SoapClockers - Tips på hård tvål?

Permalänk
Medlem

SoapClockers - Tips på hård tvål?

Gott folk!

Har fått för mig att jag vill börja använda hård/fast/icke-flytande tvål!
Detta av lite olika skäl men främst för jag tilltalas av att ha en liten metaldosa med mig som jag fraktar runt min lilla tvål i på badhus och liknande, känns härligt nostalgiskt och bakåtsträvande.
Att det känns lite mer miljövänligare än att köpa massa plastflaskor är bara ett plus i kanten men har inte grävt djupare i miljöaspekten så den anledningen får räknas som en killgissning.

Frågan är bara vart man kan hitta en tvål som inte luktar oliv och rosenbuske? Behöver inte lukta "Arctic Splash 24 h alfamale post workout" som många flytande men nått lite mer "manligt" (fri tolkning) mottager jag gärna tips på.

Självklart hade jag helst vilja lukta krutrök och hästsadel men verkar svårt att få tag i här i Sverige.

I Göteborg vet jag en butik som bara sålda tvål som de mer eller mindre högg loss från stora tvålblock men minns inte namnet på den.

Hit me!

Permalänk
Rekordmedlem

Billig och bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"läder, sötma, sandelträ och vetiver"

https://www.gents.se/benjamin-barber-hand-soap-oud

Inte jättebillig.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jag fick en skäggtvål som var ganska nice. Luktade typ gammal raktvål, lite bergamott och så. Tror det var denna: http://klockargardens.se/product/1023-genteel-skaggtval.html

Funkar bra för händer och så också förstås, det är mer doften som är för skägget tror jag.

Permalänk

Aleppotvål är ju strålande! Dock kanske lite avtändande färg. Doften är ju naturlig men jag tycker det luktar gott men jag kan förstå om man ej gillar den.

https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-tradi...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder i stort sett bara hårda tvålar och just nu ligger L'Occitane med sheaolja på hyllan. Värdigt bra för huden och luktar lite/behagligt. Använder en skrubbvante till det för att få bra effekt och inget spill.

Om man inte har några särskilda luktkrav kan jag bara hålla med @mrqaffe att Barnängens är väldigt bra, oslagbar för pengarna. Prismässigt kontra kvalitet är min tvåa någon av Gahns varianter, gärna olivtvålen (samma företag som gör gamla goa Hega rakbalsam som jag också använder).

Lyko hade superrea på tvålar i början av Corona-epidemin så jag passade på att köpa en sort av i stort sett alla tvålar de hade, inklusive sådana som kostar 250kr styck normalt. Ska bli intressant att se om det finns något mervärde i den vansinniga prisklassen.

Dr Bronner gillar jag, bra mot huden, lagom doft.

Lidls som knappt kostar något är helt ok även de, men barnängens är bättre.

Köpte någon kvinnokollektivtvål från Ghana (apropå Gahns) till exet men har glömt att fråga om resultatet. Väldigt mörk i färgen iaf och med skrubb inbyggt.

Nesti Dante gör bra tvålar men ofta väldigt parfymerade, dock gillar jag Earl Grey-varianten med bara citron och bergamottolja.

Kort sagt är hårdtvål ett mycket säkert kort och behöver inte kosta särskilt mycket för god hygien och en behaglig doftprofil.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på industritvål som innehåller sand men som inte innehåller Methylisothiazolinone?

Permalänk

Almgrens tvättvål! Den luktar inget speciellt men håller hög kvalitet.

Säljs egentligen för att tvätta omtåliga textilier så som ull och silke, men går många använder den till händer och kropp.

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Aleppotvål är ju strålande! Dock kanske lite avtändande färg. Doften är ju naturlig men jag tycker det luktar gott men jag kan förstå om man ej gillar den.

https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-tradi...

