Hur är reglerna kring att spela upp kända låtar i sin twitch stream?

Permalänk
Inaktiv

Hur är reglerna kring att spela upp kända låtar i sin twitch stream?

Hej. Jag har hört att man inte får spela upp låtar som har upphovsrättsskydd. Då tänker jag att eminem med flera är ett nej. Vad kan man spela upp för musik i sin stream annars? Vad är det värsta som kan hända om man spelar upp musik ändå?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag har hört att man inte får spela upp låtar som har upphovsrättsskydd. Då tänker jag att eminem med flera är ett nej. Vad kan man spela upp för musik i sin stream annars? Vad är det värsta som kan hända om man spelar upp musik ändå?

Du kan bli avstängd eller så kan din stream bli nerstängd.

De flesta kör musik från monstercat. Twitch har även ett eget bibliotek på tex Spotify som är ok att köra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

@NordhNet: Tack. Menar du monstercat hemsidan med en massa låtar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag har hört att man inte får spela upp låtar som har upphovsrättsskydd. Då tänker jag att eminem med flera är ett nej. Vad kan man spela upp för musik i sin stream annars? Vad är det värsta som kan hända om man spelar upp musik ändå?

Rent teoretiskt så begår du ett brott om du spelar upp upphovsrättsskyddat material för fler än dig själv. Det skulle kunna sluta i allt från dagsböter till åtal. Men jag tror att Twitch skulle sparka ut dig innan dess, de vill väl inte riskera att bli delaktiga i ett brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

@NordhNet: Tack. Menar du monstercat hemsidan med en massa låtar?

Menar nog varianter som:

https://www.monstercat.com/licensing/content-creators
https://www.bassrebels.co.uk/musiclicense/ / https://open.spotify.com/user/bassrebels
https://www.epidemicsound.com/campaign/music-for-twitch/

osv.

Dvs, musik där man uttryckligen har tillåtelse (antingen gratis eller mot avgift) att spela upp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

@evil penguin: Då gör jag en payment till Monstercat Gillar dem.

Permalänk
Inaktiv

De skulle aldrig gå så långt att de stämmer en va? Finns flera tusen streamers som spelar de här stora låtarna, fast det är förbjudet live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

De skulle aldrig gå så långt att de stämmer en va? Finns flera tusen streamers som spelar de här stora låtarna, fast det är förbjudet live.

Det kan vi nog bara spekulera om.

Det smidigaste för rättighetsinnehavarna att göra i stor skala är väl att bara skicka "DMCA takedown notices", vilket snarare leder till att innehåll tas bort och/eller konton tas bort.
Man kan iaf tänka sig att det kanske ska vara ett "värre fall" för att det ska vara värt besväret att göra mer än så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Det kostar ca 1000 kr/månad att skaffa licenser från ifpi och stim för en mindre streaming eller webtjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Reglerna/lagarna har alltid varit desamma. Det var något enskild streamer som fick en DMCA strike på ett clip. Får du flera strikes så kan du bli permbannad men det krävs att någon manuellt sitter och genomför dessa strikes.. Skulle inte vara så orolig om jag var en mindre streamer direkt

90% inkluderat de stora streamerserna kör på som vanligt med copyrightad musik.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Finns bra information att hämta direkt från Twitch om vad som gäller här:
https://www.twitch.tv/p/sv-se/legal/community-guidelines/musi...

Skulle råda dig att använda musik som inte kräver licens för att spelas, MonsterCat är som tidigare nämnt ett bra och populärt alternativ

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

Reglerna/lagarna har alltid varit desamma. Det var något enskild streamer som fick en DMCA strike på ett clip. Får du flera strikes så kan du bli permbannad men det krävs att någon manuellt sitter och genomför dessa strikes.. Skulle inte vara så orolig om jag var en mindre streamer direkt

90% inkluderat de stora streamerserna kör på som vanligt med copyrightad musik.

Folk kan ju ha rättigheter utan att tittarna vet.

Sen har det ju nyligt börjat rensas upp på twitch iaf gällande sånt här. Företagen tar bort vods och klipp med musik och kör DMCA strikes på det. Och de har resurser att stänga ner saker som är live. Så det dröjer nog inte länge innan alla med >10 tittare åker dit för musik de inte har rätt att spela.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

@BergEr: Jag kör monstercat license då

Permalänk
Medlem

@BergEr: Fast nej, VODS mutas automatiskt om copyrightad musik upptäcks och implementerades tidigt av Twitch för att skydda sina användare.

Ja, dom har resurser men det är inte ens promille av antalet streamers som drabbas. Några få har fått strikes men har kunnat fortsätta streama.

Att sitta o betala 1k i månaden som en hobbystreamer är ju helt absurt..

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

@BergHa: Fast nej, VODS mutas automatiskt om copyrightad musik upptäcks och implementerades tidigt av Twitch för att skydda sina användare.

