Behöver liten billig dator till att skriva på max 4000k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Med:
Intel Core i5-1035G1
8 GB RAM
256 GB SSD

Tack!!! Då beställer jag den nu.
Helt fantastiskt att få denna hjälp. Guld värt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@Poccas: Du är i en prisklass där märket inte är så viktigt, dock hittar jag inget liknande i samma prisklass eller i närheten från HP, länka gärna om du hittar något.

Tack för all hjälp! Blev Levono Baltzar länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poccas:

Tack!!! Då beställer jag den nu.
Helt fantastiskt att få denna hjälp. Guld värt

Tänk bara på att det givetvis är datorer ur budgetsegmentet du tittat på, så kläm och känn på datorn när den kommer att den motsvarar dina förväntningar. Om den inte gör det så skicka tillbaka och gå upp en prisklass och få motsvarande prestanda, men med bättre finish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Tänk bara på att det givetvis är datorer ur budgetsegmentet du tittat på, så kläm och känn på datorn när den kommer att den motsvarar dina förväntningar. Om den inte gör det så skicka tillbaka och gå upp en prisklass och få motsvarande prestanda, men med bättre finish.

Ja jag vet... Men eftersom jag bara ska ha den till att skriva Word dokument på i princip så tror jag att den kommer fungera bättre än Sonyn från 2010 som luktar brandrök när man startar den...
Användare annars mobilen till princip allt men skriva långa texter på mobilen är är tradigt...
Är inte kräsen utan van att ha skitdatorer på alla jobb jag haft... Denna kommer ju garanterat vara bättre än en Kontors dator som är 7 år gammal...
Höj och sänkbart skrivbord får man men datorn struntar de i...

Permalänk

Lånar tråden lite. Hjälper en vän som är
Ute efter en dator då hon ska börja studera. Så en enkel dator för Office typ för max 4000.

Jag tipsade om den ovan för 5000 som såg ok ut men tänkte
Om de finns ett bra alternatov för ca 4000?
Själv tycker jag 8gb ram är ett måste och klarar man sig verkligen på 128gb hdd?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

1) Det är inte möjligt att hitta en 4core/8thread CPU under 10 000 prisklassen.

2) Alla datorer för ungefär 4000 har 2core/4thread.

3) RAM kapaciteten är antingen 4 eller 8 GB -- det här är kanske den största skillnaden i den här prisklassen.

4) SSD kapaciteten är oftast 128 GB, ibland är det 64 eller 256 GB.

Om funktionalitet är det största bekymret så har man inte många valmöjligheter. Man ska helt enkelt söka efter den billigaste med i3/ryzen, 8GB RAM, 128GB SSD.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Lånar tråden lite. Hjälper en vän som är
Ute efter en dator då hon ska börja studera. Så en enkel dator för Office typ för max 4000.

Jag tipsade om den ovan för 5000 som såg ok ut men tänkte
Om de finns ett bra alternatov för ca 4000?
Själv tycker jag 8gb ram är ett måste och klarar man sig verkligen på 128gb hdd?

Måste man prompt ner till 4k i inköpspris ska man ha ordentlig tur om man lyckas hitta något acceptabelt. Kolla bättre begagnade Thinkpads/Latitude/Probook istället med lägsta kravspec:
1920x1080 skärmupplösning
4 kärnig, någorlunda modern, processor
8gb ram
256gb ssd

Batteri, ssd och ram är oftast lätta att byta vid behov på dylika datorer.