Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Permalänk
Medlem

Finns det något spel du saknar från förr och varför?

Har en räcka med spel jag saknar från den gamla goda tiden. Grafikmässigt subpar men innehållet! Kan sakna det idag. Känns mycket som upprepningar idag av sånt som gjorts förr men med klart mycket bättre grafik än då men nertonat "innehåll", "känsla" snarare. Äh, kan inte förklara riktigt vad jag menar.

Spel jag saknar utan att skapa en vägg av text.... *hmmm*.

Star Wars: Galaxies. Tänker på det rätt ofta. Kom med i en guild. En kille i guilden gillade att göra samma saker som mig men med lite olika inriktning. Han älskade crafting och jag gathering. Han hade börjar bygga en by på en bergstopp. Ingen i guilden var interesserad annat än jag. Så det var han och jag där upp bland en massa hus.

Jag älskade att fara runt och scanna efter material för att sen slänga upp mina harvesters. Fylla på dem med bränsle bara för att sen åka och tömma harvesters som jag hade på andra ställen och lägga i hans förråd för crafting.

Hatar gathering i andra spel. WoW, Stardew Valley för att nämna ett par. SWG, att närma sig "mina" harverster och se dem stå där och pumpa upp material........ *mmmmm*......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Måste säga Carmageddon vet inte hur många timmar man la ner att på det spelet och dess uppföljare.
Man har bara gått och väntat på en sjuk bra remake på detta med likt Crysis motorn och Forzas bil fysik, skulle bli ett rejält lyft..men dagdrömmar kan man alltid.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste säga Carmageddon vet inte hur många timmar man la ner att på det spelet och dess uppföljare.
Man har bara gått och väntat på en sjuk bra remake på detta med likt Crysis motorn och Forzas bil fysik, skulle bli ett rejält lyft..men dagdrömmar kan man alltid.

Carmageddon är också lir jag saknar. La ner ohemult mycket tid i det och uppföljarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Freelancer.
Jag har det men det är för mycket meck med filer o skit för att få det att funka bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

* UFO: Enemy Unknown
Originalet från tidigt 90-tal, finns inget nyare med samma fantastiska spelkänsla.

* EF2000
Ett spel som hade en dynamisk kampanj med en hel regions strider som dynamiskt pågick samtidigt. Tror inte nåt liknande gjorts senare, utan att bli multiplayer (vilket jag hatar).

* Enemy Engaged: Apache vs Havoc + Comanche vs Hokum
Fantastiskt spel med väldigt dynamiskt stridssystem och väder som förändrades under uppdragets gång och beroende på var du var. Minns också hur jag en gång hade gått ner på låg höjd över en väg för att gömma mig bakom en vägbank, och helt plötsligt blev beskjuten av en stridsvagn som såg mig som ett markmål!

* Frontier: Elite II
Har inte sett nåt jämförbart under de 27 år sen som gått sen spelet släpptes. Bara multiplayer-bajsversioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Freespace

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Re-Volt, sjukt roligt racingspel!

Permalänk
Rekordmedlem

Hade gärna sett moderna versioner av Lemmings och Boulder dash.
Zork och besläktade spel har bra handling men ingen grafik alls så en nyutgåva med dem som bas och med grafik hade varit nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spelade för det mesta konsolspel i mina yngsta år och således går de flesta spel utmärkt att emulera... men hade jag behövt säga något så blir det nog WoW. Konstigt nog då jag började spela det när jag var 14. Började spela i TBC. Classic är inte TBC och retail suger i vanlig ordning.

Vad gäller spel från yngre barndomen som ligger nära hjärtat så får jag väl säga Ocarina of Time, Majora's Mask och Wind Waker. Minns fortfarande första gången jag såg Ocarina of Time. Blev helt paff och hade aldrig sett något liknande. Spelade dessa när jag var 6-11 år gammal och när man var så liten så var Zelda helt fantastiskt. Inget spel sen dess har lyckats matcha känslan av förundran och makalöshet.