+ på den. 8% eller 16% kan vara en bra 'nybörjartvål'.
Kör uteslutande Aleppotvål numera!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Dr Bonner.
Jag började använda Barnängen för ett år tillbaka, lite av samma anledningar som du nämner. Gillar att den känns mild, finns över allt och hyfsat billig.
Dock känner jag att den är onödig ”klibbig”; det tar liksom dubbel så lång tid att skölja av den som det gör med flytande tvål. Tycker den blir för mjuk och mosig om den används för ofta och den torkar typ in om den inte används på ett tag. Dessutom håller den inte särskilt lång tid.
Dr. Bronner däremot är extrem dryg och håller en evighet. Gillar att den är bra båda mot huden och miljön. Om jag har förstått rätt kan du även använda den utomhus (vandring, camping, etc) utan att oroa dig för att det förstör.
Jag tror peppermint är den mest populära. Jag gillar tea tree och den finns även utan doft.
Den enda tvålen som behövs när man resar.
DILUTIONS CHEAT SHEET

Permalänk
Medlem

Aleppotvål. Billigast i längden med tanke på hur snabbt övriga 5 kronorstvålar tar slut.

Tror det är 40% jag kör med. Blir ditt hår frissigt, spruta lite äppelvinäger så blir håret fint.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

För kroppen, är fast tvål att föredra av någon anledning? Eller funkar flytade dushgel lika bra?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronz:

För kroppen, är fast tvål att föredra av någon anledning? Eller funkar flytade dushgel lika bra?

Jag blir inte lika ren och varför släpa hem/frakta tonvis med vatten i stora plastförpackningar när en hård tvål gör samma sak bättre och billigare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag blir inte lika ren och varför släpa hem/frakta tonvis med vatten i stora plastförpackningar när en hård tvål gör samma sak bättre och billigare?

Det är sant!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag blir inte lika ren och varför släpa hem/frakta tonvis med vatten i stora plastförpackningar när en hård tvål gör samma sak bättre och billigare?

Jag gillar också hårdtvål och håller med om att det är onödigt att släpa hem såpass mycket plast och vatten. Varför säljs det inte typ "tvålkoncentrat" eller något som man kan blanda ut själv hemma? Tycker tyvärr inte det är särskilt hygieniskt att dela hårdtvål med familjen/besökare direkt. Dessutom blir det slabbigt och grisigt på handfatet vilket är lite trist.

Permalänk
Medlem

Testat att göra egen tvål? Är verkligen inte svårt. Dessutom kan det nästan inte bli billigare heller.

Provade själv att göra egen tvål förra året med lavendeldoft. Blev kalasfint.

Permalänk
Medlem

Stötte på denna på FB och kom att tänka på tråden:
https://www.facebook.com/camellosweden/?ref=br_rs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Aleppotvål är ju strålande! Dock kanske lite avtändande färg. Doften är ju naturlig men jag tycker det luktar gott men jag kan förstå om man ej gillar den.

https://www.jordklok.se/sv/articles/2.36.3782/lagertval-tradi...

Skrivet av Exydia:

+ på den. 8% eller 16% kan vara en bra 'nybörjartvål'.
Kör uteslutande Aleppotvål numera!

Skrivet av fecko:

Aleppotvål. Billigast i längden med tanke på hur snabbt övriga 5 kronorstvålar tar slut.

Tror det är 40% jag kör med. Blir ditt hår frissigt, spruta lite äppelvinäger så blir håret fint.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/475/143/96f.jpg

Kör med aleppotvål sen en tid nu, tror jag har 16% just nu. Tänkte gå upp till 25-30% nästa gång. Ni som använt det ett tag, hur mycket mer luktar dessa? Sambon är inte överförtjust i doften och grabben var var inne på samma spår..

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har tips på industritvål som innehåller sand men som inte innehåller Methylisothiazolinone?

Yes diskmedel och socker lär väl fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfw:

Kör med aleppotvål sen en tid nu, tror jag har 16% just nu. Tänkte gå upp till 25-30% nästa gång. Ni som använt det ett tag, hur mycket mer luktar dessa? Sambon är inte överförtjust i doften och grabben var var inne på samma spår..

Kommer inte ihåg hur mycket mer 40% av procent luktade jämfört med 16%. Men jag kommer ihåg att tjejen körde på 16% först och det luktade jord/garn och jag tyckte inte om det då jag fortfarande körde på vanliga tvålar.