Ja, dom har resurser men det är inte ens promille av antalet streamers som drabbas. Några få har fått strikes men har kunnat fortsätta streama.

Att sitta o betala 1k i månaden som en hobbystreamer är ju helt absurt..

Fast nu har det faktiskt vart väldigt aggressivt kring detta på just Twitch, där ett flertal streamers vart tvungna att ta bort samtliga VODs där en viss artist spelades - detta är såklart omöjligt att hålla koll på, så många fick faktiskt ta bort i princip samtliga alla som fanns - även fler än de som Twitch kunde visa i sin kontrollpanel. Ett verktyg togs fram som enkelt kunde ta bort alla Vods via ett knapptryck - endast för att slippa skiten från vissa artister.

Twitch på Twitter 2020-06-11: https://twitter.com/TwitchSupport/status/1270875538190712832

https://www.theverge.com/2020/6/11/21288220/twitch-scan-clips...
Se även följande:
https://www.theverge.com/21284287/twitch-dmca-copyright-taked...

Citat:

Over the last few days, a furor has been brewing on Twitch: out of the blue, streamers started seeing copyright takedown notices appear in their inboxes. The claimant was listed as the Recording Industry Association of America (RIAA), and the infringing material was mostly recorded clips of old live broadcasts. And that’s a problem because it’s stated very clearly in the Twitch terms of service that if your account is dinged with three of these strikes, you get permabanned from Twitch.

Eller:
https://kotaku.com/after-massive-dmca-takedown-twitch-streame...

Citat:

Have talked with multiple Twitch staff all telling me my best option is to delete all of my clips ever,” Fuslie, one of the first streamers to shed light on this issue, said on Twitter. “On top of it being near impossible for me to delete >100,000 clips, the creator dashboard isn’t loading any of my old clips. How am I supposed to protect myself here?”

Så jo, det är faktiskt ett större problem och detta är då något som drabbar väldigt många... Twitch har nyligen uppdaterat deras verktyg för att lättare hitta copyrightad musik och automatiskt ta bort dessa klipp från din kanal - utan att du drabbas, men det hittar ju inte allt

Sök bara på Twitch recent DMCA så hittar du en hel drös med artiklar från förra månaden.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

@BergHa: Fast nej, VODS mutas automatiskt om copyrightad musik upptäcks och implementerades tidigt av Twitch för att skydda sina användare.

Ja, dom har resurser men det är inte ens promille av antalet streamers som drabbas. Några få har fått strikes men har kunnat fortsätta streama.

Att sitta o betala 1k i månaden som en hobbystreamer är ju helt absurt..

Helt klart. Då hade jag hellre suttit och sjungit själv, än att betala det priset.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Spotify har spellistor med copyright-free musik. Har funkat för mig i flera år och inte fått mig veterligen några VODs mutade

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evirob:

Rent teoretiskt så begår du ett brott om du spelar upp upphovsrättsskyddat material för fler än dig själv. Det skulle kunna sluta i allt från dagsböter till åtal. Men jag tror att Twitch skulle sparka ut dig innan dess, de vill väl inte riskera att bli delaktiga i ett brott.

Nu är jag verkligen ingen expert i området, men menar du att det skulle vara olagligt att köpa en film och se den med sina kompisar hemma?

Upphovsrätten gäller väl för privat bruk? Inte enskilt bruk?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu är jag verkligen ingen expert i området, men menar du att det skulle vara olagligt att köpa en film och se den med sina kompisar hemma?

Upphovsrätten gäller väl för privat bruk? Inte enskilt bruk?

Nej, det är inom en rimlig privat sfär men att exempelvis spela upp den på fritidsgården eller på projektor för hela grannskapet då är det en annan femma.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Nej, det är inom en rimlig privat sfär men att exempelvis spela upp den på fritidsgården eller på projektor för hela grannskapet då är det en annan femma.

Ja precis, men det var inte det han som jag citerade skrev

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du kan bli avstängd eller så kan din stream bli nerstängd.

De flesta kör musik från monstercat. Twitch har även ett eget bibliotek på tex Spotify som är ok att köra

Tummen upp för monstercat.
Kör det på en av våra streams, brukar vara hyfsad variation på musiken.

Har personligen kört lite musik från Kevin MacLeod.
Hans musik är fri att använda sålänge man ger honom credit, finns otroligt mycket att välja på och används flitigt på Youtube.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis, men det var inte det han som jag citerade skrev

Det var nog bara en klumpig formulering

Orden privat bruk som du själv använde är bättre, där ingår ju att dela med folk i din närhet (även göra egna fysiska mixtapes och ge till andra), men inte att strömma ut det okontrollerat så att vem som helst kan ta del av det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tummen upp för monstercat, även fast jag helst hade velat köra mer åt "rockhållet.

Permalänk
Inaktiv

@Raynstorm: Vill du skicka en länk på dem listorna?