Permalänk
Medlem

Ska man gnälla på de som sätter de pris dom vill så kan man också gnälla på idioter som ska ge skambud.

Men ärligt talat bryr jag mig inte om vad folk sätter för pris, det är väl deras ensak.
Att gå in o gnälla på deras prissättning är patetiskt i mina ögon.

Då kan jag lika gärna gå in på COOP och gnälla att de är överpriser här när Ica Maxi är billigare.

Permalänk
Medlem

Jag kollar regelbundet på Blocket, men tycker det är riktigt dåligt jämfört med marknaden här, där det är möjligt att diskutera i annonsens tråd.

Permalänk
Medlem

Jag är av åsikten att seriösa spekulanter har rätt att diskutera och kommentera prissättningen. Övriga bör surfa vidare på internetvågen. Köparen och säljaren är i samma maktposition fram tills dess att tredjepart blandar sig i: säljaren kan uppge vad den är villig att sälja produkten för, och köparen kan uppge vad den är villig att köpa den för. Så mycket svårare än så är det inte.

Om andra genier ska lägga sig i och tycka så kan Swec lika gärna ta fram någon form av schablonmall, där respektive produkt prissätts likadant. Risken man annars far är ju att få tråden fylld av en massa konsumentbeskyddande prisaktivisters argsinta kommentarer.

Nej, tack. Låt säljare och köpare komma överens om pris. Värde är trots allt subjektivt, så låt individerna själva sköta det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att är man inte själv en spekulant kan man hålla sig ifrån annonsers kommentarsfält

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Håller med till 100%. Jag anser Swec en 'community' där vi håller efter varandra. Både positiv kritik och negativ sådan. Svårare än så är det inte. Jag kan skjorta iväg lite elakheter ibland men kan också ta att bli synad i sömmarna. Precis som IRL.

Det är inte en community, det är ett företag med vinstintresse och därför en diktatur.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ett öppet kommentarsfält ger ett säkrare intryck, tvärt om mot många andra marknader där allt är helt i säljarens kontroll (kommunikation med intressenter, beskrivning etc).

Fördelen är att jag då kan få en fråga besvarad av andra eller till exempel hjälpa andra förstå vad som erbjuds.

Helt klart ska man kunna varna ifall någon lägger ut ett 1080ti för 10000kr eller andra dumheter. Håller man inte med om det är inte Swec Marknad något för er tror jag. Öppen dialog är det som genomsyrar hela denna sida, om det ifrågasätts kommer jag ganska snabbt avlägsna mig

Permalänk
Medlem

Jag kan se värdet för gemenskapen i att påpeka när något är felaktigt prissatt men jag ser också vissa som använder det som en förhandlingsteknik, framförallt personer som baserat på sin aktivitet i marknaden uppenbarligen säljer vidare delarna och därmed är medvetna att värdena är högre än vad de anger är "fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Det är inte en community, det är ett företag med vinstintresse och därför en diktatur.

Troll much?

Jag tror du har missat hela poängen med folket som hänger regelbundet här. Swec är långt från Facebook eller andra sidor som kollar pengar först, knappast något som finns för att mjölka oss användare...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nivity:

Ska man gnälla på de som sätter de pris dom vill så kan man också gnälla på idioter som ska ge skambud.

Men ärligt talat bryr jag mig inte om vad folk sätter för pris, det är väl deras ensak.
Att gå in o gnälla på deras prissättning är patetiskt i mina ögon.

Då kan jag lika gärna gå in på COOP och gnälla att de är överpriser här när Ica Maxi är billigare.

Väldigt udda resonemang kan jag anse.

Det är en viss jäkla skillnad på att skinna någon mindre lyckligt vetande med överpriser, kontra att släppa en vara som du själv säljer för ett potentiellt skambud. Som säljare kan du alltid välja att tacka nej till ett bud om du anser att det är för lågt, men det kan vara betydligt svårare för en köpare att ha full koll på marknaden, speciellt om personen i fråga inte är van köpare/säljare och inte hänger med i prisutveckling, tekniska framsteg o.s.v, utan kanske bara är ute efter t.ex. ett nytt grafikkort eller "ger sig in i matchen igen".

Det är bara att kolla blocket/FB Marketplace, där det dyker upp datorer med komponenter från 2012~ för 8000kr och uppåt. Jag kan säga av erfarenhet att dom blir sålda, inte för att jag själv säljer där eller ens köper något i huvudtaget oftast - Utan för att jag har haft bekanta vars "mamma" (släkting, förälder, målsman w/e) köpt något som verkar lovande med beskrivningar så som "Klarar alla spel på MAX" och som då är billigare än att köpa nytt i butik, vilket då såklart lockar om man inte har obegränsad budget till en dator för sitt barn eller vad det nu än kan vara.

Behöver inte ens vara en föräldrar som köper till sitt barn. Jag fick hjälpa min far för ett par år sedan att hitta en dator som inte var till 'ockerpris' då han inte varit insatt i datorer på 10-15år, men han blev sugen på att spela lite igen men hade inget annat än sin jobbdator. Hade jag inte varit där och hjälpt honom hade han förmodligen slutat upp med att betala drygt 5500kr för en dator med Core2Quad, 8Gb RAM och ett HD5870 (som exempel på en av annonserna han länkade mig).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

*diskussion utbruten till egen tråd från IDkollen blir krav i SweClockers Marknad* /Vzano, Mod

Jag tycker detta är bra.

Till er som tycker det är störigt med folk som kommenterar att priset på det ni säljer är för dyrt, och därigenom varnar andra för era ockerpriser, jamen sluta sälja grejer till ockerpriser då. Problem solved.

Nej, jag har aldrig själv kommenterat så. Men har hänt både en och två gånger att jag velat köpa något tills någon kommenterat att det är önskepriser, vilket har fått mig att haja till, kolla vad prylen faktiskt är värd och sedan tappat intresse, så jag tycker det är bra med folk som ser till att man inte försöker sälja en produdukt till fantasipriser. Ni som inte tycker det.... Ptja... Ni försöker förmodligen då sälja produkter till fantasipriser.

@Ozzed

Det är bättre att kanske slänga iväg ett PM och inte gnälla som en gubb-kärring i själva säljes tråden, det tycker jag är snällare.

Man drar iväg ett PM att denna vara kostar si och så och ditt pris kanske är för högt om du inte fått det bud du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Väldigt udda resonemang kan jag anse.

Det är en viss jäkla skillnad på att skinna någon mindre lyckligt vetande med överpriser, kontra att släppa en vara som du själv säljer för ett potentiellt skambud. Som säljare kan du alltid välja att tacka nej till ett bud om du anser att det är för lågt, men det kan vara betydligt svårare för en köpare att ha full koll på marknaden, speciellt om personen i fråga inte är van köpare/säljare och inte hänger med i prisutveckling, tekniska framsteg o.s.v, utan kanske bara är ute efter t.ex. ett nytt grafikkort eller "ger sig in i matchen igen".

Det är bara att kolla blocket/FB Marketplace, där det dyker upp datorer med komponenter från 2012~ för 8000kr och uppåt. Jag kan säga av erfarenhet att dom blir sålda, inte för att jag själv säljer där eller ens köper något i huvudtaget oftast - Utan för att jag har haft bekanta vars "mamma" (släkting, förälder, målsman w/e) köpt något som verkar lovande med beskrivningar så som "Klarar alla spel på MAX" och som då är billigare än att köpa nytt i butik, vilket då såklart lockar om man inte har obegränsad budget till en dator för sitt barn eller vad det nu än kan vara.

Behöver inte ens vara en föräldrar som köper till sitt barn. Jag fick hjälpa min far för ett par år sedan att hitta en dator som inte var till 'ockerpris' då han inte varit insatt i datorer på 10-15år, men han blev sugen på att spela lite igen men hade inget annat än sin jobbdator. Hade jag inte varit där och hjälpt honom hade han förmodligen slutat upp med att betala drygt 5500kr för en dator med Core2Quad, 8Gb RAM och ett HD5870 (som exempel på en av annonserna han länkade mig).

