Hur veta om cpun fungerar som den ska?

Permalänk
Inaktiv

Hur veta om cpun fungerar som den ska?

Hej,
Jag har spec som står i signaturen. Jag köpte en noctua u12s kylare och satte fast. Grejen hör till att jag va tvungen att trycka ner den lite och även så trilskades den jävulusens innan den tog gäng.
Korsdrog den iaf.

De jag är orolig för är att jag ev kan ha mosat/böjt någon pinne eller liknande i socketen, eller är de väldigt svårt att göra när CPU + bygeln sitter där?

Har laddat ner intels test program för CPUn och det säger att allt är grönt.

Ska man montera bort allt igen och kolla hur socketen ser ut om de är några böjda pins eller är de dumt att göra det?

Permalänk
Medlem

Funkar det är det liten risk att du skadat något om jag skulle andas ut och köra på

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Ingen fara.

Permalänk
Medlem

Brukar höra till monteringen av luftkylare att det kan krävas lite våld... Väl i socketen med låsarmen nedfälld är det nog ingen större fara för processorn.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@anon300311:

Risken att du tar sönder något ökar ju tusenfaldigt om du plockar ur den igen och börjar pilla. Bara låt det vara

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Din dator verkar fungera, men du litar inte på det och ska ta isär den för att kolla så den inte är sönder.

Risken är mycket stor att du ställer till med något.

Det finns ett gammalt uttryck som är väldigt bra och stämmer in väl i många sammanhang:
Laga inte något som fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@anon300311:
Är du orolig kan du ju köra lite mjukvarutester. Typ benchmark på cpu, gpu och ssd. Samt ett memtest på ramminnena. Men någon annan typ av felsökning är väl tämligen meningslös just nu.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.