Efter månader körde jag slut på alla vanliga tvålar och började med Aleppo 16%, luktade inte heller så speciellt bra men efter två veckor tänkte jag inte ens på hur det luktar. Just då hoppade vi över till 40% tror inte att jag märkte någon skillnad. Har du långt/en del hår kan du använda äppelvinäger. Det luktar förjävligt i två timmar men i längden försvinner jordlukten från Aleppotvålen som annars sitter i ett par dagar.

Även så har vi märkt minskat behov av diverse hår-/hud-vårdsprodukter då håret/huden blivit avsevärt mycket bättre. Till exempel så smörjer jag inte armarna längre och tjejen har inte en enda droppe Moroccan oil i håret eller massa kladd på kroppen efteråt.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Skrivet av cfw:

Kör med aleppotvål sen en tid nu, tror jag har 16% just nu. Tänkte gå upp till 25-30% nästa gång. Ni som använt det ett tag, hur mycket mer luktar dessa? Sambon är inte överförtjust i doften och grabben var var inne på samma spår..

Svårt att säga, det luktar ju lite om händerna efter man har tittat sig men inte så det sitter i. Jag kör just nu med 30%.

Ett alternativ kanske är black soap, ganska lik aleppotvål men jag tycker aleppo luktar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Yes diskmedel och socker lär väl fungera.

Yes diskmedel innehåller methylisothiazolinone, jag får allvarliga eksem av det miljögiftet.

Permalänk
Medlem

Sambon har nyligen börjat göra egen tvål. Vi kan väl nästan kalla det hela ett sjukligt beteende, vem kunde veta att lut kunde vara så beroendeframkallande.

Den stora fördelen är att man kan välja vad man har i, är man en torris kan man överfetta tvålen lite och välja don att ha i därefter. Hård schampokaka är inte fel det heller.
Innehållsförteckningen blir bra mycket kortare, blir den av någon anledning längre har hon valt det och vet varför.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Kommer inte ihåg hur mycket mer 40% av procent luktade jämfört med 16%. Men jag kommer ihåg att tjejen körde på 16% först och det luktade jord/garn och jag tyckte inte om det då jag fortfarande körde på vanliga tvålar.

Efter månader körde jag slut på alla vanliga tvålar och började med Aleppo 16%, luktade inte heller så speciellt bra men efter två veckor tänkte jag inte ens på hur det luktar. Just då hoppade vi över till 40% tror inte att jag märkte någon skillnad. Har du långt/en del hår kan du använda äppelvinäger. Det luktar förjävligt i två timmar men i längden försvinner jordlukten från Aleppotvålen som annars sitter i ett par dagar.

Även så har vi märkt minskat behov av diverse hår-/hud-vårdsprodukter då håret/huden blivit avsevärt mycket bättre. Till exempel så smörjer jag inte armarna längre och tjejen har inte en enda droppe Moroccan oil i håret eller massa kladd på kroppen efteråt.

Låter som jag borde kunna hoppa upp till en starkare tvål utan större skillnad då.

Jag brukar ha knastertorra händer på hösten/vintern som jag hoppas slippa nu tack vare aleppotvålen. Märker redan nu hur mycket mjukare hud man har fått.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Använder alltid hård tvål. Flytande känns ofta som att man inte blir ren och att det är omöjligt att skölja bort den flytande hala tvålen från huden. Jag vill åt den sträva rena känslan efter att ha tvättat min kropp med hård tvål. Brukar köra Barnängens då den inte stinker av parfym. Sambon gnäller att det blir smutsigt i duschen med hård tvål men hellre att smutsen lossnar från kroppen än stannar kvar där.

Permalänk
Medlem

Går in på Lush och väljer något som faller mig i smaken för stunden. Veganska och Etiska.

https://se.lush.com/produkter/handgjorda-tvalar

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Den här tråden fick mig att beställa en 30% aleppotvål. Jag är helt ointresserad av sånt i övrigt så bra jobbat där soapclockers.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter