Apples ARM-bestyckade utvecklardator prestandatestas i native-läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple kommer aldrig att bli prisvärda. De prioriterar annat såsom höga marginaler och låsa in kunder i deras ekosystem så de kan pumpa dem på ännu mer pengar. Det är ju såklart därför de gör en egen CPU. De vill tjäna mer och inte dela kakan med andra.
Med iPhone SE jobbar de lite annorlunda. De använder den för att locka fler till Apple/träsket/sekten genom att sätta ett ganska rimligt pris på den. Många unga kommer köpa den och sen är de fast i skiten. Apple är väldigt giriga men samtidigt ganska smarta. Jag kommer aldrig hamna i deras träsk eftersom jag ser igenom deras metoder och är rädd om mina surt förvärvade slantar.

Oj ja fan vad du överlistat dem. Märks att du har superkoll ))))))

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

@Teddis: Man behöver inte ens ha superkoll, jag hatar iTunes, så var den saken avklarad

Att Apple är mycket dyrare för likvärdig hårdvara ökar inte chansen att man gör "the switch"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: iTunes? Det är väl bara legacy windows-datorer som fortfarande kör det?

Nämen när det kommer till datorköp kikar jag oftast på PC-sidan, och då är det bara Dells XPS:s serie som lockar, men de kostar i princip lika mycket som en Mac, så då blir det Mac istället då jag föredrar MacOS alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

@the squonk: iTunes? Det är väl bara legacy windows-datorer som fortfarande kör det?

Nämen när det kommer till datorköp kikar jag oftast på PC-sidan, och då är det bara Dells XPS:s serie som lockar, men de kostar i princip lika mycket som en Mac, så då blir det Mac istället då jag föredrar MacOS alla dar i veckan.

Samma här. Jag vill inte kalla hårdvaran ett nödvändigt ont då den är rätt trevlig, men Mac OS är vad som också ligger bakom mina val. Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till Windows som mitt vardags-OS om det inte sker rejäla förändringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Apple har hintat om att deras kommande GPU för MBA/MBP kommer vara "minst lika snabb som nuvarande dGPUer".

Det gör knappast kommande MBP till en gaming-PC givet att man kör low/mid-end kretsar i GPU-delen för att hålla rimligt strömförbrukning. Men om det stämmer står man sig väldigt bra jämfört med andra PC-datorer som saknar dGPU (typ 2-3 gånger snabbare).

Jag tror bl.a. Microsoft tryckt på ARM för att få fram Cortex X1 som lanserades i maj. Cortex X1 är precis vad som behövs för PC-marknaden och designen där är inte riktigt vad vi brukar se från ARM: man har gjort ett par designval som inte har superhög perf/W och perf/transistorutdelning, men det är designval som måste göras om man riktigt prioriterar prestanda per kärna (något som är kritiskt på desktop).

Cortex X1 når inte Apples A13, men den hamnar hyfsat nära de kärnor som används i A12-serien som artikeln handlar om (så 60-65 % mer arbete utfört per cykel jämfört med Skylake/Zen2).

Cortex X1 tar mycket kretsyta för att vara en ARM-design, 50 % mer än Cortex A77/A78. Men det betyder fortfarande att den tar ~50 % mindre kretsyta på TSMC 7nm jämfört med Zen2. Så inga problem att trycka in 8-12 sådana kärnor + ett par "små" kärnor ovanpå det (för PR kanske?) i en krets tänkt för PC. Även med 12 kärnor finns ju ändå mer plats för GPU än motsvarande med 8st Intel/AMDs CPUer.

Då Cortex X1 är IP "vem som helst" kan köpa lär vi med 100 % sannolikhet se i alla fall Qualcomm och Samsung designa kretsar med dessa CPUer.

Qualcomms nuvarande systemkrets för Windows 10 får man nog se som en testplattform för Microsoft och Windows on ARM64 (man hade faktiskt bara 32-bit ARM stöd innan, 32-bit ARM och 64-bit ARM är till skillnad från fallet hos x86 två separata instruktionsuppsättningar).

