Asus tillkännager bärbara spelskärmen ROG Strix XG16

Permalänk
Melding Plague

Asus tillkännager bärbara spelskärmen ROG Strix XG16

Bärbar gaming på språng lagom till jul med inbyggt batteri, IPS och Full HD-upplösning – åtminstone i Nordamerika.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför köper man denna över en vanlig laptop?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av medbor:

Varför köper man denna över en vanlig laptop?

Jag fattar inte heller. Menar dom att man ska bygga en ultraportabel "speldator" med denna och typ en NUC eller nåt?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köper man denna över en vanlig laptop?

Beror ju såklart på priset men säg att man är borta lite längre stunder ibland men inte nog ofta för att motivera en laptop, kan ju detta vara perfekt till ett litet mitx chassi t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag fattar inte heller. Menar dom att man ska bygga en ultraportabel "speldator" med denna och typ en NUC eller nåt?

Om batteriet ska ha någon funktion så ska din nuc även vara batteridriven, eller tänker dom att man har ont om vägguttag?

Permalänk
Inaktiv

Nishad produkt helt klart. Jag har en XG17 som köptes in vid vårens hemjobb. Ville ha HDMI, de flesta har bara USB-C så utbudet blev skralt. Och dyrt. Använt den för att bygga ut arbetsytan när jag jobbat men också för spel. 240Hz är riktigt trevligt men Overkill. Hade XG16 funnits då hade jag nog köpt den istället faktiskt.

Permalänk
Medlem

Stod och funderade över en liknande lösning senast igår och undrade varför det inte finns.

Perfekt när man testa något eller spela lite switch på större skärm när man lagar mat.

Soft att inte behöva dra lång hdmi kabel när jag behöver skärmåtkomst till min server för att göra något i tex bios.

Säkerligen för dyr för ändamålet dock.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av medbor:

Varför köper man denna över en vanlig laptop?

Skrivet av Shudnawz:

Jag fattar inte heller. Menar dom att man ska bygga en ultraportabel "speldator" med denna och typ en NUC eller nåt?

Jag har tidigare varit inne på att investera i en extern 60 Hz-skärm för mer skärmyta på resa och så vidare, och jag kan tänka mig att just kombination med bärbar är mer relevant än en liten stationär. En möjlig målgrupp här är kanske de som har en bärbar speldator med inbyggd 60 Hz-skärm, eller som vill spela på dubbla skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Beror ju såklart på priset men säg att man är borta lite längre stunder ibland men inte nog ofta för att motivera en laptop, kan ju detta vara perfekt till ett litet mitx chassi t ex.

ta bort foten på din nuvarande skärm så har du en portabel spelskärm =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittwang:

Jag har tidigare varit inne på att investera i en extern 60 Hz-skärm för mer skärmyta på resa och så vidare, och jag kan tänka mig att just kombination med bärbar är mer relevant än en liten stationär. En möjlig målgrupp här är kanske de som har en bärbar speldator med inbyggd 60 Hz-skärm, eller som vill spela på dubbla skärmar?

Detta, och om man har något litet ITX-system. Ställer jag XG17 mot min Ncase M1 så tar det hela upp väldigt lite utrymme. Driver skärmen med USB, bild via HDMI. Ön smidigare om man kan använda USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

ta bort foten på din nuvarande skärm så har du en portabel spelskärm =P

Även utan fot är min 49" 32:9 ganska otymplig faktiskt mina tidigare 27 tunnare var inte heller helt smidiga att få ner i en ryggsäck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför köper man denna över en vanlig laptop?

För någon extern skärm med bara 60 Hz kan jag tänka mig följande:

  • Koppla in en Nintendo Switch under resa.

  • Använda för Samsung DeX.

  • Extraskärm till laptopen om man behöver mer arbetsutrymme.

Inget av ovanstående behöver dock 144 Hz. Så en till:

  • Spela i 144 Hz med en laptop vars skärm har lägre uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

För någon extern skärm med bara 60 Hz kan jag tänka mig följande:

  • Koppla in en Nintendo Switch under resa.

  • Använda för Samsung DeX.

  • Extraskärm till laptopen om man behöver mer arbetsutrymme.

Inget av ovanstående behöver dock 144 Hz. Så en till:

  • Spela i 144 Hz med en laptop vars skärm har lägre uppdateringsfrekvens.

