Resultat från SweClockers läsarundersökning

Permalänk
Musikälskare

Skoj med analys men bra att inte överanalysera också SweC är bra, gör inte för drastiska ändringar och låt det bara rulla imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av xfade:

Tolka svaren i en enkät med 2,5k respondenter...
Då kommer ni förstöra hela enkäten...
Då få kommer att svara vad de trodde ni menade med er fråga...

imho....

Jag är inte säker på att jag hänger med.
Menar du att frågorna och/eller svarsalternativen var dåliga?
Att 2 500 respondenter är för få eller för många?
Att det är dåligt av oss att tolka/läsa svaren på frågorna?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av flashen:

Skoj med analys men bra att inte överanalysera också SweC är bra, gör inte för drastiska ändringar och låt det bara rulla imo

Det är inga tvära kast planerade, tänk på det som mindre kursjusteringar
Lite mer av det våra läsare tycker bäst om, lite mindre av det de tycker mindre om.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Börjar med denna...

Citat:

Text och video är de två format ni helst vill se från oss. Frågan vi ställer oss här är om detta är för att det är de två format vi traditionellt använt, eller för att ni inte är nämnvärt intresserade av att se/höra SweClockers i podcast eller livesänd video?

Video VS Stream/Podcast

Jag föredrar strukturerade videos framför Stream/Podcast.

Strukturerade videos, säg kanske runt 15-20 minuter långa +/- lite beroende på innehåll så kan man få fram mycket information, kan vara underhållande och hålla intresset uppe. En video kan vara en recension eller något experiment eller täcka något ämne.
En video har en tydlig inriktning, så med thumbnail och titel kan man oftast förstå i grova drag vad videon handlar om och göra en bedömning om den är intressant för mig eller inte.

Stream/Podcast kräver mindre planering. Mindre arbete per sänd minut.
Stream har fördelar, så som man kan vara mer spontant och man kan ha livechat vilket ger möjlighet att interagera på ett annat sätt.
Generellt blir stream mera kallprat och flum. En del flum/utspårningar kan vara roliga/komiska.
Men risken är att det blir mindre innehåll i förhållande till sändningstid. Mer ointressant kallprat. Mindre röd tråd.
Lättare att tappa intresset.

-
Ta exempelvis Linus Tech Tips som exempel.
Jag tittar på många av deras Youtube videos.
Tycker generellt att deras recensioner, experiment och projekt är intressanta.

Men deras WAN show som ofta är över en timme långa och man kanske tycker något av de pratar om är intressant men lång ifrån allt.
Dessa ser jag sällan och har lättare att tappa intresset för att se eftersom de inte är lika fokuserade när det kan pratas om allt möjligt.
Det är lite liknande fredagspanelen som kan vara över en timme och täcka massa olika ämnen och något/några kanske jag tycker är intressant men risken är att vissa saker är jag inte intresserad av.
Med strukturerade ämnesspecifika videos har jag lättare att välja att se det jag tycker är intressant.

Jag säger inte att streams o dyl behöver vara dåligt.
Men generellt tycker jag att som tittare får jag ut mer av tiden jag lägger ner på ämnesspecifika, redigerade videos än streams.
Att titta på oredigerade streams tenderar att ta upp mer tid i förhållande till vad jag får ut av det.

----

Skrivna artiklar recensioner.
Dessa uppskattas om det är ämnen/produkter jag är intresserad av.
Men det verkar väl råda ganska stor konsensus att detta innehåll gillas.
Så inte så mycket att diskutera ang. att textbaserade artiklar på SweClockers uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Livestreams uppskattas av folk med mycket tid. Har man arbete, skola eller sysslor finns inte tid eller energi att nöta igenom timmeslånga ostrukturerade livesändningar som likväl kunnat vara en koncis 20 minuters video istället.

Sponsrat innehåll (tänker främst på tester) känner iallafall inte jag tillför något till sidan. Det går inte att göra ett objektivt och samtidigt sponsrat test.

Notiser om spel oavsett platform hör hemma på FZ. Vad är annars meningen med två hemsidor överhuvudtaget? Mobilnyheter finns det hundra andra sidor som täcker gott och väl redan.

Att bumpa nyheter (och särskilt sponsrat innehåll) är ett otyg som bara irriterar och snarare minskar lusten att gå in och titta flera gånger om dagen när man måste scrolla förbi gamla artiklar för att läsa de nyare...