Stort tack för ett bra inlägg, liksom i andra trådar i samma ämne. Nu ryktas det ju att Nvidia vill köpa ARM, spännande tider. Då tror jag att Nvidia vill bli en framtidens helhetsleverantör för GPU/CPU till Windows/Linux som AMD numera är. I bästa fall med ganska dålig konkurrens.

Frågan är hur mycket AMD och Intel jobbar med ARM, de borde ju ha sett prestandasiffrorna från Iphone de senaste åren och börjat med egen research för att kunna möta upp och vara konkurrenskraftiga även i en ARM värld. Annars faller ju hela deras verksamhet i värsta fall ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

Det är extremt stor sannolikhet att min surface pro 2 kommer att ersättas med en ARM-baserad macbook i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple kommer aldrig att bli prisvärda. De prioriterar annat såsom höga marginaler och låsa in kunder i deras ekosystem så de kan pumpa dem på ännu mer pengar. Det är ju såklart därför de gör en egen CPU. De vill tjäna mer och inte dela kakan med andra.
Med iPhone SE jobbar de lite annorlunda. De använder den för att locka fler till Apple/träsket/sekten genom att sätta ett ganska rimligt pris på den. Många unga kommer köpa den och sen är de fast i skiten. Apple är väldigt giriga men samtidigt ganska smarta. Jag kommer aldrig hamna i deras träsk eftersom jag ser igenom deras metoder och är rädd om mina surt förvärvade slantar.

Förstår att det kan vara frustrerande, men Apple är prisvärda och har så varit sedan de lämnade PowerPC. Det som Gör de prisvärda är att de valt att:
1. Inte tillverka datorer i det lågpresterande och billigaste marknadssegmentet.
2. Begränsa antalet komponenter som de optimerar sitt OS för.
3. Erbjuda ett meck-fritt alternativ till de som inte vill fippla med sina datorers drivrutiner och komponenter men istället söker en leverantör av datorer där det funkar som utlovat från början (vart ska de personerna annars hitta det de söker?).
4. Ta fram produkter med byggkvalitet och skönhet. Vackra både på in- och utsida, allt från sladdar och förpackningar till gui och fläktljud.
5. Erbjuda en grym support för de som behöver och vill.

Jobbat en hel del på min iPad Pro 12,9” som jag kan ha med så lätt överallt jag beger mig. Helt fantastisk grej, precis som mina andra mac’ar har varit och är. Kul att de nu kan kliva ifrån resten av marknaden genom de nya chippen, det är de värda efter allt de gjort för oss datoranvändare över åren. Tänk hur det kunnat gå om Dell köpt Apple där innan 2005. Brr...

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple kommer aldrig att bli prisvärda. De prioriterar annat såsom höga marginaler och låsa in kunder i deras ekosystem så de kan pumpa dem på ännu mer pengar. Det är ju såklart därför de gör en egen CPU. De vill tjäna mer och inte dela kakan med andra.
Med iPhone SE jobbar de lite annorlunda. De använder den för att locka fler till Apple/träsket/sekten genom att sätta ett ganska rimligt pris på den. Många unga kommer köpa den och sen är de fast i skiten. Apple är väldigt giriga men samtidigt ganska smarta. Jag kommer aldrig hamna i deras träsk eftersom jag ser igenom deras metoder och är rädd om mina surt förvärvade slantar.

Jag tycker det resonemang låter lite som någon dum skurk i en dålig film...
Olika konsumenter värdesätter olika saker, men att det länge gått att plocka ihop en pc med motsbarande komponenter hos en mac föe mindre pengar är sant, att det är lättare att spela nya spel med fetgrafik på en pc än en mac är sant, men det betyder inte att en mac kan erbjuda en prisvärd helhet för många.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M