Min chef kallar mig vekling

Permalänk
Medlem

Min chef kallar mig vekling

Hej SweC!

Hoppas det är ok att jag startar en tråd om detta. Vet inte riktigt vart annars jag kan vända mig. Hursomhelst. Idag var jag tvungen att avliva min katt som jag haft i 10 år. Har inte gråtit på ungefär lika länge, men det var någonting som brast i mig idag.

Detta hände imorse. Trots att jag mådde piss, så tog jag mig in till jobbet och gjorde det jag hade att göra, då ingen annan där kan göra det jag gör tydligen. Det är ett litet företag där jag är "IT-ansvarig" ungefär.

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Att jag avlivat min katt blev såklart alla på jobbet varse om, varför skulle jag dölja det? Och såklart också min chef. Så när jag efter jag messat honom med min sjukanmälan får jag följande svar:

Mitt SMS till tre på jobbet: "Hej [chefens namn], [anställds namn] och [personalansvarigs namn]! Mår inte bra, så blir hemma imorgon tyvärr. Mvh [mitt namn]"

Min chef svarar: "Köper inte detta. Gillar krigare. Veklingar är inget för [företagest namn]s framtid."

Är det okej att uttrycka sig på det sättet? Är jag för känslig? Fick en klump i magen när jag läste hans mess och har inte svarat ännu. Vet inte vad jag ska göra helt ärligt.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Dålig attityd från en chef, skit i han och njut av semestern! Tråkigt att höra det om din katt, jag beklagar. All kärlek till dig.

Permalänk
Medlem

Med ett sånt okänsligt svar så hade jag ju definitivt inte gått till jobbet iaf. Sök nytt.

Permalänk
Medlem

Låter som en riktigt otrevlig typ. Tyvärr är det ju den typen av folk som ofta lyckas "kriga" sig till chefspositioner.

Tips är att söka ny tjänst, låter inte som ett reko företag, jag hade sagt upp mig på dagen efter ett sånt där svar.

Permalänk
Medlem

Inte okej någonstans, hade blivit förbannad om jag befann mig i samma situation och gjort honom varse om detta. Beklagar din förlust

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk

Inte OK. Spara meddelandet som bevisning för eventuella framtida dispyter mellan ditt fack och arbetsgivare.

Permalänk
Entusiast

Det finns ingenting "vekt" med att vara hemma över en bortgången familjemedlem, snarare starkt av dig som lyckas vara öppen med det. Tycker att din chef kan skaffa sig lite empati och lära sig hur fan man beter sig mot både medmänniskor och sina anställda.

Jag förstår inte hur man kan skicka iväg ett sånt meddelande.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Typisk översittaridiot som man inte vill ha som chef. Har du möjlighet så sök nytt jobb så kan han sitta där sen utan att ha nån anställd som kan göra ditt jobb.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte okej. Bara att hälsa chefen att han inte behöver "köpa det", han har ingen mandat att neka dig sjukskrivning - såvida han inte råkar vara läkare också och har fog för det.

Beklagar kissen!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är ett schysst svar. Han bör istället fråga varför du inte mår bra och erbjuda hjälp.
En chef som beter sig sådär saknar respekt för sina anställda och det är inte bra.
Kanske inte så lätt gjort, men bäst är nog att ringa in imorgonbitti och förklara situationen. Du har förlorat en familjedlem du haft med dig i 10 år och även "om det bara" är ett husdjur kan man må dåligt av det, och det är helt OK.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Idiot, inte OK någonstans.

Permalänk
Medlem

Ibland är det svårt att tyda innebörden speciellt om man sms:ar, vi får hoppas att din chef menade väl men uttryckte sig väldigt klumpigt. Försök att inte tänka mer på det utan ta din tid för att sörja och försök vila upp dig på din semester.

Permalänk
Medlem

Kolla upp om man får göra SMS som sjukanmälan. Vissa företag gillar inte ett SMS. Kanske inget illa menat, men ett ring uppskattas alltid av chefen.

Permalänk

Såklart inte okej att säga detta!

Du har förlorat din familjemedlem, det är normalt att må dåligt då. Tycker du gjorde helt rätt i att inte jobba imorgon eftersom du inte har några planerade arbetsuppgifter.

Mitt råd är att svara med att du mår dåligt pga att du har förlorat din familjemedlem och att eftersom det inte finns några planerade arbetsuppgifter så är det bättre att va hemma o återhämta dig. Och kommer tillbaka efter semestern med full kraft.

Ta inte åt dig av hans sms, och jag förstår att det är jobbigt att få sånt när man är extra känslig.

Så sörj, tänk på alla fina minnen och ta hand om dig!

Permalänk
Medlem

Alltså din chef verkar ju vara ett rövhål.

Men om du faktiskt behöver vara ledig av väldigt personliga anledningar så är det ju bättre att begära det på ett rakt och öppet sätt istället för att försöka maskera det som en sjukanmälan.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med katten, fick avliva våran katt som var 12 år nu i februari, samma dag som jag skulle iväg till finland på ett 10 dagars projekt. Packade bilen med jobb grejerna och åkte hem och kramade om katten o grät en stund sen var det bara att fortsätta färden mot finland.

Begravde katten nu i början av juli i stugan under häggen med utsikt över älven där hon älskade att ligga och jäsa under sommrarna

Absolut dålig stil av chefen. jag hade nog inte ens brytt mig om att svara , onödigt att lägga ner energi på en sån jävel

Permalänk
Medlem

O jösses vilket svar!

Jag kan bara svara vad jag hade gjort men jag hade ordagrant svarat:

'Jag beklagar att du är en känslokall idiot utan empati och extremt korkad. Du behöver inte räkna med mig framöver. Jag slutar.'

Sen hade jag aldrig gått tillbaka igen, ALDRIG!
Ge mig böter för att vägra uppsägningsavtalet, skulle inte ens bry mig.

Folk som har har hund/katt/övriga husdjur kommer aldrig förstå hur det är.
Mina djur är mina barn. Ska man gå till jobbet dagen efter man förlorat sitt barn? Vem gör ens det? Ingen.

Du ska dock vara ärlig och säga: Hej, jag mår dåligt då min katt har gått bort. Jag känner mig totalt orkeslös och skulle behöva vara hemma 1-2 dagar. Kan aldrig tänka mig att min chef hade vägrat detta, men han är ju å andra sidan mänsklig till skillnad från din chef.

Jag har förlorat halva släkten i olika sjukdomar, alla far och morföräldrar är döda och varje gång har jag liksom kommit över det ganska snabbt och faktiskt aldrig fällt en tår bortsett från möjligtvis när farfar gick bort. Då kom möjligen en tår eller två.

När jag förlorade min första katt som jag fick när jag var 3 år gammal och som gick bort när jag var 25 så låg jag och störtgrät på golvet. 25 år gammal var man och grät som aldrig förr. Folk som inte har/haft djur sedan barnsben kommer aldrig någonsin förstå. Då visste man ju dessutom att katten var gammal och snart skulle åka vidare 'i livet' men ändå gick det inte att hålla tillbaka tårarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker inte det är ett schysst svar. Han bör istället fråga varför du inte mår bra och erbjuda hjälp.
En chef som beter sig sådär saknar respekt för sina anställda och det är inte bra.
Kanske inte så lätt gjort, men bäst är nog att ringa in imorgonbitti och förklara situationen. Du har förlorat en familjedlem du haft med dig i 10 år och även "om det bara" är ett husdjur kan man må dåligt av det, och det är helt OK.

Håller till stor del med men jag hade inte svarat chefen varken i SMS eller samtal efter detta. TS har sjukanmält sig och om arbetsgivaren inte gillar läget så får han förslagsvis ventilera detta till en vän eller psykolog.

@TS Beklagar katten, svälj det i några dagar och försök sedan njuta av semestern. Du kan ju även fundera på om det är dags att byta arbetsplats till en där du respekteras.

Skrivet av Olegh:

Alltså din chef verkar ju vara ett rövhål.

Men om du faktiskt behöver vara ledig av väldigt personliga anledningar så är det ju bättre att begära det på ett rakt och öppet sätt istället för att försöka maskera det som en sjukanmälan.

Inget fel med att ta en sjukdag när ens hälsa inte är i skick för att arbeta. Ingen skillnad på mental och fysisk hälsa.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Inte ett företag som jag hade velat vara kvar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Inget fel med att ta en sjukdag när ens hälsa inte är i skick för att arbeta. Ingen skillnad på mental och fysisk hälsa.

Sorg är inte sjukdom. Försök inte ändra vad en sjukdag faktiskt är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hazhax:

Väl hemma igen beslutade jag mig för att sjukanmäla mig imorgon. Ledig fredagar, och min semester börjar fr.o.m nästa vecka. Kände att jag gjort det jag skulle på jobbet idag, och har inga planerade arbetsuppgifter till imorgon.

Det är inte ok att svara så som din chef svarar, men det är heller inte ok att sjukanmäla sig när man inte är sjuk. Kan man gå till jobbet ska man gå till jobbet.

Faktum är att just när det gäller sorg eller mild depression så är det bättre att göra det man brukar göra. Sinnet mår bra av rutinerna. Hade du varit min anställde hade jag ringt upp dig och övertalat dig att komma till jobbet när jag fått det sms'et.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sorg är inte sjukdom. Försök inte ändra vad en sjukdag faktiskt är.

Sorg är ett känslotillstånd vilket kan påverka din psykiska hälsa, psykisk ohälsa är sjukdom.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Sorg är inte sjukdom. Försök inte ändra vad en sjukdag faktiskt är.

Nja men orsakar sorgen depression, sömnlöshet eller liknande besvär så är det inga problem.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Inte OK. Spara meddelandet som bevisning för eventuella framtida dispyter mellan ditt fack och arbetsgivare.

Och gå med i facket så fort som möjligt om du inte redan är med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Wow. Det är väl inget fel med att han gillar krigare. Men vad fyller det för syfte att berätta det? Är det egentligen något annat han vill säga? Är det meningen att man ska utläsa det som "jag gillar inte dig"? Det hade varit mycket bättre att i så fall skriva det! Alla har ju rätt till en åsikt. Men så som det var formulerat är mobbing. Det är ju grund till sjukskrivning bara att må dåligt för att bli utsatt för det!

