Permalänk
Medlem

Hur öppnar man upp portar hos Bahnhof

Hej,

Jag behöver öppna upp lite portar och har Bahnhof som internetleverantör.
Jag har loggat in och hittat Forward Rules. Men där finns det 3 st alternativ "DMZ Function", "IPv4 Port Mapping" och "Port Trigger Configuration". Vilken av de är det man ska öppna portar via?

Tacksam för all hjälp

*Trådar sammanfogade* /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

IPv4 Port Mapping är det du ska använda skulle jag säga, vad är det för router du använder?

Förörvrig hade det nog varit mer passande att posta detta under "Nätverk och uppkoppling"

Permalänk
Medlem

Det finns stor risk att du inte har public ip eftersom Bahnhof använder CGNAT till de flesta kunder. så först kolla att ip som står under WAN i routern är detsamma som du får från denna sida : Whatsmyip. Om det visar samma så är det IPv4 Port Mapping du ska konfigurera.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Det är en DG8245W2 från Huawei

Permalänk
Medlem

Du har redan en tråd om detta

Permalänk
Medlem

@anton studs: Den ligger under fel kategori. Och jag får inte bort den/flytta den till rätt tråd

Permalänk
Medlem

Som sagt, nr. 1 är att du har publik IP-adress, har du inte det så behöver du höra av dig till Bahnhof och be att få det, annars kommer du inte kunna få till det.

Angående att vidareberdra port så kan du kolla på portforward.com.
De verkar inte ha just din modell, men det brukar se snarlikt ut om det är samma fabrikat.
Kolla här:
https://portforward.com/huawei/

Permalänk
Medlem
Skrivet av balkisch:

Hej,

Jag behöver öppna upp lite portar och har Bahnhof som internetleverantör.
Jag har loggat in och hittat Forward Rules. Men där finns det 3 st alternativ "DMZ Function", "IPv4 Port Mapping" och "Port Trigger Configuration". Vilken av de är det man ska öppna portar via?

Tacksam för all hjälp

Är du här också, du kan nog be någon administratör att flytta den andra tråden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gäller längre men bahnhof har en hemsida dhcp.bahnhof.se där man kan registrera sig för publik IP. De behöver veta din routers MAC-addressen för WAN-porten som är kopplad ut mot internet.

Skrivet av Bahnhof Mail:

Du kan själv registrera publik IP-adress efter det att omläggningen är klar genom att surfa till dhcp.bahnhof.se och där registrera dig med ditt kundanvändarnamn och kundlösenord. Efter att du registrerat dig så måste du starta om din internetrustning.

Arbetet med omläggningen av IP-adresser påbörjas 2015-03-18. Anmälan om behålla publik IP-adress kan göras redan nu genom att skicka e-post till publik-ip@bahnhof.se. Obs! Kom ihåg att skriva MAC/fysisk-adress för din internetutrustning, samt ditt kundnummer.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av balkisch:

Hej,

Jag behöver öppna upp lite portar och har Bahnhof som internetleverantör.
Jag har loggat in och hittat Forward Rules. Men där finns det 3 st alternativ "DMZ Function", "IPv4 Port Mapping" och "Port Trigger Configuration". Vilken av de är det man ska öppna portar via?

Tacksam för all hjälp

Fick du till det TS? Jag har nämligen samma problem. öppnat portarnar i routern och stängt av firewallen i win10, men hittar mig inte på canyouseeme.com och liknande. Visst skall man öppna en port på typ 51*** och uppåt och samma i qbittorent ?! Fårej några vidare hastigheter i peertopeer.

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Fick du till det TS? Jag har nämligen samma problem. öppnat portarnar i routern och stängt av firewallen i win10, men hittar mig inte på canyouseeme.com och liknande. Visst skall man öppna en port på typ 51*** och uppåt och samma i qbittorent ?! Fårej några vidare hastigheter i peertopeer.

Får du publik IP eller är det CG-NAT?

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...