Bästa fläktar för ljudlös burk

Permalänk
Medlem

Bästa fläktar för ljudlös burk

Jag kör idag ett P400A med de tre medföljande originalfläktarna samt 2st "Inet tyst chassifläkt 120mm" för utblås och datorn är väl relativt tyst men jag skulle ändå önska att den kunde bli än tystare och skulle här behöva lite råd. Jag har en 3700X med en Noctua nh-d15 och ett Saphire pulse RX 5700 XT som över lätt undervoltat med en låg fläktkurva. Jag har nu köpt två stycken "Noctua NF-F12-PWM / 120mm" här på forumet som jag fick till ett bra pris och tänkte att jag ska byta ut alla fläktar i chassit men blir lite osäker på vilka som är bäst för ändamålet.

Jag tänker att jag troligtvis skulle klara mig bra på 3st för insug i fronten och 1st för utblås i bak, möjligtvis fortsatt två i bak men tänker att jag isf kompletterar med ytterligare en extra för utblås om jag inte är nöjd med endast en. Då till frågan ska jag köra på två till "Noctua NF-F12-PWM / 120mm" och köra på 4st sånna eller finns det några andra fläktar (helst från Noctua) som är mer lämpade sett till ljud/prestanda?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Generellt vill man ha så stora fläktar som möjligt.
P400A kan ha 2st 140 fram och 1st 120mm bak, så då hade jag kört i en idealisk situation 2 st NF-A14 i fronten och 1 st NF-S12A bak.

Dock! NF-A12x25 anses oftast som bästa 120mm fläkten då den presterar ypperligt i trånga scenarion som på radiatorer och mer öppna scenarion som chassifläktar. Jag är själv en stor fantast av dem.
Är man extremist är dock S12A bäst för chassi användning och F12 för radiatorer enligt Noctua själva.

https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/QwftVMGPOiI

NF-A12x25 är en väl omtalad fläkt som presterar riktigt bra i förhållande till ljudnivån. I videon pratar man om fläkt från Arctic som nästan ska vara lika bra men som du kan köpa för 225kr för 5st hos proshop vilket är ett helt absurt lågt pris. Har faktiskt beställt hem några som jag jämföra mot mina A12x25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniwonka:

https://youtu.be/QwftVMGPOiI

NF-A12x25 är en väl omtalad fläkt som presterar riktigt bra i förhållande till ljudnivån. I videon pratar man om fläkt från Arctic som nästan ska vara lika bra men som du kan köpa för 225kr för 5st hos proshop vilket är ett helt absurt lågt pris. Har faktiskt beställt hem några som jag jämföra mot mina A12x25.

Det är alltså de här:

https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Jag har själv dessa på min AIO-kylare, och de är verkligen fantastiska för priset. Visst, de är inte lika bra som Noctua, men de är helt klart de mest prisvärda fläktarna just nu.

Jag skulle säga att man i dagens läge antingen ska köpa Noctua om man vill ha det absolut bästa, eller så är det Arctic P12 eller P14 som gäller.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Generellt vill man ha så stora fläktar som möjligt.
P400A kan ha 2st 140 fram och 1st 120mm bak, så då hade jag kört i en idealisk situation 2 st NF-A14 i fronten och 1 st NF-S12A bak.

Dock! NF-A12x25 anses oftast som bästa 120mm fläkten då den presterar ypperligt i trånga scenarion som på radiatorer och mer öppna scenarion som chassifläktar. Jag är själv en stor fantast av dem.
Är man extremist är dock S12A bäst för chassi användning och F12 för radiatorer enligt Noctua själva.

https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me https://noctua.at/pub/media/wysiwyg/airflow_pressure_optimisation_am_Zeichenfl_che_1.png

Hmm, det verkar ju alltså som att de fläktarna jag redan köpt är "sämst" av Noctuas fläktar för airflow, frågan är vad det innebär i deras mått mätt. Köpte dom för en hundring styck så var ju ett rätt bra pris iaf.

Skrivet av Miniwonka:

https://youtu.be/QwftVMGPOiI

NF-A12x25 är en väl omtalad fläkt som presterar riktigt bra i förhållande till ljudnivån. I videon pratar man om fläkt från Arctic som nästan ska vara lika bra men som du kan köpa för 225kr för 5st hos proshop vilket är ett helt absurt lågt pris. Har faktiskt beställt hem några som jag jämföra mot mina A12x25.

Ser ju inte alls dumma ut de där. Frågan är om jag ska sälja av de jag redan har och köra på Arcticfläktarna eller komplettera med två till Noctua.

Skrivet av Sando:

Det är alltså de här:

https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Jag har själv dessa på min AIO-kylare, och de är verkligen fantastiska för priset. Visst, de är inte lika bra som Noctua, men de är helt klart de mest prisvärda fläktarna just nu.

Jag skulle säga att man i dagens läge antingen ska köpa Noctua om man vill ha det absolut bästa, eller så är det Arctic P12 eller P14 som gäller.

Vad skulle ni föredra, köra på Arcticfl'ktarna eller på de två "Noctua NF-F12-PWM / 120mm" och komplettera med typ en "NF-A12x25" i bak och en till "S12A" i fronten? Skiljer ju inte jättemånga hundralappar i slutänden sett till att jag redan har två Noctuafläktar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att köpa Arctic fläktarna som @sando länkade, sen byter du ut rubbet och säljer dem du nyss köpte. 225kr är lite för bra för att vara sant då du inte ens får en enstaka af12x25 för dem pengarna. Ska inte säga för mycket då jag ej har hunnit testa dem själv ännu, men videon jag länkade högre upp ger en bra bild över hur dem presterar.

Permalänk
Medlem

Själv kan jag starkt rekommendera Nidecs Gentle Typhoons (om du kan hitta några). De såldes för runt 100 kr nya för 10 år sedan och då de inte är lika "hypade" som Noctuas fläktar kan man ofta få tag på dem billigt begagnat. Jag köpte 4 för 100 kr begagnade får några år sedan och har plockat några fler från gamla chassin och datorer som jag har fått tag på.

De var de bästa fläktarna på marknaden fram tills NF-A12x25 kom, som ger typ en halv grad lägre temperatur vid samma ljudnivå från vad jag har läst. Själv såg jag ingen mening att byta till en fulare fläkt med i praktiken samma prestanda för 3 gånger priset.

Arctics P12- och P14-fläktar ska även vara bra om vill köpa något nytt. Kostar runt hundralappen nya. Jag har dock inte testat dem själv.

Jag skulle köra på 3x120 mm i fronten då det är vad chassit är designat för, även om det har plats för 140 mm. Jag vill varna för att montera en fläkt som utblås i den främre fläktplatsen i toppen. Den kommer då att konkurrera med luftkylaren om luften från frontfläktarna vilket försämrar temperaturen. En fläkt som utblås i den bakre fläktplatsen i toppen brukar dock få ner temperaturerna på både processorn och grafikkortet någon eller några grader beroende på den exakta konfigurationen.

Permalänk
Medlem

Här är en rätt trevlig liten jämförelse mellan Noctua NF-A12X25, Arctic P12, Nidec Gentle Typhoon och lite andra.

Spoiler alert: Alla ovan nämnda är bra val, men Arctic P12 är löjligt bra bang for the buck!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kört ett par Arctic P12 i några lådor genom åren, de kostade 55kr st då och var ganska likvärdiga med andra fläktar jag köpt för mer än det dubbla. Absolut prisvärda, så testa dem först.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Klickade hem Arcticfläktarna nu, dock kommer det ta ett par veckor innan de kommer så får jag se om jag blir nöjd

Får helt enkelt bli att sälja vidare de Noctuafläktarna jag köpte

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Helt rätt val !

Jag fick hem mina idag och sitter just nu och jämför mot mina NF-A12X25. Jag är riktigt imponerad måste jag säga, för 45kr kontra 299kr är detta en no-brainer. Även om Arctic hade kostat 200kr så hade jag nog valt att spara en hundring på dessa jämfört med Noctua. Noctua levererar kvalité rakt igenom, dem skriker premium på det flesta plan medans Arctic-fläktarna känns väldigt basic. I detta fall kan jag inte klaga då det enda som är relevant för mig är hur dem kyler i förhållande till ljudnivån och där är dem spot on. Smått lyrisk över hur mycket value detta 5pack för 225kr är.

Permalänk
Medlem

Vart köpte ni p12 fläktarna? Value pack verkar ju vara slut överallt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vart köpte ni p12 fläktarna? Value pack verkar ju vara slut överallt

https://www.proshop.se/Chassi-kylare/Arctic-P12-PWM-PST-5-pcs...

