Amazon bekräftar svenskt intåg – söker marknadsplatschef

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Investerare lockas med argument som att "ta en kortsiktig förlust för att slå ut konkurrenterna, så gör vi vinst på längre sikt när vi kontrollerar marknaden".

Jo, men Amazon går inte med förlust utan med vinst. Affärsidén är inte att gå med förlust utan låga priser, stort utbud och snabba leveranser.

Oavsett hur de bär sig åt förstår jag inte varför konkurrenterna inte skulle kunna göra samma sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, men Amazon går inte med förlust utan med vinst. Affärsidén är inte att gå med förlust utan låga priser, stort utbud och snabba leveranser.

Oavsett hur de bär sig åt förstår jag inte varför konkurrenterna inte skulle kunna göra samma sak.

De är väl redan förbi den fasen i sitt ursprungsland och går med vinst där antar jag.

Du kan kolla dokumentären på SVT-play som länkades tidigare i tråden. Där visar de upp ett brev signerat Bezos som gick ut till riskkapitalister. Strategin förklaras med Bezos egna ord svart på vitt. Detta är inget som är unikt för Amazon dock. Många andra företag använder samma strategi, men sällan med så stora ambitioner som Amazon.

Affärsidén så som du beskriver den är så man presenterar sig inför sina kunder. Det är PR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ser det här ibland, men får inte ihop det.
Jag betalade 395:- sist jag besiktade bilen. När jag tog körkort år 2000 och senare det året besiktade en bil har jag för mig det kostade 350. Möjligen kan det varit 290.
Det var defintivt inte så billigt som under 200 iaf.

299kr brukar efterkontroll kosta.
sist gav jag närmare 600kr (om det inte var mer)

priserna varierar kraftigt på olika stationer och tider på dygnet, men 395kr då måste du typ bokat 6 månader i förväg,haft en rabattkod och gjort den på obekväm tid.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

299kr brukar efterkontroll kosta.
sist gav jag närmare 600kr (om det inte var mer)

priserna varierar kraftigt på olika stationer och tider på dygnet, men 395kr då måste du typ bokat 6 månader i förväg,haft en rabattkod och gjort den på obekväm tid.

Nä, bokade några veckor innan, tog ett ställe nära jobbet så jag kunde smita iväg en sväng och fixa det. Minns inte exakt tid, förmiddag någon gång.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

De är väl redan förbi den fasen i sitt ursprungsland och går med vinst där antar jag.

Du kan kolla dokumentären på SVT-play som länkades tidigare i tråden. Där visar de upp ett brev signerat Bezos som gick ut till riskkapitalister. Strategin förklaras med Bezos egna ord svart på vitt. Detta är inget som är unikt för Amazon dock. Många andra företag använder samma strategi, men sällan med så stora ambitioner som Amazon.

Affärsidén så som du beskriver den är så man presenterar sig inför sina kunder. Det är PR.

Det kan man ju kalla det där brevet också, det var bara PR till investerarna.

Men oavsett vad man kallar det har Amazon låga priser, stort utbud och snabba leveranser. Och tack vare det tjänar Amazon väldigt mycket pengar. Det är precis som det ska vara, konkurrens när den är som bäst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Apotea är ett svenskt företag, så att jämföra det med Amazon känns fel. Sen visst du får leverans från Apotea dagen efter eller så vågar du gå ut bland folk och få grejerna omgående och vips så har du gjort ett miljövänligt val - en frakt mindre och fått lite motion på köpet;)

Förstår inte riktigt ditt resonemang där. Är Amazon dåligt för att de är från utlandet och Apotea är inte det för de är från Sverige? Jag får ju motion ändå, men det är sjukt smidigt att få hemfrakt. Men jag killgissar att du har skippat brevlådan och satsar på en Postbox någonstans i centrum för att få lite extra motion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Riktigt trevligt. Hoppas de kan trycka ned priserna på hårdvara i och med att de är så sjukt stora.

Problemet är att dom har så stora ekonomiska muskler att dom kan sänka priserna via sin plattform så mycket att det slår ut svenska ÅF, och sedan själv sätta prisbilden som mer eller mindre ensam aktör.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Problemet är att dom har så stora ekonomiska muskler att dom kan sänka priserna via sin plattform så mycket att det slår ut svenska ÅF, och sedan själv sätta prisbilden som mer eller mindre ensam aktör.

