Intel "Cooper Lake-SP" utrustas med guldpläterat lod

Permalänk
Melding Plague

Intel "Cooper Lake-SP" utrustas med guldpläterat lod

Senaste generationens Xeon-processorer på 14 nanometer tar nya grepp för att hålla värmeutvecklingen i schack.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Alltså nånstans kommer jag till gränsen när jag samma inställning som morsan har till sin bil; det ska bara funka.
Visst är det kul att nörda ner sig i saker, men jag har aldrig deliddat en CPU och det fräckaste jag har gjort är att montera en AiO-kylare. (Jag försökte montera en eftermarknadskylare på mitt gamla GTX670, men det gick rent åt helvete.)

Det är säkert fräckt o kul det här, men exakt vad som sitter under locket på min CPU är inte riktigt relevant för mig. Överhettar den? Nej? Bra. Tack för det, och så går vi vidare med våra liv.

(Missförstå mig inte, det är säkert en extremt välkommen nyhet för alla som faktiskt engagerar sig i extremprestanda.)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså nånstans kommer jag till gränsen när jag samma inställning som morsan har till sin bil; det ska bara funka.
Visst är det kul att nörda ner sig i saker, men jag har aldrig deliddat en CPU och det fräckaste jag har gjort är att montera en AiO-kylare. (Jag försökte montera en eftermarknadskylare på mitt gamla GTX670, men det gick rent åt helvete.)

Det är säkert fräckt o kul det här, men exakt vad som sitter under locket på min CPU är inte riktigt relevant för mig. Överhettar den? Nej? Bra. Tack för det, och så går vi vidare med våra liv.

(Missförstå mig inte, det är säkert en extremt välkommen nyhet för alla som faktiskt engagerar sig i extremprestanda.)

Men du har ju i5 8600K | Z370 så nog har du väl klockat din dator iaf?
Bättre värmeledningsförmåga påverkar oss alla, i olika grad dock.

Är ju det vi har haft lite problem med på senare år, eftersom materialet där mellan varit lite sämre så har processorerna blivit för varma och man får inte ut all prestanda.

Visst man behöver inte direkt bry sig om vad som är mellan. Men när problem med värmen uppstår så börjar man ju undersöka och när man kollat allt utanför så blir det ju en titt under skalet (eller läsa en artikel av någon som gjort det redan).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BergEr:

Men du har ju i5 8600K | Z370 så nog har du väl klockat din dator iaf?
Bättre värmeledningsförmåga påverkar oss alla, i olika grad dock.

Är ju det vi har haft lite problem med på senare år, eftersom materialet där mellan varit lite sämre så har processorerna blivit för varma och man får inte ut all prestanda.

Visst man behöver inte direkt bry sig om vad som är mellan. Men när problem med värmen uppstår så börjar man ju undersöka och när man kollat allt utanför så blir det ju en titt under skalet (eller läsa en artikel av någon som gjort det redan).

Weeeell, ja och nej. Mitt moderkort har en AI OC-funktion, som jag satte till 30% OC och bara tryckte "OK". Ingen direkt insyn i vad som ändrades osv. Aktiverat XMP-profilerna på minnena, och körde ASUS nya OC Scanner på mitt GTX1080 för att höja prestandan lite. LatmanClockers.

TBH, jag ligger sällan på >90% CPU load eller >70 grader, så det är främst läge att byta GPUn som det ser ut nu. Aldrig throttlat vad jag vet, och kör inga galet processorintensiva grejjor, så min Noctua NH-D15 bör hålla styr på grejjorna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså nånstans kommer jag till gränsen när jag samma inställning som morsan har till sin bil; det ska bara funka.
Visst är det kul att nörda ner sig i saker, men jag har aldrig deliddat en CPU och det fräckaste jag har gjort är att montera en AiO-kylare. (Jag försökte montera en eftermarknadskylare på mitt gamla GTX670, men det gick rent åt helvete.)

Det är säkert fräckt o kul det här, men exakt vad som sitter under locket på min CPU är inte riktigt relevant för mig. Överhettar den? Nej? Bra. Tack för det, och så går vi vidare med våra liv.

(Missförstå mig inte, det är säkert en extremt välkommen nyhet för alla som faktiskt engagerar sig i extremprestanda.)

Detta är Sweclockers, det är en sida för oss som nördar ner oss i hårdvara, latenser, överklocknig och exotiska kyllösningar. Denna nyhet är spot-on och är exaxt det jag vill läsa här.
Om du vill ha mera allmänna nyheter som t.ex färgen på Apples nya gränssnitt så finns idg eller pc för alla.

OnT: "guldpläterat lod", jag antar att det som avses är att IHS:en är guldpläterad på ytan mot coren?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra om de gör det så bra som möjligt. Jag vill alltid krama ur den sista lilla gnuttan prestanda så känns surt när TIM är suboptimalt, så detta är ju bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Dunde:

Detta är Sweclockers, det är en sida för oss som nördar ner oss i hårdvara, latenser, överklocknig och exotiska kyllösningar. Denna nyhet är spot-on och är exaxt det jag vill läsa här.
Om du vill ha mera allmänna nyheter som t.ex färgen på Apples nya gränssnitt så finns idg eller pc för alla.

OnT: "guldpläterat lod", jag antar att det som avses är att IHS:en är guldpläterad på ytan mot coren?

Nej, själva lodet består delvis av guld, enligt källan. Guld är ju ingen fantastisk värmeledare så, jag tänker mig snarare att det kan hjälpa till att hålla lodet i schack när det expanderar och krymper över den stora ytan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

28 kärnor framstår inte så imponerande i dagens läge det är väl snart AMD är där med sina konsumentprocessorer. De är ju redan långt över det annars. Att ta till guld känns lite desperat. Kan de inte förbättra effektiviteten måste de snart använda flytande kväve. Och nej är ingen AMD fanboy har själv Intel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av dagas:

28 kärnor framstår inte så imponerande i dagens läge det är väl snart AMD är där med sina konsumentprocessorer. De är ju redan långt över det annars. Att ta till guld känns lite desperat. Kan de inte förbättra effektiviteten måste de snart använda flytande kväve. Och nej är ingen AMD fanboy har själv Intel.

Xeon Platinum 9282 finns listad av Intel, men nämns inte direkt någon annanstans: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/194146/i...

56 kärnor, 112 trådar, ganska flott på papper. TDP på 400 watt, men inget pris.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Bådar ju inte så gott att de ska behöva ta till sådana taktiker för att hålla värmen nere...

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter tekniskt underligt om det stämmer för plätering är för ytbehandling och både silver och koppar är bättre på att leda värme och är dessutom billigare.
Dessutom är det ganska vanligt att använda silver i legeringar i lödtenn så varför göra nått som borde vara sämre än nått som redan finns och är en "standardprodukt" som gårt att köpa "överallt" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är bra att intel gör vad de kan då senare server processorer varit väldigt varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Nej, själva lodet består delvis av guld, enligt källan. Guld är ju ingen fantastisk värmeledare så, jag tänker mig snarare att det kan hjälpa till att hålla lodet i schack när det expanderar och krymper över den stora ytan.

Då är lodet legerat med guld, dvs guld blandat med andra metaller. Plätterat är guld (eller andra metaller) som ligger som ett tunt lager på andra metaller, tex en klocka. Svårt att få dit guldet på lodet efter lödning.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Pläterat med guld? Varför/hur? Det går knappast att utföra så länge lodet är flytande.
Nä någonting haltar här.
Att guld leder värme bättre än exempelvis indium kan jag köpa men att det skulle vara en plätering? Nja snarare någon form av legering med guld.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch