Asus routern släpper inte fram IP adress till min KNX gateway

Permalänk
Medlem

Asus routern släpper inte fram IP adress till min KNX gateway

Hej jag har en KNX gateway för att styra min stuga över internet,det går att komma åt den via mobilt internet men inte via WIFI över min ASUS raouter, har sök länge på förklaring men inte fått något att fungera, har ni något ide här
mvh
Göran

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

Hej jag har en KNX gateway för att styra min stuga över internet,det går att komma åt den via mobilt internet men inte via WIFI över min ASUS raouter, har sök länge på förklaring men inte fått något att fungera, har ni något ide här
mvh
Göran

Du behöver kanske öppna några portar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Port är öppen, det har fungerat perfekt men nu har det lagt av, kan det ha med uppdatering av routen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UGBM:

Port är öppen, det har fungerat perfekt men nu har det lagt av, kan det ha med uppdatering av routen att göra?

Kontrollera så WiFi isolering (dvs. att enheter anslutna över det är isolerade från övriga enheter på nätverket) inte är aktivt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Isolering inte aktiv, mobilt bredband funkar bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

@mrqaffe: Port är öppen, det har fungerat perfekt men nu har det lagt av, kan det ha med uppdatering av routen att göra?

Ja en uppdatering kan ju ändra på inställningar, har du provat göra om dem och har du koll på att du använder rätt publika ip för du lär ha ett dynamiskt så det kan ju ändras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Den dynamiska IP har varit samma i minst 6 månader fiberanslutning via Thing

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

@mrqaffe: Den dynamiska IP har varit samma i minst 6 månader fiberanslutning via Thing

Har du felsökt själva uppkopplingen, tex går den att pinga, och om du använder wifi har du ett korrekt ssid, har du kompatibel kanal och kanalbredd, har du provat att göra en helt ny anslutning, dvs skapat ett nytt ssid och gjort om hela setupen ?
Kan du länka manualerna till knx och routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
https://www.se.com/se/sv/faqs/FA331845/ inställning IP gateway o app insidercontrol. det finns ett autoval istället för det som beskrivs här för gatewayen provat båda, lite osäker att inställningen tas emot jag, fjärrkör från mitt hem över mobil uppkoppling då kommer jag in
till knx enheterna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

@mrqaffe:
https://www.se.com/se/sv/faqs/FA331845/ inställning IP gateway o app insidercontrol. det finns ett autoval istället för det som beskrivs här för gatewayen provat båda, lite osäker att inställningen tas emot jag, fjärrkör från mitt hem över mobil uppkoppling då kommer jag in
till knx enheterna

Det är inte så att din KNX enhet har bytt ipnummer i samband med uppdateringen av routern eller adresserar du KNX enheten statiskt ?
Är KNX enheten ansluten i lanet `?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ansluten till lan, kravet är publika IP och port för att nå gatewayen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

@mrqaffe: ansluten till lan, kravet är publika IP och port för att nå gatewayen

Men funkar KNX enheten koppling mot lanet, syns den som en ansluten enhet i routern och kan du pinga den från lanet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Den syns i router men hur pingar jag den härifrån? men går det komma in via mobilt så borde det gå via min router här hemma
felet måste vara i min hemma router, fiberomvandlare router och gateway i stugan når jag ju med mobilen men inte med mitt hemma nätverk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

@mrqaffe: Den syns i router men hur pingar jag den härifrån? men går det komma in via mobilt så borde det gå via min router här hemma
felet måste vara i min hemma router, fiberomvandlare router och gateway i stugan når jag ju med mobilen men inte med mitt hemma nätverk

Mobilt bredband går en annan väg men du menar alltså inte att KMX enheten har mobilt bredband för det är så jag tolkat det du skivit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: allt går via fiber brdedand i både hemma och i stugan, jag har inte provat att anslut till ett annat wifi men det ska jag göra nu gå till grannen och be att logga in på hans wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UGBM:

@mrqaffe: allt går via fiber brdedand i både hemma och i stugan, jag har inte provat att anslut till ett annat wifi men det ska jag göra nu gå till grannen och be att logga in på hans wifi

Jag menar att du ska skapa en ny anslutning i din router så att du tvingas göra en ny anslutning i KNX enheten. (för den ansluter väl till lanet med wifi ?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Köpt en TP link ax router, och då fungerar det asus skit allså