Hur litet är företaget? Är chefen anställd eller utsedd av någon/några andra så vänder man sig dit. Finns det något skyddsombud så vänder man sig till det. Är man med i facket kan man höra av sig till dem.

Tyvärr är det för vanligt att man tar lösningen i egna händer och slutar. Om man mår bäst av det ska man såklart göra det. Men dessa puckon till chefer som, som sagt "krigat sig till det", kommer få fortsätta vara olämpliga chefer och mobba andra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Sorg är ett känslotillstånd vilket kan påverka din psykiska hälsa, psykisk ohälsa är sjukdom.

Nej. Försök inte relativisera det här nu.

Sjukdom är _åtminstone_ något som är diagnoserbart, ett slags patologiskt tillstånd. Det finns hur många olika saker som helst som kan få "hjärnkontoret" tillfälligt ur balans men det är en del av att vara människa. Att träna sitt sinne att vara mer moståndskrafigt mot att rubbas ur sin balans är något som alla kloka människor strävar efter.

Som jag skrev i mitt första inlägg så utesluter inte frånvaron av ett sjukdomstillstånd att man kan behöva en paus från omvärldens krav, men det är trots allt något annat.

Permalänk
Medlem

Hej, Erfarenhet från både chefsroll och vice-ordförande i den fackliga klubben här.

Det är högst olämpligt som chefen uttryckt sig. Det är jag helt med på. Tyvärr så kan han inte fällas för något mer än att få en varning.

Det bästa du kan göra är att skicka det direkt till HR så får dom ta det därifrån. Det kan vara som så att chefen gjort liknande saker förut och därmed får vidare problem.
Skriv till HR att du kommer vara ifrån jobbet imorgon och hoppas att dom löser det tills du är tillbaka.
Du kan även lägga dina fackliga representanter på CC i mailet för deras kännedom.

Jag beklagar angående din katt, min egen älskling är 15år och jag tänker varje dag på att hon börjar bli till åren.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Ser en viktig detalj i det du skrev att du skickade även till personalansvarig vilket får mig att anta
att ni har en struktur där chefen du nämner ej har direkt personalansvar över dig utan att det är en annan person.

Om så är fallet borde du kunna prata med den personen när du är tillbaka om situationen som nu uppstått där ett sånt svar
från chefen inte togs emot som något positivt eller motiverande.

Med de sagt måste man även vara lite taktiskt i hur man lägger fram det speciellt om man själv önskar en framtid på de företaget man är på. Finns tyvärr chefer som kommer hålla det emot dig för all framtid men finns också chefer som ej kommer minnas det om 1 månad.

En tråkig chef ska inte förstöra din lust att gå till jobbet eller minska lusten att göra bra ifrån dig, här behöver du själv bestämma vad som funkar för dig. Kanske är svaret att hitta något annat ställe att arbeta på. Ta semstern och fundera på vad du vill göra i framtiden och sätt sen din känslomässiga reaktion till denna händelsen i relation till vad som är bäst för dig framåt och hur ska du hantera det.

Ta hand om dig, beklagar bortgången av din familjemedlem.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att det är ordning på dig och du har skött ditt jobb bra i övrigt men nu kom det en gupp på vägen. Tänk om det skulle komma större guppar i framtiden.
Han reflekterar inte över relationen mellan anställdas välmående kontra vad det kan generera till företaget.

Ett hälsosamt företag med bra tillväxt har oftast inte jättehög personalomsättning, för trots att det för dom flesta i första hand handlar om lön så är det även i beräkningen hur man trivs på en arbetsplats. Trivs man inte är det lättare att byta jobb av olika anledningar. Nyanställningar kostar massvis med tid och pengar för ett företag.

Håller man på med attityden "krigare" så kommer folk förr eller senare droppa när det blir svårt att få ihop livet och jobbet till 100% varje dag/året om. Det är extra jobbigt om man som anställd dagligen gör sitt bästa men blir förminskad för saker som inte har någon större effekt för företaget.

Vad han i princip sagt är att du ska vara glad för att ha anställning där och du måste offra mycket för att få vara kvar. Jag skulle inte lämna idag men jag skulle börja fundera på din framtid inom det företaget.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rinosaur:

Sorg är ett känslotillstånd vilket kan påverka din psykiska hälsa, psykisk ohälsa är sjukdom.

Skrivet av Flygman:

Nja men orsakar sorgen depression, sömnlöshet eller liknande besvär så är det inga problem.

Ni har förvisso rätt i att psykisk ohälsa är en sjukdom, men sorg ger inte per automatik psykisk ohälsa. Och hur kan man veta dagen innan att man har problem att sova natten som kommer?

Har du en anställning har du en skyldighet att gå till jobbet om du kan. Det handlar inte om ifall man vill gå till jobbet, orkar gå till jobbet osv. Du måste gå dit om du är i skick att utföra något arbete och inte är en fara för andra. Jobbar man med IT så är inte kraven särskilt höga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!