Investmentbanker och analytiker korsfäster Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag skulle vara försiktig med att lyssna på investmentbanker och analytiker. Deras syfte med allt de säger är att själva tjäna så mycket pengar som möjligt och det är mina pengar som de vill åt.

Nu tjänar de ju pengar på att förvalta andras pengar och på att ge råd, så vet inte hur de kommer åt dina pengar. Och investmentbanker ändrar det egna innehavet innan de går ut med rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu tjänar de ju pengar på att förvalta andras pengar och på att ge råd, så vet inte hur de kommer åt dina pengar. Och investmentbanker ändrar det egna innehavet innan de går ut med rekommendationer.

De får pengar om de lyckas lura mig att de ska förvalta mina pengar? Säkerligen finns det något som de tjänar mer pengar på än annat. Klart de gör rekommendationer som gagnar dem själva främst.

Lite som säljaren på Elgiganten som gärna rekommenderar något som är dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ja, finns massor med sån kod ute i företagen mm. Vi sitter tex med en gammal version av ett CAD-system. Att uppdatera till nya versionen finns inte på kartan pga licenskostnader och arbetet med att flytta o verifiera om gamla konstruktioner. (Nya versionen är såklart inte helt kompatibel med den gamla.) Nya konstruktioner görs såklart i ett annat nytt system. Men då vi har konstruktioner som måste kunna underhållas i uppåt 20 år så kanske vi måste kunna köra det 10 år till. Kostnaden för datorhårdvaran är försumbar i sammanhanget. Finns det ett fungerande emuleringslager som håller runt 50% av "native" prestandan så skulle det bara OK att byta hårdvara.

Just ett sådant fall är väl ett ickeproblem? Inte så att x86 kommer försvinna bara för att arm finns och ni kan redan nu köpa ett gäng threadrippers som borde räcka 10+ år för era behov för att säkerställa behoven. Ni har ju redan en annan bättre kanal för nya projekt och har alltså redan påbörjat resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De får pengar om de lyckas lura mig att de ska förvalta mina pengar? Säkerligen finns det något som de tjänar mer pengar på än annat. Klart de gör rekommendationer som gagnar dem själva främst.

Lite som säljaren på Elgiganten som gärna rekommenderar något som är dyrare...

Hur skulle de lura dig att de skall förvalta dina pengar?

Och om de lurar dig, eller mer troligt, avkastningen inte blir vad du tänkt dig så kommer du ju inte att låta dem förvalta dina pengar i fortsättningen, och andra kommer heller inte låta dem förvalta deras pengar heller. Så hur skulle de nu tjäna pengar? De är ju inte deras egna pengar de investerar, det är deras kunders.

Sen är jag personligen mer för indexfonder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur skulle de lura dig att de skall förvalta dina pengar?

Och om de lurar dig, eller mer troligt, avkastningen inte blir vad du tänkt dig så kommer du ju inte att låta dem förvalta dina pengar i fortsättningen, och andra kommer heller inte låta dem förvalta deras pengar heller. Så hur skulle de nu tjäna pengar? De är ju inte deras egna pengar de investerar, det är deras kunders.

Sen är jag personligen mer för indexfonder...

Så fungerar det ju tyvärr inte, myten om den briljanta investeraren och lockelsen av att tjäna pengar "gratis" är stor.

Se bara på våra premiepensioner, vi betalar typ 500% mer i avgifter jämfört med index-fonder för att få sämre avkastning än index-fonder, tror det var runt 20% sämre avkastning sist jag kollade.

Eller se på Bernie Madoff och andra återkommande exempel på sådana bedrägerier.

Eller hur bankerna sålde helt värdelösa värdepapper som dom visste var värdelösa men som dom ljög och sade att dom var bra vilket bidrog till bank-kraschen 2008.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag mer för kryptovalutor. Tror inte på aktiebubblan

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@xinpei så i andra ord håller du fullständigt med mig, säger samma argument som jag har mot intel, och formulerar det som att du inte håller med?

Öhh nej?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
Tror du behöver läsa om samtliga inlägg du har svarat på då, för det är exakt vad du gör.