Permalänk
Medlem

LightDM ger bara Mesa

Jag har stött på ett lite märkligt beteende efter att ha installerat LightDM, nämligen att jag bara får Mesa-drivrutiner när jag kör det. Växlar jag tillbaka till GDM funkar Nvidia-drivrutinerna som de ska.

Hittar inget när jag googlar på problemet, men kanske någon här vet vad det är?

Permalänk
Medlem

Vilken distribution använder du och får du för output från kommandot nedan med LightDM (förutsatt att du har hwinfo installerat)?:
hwinfo --gfxcard | grep "Driver"

LightDM i sig lär inte vara problemet då denne inte sköter modulhantering om inte något är väldigt fel.
Något som indikerar fel i journalen (sudo journalctl -xe)?

För att lösa problemet skulle jag föreslå att du skriver en simpel xorg-konfigurationsfil som specificerar nvidia modulen för GPUn vilket bör avhjälpa problemet (PMa om du behöver hjälp med en konfig för ditt kort) vilket bör vara den enklaste lösningen.

Om din iGPU är aktiverad i UEFI kan detta också orsaka modulinläsningsfel med Nvidiakort under vissa omständigheter. Kontrollera så iGPUn är inaktiverad i UEFI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Vilken distribution använder du och får du för output från kommandot nedan med LightDM (förutsatt att du har hwinfo installerat)?:
hwinfo --gfxcard | grep "Driver"

LightDM i sig lär inte vara problemet då denne inte sköter modulhantering om inte något är väldigt fel.
Något som indikerar fel i journalen (sudo journalctl -xe)?

För att lösa problemet skulle jag föreslå att du skriver en simpel xorg-konfigurationsfil som specificerar nvidia modulen för GPUn vilket bör avhjälpa problemet (PMa om du behöver hjälp med en konfig för ditt kort) vilket bör vara den enklaste lösningen.

Om din iGPU är aktiverad i UEFI kan detta också orsaka modulinläsningsfel med Nvidiakort under vissa omständigheter. Kontrollera så iGPUn är inaktiverad i UEFI

Jag kör Arch.

hwinfo --gfxcard |grep Driver:

Driver: "nvidia" Driver Modules: "nvidia" Driver Info #0: Driver Status: nouveau is not active Driver Activation Cmd: "modprobe nouveau" Driver Info #1: Driver Status: nvidia_drm is active Driver Activation Cmd: "modprobe nvidia_drm" Driver Info #2: Driver Status: nvidia is active Driver Activation Cmd: "modprobe nvidia"

glxinfo |grep render:

direct rendering: Yes GLX_MESA_multithread_makecurrent, GLX_MESA_query_renderer, GLX_EXT_visual_rating, GLX_MESA_copy_sub_buffer, GLX_MESA_query_renderer, Extended renderer info (GLX_MESA_query_renderer): OpenGL renderer string: llvmpipe (LLVM 10.0.0, 256 bits) GL_ARB_conditional_render_inverted, GL_ARB_conservative_depth, GL_MESA_ycbcr_texture, GL_NV_conditional_render, GL_NV_copy_image, GL_ARB_conditional_render_inverted, GL_ARB_conservative_depth, GL_NV_conditional_render, GL_NV_copy_image, GL_NV_depth_clamp, GL_EXT_read_format_bgra, GL_EXT_render_snorm, GL_EXT_sRGB_write_control, GL_MESA_shader_integer_functions, GL_NV_conditional_render, GL_OES_element_index_uint, GL_OES_fbo_render_mipmap,

etc/X11/xorg.conf.d/20-nvidia.conf:
https://pastebin.com/RxKdVK7J

Detta är alltså med LightDM, med GDM kör den inte Mesa-drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ha löst sig automagiskt efter en uppdatering av kärnar och drivrutinerna. Då ominstallerade jag Nvidias drivrutiner utan resultat, men nu funkar det ändå av någon outgrundlig anledning. Trevligt förvisso om än ett märkligt problem.