Håller med här 100%.
Tid är det dyrbaraste jag har, det funkar inte att ägna den åt att läsa tester där man ens har minsta tvivel på att det är objektivt, att få "dubbelinfo" om ett spel jag redan scrollat förbi på FZ minutrarna innan, eller wejstas med en bumpad nyhet.
Det är oftast även skälet till mina relativt få svar i forumet, jag har som folk under åren lärt sig en åsikt (den rätta såklart) om det mesta (allt ), men har helt enkelt inte tiden att sitta och skriva svar på mer än höftat 1% av det jag läser.

Därav lite "galleriet", ja det är väl coolt vad folk har förmåga att skapa, men har inte tiden till att bara slösurfa.
Eventuellt att man fixar en bra sökmotor, så att jag snarare kan använda galleriet som en kunskaps-/idébank än slösurf (dvs, jag vill lösa problem XYZ, visa mig folk som gjort sånt).

Permalänk
Medlem

Något jag saknar är att man på något sätt kan "bocka av" nyheterna. Typ som följda trådar, som man ser om man läst. För länge sedan körde jag in nyheterna in via rss i mejlklienten och raderade när jag läst. Men nu händer det att jag missar nyheter. Vet inte hur det ska lösas, så är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem

Något som Ars Technica kör med och som jag personligen gärna ser att ni får ta efter är att betalande medlemmar (alltså typ "FZ-supporter") automatiskt slipper reklam på sidan. Det skulle för mig vara en riktigt trevlig bonus - då slipper man hålla på med uBlock och man slipper att webbsidan (med all rätt) blir förargad över att man blockerar er inkomstkälla.

EDIT: Fanns det därtill en samlad "Geeks Subscription" för både SweC och FZ så hade jag slagit till direkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@UndaC:
”Sweclockers guide till grafikkort”
En guide per modell (5600XT, 2060 super, ...)
Varje guide baseras på redaktionens test/recention av basmodellen.
En sida går igenom alla modeller på marknaden, tillsammans med kommentarer från redaktionen. Några plus och minus angående ljudnivå, andra liknande kort, rimlig prisnivå i jämförelse med andra kort? (Några för och nackdelar helt enkelt)
Utöver detta en sida om varje kort ni testar (kylare, temp, ljudnivå är typ de enda som behövs. Kanske något enstaka speltest för att se effekten av fabriksöverklockningen?

Det viktigaste jag skulle vilja ha ut är en ren känsla av vilket kort som är värt att köpa för dagen för det pris som råder via prisjakt eller något sånt, men då vill man kunna jämföra det som skiljer mellan korten och själv välja det som känns mest värt. Kanske ’dålig’ ’bra’ ’bättre’ ’bäst’ som alternativ för klocka, temp och ljudnivå, och markera på något sätt vilka som är kvalificerade gissningar, testade, eller bara uppskattningar. Framförallt se vilka som absolut inte ska köpas för att kylaren är undermålig eller många som gett dålig feedback och sånt. Borde inte vara allt för mycket jobb att underhålla tror jag och en bra referens att utgå ifrån.

Just grafikkort är viktigast, men även ssd och ram-kit är högintressanta.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag mer eller mindre har slutat läsa i forumet helt är för att samma frågor ställs kontinuerlig.
Anledningen till att det var få klagomål på sökfunktionen är kanske för att ingen använder den?

Sökfunktionen åtminstone om man skall leta efter gamla recensioner är helt enkelt inte bra.
Testa exempelvis och sök i arkivet på "gtx 760" med "alla datum", "grafikkort" och "test".
Resultatet: https://www.sweclockers.com/arkiv/sok?searchid=7921bf70-37b5-...
Recensionen kan man helt enkelt glömma att hitta där.
Söker jag däremot på "sweclockers gtx 760 recension" i duckduckgo så är det första träffen:
https://duckduckgo.com/?q=sweclockers+gtx+760+recension&atb=v...

EDIT: Är det så att äldre artiklar, tester etc inte har rätt "taggar" i databasen för att dom skall gå att hitta i arkivet?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Gällande ämnesområden tänker jag att många valt t.ex. "Branschbevakning" för att de vill se det som en del nyhetsflödet tillsammans med andra "favoritämne". Det är en gemensam punkt av intresse men inte nödvändigtvis något man vill se mest av.

Angående frågan om vilken typ av material du helst vill ha är gissningsvis Fredagspanelen en stor videofavorit?
Även om podcasts inte är populärt som primär materialtyp är det ju en relativt enkel manöver att erbjuda just Fredagspanelen även i detta format för de som vill lyssna i farten?

Permalänk

Streams/podcast: Streams och podcasts nej tack föredrar textformatet då jag sällan äns brukar kolla videon i era nyhetsartiklar utan endast läsa texten.

Skrivet av Vinolik:

Livestreams uppskattas av folk med mycket tid. Har man arbete, skola eller sysslor finns inte tid eller energi att nöta igenom timmeslånga ostrukturerade livesändningar som likväl kunnat vara en koncis 20 minuters video istället.

Vinolik mer eller mindre slog huvudet på spiken även om jag själv tycker att text nyheter är bäst och tar minst tid.

Spel/Spelkonsoller: Trodde inte att FZ äns existerade längre än mindre att ni hade samarbete... tror inte ja besökt den på många år sen de tog bort någon avdelning ja besökte rätt ofta men kan inte minnas vad avdelningen var längre.

Skrivet av Vinolik:

Notiser om spel oavsett platform hör hemma på FZ. Vad är annars meningen med två hemsidor överhuvudtaget?
Mobilnyheter finns det hundra andra sidor som täcker gott och väl redan.

Tycker samma här låt FZ hålla i speltester sen kan ni ju alltid lägga in en artikel då och då att FZ recenserat någon riktigt hypad speltitel som pratas mycket om i forumet osv, låt Folkmassan avgöra vilka spelnyheter som ni ska hänvisa till FZ för att läsa mer om.

Sponsrat innehåll: Har inget större problem med sponsrat innehåll sålänge det inte påverkar testresultat i tester utan är produkten guldpläterad skit ska det också framgå i artikeln även om ni fick testobjektet gratis från en sponsor.

14 år i service och genomsnitt på 2.006 inlägg i forumet per dag utslaget över de 14 åren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Anledningen till att jag mer eller mindre har slutat läsa i forumet helt är för att samma frågor ställs kontinuerlig.
...

Kanske beror på dessa duktiga Nissar som direkt klagar om man lyfter en gammal tråd.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Streams/podcast: Streams och podcasts nej tack föredrar textformatet då jag sällan äns brukar kolla videon i era nyhetsartiklar utan endast läsa texten.
...

Numera ser jag utmärkt efter operation men tror att många här som blir trötta i ögonen av för mycket text uppskattar en Pod.

en quota till
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja se test av .

@UndaC: Någonting jag hade önskat är tester på processorer med grafikkort som inte är top of the line . När jag rekommenderar tex 3600 för spel så vet jag att en Intel tex i5 10600 är bättre på att skyffla bildrutor om man tex är ute efter extrem fps (tex 240 hz skärm ) med ett 2080 ti . Däremot så sjunker skillnaden ju sämre grafikkort man stoppar i . Skulle vara roligt och veta hur mycket och vad skillnaden blir tex med ett gtx 2070 super i stället eller 2060 super eller 5700xt tex .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sponsrat innehåll: Har inget större problem med sponsrat innehåll sålänge det inte påverkar testresultat i tester utan är produkten guldpläterad skit ska det också framgå i artikeln även om ni fick testobjektet gratis från en sponsor.

Bara för att förtydliga, tillhandahåller leverantören en produkt så är det ett normalt test/recension. Sponsrat innehåll måste media såsom Sweclockers skriva att det är när leverantören betalat för arbetet.

Media vill jätte-jätte-jätte-gärna att sponsrat innehåll ska ses som Ok, för det är idag svårt att få det att gå runt ekonomiskt när kunderna inte längre är villiga att betala för innehåll. (Jämför 30 år sen när man utöver reklamen i en tidning även betalade för själva tidningen).

...men oavsett hur gärna utgivaren vill att det ska vara Ok så tror jag inte konsumenterna tycker det. (Jag gör det inte själv utan tror som jag skrev tidigare att det är en reklamartikel jag kommer läsa vilket sänker mina förväntningar och lust att läsa artikeln överhuvudtaget)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Kanske beror på dessa duktiga Nissar som direkt klagar om man lyfter en gammal tråd.

jo detta är ett jäkla sätt... finns ju t.om. regler för det som tillåter bumping av gamla trådar om du vill ställa samma fråga som tråden från början handlade om.

§2 Innan du skapar en tråd

För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:

§2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

personligen så tror jag det till 90% beror på skit bakom spakarna eller ren lathet att §2.2 inte används då det är "snabbare och smidigare att bara göra en ny tråd".

Skrivet av yrfhar:

Numera ser jag utmärkt efter operation men tror att många här som blir trötta i ögonen av för mycket text uppskattar en Pod.

personligen har jag mycket synfel men aldrig upplevt att läsa mycket här på sidan varit speciellt påfrestande för ögona skulle säga att läsa här på forumet i 5 min är betydligt mindre påfrestande än 5 min av spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag ser ju gärna info om ny mobil hårdvara och gärna lite arm/gpu/wifi/värme etc tester. lika bra att hoppa på det också och bredda kunskapen då mobil hårdvara växer så det knakar, pods är ingen favorit gillar att läsa mest och 15-20min info filmer. live är ett kul komplement (när man har tid tillövers) till läsning/korta filmer.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag hoppas inte att jag gav det intrycket i artikeln?
Forumet är en stor drivande faktor, och jag menade när jag skrev i artikeln att det är SweClockers hjärta.
Men, rent historiskt har man förlitat sig nästan uteslutande på forumet för feedback. Jag som ny på plats med lite andra perspektiv vill blanda upp den feedbacken med t.ex. läsarundersökningar och trafikanalys så att vi får en bättre/större helhetsbild. I många drag så är det inte motsägelsefullt (gentemot forumet) och jag skulle absolut inte vilja karaktärisera det som om vi ska lyssna på forumet mindre än tidigare, men snarare att vi ska lyssna på andra saker också.

Men en sak som man lätt går bet på när man enbart tar feedback från forumet är ju t.ex. en nyhetstråd där tre personer skriver att de inte gillar en viss sak. Speciellt om de personerna är antingen väldigt "arga" och/eller vältaliga. Om det är all feedback man tar in så blir ju slutresultatet att man kanske borde sluta med det där. Men de tre rösterna behöver inte vara indikativa för någon konsensus i forumet än mindre bland läsarna generellt. Så då är det jättebra om vi har annan data och feedback i tillägg.

Tycker att du/ni är HELT rätt ute när ni tar in fler aspekter och nyfiket undersöker vad som får sajten att ticka. Skulle jag ge ett tips är det att ta in helhetsbilden och sedan våga agera utan att tänka för mycket. Ni vet nog ganska bra vilka ändringar som bör göras över tid. Det är bra att vara transparenta, men ni ska inte behöva motivera allt.

Sen är det alltid svårt att använda innehållet i denna typ av enkätundersökning då folk ofta svarar en sak samtidigt som dom har ett helt annat agerande (vilket jag tycker mig se att ni stött på bl.a. kring forumet). Det finns intressant svensk forskning som visar exakt detta. Dr. Katarina Graffman (antropolog, Uppsala universitet) har gjort en del studier där man först gör en enkätundersökning, därefter observerar deltagarnas beteende som då ofta är helt motsatta mot vad dom svarat i enkäten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Personligen är Sweclockers lite som ett "pseudosällskap" för mig då jag har relativt minimalt med sociala kontakter utanför FZ Geek's Discord i rådande tider. Nyhetssidan hjälper mig se att världen fortfarande går framåt trots rådande tider. Forumet hjälper mig se att det fortfarande finns normala människor i omvärlden (jag hänger inte på Flashback exempelvis), och så vidare.

Angående videos så är det värt att nämna att exempelvis LTT har en signifikant större arbetsplats, signifikant fler anställda, med flera personer i pipeline för att producera en video (manusförfattare, kameraoperatör & ljudoperatör, maffiga studios att spela in vid, videoredigerare, färgkorrigerare, grafisk designer, juridisk granskare, och chefen han själv, Linus, som skall ge tummen upp innan videoklipp laddas upp). Därför är det inte undra på att de har sponsorer i varenda videoklipp som laddas upp utöver deras annonsintäkter från YouTube.

Ponera nu vad det hade krävts från Sweclockers sida att kunna producera liknande videos med allt som det innebär från start till slut. En sak som möjligen skulle kunna implementera omedelbart i framtida videoklipp är stödjande grafiska textelement som kan användas deskriptivt. Utan någon tillagd grafik i videoklippen så går det lätt att få vibbar av "vblogging".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Formatet text / video / stream / pod / annat ...

Här tycker jag det beror på vad det är som avhandlas.
En test vill jag helst ha i textformat och den kan kompletteras med en video.
Anledningen är att jag vill kunna hitta den i framtiden genom att göra en sökning - att söka på termer och få träffar på vad som säg i en video finns inte idag för den breda massan.

Video är ett mycket bra komplement och i vissa fall helt nödvändigt för att en test ska ge så mycket info som möjligt - men text delen måste också finnas med.

Gällande poddar, här tycker jag det är helt OK att vara mer familjär (flummig som vissa skulle säga) så länge det följer med en en tids kod lista så att jag i min POD spelare kan välja att hoppa över flummet.

Detta resonemang borde gå att tillämpa på Fredagspanelen också.
YouTube har ju nu börjat med funktionen att man på tidslinjen kan skapa bokmärken med en liten beskrivning. På detta sätt så kan formatet behållas och de som vill gå pang på första ämnet (eller något annat ämne som de är intresserade av) kan lätt hitta det på tidslinjen.

En annan sak som säkert hade uppskattats är att ni vid tester jämför produkten i sammanfattningen med de närmaste konkurrenterna.

Exempel skulle kunna vara att i en chassi artikel jämför med Chassi A som är tystare men inte har samma smarta funktioner för vatten kylning eller Chassi B som xxxx.

Ja ni förstå. Vi läsare kan ju läsa båda (alla tester) ni har gjort för en produkttyp men det är inte alltid uppenbart hur de står sig mot varandra. Och det är inte heller så enkelt att i en grafikkorts test rada upp en bunke nummer. Det subjektiva att testvinnaren kanske inte är bäst på område x (fast att de övergripande vunnit tester) och användare som vill ha funktion y istället ska titta på en av de andra produkterna.

Sedan så vill jag också säg att Extrakanalen på YouTube är något som jag uppskattar väldigt mycket. Test av olika läsk eller "Hemma hos" och runtomkring videorna när ni är på mässor är faktiskt väldig underhållande och jag hoppas att ni fortsätter och kanske har mer runtomkring videor när det blir dags för mässor igen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

För grafikkort kan man göra "Varför har Asus/MSI/Gigabyte 15 olika RTX2060 (Sponsrat)" där man går igenom en tillverkares olika modeller och reder ut vad det är för skillnad. Ser inget problem med att en sådan genomgång är sponsrad.

En annan variant kan vara "Vi jämför 3/5/10 olika RTX2070" där man tittar på olika kylarlösningar, features (RGB), fabriksklockning, överklocknibgspotential, storlek/formfaktor och pris. Det behöver inte vara en grundlig recension, utan mer en jämförelse för dem som ska välja mellan alla 70 modeller av samma gpu som finns på marknaden.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag håller med vad flera föregående personer skrivit.
Grejen som swec börjat med att bumpa artiklar på första sidan gillar jag inte. Vill alltid att översta artikeln ska vara det senaste och nyaste, inte något som kanske gjordes för flera dagar sedan.

Permalänk
Medlem

Kan man inte överst på förstasidan ha en karusell med prioriterade guider, bumpade artiklar och sådant, så kan vi som inte vill läsa dessa igen snabbt gå förbi dem eftersom de alltid är på samma ställe, men nya och icke inloggade visas dessa tydligt direkt när de landar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Jag håller med vad flera föregående personer skrivit.
Grejen som swec börjat med att bumpa artiklar på första sidan gillar jag inte. Vill alltid att översta artikeln ska vara det senaste och nyaste, inte något som kanske gjordes för flera dagar sedan.

Jag lyfte samma sak i en annan tråd och fick tipset från redaktionen att titta på fliken Nyheter (https://www.sweclockers.com/nyheter)
Där ska de alltid komma i ordningen - nyas överst utan bumpning.

Funderar faktiskt att ändra mitt bokmärke till just den URL:en ... men det har inte riktigt blivit av ännu.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ser gärna fler s.k. "Minitester" på produkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är inte säker på att jag hänger med.
Menar du att frågorna och/eller svarsalternativen var dåliga?
Att 2 500 respondenter är för få eller för många?
Att det är dåligt av oss att tolka/läsa svaren på frågorna?

