Kartonger till hårdvara ?

Permalänk
Medlem

Kartonger till hårdvara ?

Retro kollektionen växer.
Och antalet sällsynta moderkort jag lagt ner en massa jobb på börjar nå den nivå där jag måste hitta en bättre lagringsmetod än IKEA backar.
Så tanken slog mig, varför inte wellpapp kartonger av rätt storlek?
ATX är ju 12"x9.6" d.v.s ungefär 30.5cm x 25cm, men då många kort sväller på bredden behöver man nog en låda som är minst 31cm i fyrkant, och max 32cm.
Höjden måste vara minst 4cm, men gärna 5cm invändigt för att få plats för monterade minnen, kablar etc.etc.
Tänkte mig förskurna varianter som man viker själv vid behov.

Men här stötte jag på patrull.
Det finns såklart massor av företag som tillverkar kartonger.
Problemet är bara priset och att dom inte levererar till privatpersoner......

Så återigen går frågan till SWC's expertpanel.
Någon som har koll på detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara slänger ut en idé utan att veta närmare - men det låter nästan som en pizzakartong du letar efter? Det är ungefär rätt storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Retro kollektionen växer.
Och antalet sällsynta moderkort jag lagt ner en massa jobb på börjar nå den nivå där jag måste hitta en bättre lagringsmetod än IKEA backar.
Så tanken slog mig, varför inte wellpapp kartonger av rätt storlek?
ATX är ju 12"x9.6" d.v.s ungefär 30.5cm x 25cm, men då många kort sväller på bredden behöver man nog en låda som är minst 31cm i fyrkant, och max 32cm.
Höjden måste vara minst 4cm, men gärna 5cm invändigt för att få plats för monterade minnen, kablar etc.etc.
Tänkte mig förskurna varianter som man viker själv vid behov.

Men här stötte jag på patrull.
Det finns såklart massor av företag som tillverkar kartonger.
Problemet är bara priset och att dom inte levererar till privatpersoner......

Så återigen går frågan till SWC's expertpanel.
Någon som har koll på detta?

Hmmm

Du råkar inte bo i näheten av typ Göteborg/Malmö/Stockholm eller annan stad där det finns inet/webhallen eller liknande? Tänker att dylika företag borde få en hel hoper moderkortskartonger över Kanske inte exakt vad du är ute efter men en ganska enkel och billig lösning.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Ikeas Pappis använder jag till förvaring. Bra hållbara lådor. https://www.ikea.com/se/sv/p/pappis-lada-med-lock-brun-001004...

Ett ATX-moderkort är 305x244 mm och Pappis-lådan är 340x250 så det borde fungera.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bara slänger ut en idé utan att veta närmare - men det låter nästan som en pizzakartong du letar efter? Det är ungefär rätt storlek.

Har redan sneglat på dom lol!
Men måtten är fel, iaf på dom de lokala restaurangerna använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hmmm

Du råkar inte bo i näheten av typ Göteborg/Malmö/Stockholm eller annan stad där det finns inet/webhallen eller liknande? Tänker att dylika företag borde få en hel hoper moderkortskartonger över Kanske inte exakt vad du är ute efter men en ganska enkel och billig lösning.

Glhf!

Tanken har slagit mig, men har inga "roliga" butiker inom vettigt avstånd.
De lokala handlarna kolla konstigt på en om man är ute efter någonting roligare än stormarknadsdatorer -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ikeas Pappis använder jag till förvaring. Bra hållbara lådor. https://www.ikea.com/se/sv/p/pappis-lada-med-lock-brun-001004...

Ett ATX-moderkort är 305x244 mm och Pappis-lådan är 340x250 så det borde fungera.

Nästan rätt mått.
Men är ute efter en kartong per moderkort.
Kör redan med IKEA's "Samla", man får i en hel massa kort i dom.
Men det är inte så skonsamt att ha korten gnida mot varandra (i ESD påsar såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nästan rätt mått.
Men är ute efter en kartong per moderkort.
Kör redan med IKEA's "Samla", man får i en hel massa kort i dom.
Men det är inte så skonsamt att ha korten gnida mot varandra (i ESD påsar såklart).

Då köper du några blomsterpinnar och kör rakt igenom kartongen som du kan få flera våningar utan att de ligger på varandra. Eller så tar du och kapar av så de inte blir så höga. Kostar ju inte mer än 7:-/st så har du inte flera tusen så borde det ju inte vara någon fara.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka - fet gbg-varning - utanför boxen också. Det jag inte gillar med att förvara moderkort i kartonger är att de kan skramla runt och skada varandra, det är så lätt att någon ytmonterad liten komponent knockas loss.

Monteringshålbilden på ATX-moderkort är som du vet standardiserad. Har själv funderat på att tillverka hängare av 4 mm gassvetstråd eller liknande, och helt sonika hänga upp moderkorten på väggen i IT-skrotskåpet. Givetvis får man ha någon slags stöd i den fria ändan av hängarna också, som man kan lossa när man vill hänga av eller in moderkort. Vill man dammskydda ytterligare kan man fixa till något i stil med en kavajpåse och dra över.

En annan variant kunde vara att sätta 2-3-4 trådar enligt valfria hål i hålbilden i en basplatta, och trava korten. Trådarna fungerar som styrning i sidled så korten inte kan åka runt. Alltihopa stoppas ner i en större ESD-påse eller kartong, som tjänar som dammskydd. Med styrning är det inte hela världen om kartongen är lite för stor.

Ett sidospår också; för grafikkort har jag funderat på att 3d-printa någon slags lister med slots som motsvarar PCIE/AGP/PCI/ISA-portar i storlek, och förvara korten stående nedstuckna i dem.

Man ska inte heller underskatta värdet av att då och då rensa ut och skänka bort sådant man konstaterat att man i realiteten aldrig kommer använda till andra retronördar också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Stoppa korten i esdpåsar och lägg dem i Ikea Trofast så blir det utrymmeseffektivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

ESD-påsar är förstås en självklarhet för kort man är rädd om. Jag är lite slarvig med en del "slaskhårdvara" som gamla hårddiskar och liknande, de ligger direkt i en låda till en skrivbordshurts just nu.

Arkivkartonger för papper har tyvärr fel mått för ATX-kort men annars är de bra höjd... kanske finns något liknande?

Annars tänker jag stående med kontakterna uppi lite större kartonger? En pappskiva mellan ESD-påsarna så klarar de sig fint utan skav. Papperskartonger för skrivarpapper är lagom stora men lite för veka i de flesta fallen.

EDIT: Ikea-lådan ovan passar bra till att packa på det viset...

EDIT2: Vad ska man stoppa alla andra kort i? Hänga på väggen är snyggt men har ganska låg acceptans inom resten av familjen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Geeks
SweClockers

@Svensktiger: Nu kanske detta inte är riktigt vad du är ute efter, men i fabriker förvaras kretskort i plastrack. Ta en titt här:

https://www.jensentools.com/search.aspx?f=1%3a1091
https://www.merlin-industrial.co.uk/workshop/esd-products/esd...

Är du pyssligt lagd är det även enkelt att göra egna kartonger av ark, med fördelen att du kan fixa perfekta mått.

... och slutligen:

Rajapack skickar till privatpersoner: https://www.rajapack.se/lador-kartonger-och-wellcontainrar/la...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015