Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kom på ett till spel till Black and White när man skulle spela gud och bygga upp sin by, så hade man ett bamse stort djur som skulle ta hand om och tämja.

Det spelet var rätt snyggt redan då framförallt 2an, skulle gärna se remake/nyutgåva på detta, kan bara tänka mig hur det skulle se ut med dagens grafikmotorer.

Det saknar visserligen hela grejen med ett djur och rivaliserande gudar men Universim som är under utveckling sniffar lite på det spåret. Något du kanske vill ta en titt på om du inte redan gjort.
I EA, förväntad release TBD.

Permalänk
Medlem

Street Rod från 89 är något jag minns speciellt mycket. Inte för att jag är mycket för bilar med spelet var nice. Sen kan man ju inte glömma Full Throttel från 95. Var fint att få leta sig genom mapparna i MS-DOS för att få sig lite underhållning. Good times

Permalänk
Avstängd

Ingen som nämnt ”Sid Mier’s pirates” så jag få göra det. Hoppas verkligen att det ska komma en äkta remake på detta spel och kräver inte 1000 nya funktioner heller även om något nytt skulle vara bra så det inte blir för mycket repetion.
Många timmar blev det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Alpha Centauri. Kusligt nog det bästa i sitt slag (4X) efter alla dessa år.

Permalänk

Oj, det är många spel som jag saknar från förr. Det var ett annat tänk, ibland lugnare tempo och oftast betydligt svårare att klara spelen. Ett gäng gamla NES/Nintendo 8-bit spel körde jag och några igenom för ett par år sedan. Bland annat Zelda 1/2 men även en del mindre kända spel. Det var riktigt kul Vi avslutade sen med en del Snes och N64 spel. Det mesta på riktiga konsoler.

Diablo 1 med en stor mod som gör multiplayer mer tillgängligt och lägger till en massa saker man är van vid från nyare spel är något jag faktiskt precis kört igång med: https://discord.gg/C6TBV8
Det blir gamla känslan, men med många saker fixade via modden så att det känns bra trots sin ålder.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag sällar mig till skaran som nostaligst minns freelancer! Finns ett väl levande mod-community till spelet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Alla Mulle Meck spelen

Och

Jönssonligan spelen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

När får vi en remake av battle of midgård? 😭😭😭

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Rygar för hur exakt man kunde kontrollera karaktären och Zelda men inte så barnsligt som N64 versionerna och senare.
Bibehåll att bossar och fiender är läskiga/äckliga men inte överdrivet så som i skräckspel, gärna blod, men inte komiskt mycket som i spel som killing floor och för allt i världen generera grafiken istället för att klippa och klistra in tecknade bilder som något en 5-åring har målat.
Gåtor bör vara korrekt översatta så att man inte behöver bruka internet, utan kan klura ut dem själv.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ultima Online freeshard Sphere 51
Xcom enemy unknown
Jagged alliance 2
Tekken på gamla PS
Mortal Combat på Sega

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Master of the Lamps

Från ett annorlunda Activision...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Lätt Tribes 2.

Även om jag kanske inte skulle spela det lika mycket som förut, men har aldrig nött ett spel lika hårt, det hade en sådan jäkla bra kombination för teamwork och egen prestation. Spelet hade också vapen som var svåra att bemästra och man kunde hela tiden förbättras. Nästan samtliga vapen var projektiler med viss travel så man var tvungen att leda skotten vilket gav en väldigt härlig känsla när man gjorde en snygg träff. Inget twitch och skotta som det är i nästan samtliga andra FPS.

Det var många som spelade det när det släpptes men spelarbasen minskade så klart med tiden och det var tillslut bara de absoluta hardcore-fansen som fortfarande spelade det efter ett par år, vilket så klart ledde till ett rätt inavlat community med hierarkier. Det gjordes några uppföljare men de la till mer och mer krimskrams och därmed saknade den rena känslan och flytet.

Skrivet av xxargs:

system chock (1:an) i renoverad form - gränssnittet med dagens mått är smått outhärdligt (och även dess musik...) men det var ett spel som det spenderades mycket timmar på vid sin tid...

Men det är en remake på G ju.

Permalänk
Medlem

Fallout 2:
En helt fantastiskt CRPG där action inte var i fokus.
Man hade tillgång till moraliska- såväl som omoraliska val.
Ligga sig till saker, eller tjata sig till dem, stjäla, eller mörda.
Tex kunde man gifta sig och sedan sälja sig fru/make som slav...
Man fick olika val beroende på värden på grundegenskaperna.
En låg INT tog bort val, satte man den till minimum förstod man inte vad NPSerna sa alltid...

Permalänk
Medlem

Ett spel som jag minns från min barndom och som jag skulle gärna se komma tillbaka är Sled Storm. Spelet släpptes först på PS1 men en uppföljare under samma namn släpptes också på PS2.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 för min del.
Då jag bytt från Windows till Mac, har jag bara möjligheten att köra det i en VM eller med separat dator.

C64:an är det nog Paperboy och Airborne Ranger jag saknar mest.
Men fanns massa andra godbitar där ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

jag saknar spel som monkey island men även en bra simulatorer både flyg och ubåt

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III även om det egentligen inte skulle tjäna så mycket på modern grafik. Det har ju de senare spelen i serien bevisat bortom all tvivel.

Ports of Call hade varit trevligt om det kom i en ny version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

* Frontier: Elite II
Har inte sett nåt jämförbart under de 27 år sen som gått sen spelet släpptes. Bara multiplayer-bajsversioner.

Frontier: First Encounters (Elite III) finns ju men det var så sjukt buggigt vid releasen att jag förstår om du inte räknar det. Man har dock gjort vissa försök att fixa till det genom åren. Sedan har vi ju Elite Dangerous men det är ju multiplayer, Jag spelar Elite Dangerous men jag gillar inte heller multiplayerspel. Jag kör Solo. Det är inte riktig single-player, men man slipper i alla fall möta andra spelare live.

Permalänk
Medlem

På PC
Toonstruck, svårt att få igång på en modern pc.
WarCraft 1 och 2, Musiken i dessa är ju mästerverk.
StarCraft
Monkey Island
Star Wars Rebell Assault 2
Fullthrottle
The Neverhood

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Dungeon Keeper är något jag spenderade många timmar framför under mina yngre dagar. Även Populous the beginning fick en del timmar. Bullfrog kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta.

Permalänk
Medlem

Ingen som har nämnt Gauntlet? Där gick det mycket pengar till arkadmaskinen för mig och det finns portat till många datorer och konsoler. Det talades om att det fanns en prinsessa på nivå 400. Kanske bara rykten? Det kom ju en nyversion till PC för 7-8 år sedan, tror jag att det var. Jag gillade det men tydligen inte tillräckligt många fler då det inte kom några uppföljare.

En annan favorit är Ghosts and Goblins men det blir svårt att göra någon vettig remake på det. Kanske möjligen som FPS då, men då blir det ett helt annat spel.

Permalänk
Medlem

Vore kul få en remake av Stunt Race FX (snes) och se hur spelet är i 60+fps och inte dess horribla original fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Serious sam. Men det släpps ju ett nytt nu om någon månad så det problemet löste sig själv 🥳.

Men specifikt: Remake av SS2 som var katastrofalt.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Frontier: First Encounters (Elite III) finns ju men det var så sjukt buggigt vid releasen att jag förstår om du inte räknar det. Man har dock gjort vissa försök att fixa till det genom åren.

Det är så nära det första att jag inte räknar det som nytt i den här trådens sammanhang. Jag hade gärna haft nåt som var i stort sett exakt som FE2, men med modern grafik och kanske lite större variation i uppdrag och varor.