Det var en kommentar till underrubriken till inlägget. Vilken skulle kunna syftas till att frågorna och/eller svarsalternativen var för oprecisa alternativt att tolkningen av svaren blir svåra.
Underlaget med 2.5k respondenter var ju inte helt illa.. ~1% av det totala medlems antalet.

[EDIT] mattemiss

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Knappast lätt att avgränsa, välja nyheter och ämnen som passar sidan och dess besökare..

Som det ser ut besöker de flesta Swec för nyheter och info inför köp. Däremot oväntat få som är här för att få hjälp, men för rätt många kan det nog ha börjat så.

Spel bör främst vara FZ:s område, men en lista över notiserna därifrån i ett sidofält är inte dumt. Större nyheter om t ex nya konsoler osv är dock inte fel att ha även på Swec.

Hade gärna haft fler sidor med nyheter inkl bilder, som förstasidan. Formatet med bara text som i arkivet är inte lika snabböverskådlig.

Titeln och texten till artikeln som man kan se på förstasidan bör säga nog för att man ska kunna avgöra vad det handlar om och då kunna välja att läsa mer. Inga click-baits el missvisande titlar.

Sen i övrigt är det inte nödvändigtvis mer egna prestandatester som behövs. Då prestandaskillnaderna mellan t ex grafikkort från olika partnertillverkare oftast är högst marginella. I vissa fall kunde det även räcka med länk till annans test som ni anser är bra; med kort sammanfattning, era kommentarer och slutsatser.

När det testas är det intressant att testa produkter där det inte finns ordentliga tester hos en massa andra redan. Ett aktuellt exempel är LG:s 38" som finns i tre varianter, där enbart den första (38GL, med G-sync) går att hitta vissa tester av.

Men det man främst vill veta är vad som skiljer produkterna åt, gärna sådant som man kanske inte tänker på direkt eller lätt kan avläsa ur specifikationer. I många fall kan det vara detaljer bortom det finstilta som skiljer produkterna åt. Inte minst viktigt är det att poängtera sådant som sticker ut både positivt och negativt, även sådant som gör just den produkten unik.

Mervärdet ligger i att få sammanfattad relevant information snabbt och effektivt, då många upplever att tiden inte räcker till för längre streams/podcasts. Dvs att någon redan har gjort jobbet med att undersöka, analysera och plocka ut det viktiga.
Samtidigt som man ibland gärna ser mer djupgående tekniska genomgångar i syfte att öka kunskapen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Citat:

Streaming och framförallt podcast kom långt efter men tycker ni fortfarande att de är intressanta komplement vill vi gärna ha feedback på det. Vi tar också gärna in feedback på hur vi ska vidareutveckla galleriet för att göra det mer intressant igen

På en tidigare undersökning svarade jag att video är viktigast men jag hade fel. Text är absolut viktigast följt av video.
Strömma o podda samt galleriet är ointressant för mig.

Citat:

En metod för att öka antalet tester är att göra fler "minitester" på exempelvis moderkort och grafikkort, där vi har en basartikel som går genom arkitekturens prestanda i samma matiga format som nu. I de mindre artiklarna följer vi upp med jämförelser av olika modeller från korttillverkarna genom att jämföra deras specifikationer, prisnivåer, kylaranordningar och så vidare. Är detta något som skulle vara intressant i jämförelse med att vi bara gör något enstaka mer djuplodande tester av enskilda modeller?

Extremt intressant! Precis det ja ville se! Ni bör testa ALLA tredjepartsmodeller!
Med ett mindre jämförande format bör det vara möjligt.

Citat:

Angående grafikkort som fick väldigt högt resultat, undrar vi om det handlar om att ni vill se mer täckning specifikt av tredjepartskorten eller om ni menar grafikkort och grafikkortsteknik i största allmänhet?

För min del vill ja att ni testar ALLA tredjepartskort! Det e det ni huvudsakligen är till för. Testa allt så ja kan göra ett bra val.

Sponsrat innehåll satte ja 3 av 5 på. Ja vet inte.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kom på ett förslag till en funktion: en ’svara senare’/favorit knapp. Så att man kan markera inlägg som man inte orkar svara på från mobilen men inte vill glömma bort

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det finns en stor lapp vid kaffemaskinen på SweC kontoret med:
"OBS! Se till att få med ordet 'undertecknad' minst x gånger per artikel".
Kanske dags att ta ner den lappen nu

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.