Hur man än resonerar är det fritt att sätta vilket pris man vill dock.
Sen när det gäller Swec marknaden är det oftast inte i närheten utav skräck exemplaren på blocket.

Det kan räcka att annonserna sänkt 20-30% ifrån nypris och ändå hoppar många in och säger att det är "för lite sänkning" och kräver typ att de ska vara minst 50% o blabla.

Säljer själv inte direkt begagnat då jag inte orkar med det. Men sett massor av sådana folk när man kollat Swec marknaden.

Som tur är kan man bara anmäla sådana idiotiska inlägg om man känner för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur man än resonerar är det fritt att sätta vilket pris man vill dock.
Sen när det gäller Swec marknaden är det oftast inte i närheten utav skräck exemplaren på blocket.

Det kan räcka att annonserna sänkt 20-30% ifrån nypris och ändå hoppar många in och säger att det är "för lite sänkning" och kräver typ att de ska vara minst 50% o blabla.

Säljer själv inte direkt begagnat då jag inte orkar med det. Men sett massor av sådana folk när man kollat Swec marknaden.

Som tur är kan man bara anmäla sådana idiotiska inlägg om man känner för detta.

Sista du skriver om anmälan är väl det enda rätta. Känner man att ett inlägg är felaktigt i vilken tråd som helst är det väl precis det som ska göras och är tillgängligt för alla. En moderator kan då ta beslut om det är saboterande eller så.

Handlar det om en annons med extrema priser bör man kanske göra så här:
1. PM till säljaren
2. Kommentar i annonsens tråd
3. Om det är för extremt anmäl till moderator

Skulle jag sälja något med dåligt koll på värde skulle jag också gärna få varningar åt andra hållet. Tänker till exempel på sällsynta spel till nintendo eller sånt som kan ha 100-tals gånger mer i värde än någon oinsatt skulle gissat.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nivity:

Hur man än resonerar är det fritt att sätta vilket pris man vill dock.
Sen när det gäller Swec marknaden är det oftast inte i närheten utav skräck exemplaren på blocket.

Det kan räcka att annonserna sänkt 20-30% ifrån nypris och ändå hoppar många in och säger att det är "för lite sänkning" och kräver typ att de ska vara minst 50% o blabla.

Säljer själv inte direkt begagnat då jag inte orkar med det. Men sett massor av sådana folk när man kollat Swec marknaden.

Som tur är kan man bara anmäla sådana idiotiska inlägg om man känner för detta.

Självklart så finns det alltid fall det är det kan anses vara "dumt" att kommentera priset, speciellt om priset är (någorlunda~) i linje med vad man som både säljare och köpare kan förvänta sig.

Men jag tar alla dagar i veckan en kommentar eller två i onödan om för högt pris, kontra alternativet att någon kanske blir rakt upp och ner blåst och betalar potentiellt tusenlappar över värdet för att dom inte vet bättre. Min personliga ställning är att kan man inte hantera potentiell priskritik (genom att antingen försvara sin prissättning eller bara ignorera kommentaren(erna) tills en köpare dyker upp) - Då kan man lika gärna vända sig till en plattform som inte tillåter öppna kommentatorfält också.

Men vill man anmäla kan man alltid göra det, dock är det sällan jag sett konstruktiva kommentarer tagits bort.

Stoppa en potentiell "blåsning" (som fortfarande är inom lagens ramar) > Förbjuda "gnälliga kommentarer" så som kritik på pris.