Beställningsvara numera, men det går att få tag på iaf

Permalänk
Medlem

Finns även hos tillverkaren för 26 euro, vet dock inte vad frakten från Tyskland landar på. Jag beställde nyss två fempack från Proshop.

https://www.arctic.ac/en/P12-PWM-PST/ACFAN00137A

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Får helt enkelt bli att sälja vidare de Noctuafläktarna jag köpte

Ja nu kommer du få öva på att byta fläktar åtminstone.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha/kan tänka sig 3-pin varianten så finns de också på amazon.de för 4,59€ styck med gratis frakt om man beställer för 39 euro: https://www.amazon.de/Arctic-case-optimised-static-pressure/d...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Vart köpte ni p12 fläktarna? Value pack verkar ju vara slut överallt

Jag beställde mina fläktar från Proshop för någon vecka sedan och nu har de skickats, så det verkar finnas viss tillgång iaf

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag beställde mina fläktar från Proshop för någon vecka sedan och nu har de skickats, så det verkar finnas viss tillgång iaf

Beställde häromdagen jag med och dem skickades trots att de stod att dem var slut i lager

Däremot verkar jag inte få mitt cooler master nr200 idag som det var tänkt utan det är framflyttat till den 2/11?!...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Här är en rätt trevlig liten jämförelse mellan Noctua NF-A12X25, Arctic P12, Nidec Gentle Typhoon och lite andra.

Problemet med alla fläkttester är att de aldrig testar fläktarna mer än för dess initiala prestanda.

Även Fractal Designs äckliga vita skitfläktar kan vara tysta i ett par månader, men sen kommer successivt oljuden krypande av att impellern är obalanserad och lagret är poröst som rostat bröd. Noctua-fläktarna är fortfarande tysta när man gör sig av med datorn fem år senare.

Bryr man sig inte om fläktljud så kan man ju köpa valfritt skräp som flyttar luft, men att inbilla sig att en fläkt för en femtedel av priset kommer att ha en jämförbar prestanda är självbedrägeri.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med alla fläkttester är att de aldrig testar fläktarna mer än för dess initiala prestanda.

Har datorn full med Arctic p12 och ökad ljudnivå över tid stämmer bra på dem tyvärr. Tysta och fina i början men efter ett år är ljudnivån som andra fläktar ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet med alla fläkttester är att de aldrig testar fläktarna mer än för dess initiala prestanda.

Även Fractal Designs äckliga vita skitfläktar kan vara tysta i ett par månader, men sen kommer successivt oljuden krypande av att impellern är obalanserad och lagret är poröst som rostat bröd. Noctua-fläktarna är fortfarande tysta när man gör sig av med datorn fem år senare.

Bryr man sig inte om fläktljud så kan man ju köpa valfritt skräp som flyttar luft, men att inbilla sig att en fläkt för en femtedel av priset kommer att ha en jämförbar prestanda är självbedrägeri.

Jag ser inte vad Fractals skitfäktar (vilket jag håller med om att de är) har någonting med en jämförelse mellan helt andra fläktar att göra. Har du något underlag för att P14:orna eller Gentle Typhoons skulle ha sämre livslängd än Noctuafläktarna? Arctic ger åtminstone 10 års garanti, så om man skulle stöta på några problem är man skyddad, jämfört med Noctuas 6 års garanti. Även om din plan är att behålla fläktarna längre än 10 år får du fortfarande 5 st. P14 till samma pris som en NF-A12x25. Du kan alltså köpa nya fläktar var 10:e år och därmed ha fläktar täckta av garanti i 50 år till samma pris som en Noctuafläkt med 6 års garanti.

Jag kan även dela med mig av min anekdotiska erfarenhet. Av de strax över 10 Gentle Typhoons som jag har plockat ur system från runt 2010 har en haft ett halvt störande tickande ljud och en annat ett mycket svagt tjut vid runt 1100 RPM som knappt kan höras över turbulensen. Av de runt 5 NF-P12 från samma tidsperiod lät en ovanligt mycket (troligtvis slitet lager). Alltså ungefär samma uppmärksammade frekvens för de tiotal fläktar jag har stött på, vilket jag bör betona är en för liten provstorlek för att dra några slutsatser från.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med arctic pwm f12 och f14, de med fler fläktblad som skyfflar mängder med luft utan att man behöver varva de.
Väldigt tysta fläktar.
Jag köper 5pack för strax över 200kr på ebay.

