eARC med Nvidia Shield, LG OLED B9 och Yamaha receiver - inget 5.1-ljud

Permalänk
Lego Master

eARC med Nvidia Shield, LG OLED B9 och Yamaha receiver - inget 5.1-ljud

Så, jag trodde jag hade en fungerande setup. Men nån gång det senaste halvåret har surroundljudet från min Shield (2015) slutat funka som det ska, jag får bara PCM till receivern.

För att backa lite, detta är min nuvarande setup:

Nvidia Shield -> LG OLED 65B9 -> Yamaha RX-V775
Alla kopplingar med välfungerande HDMI-kablar.
Dvs, jag kör eARC från TVn ner till receivern. Anledningen till detta är att min receiver inte stöder HDCP 2.x, så jag kan inte få HDR-bild om jag routar signalen via den.

Jag har kollat så TVns egna appar (Netflix, Plex osv) ger korrekt signal till receivern, så eARC funkar som det ska mellan de enheterna.

LG säger att TVn ska stöda de flesta formaten, men HDMI Audio format-informationen till Shielden säger enbart "PCM 16bit, DD".
När det funkade hade jag ingen anledning att kolla där, så jag vet inte vad den BÖR säga (men antar att fler format ska listas iaf).
Jag har provat att mecka med inställningarna för ARC på TVn, både vanlig ARC och eARC, samt Auto, PCM och Pass-through. Ingen skillnad. Jag misstänker därför att problemet ligger i Shielden.

Jag har därför pillat med ljudinställningarna på Shielden, aktiverat och inaktiverat olika format, "Upmix stereo to 5.1" osv. Ingen ändring. Återställde precis Shielden helt till fabriksinställningarna, fortfarande inget surroundljud.

Nu vet jag inte längre vad jag har för alternativ kvar, nån som har några bra idéer innan jag slänger mig i bilen och kör till Netonnet och köper en ny jävla receiver som stöder HDR?

EDIT:
Sist jag kopplade åt andra hållet (Shield -> receiver -> TV) så funkade alla ljudformat normalt. Det KAN ju ha ändrats, jag ska testa det under lunchen.
Jag vill också minnas att min PS4 ger rätt ljud ut, den är kopplad precis som Shielden; till TVn först och sen ARC till receiver. Ska även dubbelkolla det under lunchen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vi hade ett liknande problem hos min bror förra helgen med en Yamaha receiver, misstänker att du eventuellt bör se över surround-inställningarna på källan/kanalen du använder på receivern?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Lento:

Vi hade ett liknande problem hos min bror förra helgen med en Yamaha receiver, misstänker att du eventuellt bör se över surround-inställningarna på källan/kanalen du använder på receivern?

Okej, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra annorlunda? Den är satt till "straight", och använder jag TVns appar får jag Dolby Digital+ och allt det andra helt korrekt, på samma ingång på receivern utan några ändringar. Jag tänker att receivern bör inte känna skillnad på om det är TVn själv som producerar ljud, eller om den bara skickar vidare från en annan enhet?

EDIT:
Kan tillägga att TVn också är uppdaterad till 04.80.02 som fixade eARC och EAC3.

EDIT2:
Testade nu min PS4. Den ger INTE rätt ljudformat ut, eller så fångar åtminstone inte receivern upp det korrekt. Allt blir PCM oavsett vad jag pysslar i inställningarna. Jag tror mer och mer att nåt har hänt med TVn så den inte presenterar att den kan ta emot rätt format via EDID. Kan det vara nåt med uppdateringen för att fixa EAC3?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Okej, mysteriet löst.

Gjorde en "AV återställning" på TVn med alla enheter utom receivern inkopplade, och bing-bada-boom, så bara lirar det. TVn rapporterar en hiskelig massa format den stöder till Shielden, och nu rullar alla möjliga format precis som de ska. Netflix rapporterar även 5.1 och receivern kör Dolby Digital+, precis som förväntat.

Bra skit. Ingen ny receiver just nu.

För den intresserade så kommer man åt AV återställning genom att trycka tre gånger på mute-knappen på fjärren till TVn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield