Säkerhetspolisen granskar svenska operatörer inför höstens 5G-auktion

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Krim består ju mest av ryssar och de vill bli självständiga eller gå med Ryssland.

Så låt de göra det då som Kosovo i Serbien.

Jag består mest av mig själv och vill skapa ett eget land på min gård, får jag?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Jag består mest av mig själv och vill skapa ett eget land på min gård, får jag?

Sluta snacka gojja.

Du såg väl att jag tog upp ett genuint exempel?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Sluta snacka gojja.

Du såg väl att jag tog upp ett genuint exempel?

Ja, och bara för att dom flesta på Krim är ryssar så ska dom väl inte bar få ansluta till Ryssland istället? Då får dom väl flytta dit. Ville påvisa det absurda i påståendet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ja, och bara för att dom flesta på Krim är ryssar så ska dom väl inte bar få ansluta till Ryssland istället? Då får dom väl flytta dit. Ville påvisa det absurda i påståendet.

Eller så kan de göra en Kosovo och göra sitt eget land som var ett genuint exempel.

Men sen pajkasta du det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Krim tillhör väl Ryssland ändå.

Nu ja.

Skrivet av Dizzö:

Men om man gör samma granskining av Huawei som med Nokia och med Ericsson och inte hittar något skumt eller fel som bakdörrar osv så är det ju okej eller hur?

Ja då borde det vara ok tycker man. Förstår ändå inte varför man väljer bort svenska tillverkare. Förstår verkligen inte det. Vi outsourcar. Sjukt dumt.

Permalänk
Medlem

@enoch85: Blir lite fel att tala om att gynna svenska företag med omfattande verksamhet i Folkrepubliken Kina, men att straffa företag från Kina (med mer och mer verksamhet utanför Kina). Kina svarar inte med samma medel, utan det går bra för Ericsson i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nu ja.

Ja då borde det vara ok tycker man. Förstår ändå inte varför man väljer bort svenska tillverkare. Förstår verkligen inte det. Vi outsourcar. Sjukt dumt.

Sant.

Roligare om man gynnar Ericsson el iaf Nokia.

Ungefär som Polisen gynnar Volvo o köper bilar från dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Krim består ju mest av ryssar och de vill bli självständiga eller gå med Ryssland.

Så låt de göra det då som Kosovo i Serbien.

Lite oskönt att du rapar upp rysk propaganda ord för ord.

Och paralellen till kosovokriget är än värre, tycker du att de ska härma folkmordet också? Hur kommer det sig att du har utvecklat ett sånt hat mot människor som bor i Ukraina?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

”Säkerhetspolisens uppgift är att skydda Sveriges demokratiska system, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Till detta ingår att bekämpa brott mot rikets säkerhet (Brottsbalken 18 och 19 kap) och att leda och bedriva polisverksamhet när det gäller terrorismbekämpning, bevaknings- och säkerhetsarbete som avser den centrala statsledningen eller som har samband med statsbesök och liknande händelser, samt annat personskydd.” Saxat från Wikipedia.

Tror inte ordinär streaming/olagligheter är av intresse för dem, men jag kan ha fel, eller du kanske streamat sådant som passar in där?

Hej och hå såhär naiv kan man vara. Vad som står på wikipedia om SÄPOs officiella uppgifter har inget med verkligheten att göra.

Du måste ha totalt missat hur man drev igenom både FRA-lagen och IPRED som en lag att jaga pedofiler, mördare och människohandlare, men vars största användningsområde har just varit att få ut uppgifter om nedladdningar from privatpersoner.

SÄPO har all anledning i världen att vara intresserade av olaglig nedladdning, då de får bra med betalt från medievärlden att jaga ner dessa människor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lite oskönt att du rapar upp rysk propaganda ord för ord.

Och paralellen till kosovokriget är än värre, tycker du att de ska härma folkmordet också? Hur kommer det sig att du har utvecklat ett sånt hat mot människor som bor i Ukraina?

Tycker du är rätt ful själv.

Allt du skriver är antaganden om vad jag tycker.

Parallellen till Kosovo är ju klockren. De flesta som bor där är Albaner och de fick sitt eget land fast det tillhör egentligen Serbien. De flesta som bor på Krim är ryssar så låt dem få sitt eget land då med?