Då skjuter de sig själva i fötterna i och med att vi bara kan beställa från Amazon.de eller Co.uk

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Då skjuter de sig själva i fötterna i och med att vi bara kan beställa från Amazon.de eller Co.uk

Håller inte alls med här. Varför skulle gemene person köpa ifrån amazon i andra länder, om amazon har en svensk närvaro som är billigare än svenska återförsäljare? Självklart går man dit där det är billigast. Men oavsett om man köper ifrån amazon.se eller amazon.de/co.uk/whatever så kommer dom svenska återförsäljarna att drabbas. Det rimmar inte väl för den svenska konkurransen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håller inte alls med här. Varför skulle gemene person köpa ifrån amazon i andra länder, om amazon har en svensk närvaro som är billigare än svenska återförsäljare? Självklart går man dit där det är billigast. Men oavsett om man köper ifrån amazon.se eller amazon.de/co.uk/whatever så kommer dom svenska återförsäljarna att drabbas. Det rimmar inte väl för den svenska konkurransen.

Jag menar om de andra ÅF skulle gå i graven och Amazon.se skulle trissa upp priserna så gynnar det dem inte speciellt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Då skjuter de sig själva i fötterna i och med att vi bara kan beställa från Amazon.de eller Co.uk

Du tycker alltså det är fungerande konkurrens om de bara har sig själva att konkurrera med ? De flesta andra brukar tycka att det är en monopolsituation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tycker alltså det är fungerande konkurrens om de bara har sig själva att konkurrera med ? De flesta andra brukar tycka att det är en monopolsituation.

Nej, jag menar att de inte skulle pressa upp priserna om någon annan aktör åker ut, inte till några gräsliga priser i alla fall.
Skulle de göra det så skulle snabbt ett nytt företag komma som är nöjd med att ta marknadsandelar med lägre priser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, jag menar att de inte skulle pressa upp priserna om någon annan aktör åker ut, inte till några gräsliga priser i alla fall.
Skulle de göra det så skulle snabbt ett nytt företag komma som är nöjd med att ta marknadsandelar med lägre priser.

Men Amazon har pressat tillverkare och inte bara säljarna så det är inte så enkelt om det handlar om en mindre tillverkare för allt de tillverkar kan bli bortplockat från Amazon överallt och det kan inneröra problem för tillverkaren som alltså tvingas att följa Amazons krav för att inte gå under. Amazon har alltså i praktiken utövat ekonomisk utpressning mot tillverkaren för att göra sig själv till den enda säljaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, men Amazon går inte med förlust utan med vinst. Affärsidén är inte att gå med förlust utan låga priser, stort utbud och snabba leveranser.

Oavsett hur de bär sig åt förstår jag inte varför konkurrenterna inte skulle kunna göra samma sak.

Ok för att förenkla det hela så du kanske förstår varför Amazons konkurrenter inte bara skulle kunna göra samma sak.

Amazon har ett värde på ca $189.3 billion 2020 och Elkjøp Nordic AS (elgigantens moderbolag) hade 2016/2017 ett värde på ca 34,2miljarder NOK.

Vem av dessa vinner i ett priskrig där man sänker priset på varan även om man åker på förlust men vann kunden och hindrade en försäljning hos sin konkurrent?

Du förstår väl att Amazon har större resurser att röra sig med och kan hålla ut i ett priskrig tills Elkjøp Nordic AS ger upp för att sedan kunna ta fullpris igen?

De behöver inte gå med vinst direkt när de långsiktigt slår ut aktörer som inte sitter på ett kursvärde på $189.3 billion.

Så nej deras konkurrenter kan INTE bara göra samma sak i all oändlighet då de inte är lika stora som Amazon och skulle gå bankrutt flera år innan det ens började kännas för Amazon.

Permalänk
Medlem

Jo, men Amazon går med vinst, de går inte med förlust. Så nej, jag förstår fortfarande inte problemet.

Det är ju därifrån Amazons enorma resurser kommer. Ju lägre priser, desto fler kunder och mer försäljning. Ju fler kunder och försäljning desto mer vinst. Det är precis som det ska vara, konkurrens när den är som bäst. Allt är i sin ordning.

Jämför med Ikea, de säljer också saker billigt och tjänar miljarder.

lade till Ikea
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jo, men Amazon går med vinst, de går inte med förlust. Så nej, jag förstår fortfarande inte problemet.

Det är ju därifrån Amazons enorma resurser kommer. Ju lägre priser, desto fler kunder och mer försäljning. Ju fler kunder och försäljning desto mer vinst. Det är precis som det ska vara, konkurrens när den är som bäst. Allt är i sin ordning.

Jämför med Ikea, de säljer också saker billigt och tjänar miljarder.

Ikea har utvecklat och tillverkar sakerna de säljer, de är i så fall mer lik Apple än Amazon.
Amazon är en helt annan typ av företag men det är nog inte omöjligt att de kommer att tvinga tillverkare att sälja företagen till dem i en förlängning om de får fortsätta sin framfart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

De behöver inte gå med vinst direkt när de långsiktigt slår ut aktörer som inte sitter på en förmögenhet på $189.3 billion.

Vilken koppling har börsvärdet till Amazons kassa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Vilken koppling har börsvärdet till Amazons kassa?

Du tror inte att ett företag som är värt över 1000 miljarder (Amazon) vs en koncern som är värd runt 34 miljarder (Elkjøp Nordic AS), har större muskler ekonomiskt?

Om Elkjøp Nordic AS har mer pengar att röra sig med än Amazon får du gärna komma med otroliga bevis som bevisar det hela.

Men jag antar att du och ett par andra här i tråden bara trollar och spelar idiot.

Vad är nästa fråga?
Vilken koppling har Jeff Bezos till Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Du tror inte att ett företag som är värt över 1000 miljarder (Amazon) vs en koncern som är värd runt 34 miljarder (Elkjøp Nordic AS), har större muskler ekonomiskt?

Om Elkjøp Nordic AS har mer pengar att röra sig med än Amazon får du gärna komma med otroliga bevis som bevisar det hela.

Men jag antar att du och ett par andra här i tråden bara trollar och spelar idiot.

Vad är nästa fråga?
Vilken koppling har Jeff Bezos till Amazon?

Med tanke på att du tidigare skrev att amazon har en förmögenhet som motsvarade dess börsvärde så undrade jag hur du tänkte.

” De behöver inte gå med vinst direkt när de långsiktigt slår ut aktörer som inte sitter på en förmögenhet på $189.3 billion.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Med tanke på att du tidigare skrev att amazon har en förmögenhet som motsvarade dess börsvärde så undrade jag hur du tänkte.

” De behöver inte gå med vinst direkt när de långsiktigt slår ut aktörer som inte sitter på en förmögenhet på $189.3 billion.”

Hade du läst 3 meningar upp där jag skrivit värde dvs kursvärde så kanske du förstått att det senare var en felskrivning.

Det är rättat nu.

Permalänk
Medlem

Amazon startade väl runt 1994, då hade de nog inte några ekonomiska resurser att tala om. Men genom att sälja saker billigt kan man sälja mycket. Och när man säljer mycket tjänar man också mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Ett av världens sämsta företag sett till personalkvalite och även bland dem absolut största rörande skattefiffel.

Klart man vill vara med där, det finns väl inget ont som kan komma av detta.

De kommer att lyda under samma lagar som gäller för IKEA, Volvo, H&M, Biltema, mm.

Det är våra politker (eller väljare) som du får vända dig till om du är missnöjd med de gällande reglerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Bara jag som tycker Amazons gränssnitt är extremt svårjobbat? Det finns här i Nederländerna sen en kort tid tillbaka och varje gång jag går in där drabbas jag av akut "hur fan sorterar jag"-känsla. Möjligt att det är något jag missat totalt.

Det är hemskt (men bra produktutbud, och lite bättre gränssnitt än aliexpress, och mycket bra kundservice).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Om du inte längre vill besöka stadskärnan, så är det upp till dig.

Besöker ogärna stadskärnor för att handla prylar. Politiker har gjort det väldigt oönskat att ta bilen in i centrum, så jag skippar det.