Skrivet av Niolator:

Sedan har vi ju Elite Dangerous men det är ju multiplayer, Jag spelar Elite Dangerous men jag gillar inte heller multiplayerspel. Jag kör Solo. Det är inte riktig single-player, men man slipper i alla fall möta andra spelare live.

Jag har det och spelade en del när jag precis hade köpt det, men jag tyckte inte att det var så "fritt" som FE2. Dessutom hatar jag konceptet med online-only, även när man kör solo. Det finns inga ursäkter för det!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ultima Online freeshard Sphere 51
Xcom enemy unknown
Jagged alliance 2
Tekken på gamla PS
Mortal Combat på Sega

Jagged alliance 2 har ju fått massor av uppföljare, varav alla varit dåliga och ingen fångat charmen från 2an. Väldigt synd. Ett favoritspel.

Skrivet av Svantesson666:

Heroes of Might and Magic III även om det egentligen inte skulle tjäna så mycket på modern grafik. Det har ju de senare spelen i serien bevisat bortom all tvivel.

Ports of Call hade varit trevligt om det kom i en ny version.

Heroes 3 har ju en ha remake som jag lirat 200h på steam. Det saknas expansioner, men en del banor från dem går att lägga in och det är ju fullt Tillräckligt.

Utöver ovan så skulle jag också säga:

Rainbow 6: raven shield: den sista riktiga simulatorn i r6 serien. Härlig vapen känsla, ett av de bästa vad gäller det även idag.

Splinten cell: senaste spelet i serien var ju skitbra, ge oss mer! Smarta fiender även med dagens mått, bra gameplay, roliga vapen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

De flesta riktigt gamla titlar kan jag idag spela på gamla konsoler eller via Steam och GOG. Det jag saknar riktigt mycket är Warhammer Online: Age of Reckoning (som ändå inte är så gammalt). Först förstördes spelet genom den obalanserade Dwarf Slayer-klassen, sedan patchades de unika startområdena ut (blev valfria, det vill säga helt tomma) och sedan släcktes servrarna ned 2013. Vet att privata servrar finns men det ser inte ut att vara samma sak.

Ett annat mer ”modernt” spel jag saknar är Team Fortress 2 innan det blev Free2Play och innan Mann.Co-uppdateringen. Satt och lirade Orange X dagarna i ända på den tiden. Dagens TF2 är något helt annat och otroligt mediokert i jämförelse.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

NHL som av någon outgrundlig anledning inte huserar på PC längre. Tennis och golf var också mer intressant förr med t.ex. Virtua Tennis och Tiger Woods-spelen.

Himla synd att de la ner den spelserien, minns att man spela främst NHL 99 flitigt samt att man kunde lägga in egna ansikten såg ut som skit men ändå kul att de gick.

Skrivet av lnd1437:

Serious sam. Men det släpps ju ett nytt nu om någon månad så det problemet löste sig själv 🥳.

Men specifikt: Remake av SS2 som var katastrofalt.

Serious sam spela man flitigt på LAN med polarna ska bli skoj och se hur de blir.

Ett annat spel som jag minns som var ganska brutalt Soldier of fortune, där man kunde tex skjuta dem i benen så haltar eller kasta kniv på den så e plågades.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Soldier of fortune 2
Cod4
Och det bästa spelet ever BF2

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Terranigma till snes, mest för att programerna hade lagt in sig själv i spelet och dialogerna var ganska vrickade.

Svenska fronten helt klart Svea rike 1 å 2.gilla de spelen skarp svensk tappning av mtw

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Saknar Over G Fighters
Uppdatera grafiken och porta den till PC skulle va super.

Visa signatur

| Asus ROG STRIX Z370-F | i7 8700K 4.7 GHz |
| 16GB Corsair Vengeance | MSI GTX1080ti Sea Hawk EK |
| FSP Aurum 650W | Samsung 960Pro 512GB |
| Fractal Design Define R5 | Rog Swift PG348Q |