Guider / How-To - Skapa system för att dessa lätt ska hittas

Permalänk
Medlem

Guider / How-To - Skapa system för att dessa lätt ska hittas

Jag har de senaste dagarna läst två guider som jag tyckte var bra (modda Unifi med tystare fläktar (vilket jag själv går för länge sedan) och hur 'optimera' WiFi).

Det finns fler guider och forum inlägg som beskriver How-To's för olika saker men vi har alla svårt att hitta dem.
Jag vet att det idag finns vissa klistrade trådar i en del sektioner som är Guider, men det är inte detta jag är ute efter.

Jag undrar därför ifall det inte skulle kunna införas en ny sektion som heter just Guider / How-To.
Den skulle kunna vara organiserad i samma sektioner som forumet är just nu, för att göra det enkelt att start och göra ändringar i strukturen sedan ifall det behövs.
Ett enklare sätt att komma igång med detta skulle ju vara att Guide / How-To delen använder sig av forum koden för själva publiceringen, men att ingen diskussion tillåts i Guide / How-to delen om ni förstår vad jag menar - den ska ändå vara helt separat från dagens forum sektion.

Hur guiderna publiceras är lite oklart, det kanske skulle finnas en forumdel där en betaversion av guider skapas och när TS tycker att det är dags så kontaktas admins som flyttar guide delen till sektionen för guider och att en forumtråd skapas för diskussioner.
Inlägget i betasektionen tas bort för att inga dubbletter ska finnas. Att hitta lösningen hur detta ska fungera är kanske inte så viktigt just nu då frågan mer är ifall detta skulle vara något som fler tycker är bra och ifall Geeks vill lägga tid på att införa det?

Varje guide ska kunna uppdateras men varje stor uppdatering tex från version 1.x till version 2.0 borde (ska) få en egen forumtråd som står överst i guiden.
Detta så att diskussioner som avhandlats för version 1 inte behöver följa med till version 2.
För historik kan det i själva disussionstråden länkas till tråden för version 1 osv.

Syftet med ovan tänk är att guiderna ska kunna utvecklas och förfinas under tiden.

När det sedan finns en bunke olika guider så kan vi säkert ge stöd åt dem som till exempel söker hjälp genom att tipsa om just dessa guider.
De kommer ju att vara väldigt genomarbetade efter ett tag och ha mycket mer information (och kanske) bilder än vad de flesta av oss skriver i ett svar när någon ber om hjälp.

Exempel är att det ofta föreslås vid felsökning att endast ha så få komponenter inkopplade som möjligt. I guiden så förklaras det varför.
Guiden beskriver säkert varför vissa steg görs i en felsökningsprocess osv.

Har detta varit uppe till diskussion tidigare, finns det på framtida att göra listor eller har det beslutas att inte införas?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.