Nvidia Geforce RTX 3090 kan nå 50 procent högre prestanda än RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ett garante du kommer använda i minst 20 år eller kanske tills du dör medan ett grafikkort för 15 papp använder du högst 4 år och tappar oerhört snabbt i värde.

Du måste skämta!

Ett 1080 Ti man köpte för 3,5 år sedan kostade väl runt 8-9000kr. Det kan man sälja idag för kanske 4000 kr (tittade snabbt på marknaden), strax under halva priset. Tumregeln för nybilar är att priset halverats efter 3 år. Rätt så liknande värdeminskning, bara det att bilen har man kanske förlorat 150 000 kr i värde på.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Ett 1080 Ti man köpte för 3,5 år sedan kostade väl runt 8-9000kr. Det kan man sälja idag för kanske 4000 kr (tittade snabbt på marknaden), strax under halva priset. Tumregeln för nybilar är att priset halverats efter 3 år. Rätt så liknande värdeminskning, bara det att bilen har man kanske förlorat 150 000 kr i värde på.

Ja men nu snackade vi om ett garage inte en bil. Att köpa så pass dyr elektronisk pryl som bara håller i fyra år innan det blir värdelöst med nya spel är aldrig något man tjänar på. Med det sagt har jag inte sagt att köpa en Ti-modell är dålig köpval iallafall när det kommer till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja men nu snackade vi om ett garage inte en bil. Att köpa så pass dyr elektronisk pryl som bara håller i fyra år innan det blir värdelöst med nya spel är aldrig något man tjänar på. Med det sagt har jag inte sagt att köpa en Ti-modell är dålig köpval iallafall när det kommer till grafikkort.

Det handlar inte enbart om garage. Det handlar om att lägga pengar på något och vad man får ut av det.

För min del har jag ett 1080 Ti och tänker uppgradera nu i höst. Det blir sannolikt ett 3090 eller liknande. Säg att det kostar 15000kr. Enligt preliminära prestandasiffror kan jag räkna med 80-100% ökning i prestanda. Spel som jag nu kan köra i 3840x2160 och 35fps kan jag istället köra med 60-70fps. Jag tycker att en sådan rejäl ökning i prestanda helt klart är värt pengarna. Visst finns det en smärtgräns även för mig, men då får jag kanske kolla på AMD Big Navi istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

2080Ti kostade ju redan 15 när det kom ut. Så vore ju inget nytt. Skulle inte bli förvånad om det är billigare än 2080Ti däremot, så vidare inte kretsen är liknande storlek.

Kommer troligen kosta lika eller lite mer men är billigare o tillverka. Nvidia kommer försöka öka marginalerna än mer från sina redan absurda marginaler. Allt handlar självklart om att göra aktieägarna lyckliga.. inget annat.
Man kan tycka vad man vill om det men de skiter i vad vi tycker så länge vi betalar. O vi betalade sååå gärna prisökningen med 20 serien. De kommer försöka krama mer ur oss eftersom 20 seriens prisnivå tydligen inte var väggen där vi säger enough is enough...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Kommer troligen kosta lika eller lite mer men är billigare o tillverka. Nvidia kommer försöka öka marginalerna än mer från sina redan absurda marginaler. Allt handlar självklart om att göra aktieägarna lyckliga.. inget annat.
Man kan tycka vad man vill om det men de skiter i vad vi tycker så länge vi betalar. O vi betalade sååå gärna prisökningen med 20 serien. De kommer försöka krama mer ur oss eftersom 20 seriens prisnivå tydligen inte var väggen där vi säger enough is enough...

2080Ti är en så stor krets att de inte kunnat tillverka mer än de säljer. Om 3080Ti blir mindre och lättare att tillverka så finns det ju ingen vits med att ha stora marginaler och höga priser om man kan tillverka och sälja mycket mer med lägre pris. Jag vet att vissa tror att Nvidia artificiellt skapar högre priser och låga volymer, men håller mig till det vi vet, stora kretsar är svåra att få bra yield på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jämförelsen ligger nog i att jag kommer troligtvis använda ett bildkort mer än jag kommer hänga i garaget skulle jag tro

köper man något dyrt som man aldrig använder så är det bortkastat men om man har kul och mycket nytta av det kan det vara värt.

Sen finns det även dom som köper ett frimärke för miljoner där man inte kan göra något med det alls. de flesta hobbys är rätt dyra men datorer är rätt billigt med många andra hobbys.

Majoritet av världen köper inte ett bildkort för och vet nog inte ens att det finns 15000kr. min bror skrattade glatt när jag tyckte att 15000kr var dyrt. han sa att det är ungefär vad det kostar att titta på min bil och du använder ditt bilkort betydligt mer än jag kör min bil.

Så efter att ha satt mig in i prissättningen hos kompisar andra hobbys inser jag att vi som leker med datorer har det ganska billigt fortfarande.