Eller jo, ett. Breath of the Wild. Spelade det när jag var 24. Kände mig som ett barn igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hade gärna sett moderna versioner av Lemmings och Boulder dash.

Fast en nyare version av Boulder Dash finns ju från 2016.

https://store.steampowered.com/app/502320/Boulder_Dash__30th_Anniversary/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Defender: Sommarlov och Freelancer de var tider de 😄

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att CoD2 framförallt är något jag saknar mycket.
CoD2 var sista riktiga CoD spelet där det inte fanns loadouts osv.
Väldigt linjärt, och enormt mycket vikt på aim och positionering osv och givetvis WW2.

Lite samma med BF2 som jag fortfarande tycker är det bästa BF spelet.
Kontrollen på helikoptrar osv var så mycket mer skillbaserad än i senare spel.
Kommer ihåg att jag var på DICE i sthlm och fick beta testa BF2142, och det första man reagera på var hur stor skillnad det var på helikopternas styrning, efter den expansionen så var allt åt det hållet tyvärr :/

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Toy Commander som kom till Dreamcast.
Kul, mysigt och svårt spel där du körde leksaksbilar, helikoptrar och flygplan bestyckad med diverse vapen (pennor som missiler, häftstift som minor osv) i en fantasifull värld förlagd till ett vanligt hus där diverse elakingar skulle utrotas

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste säga Carmageddon vet inte hur många timmar man la ner att på det spelet och dess uppföljare.
Man har bara gått och väntat på en sjuk bra remake på detta med likt Crysis motorn och Forzas bil fysik, skulle bli ett rejält lyft..men dagdrömmar kan man alltid.

Oj vad man spelade det. Testade dock det för ett par år sedan och förberedde mig på lite nostalgi. Men kontroller och spelmotor var så dåliga att det var helt ospelbart. Samma sak när jag testade Destruction Derby, fast inte lika illa. Ibland så är remakes nödvändiga när utvecklingen gått framåt. :/

Permalänk
Medlem

system chock (1:an) i renoverad form - gränssnittet med dagens mått är smått outhärdligt (och även dess musik...) men det var ett spel som det spenderades mycket timmar på vid sin tid...

till skillnad från många andra singel player FPS-spel så var den magra tillgången i ammo och att man inte kunde springa fritt till en början innan man knackat sönder en massa kameror rätt utmanande...

tex sköt man upp de sällsynt förekommande teflonbelaggda patronerna i förtid mot enklare mål så kunde det bli väldigt jobbigt senare mot vissa bossar...

Permalänk
Medlem

Flyff och 2Moons
Farma mobs i 10timmar för att få 1% i exp och tycka att det är skitkul. Kan inte längre föreställa mig att spela på samma sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Måste säga Carmageddon vet inte hur många timmar man la ner att på det spelet och dess uppföljare.
Man har bara gått och väntat på en sjuk bra remake på detta med likt Crysis motorn och Forzas bil fysik, skulle bli ett rejält lyft..men dagdrömmar kan man alltid.

Hehe eller tänk Carmageddon baserat på en lite förenklad arkadigare variant av BeamNG motorn

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tyckte mycket om robowarrior, solar jetman, faxanadu och The Guardian legend. I övrigt så är jag nöjd med nuv spelsläppd kvalite

Permalänk
Medlem

endless ocean

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns nog ett flertal spel jag saknar om jag tänker efter, men det som jag kommer på nu är Interstate 76!
Det spelet skulle vara kul att se en remake eller remaster av!

Nya features borde vara:
- Moderniserad grafikmotor (åtminstone DX11 eller motsvarande) med enorm drawdistance, mycket mer detaljerad terräng utan synlig LOD hantering, mer detaljerade bilar bilar osv. Grafiken kan även piffas upp en del, men bör ha en hyfsat enkel minimalistisk look som speglar originalet. Kanske lite inspirerad av tex Firewatch?
- Stöd för VR!
- Moderniserad spelmotor som klarar alla framerates osv utan problem.
- Fysikmotorn kan behövas skrivas om helt för att faktiskt bli mer "fysikbaserad" (bilar som kan rolla/välta osv, mer äkta moment i bilarna vid kollisioner, mer realistisk väghållning osv) MEN med finkänslighet och respekt för originalspelet.
- Stöd för joypad, samt förstås även mus/tangentbord/joystick/ratt/HOTAS osv också.