Besöker jag stadskärnor så är det för att gå ut och äta, på bar, eller dylikt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Tror faktiskt de kommer att ha svårt att få en liknande ställning som i USA t.ex. Sverige har redan rätt utvecklad e-handel med många bra företag som redan är duktiga på det de gör.

Elektronik - Elgiganten, Netonnet, Webhallen, Inet, Komplett etc
Vitvaror - Tretti, Whiteaway
Apotek - Apotea, Apoteket
Bygg & verktyg - Bygghemma, Bauhaus, Hornbach
Mat - Mathem, Mat.se

I USA så blev Amazon alla ovanstående genom att de drev hårt för e-handel. Men här finns det ju redan. Blanda in en unkna eftersmaken av en företagskultur som är antitesen för den svenska och jag har svårt att se hur det faktiskt ska lyckas med något här.

Såvida de inte har typ leverans nästa dag och priser minst 10% under allt annat på prisjakt vet jag inte varför jag skulle köpa något av ovanstående hos dem.

Exakt.

De "småhandlare" som det talas så varmt om av flummiga inlägg existerar inte (speciellt inte gällande elektronik och datorprylar) i någon större omfattning. Vi har ett fåtal stora (och bra!) kapitalstarka kjedjor som de du nämner ovan som redan slagit ut de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Testa att titta på relationen mellan trivsamhet och brottslighet.

En orsak till att jag flyttat ut ifrån city och stadskärnan är bla. av den anledningen (stökigare, mer brottslighet, och allmänt otrivsammare på många ställen). Supernöjd med att flyttat ut till landet/kusten utanför stan! Önskar att jag gjorde det tidigare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Kommer aldrig någonsin att köpa något från det avskyvärda företaget.

Köper massor från de sedan 15 år tillbaka; inklusive från .com, .de, co.uk, .fr, .co.jp mflr. Grymt nöjd och kan verkligen rekommendera dig att prova!

Det är bra att amazon.se kommer, men kommer inte göra någon större skillnad för mig. Redan idag så lätt att köpa från Amazon, och från de europeiska butikerna så har jag ofta varorna hemma på två dagar (oftast tar varor från Webhallen längre tid att komma, konstigt nog).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som om du skulle kolla in vad Ikea har för sortiment

Har inget emot IKEA (bra kommersiellt företag), och köper en hel del prylar där, men på vilket sätt tycker du att amazon.se skulle vara sämre på annat sätt än den något sämre hemsidan?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Tycker detta är väldigt positivt. Dock absolut negativt i bemärkelsen avseende personal och arbetsmiljövillkor. Men i slutändan har jag aldrig stött på ett företag med lika bra och snabb service och support som Amazon har. Sedan tycker jag bara att det är trevligt att kunna beställa samtliga varor jag är ute efter på en och samma marknadsplats och samtidigt från olika företag.

Sitter nu i stunden och knopar ihop en lista med prylar jag måste inhandla inför en vecka i skogen senare i augusti och just nu kräver det att jag lägger 7 beställningar hos separata företag. Amazon kan underlätta enormt under dessa situationer.

Amazon erbjuder även tillgång till många småprylar som inte går att få tag på eller är snordyrt här i Sverige (reservdelar till olika slags elektronik, SMD-produkter, osv, till oslagbara priser). Har varit tvungen att beställa från Amazon.uk och Amazon.de många gånger på grund av Sveriges kassa utbud inom vissa försäljningsområden. Detta kan då underlätta beställningar inom Europa också vilket jag ser som extra trevligt.

Jag tycker detta ska bli oerhört spännande och ser fram mot deras etablering!

De kommer att följa personal- och arbetsmiljövillkor precis som IKEA, H&M, Biltema och alla andra företag som verkar i Sverige.

Det är sossiga vänstermänniskor som har mycket förutfattade meningar om hur saker kommer att fungera. Brinner du för att förbättra miljö och villkor för arbetare i världen så skall du inrikta dig emot förhållandena i Kina.

Håller helt med dig om servicen hos Amazon som är suverän!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Ser fram emot deras breda sortiment. Det mesta kommer jag dock fortsätta köpa hos svenska butiker även om det blir aningen dyrare

Samma sak för mig. Tycker om att handla hos Inet, Webhallen, Komplett, Dustin, mflr (om de har produkterna jag är ute efter). Men ändå trevligt att se amazon.se!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/