Med den massiva skillnaden att både grafikkort och bilar (99% av bilarna i alla fall) går en säker värdemässig död till mötes. Det är alltså att betrakta som konsumtion och för att bli nördig, en privatekonomisk avskrivning vi talar om. Utgiften på 15 000kr för grafikkortet, skall köparen därmed försöka få valuta för dividerat med antalet högkvalitativa speltimmar han tillgodoser sig tack vare kortet och de frames det ger honom. Sedan, beroende på när han säljer det, har det följt en förutsägbar kurva ned i riktning mot 0kr.

Utgiften för ditt garage däremot, är ju inte att klassa som konsumtion på samma sätt. Du får ut både nytta och nöje av det, men det är fortfarande inte sannolikt att det över huvudtaget kommer att tappa i marknadsvärde om du håller det i skick. Exklusiva klockor är en bättre jämförelse med ett garage, om ni nu ska göra en jämförelse mellan en byggnad och en pryl över huvudtaget.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Med den massiva skillnaden att både grafikkort och bilar (99% av bilarna i alla fall) går en säker värdemässig död till mötes. Det är alltså att betrakta som konsumtion och för att bli nördig, en privatekonomisk avskrivning vi talar om. Utgiften på 15 000kr för grafikkortet, skall köparen därmed försöka få valuta för dividerat med antalet högkvalitativa speltimmar han tillgodoser sig tack vare kortet och de frames det ger honom. Sedan, beroende på när han säljer det, har det följt en förutsägbar kurva ned i riktning mot 0kr.

Utgiften för ditt garage däremot, är ju inte att klassa som konsumtion på samma sätt. Du får ut både nytta och nöje av det, men det är fortfarande inte sannolikt att det över huvudtaget kommer att tappa i marknadsvärde om du håller det i skick. Exklusiva klockor är en bättre jämförelse med ett garage, om ni nu ska göra en jämförelse mellan en byggnad och en pryl över huvudtaget.

Får väll nytta och nöje av mitt grafikkort också. Garaget kommer kosta att hålla fint. Ett grafikkort har en engångskostnad till det är gammalt ett garage har löpande kostnader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Glöm inte att ett garage troligtvis går upp i värde eller i alla fall ökar värdet på din bostad.

Och ja du kan använda ditt grafikkort till du dör men använder du det i huvudburken (alltså ej flyttar det till en dator som körs några få timmar om året) får du vara nöjd om det håller 10 år.

Kan det göra men det tilkommer löpande kostnader som troligtvis över stiger ett nytt grafikkort vart fjärde år. Det är inte så att ett garage likt ett grafik kort är en engångs kostnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får väll nytta och nöje av mitt grafikkort också. Garaget kommer kosta att hålla fint. Ett grafikkort har en engångskostnad till det är gammalt ett garage har löpande kostnader.

Jag sa att du, precis som med grafikkortet, får nytta och nöje av garaget också. Men att likheterna ändå inte är tillräckliga för att jämföra en byggnad med en elektronikpryl vars värde rör sig mot 0kr medan garaget är mer är att se som en investering i fastighetens värde, snarare än en ren utgift.

På så vis är ju grafikkortet mer jämförbart med en flaska vin än ett garage. När den är slut, är den slut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

@scara: aha ok då är jag med ja dessa latmaskar som inte optimerar sina spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Förstår inte riktigt jämförelsen. Men om du inte visste så är det kryptovalutan som har förstört prissättningen av framtida kort. För den absurda prishöjningen som har skett på senaste åren. Men visst, du ser kanske inte problem med ett bildkort som kostar 15k. Men majoriteten av världen gör det.

miningen prishöjde mellankorten, inte top end. Det ligger i tiden att höja priserna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Jag sa att du, precis som med grafikkortet, får nytta och nöje av garaget också. Men att likheterna ändå inte är tillräckliga för att jämföra en byggnad med en elektronikpryl vars värde rör sig mot 0kr medan garaget är mer är att se som en investering i fastighetens värde, snarare än en ren utgift.

På så vis är ju grafikkortet mer jämförbart med en flaska vin än ett garage. När den är slut, är den slut.

Har man tänkt att bo kvar är fastighetsvärdet orelevant förutom vid eventuellt nya lån som säkerhet. En dator ställt mot en bil eller MC, Häst är bland de billigaste hobbys du kan ha om du ser till "underhållningstiden" du kan få ut. Garget har man sällan "kul" med. Möjligvis att det möjligör något kul men det var det ju bara ett nödvändigt "ont"och med våran info kanske det bara är en parkeringsplats..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

18%? Måste blivit nått galet. Det klarar 2080Super...

I Techpowerups testsvit ligger 2080Ti runt 45% över 1080Ti, i 4K.

edit: 2080Ti ligger på nästan 45% över 1080Ti i Swec 4K prestandaindex numera

Hittar inget prestandaindex för 4K. Kan dessvärre inte säga att jag upplevde en sådan förbättring men det kanske beror på något hos mig. Minns klart och tydligt att jag körde benchmarks med mitt gamla 1080Ti och sen 2080Ti, båda överklockade, och såg max 25% skillnad i ca fem spel jag hade installerade på min 3440x1440 skärm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Har man tänkt att bo kvar är fastighetsvärdet orelevant förutom vid eventuellt nya lån som säkerhet.

Nja, det skulle jag väl inte hålla med om, men jag fattar hur du menar. Att förbättra sin nettoförmögenhet genom att de egna tillgångarna ökar i värde, kan ju vara trevligt även om man aldrig tänkt avyttra tillgången under sin livstid. Om inte annat för att kunna lämna efter sig det till eventuella barn. Men om man har förhållningen till sin fastighet, som att den aldrig skall säljas, så lär ju renoveringar/tillbyggnader bekostade med sparkontot istället för utökningar av lånet kännas ganska meningslösa. Likaså att amortera, eftersom vi med dagens värderingar sällan har som ambition att betala av lånet under vår livstid, kontra att ha en attraktiv månadskostnad (och totalekonomi) för boendet.

Känns som vi glidit av ämnet en aning nu dock Skål hörrni!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Jag sa att du, precis som med grafikkortet, får nytta och nöje av garaget också. Men att likheterna ändå inte är tillräckliga för att jämföra en byggnad med en elektronikpryl vars värde rör sig mot 0kr medan garaget är mer är att se som en investering i fastighetens värde, snarare än en ren utgift.

På så vis är ju grafikkortet mer jämförbart med en flaska vin än ett garage. När den är slut, är den slut.

Gammal elektronik likt bilar kan närma sig noll för att sedan stiga i värde igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gammal elektronik likt bilar kan närma sig noll för att sedan stiga i värde igen.

Jaså? Vilka grafikkort har du som exempel på det?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag håller verkligen med. När bara ett grafikkort, om än i hög prestandaklass, kostar tre gånger så mycket som en konsol... Ja då känns det rätt orimligt.

Får hoppas att de inte tänker ta tre gånger vad PS5/xbox dito kostar i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Que? Enligt Swecs prestandaindex från 2018 när 2080 och 2080Ti släpptes var de ca 18% bättre vilket är i linje med mina egna tester (dock fick jag 20-25% beroende på spel)

News flash. Vi är i 2020. Saker är något annorlunda. Bara se sista prestanda index från just sweclockers.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Finns det nån som ger mer än 5K för ett beggat 1080Ti alltså?

För iaf spelande skulle jag mkt hellre ta ett nytt 2070S.

Tror han ligger 2 år efter, snart över ett år sedan jag köpte min beg för 4700

Permalänk
Discokungen
Skrivet av willienelpson:

Får hoppas att de inte tänker ta tre gånger vad PS5/xbox dito kostar i alla fall..

Landar de på 4500-5000 så är det väldigt nära tre gånger dyrare med ett 2080 Ti idag. 13000kr är mycket pengar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Jaså? Vilka grafikkort har du som exempel på det?

Inga är tillräckligt gamalt än. Teknik åldern är ung. Vänta 20 år ska du se att voodoo 1 nog kostar en del eller kanske något mer exotiskt. Nästan alla kategorier av saker har nördar som köper dyra samlar prylar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva en 3090 för de 2D-platformers jag spelar.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gammal elektronik likt bilar kan närma sig noll för att sedan stiga i värde igen.

Kan ju finnas något undantag som det är samlarvärde på, men känns väldigt tveksammt att dom skulle ökat i värde.
Kan tänka mig Obsidian 3dfx kort som var för arkad maskiner eller något, men så dyra som dom säkert var så lär dom ju gått nedåt iaf.
Men ser man på bilar så är ju dom som är 100år eller så ganska häftiga när dom är renoverade till nyskick... men det är ju troligtvis massvis med pengar som då lagts ut för att få dom till det skicket.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av DJ-SAAB:

De enda ja tänker på när ja hör rykten från Nvidia är "hög prislapp", ska bli kul och se hur mycket dessa rykten stämmer när 30xx kommit samt från big navi. Just nu är jag mest intresserad av RDNA 2 de som är viktigaste för oss konsumenter för att sätta Nvidia på sin plats.

Haha ja tänkte ungefär likadant: ”50% högre prestanda minsann....fast till vilket pris då??”
När skinnjackan ska utannonsera priset så får man sitta ner o göra andningsövningar o ta en valium innan....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Kan ju finnas något undantag som det är samlarvärde på, men känns väldigt tveksammt att dom skulle ökat i värde.
Kan tänka mig Obsidian 3dfx kort som var för arkad maskiner eller något, men så dyra som dom säkert var så lär dom ju gått nedåt iaf.
Men ser man på bilar så är ju dom som är 100år eller så ganska häftiga när dom är renoverade till nyskick... men det är ju troligtvis massvis med pengar som då lagts ut för att få dom till det skicket.

Även orenoverade gamla bilar kan vara eftertraktade. Har själv blivit uppringd av folk som hittat min numer ovanliga rostiga saab i okörbart skick efter dom letat i trafik registret. Skicket var oviktigt.
Som sagt vänta 20år så får vi se.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.