Är ju direkt jämförbart.

Ska jag göra som dig nu?

Varför hatar du förtryckta ryssar i Ukraina på Krim som blir dåligt behandlade av ukrainare?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tvärtom för mig faktiskt.
Hellre kinesiska staten än SÄPO för SÄPO kan ju döma en för något då vi lever i Sverige.
Kinesiska staten kan ju inte göra något åt vad man gör här.

Sen så kommer Huawei bli godkända skulle jag säga. Lutar mkt åt detta.
Då Tele2/Telenor/Tre redan bygger 5G i talande stund med Huawei utrustning.

Bland det sjukaste jag läst på Sweclockers, någonsin.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Bland det sjukaste jag läst på Sweclockers, någonsin.

Du har ju dock förklaringen precis under. Så inte så sjukt. 🤦‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Hej och hå såhär naiv kan man vara. Vad som står på wikipedia om SÄPOs officiella uppgifter har inget med verkligheten att göra.

Du måste ha totalt missat hur man drev igenom både FRA-lagen och IPRED som en lag att jaga pedofiler, mördare och människohandlare, men vars största användningsområde har just varit att få ut uppgifter om nedladdningar from privatpersoner.

SÄPO har all anledning i världen att vara intresserade av olaglig nedladdning, då de får bra med betalt från medievärlden att jaga ner dessa människor.

Intressant!
Har du någon fakta och siffror (källor) som backar upp det du säger att de egentligen håller på med? Hur mycket betalt får de och av vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Intressant!
Har du någon fakta och siffror (källor) som backar upp det du säger att de egentligen håller på med? Hur mycket betalt får de och av vem?

Utöver de utpressningsbrev som advokatsbyråer skickar ut till privatpersoner på uppdrag av mediebolag, vem av oss har inte sett en tråd gällande Njord, samt andra fall:

https://www.svd.se/oskyldiga-utpressas--med-stod-av-svensk-la...
https://www.svt.se/special/kravbreven/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsoker-man-stoppa-fil...
https://www.svd.se/krav-till-svenskar-drar-in-miljoner-at-por...,

som du hittar många fall av här på SweC och andra ställen om du söker lite, så har Bahnhof gjort en fantastik liten sida med kort info som sammanfattar:

https://utpressningskollen.se/

"... För att komma åt kunduppgifterna brukar filmbolagen anlita särskilda advokatfirmor, till exempel Njord Law Firm, som kan öppna ärende efter ärende om upphovsrättsbrott hos Patent- och marknadsdomstolen och inom ramarna för det kräva att operatörer lämnar ut kunduppgifter."

Att kunna öppna ett sådant ärende hos domstolen och få ut privat information såsom IP-adresser är endast möjligt tack vare just IPRED-lagen. Som Sverige har blivit mer eller mindre pressade till att skapa (återkommer till det nedan).

Vidare kan vi titta i statistiken på hur Polisen väljer att fördela sina resurser när de använder IPRED*:

*https://bahnhof.se/press/press-releases/2016/05/19/fildelning-i-topp-nar-polisen-utreder-brott-pa-internet

De som vet en del om polisen och hur de arbetar, kommer att reagera direkt på det faktum att:

1) Illegal nedladdning prioriterades så pass mycket mer än grövre brott så som grooming och mord, fastän illegal nedladdning gav vid tiden (2016) endast dagsböter. Polisens resurser ska officiellt sett gå till de mest prioriterade brotten - som i sin tur prioriteras praktiskt efter dess straffskala. Grövre brott = högre prio. Det gällde dock inte alls i praktiken, som Bahnhof så fint har valt att visa.

2) Nedladdning nu alltså är ett grövre brott än grooming sedan 2019 och därmed kan man officiellt prioritera illegal nedladdning över andra internetbrott såsom just grooming, men också bedrägeri/förskingring (2 år maxstraff), urkundsförfalskning (2 år maxstraff, 6 vid grovt) och hot (6 månader, 4 år vid grovt).

