sig slumpartat till personer i sin omgivning och har en viss risk att upptäckas och en liten risk att skjuta dig som bär den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Uppdatering: Som någon konstaterat så var jag mer upprörd (dock av goda skäl) än nödvändigt - för denna gång! Efter ett snack med morsan så framgår det att det bara blir jag, hon, hennes syster, storebror, farsan, och storebrors fru och styvdotter, plus sju hundar.

Vi åker alla i separata bilar (jag med moster, morsan med farsan, storebror med fru & styvdotter) och det är snarare färjan (som skall ta cirka 3-4 timmar om jag minns rätt där soldäck finns) vi åker över med och inte någon lyxkryssning med buffé eller dylik smittrisk. FF2-graderade och vanliga masker medtages inklusive flera liter handsprit och liknande desinfektionsmedel.

Vi kommer INTE att bo i någon sönderbodd stuga längs radstugor utan isolerat ute på landet, cirka 7 km från Visby, nära havet, som hyrs ut av privatpersoner och inte företag. Däremot såg jag att detta hus verkar hyras ut på veckovis basis. Veckan innan vi åker dit verkar vara ledig vilket jag ser som en "självsaneringsvecka" där viruset får "dö/brytas ned" av den bästa rengöringsmetoden: tid.

Förhoppningsvis vill ingen hyra den på grund av rådande situation. Annars kommer jag att få en mild paranoia över att komma in i fullfjädrad farodräkt dansandes sprutandes med 75%-haltig alkoholrengöringsmedel överallt vilket troligen inte är bra för ett trähus, haha.

Syftet med besöket är inte heller att supa sig full i kvarten inne i Visby utan hålla sig ute på landsbygden. Det finns WiFi. Morsan påstår att det skall vara indraget fiber? Finns det verkligen fiber på Gotland? (ursäkta för eventuella fördomar här)

Möjligheten för brist på WiFi var ett annat skäl jag inte ville åka då jag arbetar 100% hemifrån och är beroende av att kunna arbeta lite varje dag och gärna närsomhelst vid behov.

Så det hela var inte så himla allvarligt även om jag själv INTE stödjer idén med att semestra i tätorter under rådande tider.

Har du hört legenden om flickan som lyfte hästar på ön?

Jag tycker ni verkar ha kommit fram till en rimligt säker kompromiss och seriöst tänkt igenom det mesta och kommer alltså ha ett bra tänk med er på resan. Helt bäst hade varit att undvika, men eran plan är också långt från dålig.

Blir ofta trångt innan alla hittat sina platser/hytter på båten, ta det lungt och hitta ett avsides hörn så länge, det går över efter några minuter