Punkt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Netonnet metoden kanske ? Att det hämtas in ifrån prisjakt vad billigaste pris är på annons varor ? 🤔

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Netonnet metoden kanske ? Att det hämtas in ifrån prisjakt vad billigaste pris är på annons varor ? 🤔

Svårt med en komplett dator med 4770K eller annat äldre som inte längre finns att köpa nytt

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ser blocketpriser väldigt ofta nuförtiden på marknaden. Känns som många har hittat sig hit, däremot kommenterar jag väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ab3:

Jag kan se värdet för gemenskapen i att påpeka när något är felaktigt prissatt men jag ser också vissa som använder det som en förhandlingsteknik, framförallt personer som baserat på sin aktivitet i marknaden uppenbarligen säljer vidare delarna och därmed är medvetna att värdena är högre än vad de anger är "fair"

Det skulle personen ifråga isåfall precis lika gärna kunna göra genom privata meddelanden, e-post, sms, telefonsamtal etc. och det skulle isåfall vara mindre transparent för andra vad som pågår. Vid en öppen dialog har alla parter möjlighet att flika in med ett "Nehejru, vad X påstår stämmer inte, saken är värd mer än så.".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det jobbigaste med marknaden för mig är allt ska budas hit och dit, och att folk börjar buda fast man skrivit "fast pris" och "först till kvarn". Orkar inte ha att göra med folk som ska buda och tjata om 100 kr hit och dit när vi pratar grafikkort eller skärm för 5-6k.

Skulle nog uppskatta en markering där man tydligt kan säga "fast pris" eller att "bud välkomnas". Har jag sedan fel om vad något är värt så får jag väl sänka priset efter någon vecka eller så, inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem

Jag förstår de som sätter "ockerpriser" på sina grejer eftersom det sällan är någon som accepterar priset säljaren sätter, om det inte är lockpris för att dra till sig budgivning. Man sätter ett högre pris än vad man tror sig få ut så får man ut mer än om man sätter det "rimliga" priset direkt.

Exempel:
https://www.sweclockers.com/marknad/186746-fractal-design-nod...
https://www.sweclockers.com/marknad/186748-mobomatx-am3-ramdd...
https://www.sweclockers.com/marknad/186739-2-nya-gigabyte-gef...
https://www.sweclockers.com/marknad/186733-vega-64-liquid-coo...

Det är bara från idag. Säljaren sätter ett pris så börjar folk med skambud. Jag har ingen koll på vad grejerna i ovanstående exempel är värda men det verkar vara standard att pruta 30-50 % på priset oavsett pris/produkt (om det inte redan är superlågt).

Vidare så ni som är inne och kommenterar priserna säljarna sätter, gör ni samma sak med folk som sätter på tok för låga priser? Att ni upplyser dem om att de absolut inte borde sälja till de här priserna eller hugger ni direkt och vill avsluta affären snabbt? Säg t.ex. ett ASUS 1080ti som hamnat på marknaden för 1500:- av någon anledning? Köper ni direkt, lägger ett bud mer i klass med marknadspris eller kommenterar att personen borde höja priset?

Ne, jag håller med er som anser att ett PM räcker om man vill informera säljaren att priset är helt galet och att denne borde sänka priset för att få varan såld. Du har ingen aning om varför säljaren sätter priset denne sätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

kolla vad prylen faktiskt är värd

Prylen är värd det någon är villig att betala. Det finns inget facit där det står att prylen är värd x kronor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Prylen är värd det någon är villig att betala. Det finns inget facit där det står att prylen är värd x kronor.

Självklart är det så, men någon oinsatt ser kanske inte skillnad mellan i7 och i7...

Permalänk
Medlem

Kanske är så enkelt som att kan man inte ta en kommentar om sin prissättning eller borsta av sig ett skambud är man inte lämpad för andrahandsmarknaden?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Självklart är det så, men någon oinsatt ser kanske inte skillnad mellan i7 och i7...

Tveksamt om särskilt många, om ens någon, så oinsatt hittat in på sweclockers och jagar begagnad hårdvara.

Skillnaden mellan i7 och i7 är ett intressant exempel. Kolla några trådar där det diskuteras värde på t ex 2600k och 3770k. Vissa säger redo för tippen, några säger inte spänn mer en femhundring och så finns det ett gäng nivåer till. Kollar man sen lite gamla annonser så har de allihop gått för runt 1500 (med moderkort och minne). Hur bra blir en sån diskussion i en annons?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker att ett öppet kommentarsfält ger ett säkrare intryck, tvärt om mot många andra marknader där allt är helt i säljarens kontroll (kommunikation med intressenter, beskrivning etc).

