Första mobilen till min nioåring, tips önskas

Permalänk
Inaktiv

Vet inte vad de där lurarna kostar men personligen skulle jag aldrig lägga några stora pengar till en nioåring, Jag köpte en Xiaomi Redmi 7 till sonen då han fyllde 10, en sån gick på ca 1100kr då, han är 13 idag och har kvar samma mobil, och den räcker några år till.

Permalänk

Kanske denna kan vara något annars? (Nej inte min annons)
https://swedroid.se/forum/threads/xiaomi-mi-9-6-64-svart.1832...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Sonen fick en Motorola One Action i julklapp som han är väldigt nöjd med. Bra prestanda för priset, kameran är helt ok och actionkameran är cool, 128 GB utrymme är ju trevligt och Android One är nice.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Hans storebror har tagit väl hand om sin. Men så köpte jag ett bra skydd från dag 1.

Min äldsta dotter har aldrig spruckit någon mobilskärm ens när hon var liten. Min yngsta spräcker alltid sin skärm trots att hon nu går på högstadiet. Syskon är olika. Den yngsta tar också av sitt skydd ibland för att "det är fult" trots att hon själv valt skyddet. Hon får betala sina mobiler helt och hållet själv numera men hon spräcker dem ändå. Kan också vara att äldsta dottern värdesätter mobilen mera, lyssnar mycket på spotify och sådant. Den yngsta bryr sig inte om sin mobil, mer som ett nödvändigt ont för att vi vill kunna nå henne. Flera gånger hon tappat bort mobilen eller glömt den någonstans. Att ha den på ljudlöst är standard. Jag tror hon värnar om privatlivet

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av EmilH:

Han skall få sin första smart-phone i present tänkte jag. Men marknaden för billiga mobiler känns svår tycker jag. Det skall vara Android.
Mobiler jag tittat på är:

  • Xiomi Redmi 9

  • Nokia 8,1 alt 7,2

  • One Plus Nord

One Plus Nord är helt i överkant på vad jag är beredd att betala ca 4500:-, medans Xiomi verkar suspekt billig = kass?

Nokia å sin sida är billigare på 7,2 än 8,1?? Borde det inte vara tvärt om?

Han vill ju kunna spela spel, men det behöver inte vara någon värstingprestanda på spel, han spelar tillräckligt ändå på min dator

Alla åsikter och förslag välkomnas, men jag kommer inte att gå över till den mörka sidan....

Emil

Jag hittade på snarlika modeller men köpte mig en Realme 6 för 2100 kr på amazon.de

Tänk dig en budget Oneplus-mobil.
Samma koncern, laddteknik etc, lite sämre kamera och prestandan på cpu ligger kring snapdragon 720G. Dock bättre spelprestanda om det nu är viktigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5277893
Finns en lite-version med. Jag har haft vanliga power i några månader nu, funkat bra för mig. Laddar var annan/3e dag normalt.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå en av de lägre modellerna i Samsungs A-serie, billiga, tillräcklig prestanda och tillräcklig design. Vi använder A40 på jobbet, och den räcker till mer än väl för allt vi vill kunna göra med dem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5277893
Finns en lite-version med. Jag har haft vanliga power i några månader nu, funkat bra för mig. Laddar var annan/3e dag normalt.

Jag har faktiskt tittat lite på Motorola också. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd.

Jag har läst allt och begrundat era olika råd. valet föll på en Xiaomi Redmi 9. Här var ju flera på Swec med bra erfarenhet av Xiaomi så jag tänkte att det är värt att testa. Jag har trots allt begränsad budget.