Veckans fråga: Använder du primärt stationär eller bärbar dator?

Permalänk
Medlem

För några månader sedan köpte jag en stationär dator igen, efter att ha sålt min gamla under universitetstiden då behovet inte fanns och jag behövde en bra laptop istället. Den laptopen (T450s) har hängt med i typ 7 år nu och fungerar fortfarande toppen. Den används nästan dagligen, men numera som soff-dator. Den nya stationära används allena för spel och videoredigering, så huruvida den startas eller ej beror på hur mycket tid som blir över varje vecka.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Har ingen egen laptop längre. Min jobblaptop har jag dockad under skrivbordet tillsammans med min stationära dator. Så på arbetstid använder jag laptop (hemifrån) och övrig tid är det min stationära dator som gäller. Mobilen används sällan nu när jag knappt går hemifrån.

Permalänk

Efter många år med stationär, bärbar och surfplatta har jag organiskt landat i att endast uppgradera den stationära. Så både bärbar och surfplatta har förpassats till garderoben.

Ser fram emot höstens/vinterns grafikkortslanseringar!

(Utöver ovanstående så tillhandahåller arbetsgivaren en bärbar, men det är utanför frågans scope).

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Kingston KC2500 2TB + NV2 2 TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk

Kör nästan bara med bärbar. pga strömförbrukning och pga strömavbrott (Ja, jag har UPS).

i7 med 1060GTX räcker för det mesta för mig och kan ta lätt med om jag ska iväg till en kompis.

Har ett par till bärbara och några stationära med bl.a. Ryzen 1600 + 1060GTX.

Bodde jag i en el/oljeuppvärmd villa så skulle det vara stationär primärt + en bärbar i standby för strömavrott.

Permalänk
Medlem

Sen min stationära bröt ihop så har det blivit 100% telefonen, de första två dagarna trodde jag att jag skulle bli tokig, men nu saknar jag Inte datorn.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Nästan bara stationära. Har en "spellaptop" från 2014, övre mellansegmentet. Duger för det mesta för mig och agerar HTPC tills jag ska iväg någonstans och behöver dator. Men varje gång jag har den så saknar jag stationära, dels för prestanda men framförallt på grund av hur mycket bekvämare och tystare det är.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ipad pro (med tangentbord) används mest, datorn blir nästan bara spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Stationär hemma, laptop (med riktig skärm, mus och tgb) i sommarstugan.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Har 2 stationära och en laptop men laptop en har jag bara på semestrar eller när jag ska hälsa på kompisar om jag inte orkar ta med den stationära då båda är byggda på 500d chassit.

Permalänk
Medlem

Beror på vad som ska göras och när det är osv.
Många gånger händer det att det främst blir mobilen som används, då den finns till hands och man kan använda den var som helst, istället för att behöva gå till den specifika platsen för stationära.
Men ska något mer aktivt göras blir det stationära.

Bärbar eller plattor (Windows & Android) blir det mer sällan att använda, oftast för litet steg för att det ska vara värt att välja framför mobilen och då kan det istället bli stationära.

Varierar som sagt. Vissa dagar 100% mobilen, andra 90% stationära & 10% mobilen.

När ny stol köps lär platsen vid stationära bli mer attraktiv, just nu föredrar jag fåtöljen el balkongen med mobilen framför den rätt obekväma stolen vid stationära..

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min stationära har inte haft internetuppkoppling på snart 3 år (och hade den inte hemma heller på 2,5 år) så spelar mest på min iPad o något på luren.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Köpte en bärbar Acer Aspire runt 2011-2012 som jag var tvungen att jobba med under ett år kanske. Var en av de värsta tiderna med en dator jag upplevt. Jag har fortfarande kvar den och funkar galant tack vare ssd uppgradering för några år sen. Med galant menar jag att batteriet är kört i botten och tack vare gammal arkitektur så håller den ca 1-2 timmar. Om man kollar film ligger den stabilt på 90c full fläkt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4