Fördelen är att jag då kan få en fråga besvarad av andra eller till exempel hjälpa andra förstå vad som erbjuds.

Helt klart ska man kunna varna ifall någon lägger ut ett 1080ti för 10000kr eller andra dumheter. Håller man inte med om det är inte Swec Marknad något för er tror jag. Öppen dialog är det som genomsyrar hela denna sida, om det ifrågasätts kommer jag ganska snabbt avlägsna mig

Du får tipsa sweclockers att dom får ta fram ett åsiktsformulär vilka som är lämpade för marknaden så kan dom filtrera bort dom "av fel åsikt". Jag kan ju även med stark sannolikhet gissa att dom flesta skulle åt andra hållet gärna tar ett 2080ti till 10% av nypris (sen kanske inte du skulle göra det) men det blir lite ensidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tveksamt om särskilt många, om ens någon, så oinsatt hittat in på sweclockers och jagar begagnad hårdvara.

Skillnaden mellan i7 och i7 är ett intressant exempel. Kolla några trådar där det diskuteras värde på t ex 2600k och 3770k. Vissa säger redo för tippen, några säger inte spänn mer en femhundring och så finns det ett gäng nivåer till. Kollar man sen lite gamla annonser så har de allihop gått för runt 1500 (med moderkort och minne). Hur bra blir en sån diskussion i en annons?

Precis. Jag ser trådar då och då där folk klagar på att det betalas så mycket för i7 6700K, jag ska eventuellt sälja en sådan om ett tag så läst lite grann. De går i runda slängar för 2k - 2,5k och det anser många vara helt galet mycket med tanke på att man i princip kan få en ny bättre Ryzen processor för samma pris, men då måste man ju även köpa minst ny MOBO och skruva en hel del vilket är tidskrävande.

Folk värderar olika om man ska ha det till sin serverburk, primära dator, leta billigt åt en släkting o.s.v.

Permalänk
Medlem

Finns ju flera faktorer som flera nämnt.

*Ska man ha som princip att kommentera för höga priser kan man ju passa på att såga alla skambud också. Det ska väl vara lika åt båda hållen?

*Idag så sätter ju folk ett högre pris då alla prutar. X är värt 2000:- men man sätter budet på 3000:- för att folk ändå prutar som fan. Det har ju blivit regel på blocket och andra ställen att köra turist-shopping-priser där man från start räknar med att gå ner i pris.

*Få lyssnar på "fast pris", tyvärr.

Sen kan jag tycka att det är upp till en själv att kontrollera vad en sak är värd. SAMTIDIGT tycker jag att man som säljare ska sätta en schysst pris.

Permalänk
Inaktiv

Kan vi inte tacka @Ozzed för att flera kommer skippa marknaden efter denna tråd.

Jag kommer inte sälja mer här iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt för när någon säljer ett nytt grafikkort som nytt kostar 14.000 kr, för 11.500 kr, sedan budar folk 7700 kr... Kom igen vaffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har väldigt svårt för när någon säljer ett nytt grafikkort som nytt kostar 14.000 kr, för 11.500 kr, sedan budar folk 7700 kr... Kom igen vaffan.

Jag kan hålla med, men samtidigt är det svårt för en köpare att bekräfta massa saker, till exempel kan ju ett kort ha stått och mineat coins i flera år i sträck och säljs som nyskick ändå. Sjukt svårt att veta, därför skulle jag inte ens fundera på att köpa en sådan annons

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kan hålla med, men samtidigt är det svårt för en köpare att bekräfta massa saker, till exempel kan ju ett kort ha stått och mineat coins i flera år i sträck och säljs som nyskick ändå. Sjukt svårt att veta, därför skulle jag inte ens fundera på att köpa en sådan annons

jag tror @K-D][Aramis syftar på den här: https://www.sweclockers.com/marknad/186739-2-nya-gigabyte-gef...

Där är det oöppnad förpackning.