Jag kan absolut se att den går att använda, men vill man ha en batteridriven skärm är väl surface/ipad/laptop att föredra än att ha två delar med sladd emellan. 144Hz fallet är bara ’vettigt’ med denna om man planerar att spela på batteri med extern skärm, jag ser det inte. Bättre med en riktig skärm i så fall

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av anon5930:

Detta, och om man har något litet ITX-system. Ställer jag XG17 mot min Ncase M1 så tar det hela upp väldigt lite utrymme. Driver skärmen med USB, bild via HDMI. Ön smidigare om man kan använda USB-C.

Ah, smidigt! När jag kollade igenom presentationsvideon för ROG Phone III förut visades även den här skärmen ett varv, tillsammans med ett tillbehör med det fräsiga namnet "ROG Tripod" eller något i den stilen. Helt enkelt ett högre stativ som gör det hela mer som en vanlig skärm (men mycket mer portabel), istället för att underdelen ligger dikt an mot underlaget. Har du något stativ till din?

Om utrymmesbrist eller LAN-intresse skulle finnas på min lista vore det helt klart bra med ett sådant stativ och skärm, men det lär hamna i ett prisspann lite ovan vad jag vill betala för något som ligger i byrålådan i väntan på den dag jag kanske lämnar huset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wittwang:

Ah, smidigt! När jag kollade igenom presentationsvideon för ROG Phone III förut visades även den här skärmen ett varv, tillsammans med ett tillbehör med det fräsiga namnet "ROG Tripod" eller något i den stilen. Helt enkelt ett högre stativ som gör det hela mer som en vanlig skärm (men mycket mer portabel), istället för att underdelen ligger dikt an mot underlaget. Har du något stativ till din?

Om utrymmesbrist eller LAN-intresse skulle finnas på min lista vore det helt klart bra med ett sådant stativ och skärm, men det lär hamna i ett prisspann lite ovan vad jag vill betala för något som ligger i byrålådan i väntan på den dag jag kanske lämnar huset

Nyare SKUn av skärmen följer stativet med. Lite störande då jag har första versionen där denna saknas. Kollat lite, dock inte direkt med Asus, om man kan få deras stativ. Att kunna ha denna skärm ovanför laptopen exempelvis vore riktigt fint.

Den kommer med ett 1/4" gänga som gör den kompatibel med kamerastativ och liknande. Har planer på att beställa någon form av Gorilla tripod men inte tagit mig tid riktigt. Hittat en jag vill ha men frakten är dyr så behöver hitta ett alternativ.

I dagsläget kör jag alltså med det vikbara skyddet vilket inte ger en trevlig vinkel. Som en laptop, men sämre då det som du skriver blir att botten på skärmen ligger direkt mot bord eller liknande.

Jo, jag har lite svårt att rekommendera den med. Väldigt speciella behov den verkligen är perfekt. Riktigt fin men tycker den kostar 1000-2000kr för mycket. Kostar XG16 över 4000kr tycker jag att den är på snudd för dyr med, även om man inte behöver gå mycket lägre för att hamna i nivå med skärmar som bör vara betydligt sämre på vissa områden.

Permalänk
Medlem

Kör en liknande lösning och är grymt nöjd. Har en dator i vardagsrummet som jag kör den med om projektorn är upptagen och har den som extraskärm till laptopen.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Denna skulle kunna vara ett utmärkt alternativ för resande spelentusiaster. Att rymma hela sitt kitt i en ryggsäck och ändå ha utrymme över för annat är inte illa.

Priset skulle kunna vara något lägre, men det kan det alltid. Det är en galet högspecad skärm för formatet, de har inte ens sparat på krutet när det kommer till inbyggd DAC.

tom's recension

Har klippt ut en mockup i wellpapp, för att få en feel för hur storleken kontrasterar gentemot min 27". ROG Tripod som ingår i den dyrare bundlingen verkar vara för klen och då är det nog bättre att sikta på en rejäl tripod med 1/4"-gänga som @anon5930 nämner här ovan.

Spännande tider!

Permalänk
Medlem

Blev en Xg17 idag för 4999:- på inet, såldes som demovara men är inga som helst märken eller andra defekter.

Har gett upp att resa med Laptops i jobbet nu, för det är på tok för dyrt att byta dator var 4:e år pga inget går att uppgradera.
Så nu har man ett SFF bygge med en portabel skärm istället.
Tråkigt att inte RTX 3000 serien kör med usb C längre så man fick lägga ca 750:- extra för att få en kabel som stödjer gsync på denna skärmen.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M