Det syns rätt tydligt var de lägger krutet. IPRED och FRA-lagen, som används som bas för att få ta ut dessa IP-adresser, används till det mesta alltså för att jaga pirater. När argumentet för dessa var att man skulle jaga pedofiler och mördare. Varför lägger man pengar och resurser då så mycket på illegal nedladdning?

Tittar man på historiken så vet vi också varför:

1) USA's regering pressar Sverige gällande TPB:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/usa-pressade-svenska-reger...

2) Nedladdning blir ett grövre brott:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/skarpta-st...

3) USA's regering medger att de hotade med sanktioner ifall TPB inte lades ner mellan 2005-2015:
https://www.idg.se/2.1085/1.694661/piratebay-usa-razzia

Så ja. Det är rätt tydligt att Sveriges regering har fått både morot och piska i jakten på pirater (och i längden polisen) och därmed lägger extra tyngd på detta. Det är också tydligt att diverse privata mediebolag betalar för att jaga pirater. Tror man under detta att SÄPO på något sätt skulle vara en oberoende liten del som får stå utanför allt detta då är man just naiv.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Utöver de utpressningsbrev som advokatsbyråer skickar ut till privatpersoner på uppdrag av mediebolag, vem av oss har inte sett en tråd gällande Njord, samt andra fall:

https://www.svd.se/oskyldiga-utpressas--med-stod-av-svensk-la...
https://www.svt.se/special/kravbreven/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-forsoker-man-stoppa-fil...
https://www.svd.se/krav-till-svenskar-drar-in-miljoner-at-por...,

som du hittar många fall av här på SweC och andra ställen om du söker lite, så har Bahnhof gjort en fantastik liten sida med kort info som sammanfattar:

https://utpressningskollen.se/

"... För att komma åt kunduppgifterna brukar filmbolagen anlita särskilda advokatfirmor, till exempel Njord Law Firm, som kan öppna ärende efter ärende om upphovsrättsbrott hos Patent- och marknadsdomstolen och inom ramarna för det kräva att operatörer lämnar ut kunduppgifter."

Att kunna öppna ett sådant ärende hos domstolen och få ut privat information såsom IP-adresser är endast möjligt tack vare just IPRED-lagen. Som Sverige har blivit mer eller mindre pressade till att skapa (återkommer till det nedan).

Vidare kan vi titta i statistiken på hur Polisen väljer att fördela sina resurser när de använder IPRED*:

https://www.bahnhof.se/filestorage/userfiles/media/fildelning_diagram.png
*https://bahnhof.se/press/press-releases/2016/05/19/fildelning-i-topp-nar-polisen-utreder-brott-pa-internet

De som vet en del om polisen och hur de arbetar, kommer att reagera direkt på det faktum att:

1) Illegal nedladdning prioriterades så pass mycket mer än grövre brott så som grooming och mord, fastän illegal nedladdning gav vid tiden (2016) endast dagsböter. Polisens resurser ska officiellt sett gå till de mest prioriterade brotten - som i sin tur prioriteras praktiskt efter dess straffskala. Grövre brott = högre prio. Det gällde dock inte alls i praktiken, som Bahnhof så fint har valt att visa.

2) Nedladdning nu alltså är ett grövre brott än grooming sedan 2019 och därmed kan man officiellt prioritera illegal nedladdning över andra internetbrott såsom just grooming, men också bedrägeri/förskingring (2 år maxstraff), urkundsförfalskning (2 år maxstraff, 6 vid grovt) och hot (6 månader, 4 år vid grovt).

Det syns rätt tydligt var de lägger krutet. IPRED och FRA-lagen, som används som bas för att få ta ut dessa IP-adresser, används till det mesta alltså för att jaga pirater. När argumentet för dessa var att man skulle jaga pedofiler och mördare. Varför lägger man pengar och resurser då så mycket på illegal nedladdning?

Tittar man på historiken så vet vi också varför:

1) USA's regering pressar Sverige gällande TPB:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/usa-pressade-svenska-reger...

2) Nedladdning blir ett grövre brott:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/skarpta-st...

3) USA's regering medger att de hotade med sanktioner ifall TPB inte lades ner mellan 2005-2015:
https://www.idg.se/2.1085/1.694661/piratebay-usa-razzia

Så ja. Det är rätt tydligt att Sveriges regering har fått både morot och piska i jakten på pirater (och i längden polisen) och därmed lägger extra tyngd på detta. Det är också tydligt att diverse privata mediebolag betalar för att jaga pirater. Tror man under detta att SÄPO på något sätt skulle vara en oberoende liten del som får stå utanför allt detta då är man just naiv.

Att blanda ihop SÄPO, FRA och Njord är precis lika illa som att blanda ihop att jorden är platt, masker är farliga och abort är dåligt. Ingenting mer än konspirationsteorier och saker som skapas för att förvilla människor så de inte fokuserar på de riktiga problemen...

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Är det så konstigt? Titta på vad som händer i Hong Kong nu.

Hongkong är ju som det är tack vare England och att det var en Engelsk koloni från 1841 fram till 1997...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vill vi i Sverige behålla Ericsson som en stor spelare inom 5G så känns det ju logiskt om Sverige till att börja hade valt Ericsson till våra 5G-nät.

Jag förstår att man vill hålla en relativt fri marknad och inte favorisera. Men är man intresserad av att ha företag inom landet som kan konkurrera mot gigantiska kinesiska statligt uppbackade företag så har man nog inte så mycket val än att exempelvis skattereducera köp av Ericsson-teknik. Är övertygad om att det leder till mer inkomst för Sverige i långa loppet också.

De svenska mobilnäten håller igång eftersom de har betalande kunder. Att staten ska tala om för privata bolag att de ska köpa Ericsson för att gynna Sveriges utveckling "i det långa loppet" är befängt. De kan dock peka finger mot Huawei och påtala de risker som det medför att använda utrustning från Huawei, ett företag som i realiteten är en förlängd del av den Kinesiska staten. Men om operatörer väljer Samsung, Nokia eller Ericsson har staten ingen kontroll över.

Skrivet av enoch85:

Tillhör också gruppen som hoppas på att Ericsson får dealen. Varför inte gynna Svenska företag? Helt ologiskt i min mening.

Bra. Det är ju bara att byta till den operatören som säger att de ska bygga sitt 5G-nät på Ericsson.

Skrivet av Palme_570:

Extra jobb ? Du ville ju vara helt säker ? Spelar ingen roll vilket fabrikat du köper det är ju de som är poängen ? alla måste testas mot detta annars kan du inte vara säker ? Oavsett vad kan du aldrig var "HELT SÄKER" mer än att det använder inte kända protokoll eller metoder.
Vilket är just det jag säger enheter som hanterar "nationel säkerhet" bör inte vara uppkopplade punkt.
Det jag precis skrev är absurt att det skulle hända dvs att de faktiskt satt modem som ringde hem externt. Det som är troligt & rimligt är att exponderade enheter skickar info över internet vilket är anledningen till varför man inte bör exponera saker som inte behöver.

Innan det finns bevis för hur huawei har gjort så finns det ingen anledning att anta andra försiktighets åtgärdet än att skippa internet exponering.

Det handlar inte om "enheter som hanterar nationell säkerhet" det handlar om att näten i sig är kritisk infrastruktur för Sveriges säkerhet. När man skyddar nationell säkerhet arbetar man inte utifrån hårda bevis, utan utifrån olika riskscenarion. När det föreligger "hårda bevis" har vi redan förlorat.

Skrivet av Dizzö:

Tvärtom för mig faktiskt.
Hellre kinesiska staten än SÄPO för SÄPO kan ju döma en för något då vi lever i Sverige.
Kinesiska staten kan ju inte göra något åt vad man gör här.

Sen så kommer Huawei bli godkända skulle jag säga. Lutar mkt åt detta.
Då Tele2/Telenor/Tre redan bygger 5G i talande stund med Huawei utrustning.

Till dig vill jag bara säga att främmande makt har goda möjligheter att påverka säkerheten i Sverige utan att gå till direkta angrepp. Läs gärna FOIsTypfall 5: Utdragen och eskalerande gråzonsproblematik (ej höjd beredskap) om ett av flera tänkbara scenarion som svenska myndigheter ska använda som underlag för sin totalförsvarsplanering.

Skrivet av Dread56:

Jag tänker att 5G kommer öppnar dörrar för förarlösa fordon
Att vi kommer få styr så fler blir arbetslösa typ
Va folk gör i sina mobiler kommer bli lika korkat som vanligt
Tunnelbana och sånt som tappar uppkoplling och gör folk förbannande kommar bli bättre
Asså det är den världen med den kraften som kommer förändra
Men visst det finns dårar som tror att Corona kommer bli värre genom 5G master
Det handlar inte om att kunna lägga ut bilder på vad man äter som är grejen
Men lixom hallå andvänd hjärnan lite och tro inte allt sitter i masten som sänder
FRA har redan koll på oss med 3G
4G är lite upphottad 3G
5G är en helt annan grej
Sen om Kina har en plan för och förgöra oss ställer jag mig tveksam till
Reklamen säger Telia har 5G på riktigt,precis som Telia har all kunskap om något som lixom inte finns än
Ja det ska kollas och babblas en hel del om det innan vi vanliga ska kunna avgöra
Framförallt handlar det om större grejor än ni snackar om hör
Par år sen jag hörde nått om nån bil som fick sina brommsar avstängda
Ja ni snackare,långt innan 5G som sprider Corona

5G bara intressant för att det kommer att användas i mycket större utsträckning än 4G. 5G kommer att bli mycket viktig infrastruktur för det Svenska samhället. Tekniken i sig skiljer sig inte nämnvärt ur ett säkerhetsperspektiv.

Skrivet av Mithras:

Hej och hå såhär naiv kan man vara. Vad som står på wikipedia om SÄPOs officiella uppgifter har inget med verkligheten att göra.

Du måste ha totalt missat hur man drev igenom både FRA-lagen och IPRED som en lag att jaga pedofiler, mördare och människohandlare, men vars största användningsområde har just varit att få ut uppgifter om nedladdningar from privatpersoner.

SÄPO har all anledning i världen att vara intresserade av olaglig nedladdning, då de får bra med betalt från medievärlden att jaga ner dessa människor.

Du måste förstå att "genomdrivandet av IPRED och FRA-lagen" inte var så enkelspårigt som att endast jaga fildelare. Alla som sysslar med ljusskygg verksamhet på nätet blev hotade av de lagarna, bara för att du eventuellt är en fildelare av rang och kände dig träffad så betyder inte det att det var förespråkarnas enda intention att jaga fildelare. Visa gärna hur SÄPO finansieras av medievärlden för att "jaga fildelare". Leder du det i bevis har du årets SCOOP efter fungerande COVID-vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Hongkong är ju som det är tack vare England och att det var en Engelsk koloni från 1841 fram till 1997...

"är som det är"? vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Bra. Det är ju bara att byta till den operatören som säger att de ska bygga sitt 5G-nät på Ericsson.

Är inte jätteinsatt i ämnet, men vad händer om Huawei begränsas? Då borde rimligen operatörerna vara mer eller mindre tvingade att förhandla med Ericsson. Att operatörerna verkar ha valt att förhandla med Huawei anser jag vara förvånansvärt.

Att man inte begränsar Huawei (och på så sätt tvingar fram Ericsson) från statens sida tycker jag är lite konstigt med tanke på den debatt som varit kring Kina som övervakningsstat.

Läste någonstans att Telenor hade avtal med Ericsson. Kanske blir ett byte från Telia då.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Är inte jätteinsatt i ämnet, men vad händer om Huawei begränsas? Då borde rimligen operatörerna vara mer eller mindre tvingade att förhandla med Ericsson. Att operatörerna verkar ha valt att förhandla med Huawei anser jag vara förvånansvärt.

Att man inte begränsar Huawei (och på så sätt tvingar fram Ericsson) från statens sida tycker jag är lite konstigt med tanke på den debatt som varit kring Kina som övervakningsstat.

Läste någonstans att Telenor hade avtal med Ericsson. Kanske blir ett byte från Telia då.

Vad pratar du om egentligen?