De bästa jag testat och då har jag testat väldigt många fläktar i topp segmentet

De har även 6års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Har du något underlag

Jag har byggt ett tjugotal kompletta datorer, åt mig själv och andra, sedan jag började med Noctua för 9 år sedan. Ingen av dem har behövt byta ut en Noctua-fläkt såvitt jag känner till, däremot har jag bytt ut andra fläktar (en hög andel från Fractal Design). Noctua-fläktar har helt enkelt gett mig noll backjobb, men det är naturligtvis inte lika med att de är ofelbara. Eventuell garanti är det som bekymrar mig minst, jag vill bara inte höra eller behöva lägga ner jobb på att inte höra mina fläktar mellan att bygge och installation är klart tills jag gör mig av med grejerna.

Jag har inte sågat något märke förutom Fractal Design, jag bara påpekar att en fläkt som kostar fem gånger så mycket antagligen gör det av något mer skäl än att den har ett vackert färgschema som får en att tänka på Västtyskland och Playmobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har byggt ett tjugotal kompletta datorer, åt mig själv och andra, sedan jag började med Noctua för 9 år sedan. Ingen av dem har behövt byta ut en Noctua-fläkt såvitt jag känner till, däremot har jag bytt ut andra fläktar (en hög andel från Fractal Design). Noctua-fläktar har helt enkelt gett mig noll backjobb, men det är naturligtvis inte lika med att de är ofelbara. Eventuell garanti är det som bekymrar mig minst, jag vill bara inte höra eller behöva lägga ner jobb på att inte höra mina fläktar mellan att bygge och installation är klart tills jag gör mig av med grejerna.

Jag har inte sågat något märke förutom Fractal Design, jag bara påpekar att en fläkt som kostar fem gånger så mycket antagligen gör det av något mer skäl än att den har ett vackert färgschema som får en att tänka på Västtyskland och Playmobil.

Att du har byggt x antal datorer utgör inte något betydelsefullt underlag. Så länge du eller någon annan inte har testat ett hundratal fläktar under samma omständigheter är det enbart anekdotisk bevisföring. Det skulle även vara riskabelt att förlita sig på tillverkarnas felfrekvenser (failure rates) utifrån returnerade exemplar, då det tänkbart kan finnas många urvalsfel (selection biases) om man jämför data från olika tillverkare eller produkter avsedda för olika marknadssegment från samma tillverkare.

Prisskillnaden kan lika gärna bero på att Noctua helt enkelt kan ta mer betalt på grund av deras rykte. Det var tydligen inte så svårt för Intel att halvera priset på sina Skylake X-processorer över en natt när AMD kom ut med bättre alternativ, för att ta ett exempel från datorkomponentsvärlden -- samma produkt för halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Att du har byggt x antal datorer utgör inte något betydelsefullt underlag. Så länge du eller någon annan inte har testat ett hundratal fläktar under samma omständigheter är det enbart anekdotisk bevisföring. Det skulle även vara riskabelt att förlita sig på tillverkarnas felfrekvenser (failure rates) utifrån returnerade exemplar, då det tänkbart kan finnas många urvalsfel (selection biases) om man jämför data från olika tillverkare eller produkter avsedda för olika marknadssegment från samma tillverkare.

Nej jag håller helt med, men det förändrar inte min personliga erfarenhet av att jag sluppit merarbete genom att välja Noctua under närmare ett decennium.

Skrivet av TMG:

Prisskillnaden kan lika gärna bero på att Noctua helt enkelt kan ta mer betalt på grund av deras rykte. Det var tydligen inte så svårt för Intel att halvera priset på sina Skylake X-processorer över en natt när AMD kom ut med bättre alternativ, för att ta ett exempel från datorkomponentsvärlden.

Skulle inte säga att det är helt jämförbart då fläktar är lågteknologi vars kvalitet mest förlitar sig på mekaniska toleranser, samt har ett utpris till kund på några hundra kronor. Idag är det inte material som är dyrt utan tid, och därför går det att tillverka en till synes identisk produkt billigare om man tillåter sämre toleranser. Där är sannolikt huvudskillnaden mellan dyra och billiga fläktar.

Sen har givetvis varumärket någon betydelse också. Noctua har helt säkert lättare att få betalt för varumärket än en godtycklig kina-propeller, men det finns ändå så många leverantörer som konkurrerar om segmentet att jag har svårt att tro att de skulle kunnat hålla den prisnivån om det var samma fläktar i en brunare kulör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle inte säga att det är helt jämförbart då fläktar är lågteknologi vars kvalitet mest förlitar sig på mekaniska toleranser, samt har ett utpris till kund på några hundra kronor. Idag är det inte material som är dyrt utan tid, och därför går det att tillverka en till synes identisk produkt billigare om man tillåter sämre toleranser. Där är sannolikt huvudskillnaden mellan dyra och billiga fläktar.

Ja, jag håller med om att det skulle vara misstänksamt om man kunde köpa en enstaka fläkt för 45 kr, men det är inte fallet. En lös P14 kostar runt 100 kr vilket känns mer rimligt för en vanlig fläkt. Med tanke på att man kan köpa kvalitetsfläktar på Digikey för runt hundralappen borde det inte kosta mycket mer att köpa en enstaka fläkt från någon vanlig butik. Dessa fläktar på Digikey är dessutom ofta OEM-varianter som säljs till dubbla priset med ett klistermärke på av kända tillverkare (Corsair Maglevs, till exempel).

Skrivet av Sveklockarn:

Sen har givetvis varumärket någon betydelse också. Noctua har helt säkert lättare att få betalt för varumärket än en godtycklig kina-propeller, men det finns ändå så många leverantörer som konkurrerar om segmentet att jag har svårt att tro att de skulle kunnat hålla den prisnivån om det var samma fläktar i en brunare kulör.

Samtidigt var det så mycket snack om att NF-F12 var den bästa fläkten från 2012 och framåt när Gentle Typhoons var betydligt tystare vid samma RPM/prestanda. Krävdes att man letade djupt i vattenkylningsforum för att se folk som påpekade att de var betydligt bättre än Noctuas F12.

Permalänk
Medlem

När det gäller priset på Arctic P12 och P14 så kan det också vara värt att ta Arctics position i beaktande. Det är ett bolag som alltid har gjort prisvärda produkter, men som har uppfattats som tråkigt, stillöst och opopulärt. Därför har de också haft ekonomiska problem.

Nu har de uppenbarligen försökt hitta en ny linje. Liquid Freezer-serien har ju fått löjligt bra recensioner (kolla t.ex. gamers nexus), men utan att alls gå upp i pris. Tvärtom har de varit svåra att få tag på, enda från början (före corona). Samma gäller nu P12/P14, och till viss del deras Freezer 34 Esports-kylare.

Jag skulle inte vara förvånad om Arctic säljer dem utan marginal alls, eller till och med på en liten förlust, för att få mindshare och marknadsandel som en av de "stora" fläkt- och kylartillverkarna. Jag skulle inte heller vara förvånad om priserna sakta stiger.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: Har haft flera Arctic-produkter längre tillbaka som presterat oerhört bra för pengarna. Förr i tiden låg de ju i framkant med att erbjuda eftermarknadskylare för grafikkort till väldigt rimliga pengar, vilket gjorde dem till ett goto-fabrikat för mig när det handlade om att förse högljudda GPUer med bättre kylare.

Jag är inte anti-Arctic här, jag är bara misstänksam mot prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Sando: Har haft flera Arctic-produkter längre tillbaka som presterat oerhört bra för pengarna. Förr i tiden låg de ju i framkant med att erbjuda eftermarknadskylare för grafikkort till väldigt rimliga pengar, vilket gjorde dem till ett goto-fabrikat för mig när det handlade om att förse högljudda GPUer med bättre kylare.

Jag är inte anti-Arctic här, jag är bara misstänksam mot prissättningen.

Och det förstår jag. De är ju faktiskt löjligt billiga. Tänkte bara försöka ta upp att det kan bero på en medveten strategi också - att gå under marknadspris för att få en bättre position

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4 pack av p12 fläktarna och jag är riktigt imponerad. Riktigt tysta även vid högt varvtal och trycker igenom betydligt mer luft än mina fractal fläktar gjorde kanske köper p14 med o testar.. behöver dock bara två så blir styckvis här isf.