Permalänk
Medlem

@alatan:

1. Köp ett nytt grafikkort. Det är värt att lägga pengar på ett bra.
2. Sätt in en annons om 16GB 2133MHz minnen. Det gör skillnad på din lägsta fps. (om du tänkt behålla systemet ett tag)

Du kan även prova och se hur mycket du kan klocka den. Din cpu kan vara lite knepig att få upp i över X44 med bekväm spänning och värme. Men vad har du att förlora på att prova?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag kör med nedan och skulle säga att 3770K hänger med än, dock spelar jag inte så mycket och bara Apex och Overwatch (max inställningar i 1440P med freesync) och har aldrig problem med att cpun begränsar mig, nu kanske det inte är de mest krävande spelen men jag var i samma sits som du och satsade på ett lite bättre grafikkort. Best upplevelse fick jag med datorn efter att jag monterade i en nvme disk, krävs dock en modifiering av bios för att kunna bota med den då den sitter i en pci-e port.

Dator
UNiGiNE Superposition
Time Spy

MODERKORT: Sabertooth Z77
CPU: 3770K @ 4.5 Ghz
RAM: 16 GB @ 2400 Mhz 11-13-13-31-2
GPU: Radeon VII 2100/1200 Mhz
DISK: SSD 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem

Det klart att nyare grejer kommer att vara märkbart snabbare, så ska du ändå uppgradera är det väl inte mycket att fundera på, däremot är ju det absolut vettigaste att bara vänta på Cyberpunk-releasen istället för att börja panikhandla nu. Det mest sannolika är ändå att det ändå kommer dröja ett tag innan de får ordning på alla buggar och prestandaproblem som stora spelreleaser på PC i princip alltid dras med, så det finns inget att förlora på att vänta.

I dagsläget slår en Intel i5-10600K samtliga konsumentmodeller av Ryzen med god marginal vad gäller spel, för en prislapp under 3000 kr, så att byta till Ryzen nu i tron att Cyberpunk 2077 kommer vara så mycket annorlunda än dagens speltitlar verkar inte vara någon vidare idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@nkewk: fortfarande, han frågar om sin cpu nu.

Den är trött, folk som har liknande grejer som jag känner klagar alla på den, när man spelar, streamar eller allmänt inte använder den som en gammal netburst celeron(dvs en sak ENDAST åt gången)

Isåfall överklockad för hårt tidigare eller dylikt. Jag hade ej dessa problem.

Permalänk

@nkewk: Min kompis har inte ens en K modell och kan inte överklocka så nej, man kan inte komma ifrån att cpun ligger på 100% och tuggar.

visst kan man få ner procent användningen genom att stänga av saker men då sitter man där och kan ändå bara ha en cpu tung grej igång.

En webbläsare idag käkar lätt upp två kärnor idag med dom vanorna som jag och mina vänner/bekanta har. alla kanske inte har samma vanor men det påvisar ju också att många går åt att använda fler kärnor, iallafall i mina kretsar.

4/8 kärnor/trådar är för lite idag, Både i många spel och till vardags om man t.ex streamar, vilket både jag och mina vänner brukar göra. ibland är det sällskaps spel etc.

aja vi är långt från topic nu känns det som så vi håller där.

Konsensus är att hade jag varit i TS sits så hade jag förpassat datorn till något annat och köpt en helt ny istället, om inte nu så när pengar finns. Alternativt sälja grejerna då folk tenderar att betala jävligt bra fortfarande.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@nkewk: Min kompis har inte ens en K modell och kan inte överklocka så nej, man kan inte komma ifrån att cpun ligger på 100% och tuggar.

visst kan man få ner procent användningen genom att stänga av saker men då sitter man där och kan ändå bara ha en cpu tung grej igång.

En webbläsare idag käkar lätt upp två kärnor idag med dom vanorna som jag och mina vänner/bekanta har. alla kanske inte har samma vanor men det påvisar ju också att många går åt att använda fler kärnor, iallafall i mina kretsar.

4/8 kärnor/trådar är för lite idag, Både i många spel och till vardags om man t.ex streamar, vilket både jag och mina vänner brukar göra. ibland är det sällskaps spel etc.

aja vi är långt från topic nu känns det som så vi håller där.

Konsensus är att hade jag varit i TS sits så hade jag förpassat datorn till något annat och köpt en helt ny istället, om inte nu så när pengar finns. Alternativt sälja grejerna då folk tenderar att betala jävligt bra fortfarande.

Vilken webbläsare käkar två kärnor?
Själv har jag inga problem att använda en 4 kärnig i7a men en cpu med 4 kärnor och 4 trådar tar död på mig vad gäller spel. Men annars tycker jag att det funkar att surfa på, använder t.e.x min gamla lg r405 med den dual core dagligen för att titta på youtube och film för att inte använda min spel laptop eller macbook hela tiden. Tycker det funkar utmärkt om man inte har så höga krav