Saker som måste finnas kvar:
- Välfungerande cockpitvy och extern vy.
- Stilen, karaktärerna mm.
- Musiken!
- Bilarna och vapnen! *edit* och armour/chassi hanteringen. (ev med försiktiga tweaks, men detaljrrikedomen måste finnas där)
- Singleplayerkampanjen (ev små tweaks och tillägg med respekt för att få ett längre eller mer sammanhållen upplevelse)
- Salvagesystemet i SP kampanjen.

---

Ett annat spel jag nästan tänkte ta upp är TIE fighter och X-wing spelen, men det verkar ju nya Star Wars Squadrons förhoppningsvis kunna täcka upp rätt bra

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Pinball Dreams och Pinball Fantasies.

Permalänk
Medlem

SimCopter

Permalänk
Medlem

Förutom redan nämnda Carmageddon (spelade dock tvåan i år, håller fortfarande ) så Transport Tycoon och Sim Tower är två spel jag gärna hade sett en liten grafisk uppdatering på.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kom på ett till spel till Black and White när man skulle spela gud och bygga upp sin by, så hade man ett bamse stort djur som skulle ta hand om och tämja.

Det spelet var rätt snyggt redan då framförallt 2an, skulle gärna se remake/nyutgåva på detta, kan bara tänka mig hur det skulle se ut med dagens grafikmotorer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Unreal championship!

Vi va en av dom bättre klanerna i världen, spelade varje dag i flera timmar under lång tid

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Lego Master

De gamla peka-klicka äventyrsspelen; Discworld, Simon the Sorcerer, Day of the Tentacle, Monkey Island...
De flesta av de finns ju att spela fortfarande i nån remaster, men jag skulle vilja ha nya spel i samma stil. Konstig setting, sjuk humor och vansinniga pussel. En viktig grej är den "gamla" grafiken. Såna spel ska inte vara renderade i Unity, de ska vara "handritade".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Pizza Tycoon och Constructor.

Finns en ny version av Constructor men har inte testat men orginalet för sjukt roligt

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kom på ett till spel till Black and White när man skulle spela gud och bygga upp sin by, så hade man ett bamse stort djur som skulle ta hand om och tämja.

Det spelet var rätt snyggt redan då framförallt 2an, skulle gärna se remake/nyutgåva på detta, kan bara tänka mig hur det skulle se ut med dagens grafikmotorer.

100% med dig. Älskade både ettan och tvåan. Spelade med alla de olika djuren om och om igen, men gick alltid för att vara en ond gud 😁

Permalänk

Det finns ju massor med spel man saknar, men om jag ska ta just samma anledning som TS, alltså spel vars innehåll man inte riktigt ser maken till längre, så vill jag t.ex. nämna nåt Star Trek TNG-spel (undrar om det var till Supernintendo?). Man for runt med Enterprise till olika planeter. Det var riktigt svårt att förstå vars det var meningen att man skulle åka. Men man kunde iaf skicka away teams (som jag har för mig att man kunde sätta ihop själv) till planeterna och det var riktigt stora områden man gick igenom där nere, verkade procedurally generated. När man blev tillräckligt skadad gick man ner på ett knä, haha.
När man hade gjort nåt misstag blev man inkallad för ett allvarligt snack med kapten Picard där man såg halva hans ansikte i ett mörkt rum.
Så himla mysigt, mystiskt spel.

Saknar också de där äventyrs-/detektivspelen där man bara såg en enda bild och valde att gå åt ett visst väderstreck. De till Mac såsom Enchanted Scepters och Radical Castle var härligast.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag saknar faktiskt dungeon master, men jag tror inte jag skulle palla med fast flyttning idag
Man är lite bortskämd med 100+ fps jämn rörelse.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1