Anledningarna som slängts ut har varit kinesisk lag, misstänksamhet att Kina inte följer lagar och normer, att kinesiska medborgare jobbar i firman och att de har verksamhet i Kina vilket betyder att Kinas kommunistiska parti har verksamhet inifrån företaget – allt det stämmer in på Nokia och Ericsson också! Nokia och Ericsson har omfattande verksamhet i Kina – främst inom FoU –, är verksamma på den kinesiska marknaden med alla lagar, anpassningar och underrättelseverksamhet som det betyder, och Ericsson har faktiskt gynnats på den kinesiska marknaden på sista tiden.

Är det någon som borde sanktioneras i dessa sammanhang är det Ericsson.

Huawei har grundarens dotter häktad i Kanada för affärer med Iran, medan Ericsson och Nokia är fria att arbeta med de utan större bekymmer.

Både Nokia och Ericsson har mer FoU i Kina än i Nordamerika.

Vad Telenor gör i Norge är för övrigt ointressant om du inte tänkt flytta dit. I Sverige kommer inte Telenor att bygga något eget 5G-nät utan de bygger tillsammans med Tele2 via Net4Mobility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Rätt om de granskar alla på samma villkor. Men som artikeln antyder så kanske det görs för att kunna säga att alla har granskas när Huwaei blir underkända. Säkerligen har alla systemen möjligheter att avlyssnas av SÄPO, annars blir de nog underkända. Hade varit bättre om de krävde att systemen inte skulle gå att avlyssnas av någon inklusive de själva. Först då blir det äkta säkerhet.

Skrivet av pekkasteele:

Och vilka som tillåter SÅPO att avlyssna och övervaka svenska medborgare antar jag, så dom ka få fast alla som streamar eller laddar ner något olagligt över nätet antar jag ....

Det regleras av regeringen. Säkerhetspolisen är en myndighet under regeringen. Precis som andra myndigheter styrs Säkerhetspolisen genom den instruktion, det regleringsbrev och det anslag myndigheten får från regeringen).

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/20...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Första delen står säkert på samma sätt i Nordkoreas, Kinas och Rysslands lagar med...

Du har inte demokrati eller fria grundläggande mänskliga rättigheter i de länderna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hellre kinesiska staten än SÄPO för SÄPO kan ju döma en för något då vi lever i Sverige.
Kinesiska staten kan ju inte göra något åt vad man gör här.

Naivt. Dels reser vi till Kina (iaf. jag och många med mig), och dels så drar sig inte CCP för att fängsla personer utanför Kinas gräns (precis som Putin inte drar sig för att mörda medborgare utanför Ryssland).

Finns tom. exempel på svenska medborgare med CCP-kritiska åsikter som Kinas regering kidnappat utanför kinesiskt territorium, och sedan förts till kinesisk mark och hålls fängslade där. Det är sådant som händer. Idag och redan nu.

Sedan är Kina ett av de länder som är absolut störst på massivt industrispionage. Det är en mist lika viktig orsak till att vara försiktiga med att ge de möjligheten att avlyssna grundläggande infrastruktur (som våra mobilnät verkligen utgör).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Är inte jätteinsatt i ämnet, men vad händer om Huawei begränsas? Då borde rimligen operatörerna vara mer eller mindre tvingade att förhandla med Ericsson. Att operatörerna verkar ha valt att förhandla med Huawei anser jag vara förvånansvärt.

Att man inte begränsar Huawei (och på så sätt tvingar fram Ericsson) från statens sida tycker jag är lite konstigt med tanke på den debatt som varit kring Kina som övervakningsstat.

Läste någonstans att Telenor hade avtal med Ericsson. Kanske blir ett byte från Telia då.

Ingen är tvingad att förhandla med någon, det går utmärkt att bygga kompletta 5G-nät utan Ericsson till trots för vad de vill att vi ska tro. Det är ett oerhört ingripande att att tvinga bort en enskild producent från en fri marknad, dessutom blir det fort verkningslöst om det bara poppar upp andra som tillhandahåller samma utrustning under samma tveksamma förhållanden.

Vi har idag utrustning från Huawei i stora delar av våra stadsnät, mobilnät och större enskilda nät. Regleringen kommer att påverka dessa också. Ta del av dokumenten nedan om du är seriöst intresserad av hur vi resonerar i Sverige: