Veckans fråga: Använder du primärt stationär eller bärbar dator?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du primärt stationär eller bärbar dator?

Stationära och bärbara datorer finns i många olika storlekar och prestandanivåer. Vilken datortyp kör du med privat och varför?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

100% på stationära, 2/2

Folket på swec har talat!

Permalänk
Medlem

70% desktop, 30% laptop.. Ish

Permalänk
Medlem

Skärmtid vinner mobilen helt klart nu när man har småbarn. Annars är det laptopen (jobb och hemma) som vinner. Senaste gången jag startade stationära (C2Q) var nog 3-4 år sedan

Permalänk
Hedersmedlem

Föredrar att sitta vid skrivbordet med min stationära dator. Det blir dock en hel del tid i soffan och sängen med laptopen också men då är det mest slösurf och liknande.

Båda har sina fördelar, men stationärt med tre bra skärmar går inte att ersätta något bärbart i dagsläget.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag förstår charmen med laptop men jag gillar hårdvara för mycket och gillar _verkligen_ att pilla med hårdvaran. Själklart kan man det också med laptop men det är knappast lika kul

Laptop är jag helt ok med att använda korta perioder men hälften av tiden kopplar jag ändå upp mig mot något annat som oftast är någon stationär variant av dator (server, cloud, hemdatorn).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

95% stationärt hemma, 100% laptop @ work. Jag skulle aldrig kunna vara nöjd med en laptop hemma.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
99:e percentilen

Svarade stationär dator, för det blir klart mest av det hemma ändå. Lustigt nog tenderar jag att få bra mycket mer gjort på mina kodprojekt på laptopen (ThinkPad X1 Carbon med 1080p-skärm) än på den stationära, trots att förutsättningarna på pappret är betydligt bättre på den sistnämnda (4K @ 120 Hz + 1440p @ 120 Hz, mus, skrivbord, stol osv).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

99% stationär förutom när jag inte är hemma.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Testpilot

Skulle säga 80/20 ungefär mellan stationär och laptop.

Har stationär när jag är hemma, samt MSI Titan laptopen i sign i TV-bänken som VR och HTPC (vet inte om man kan kalla det en laptop ens, mer en "släpbar" - 2st stora powerbricks för totalt 350-375w tror ja..).

Använder sedan en MacBook Pro på resande fot och skolarbeten. Händer att jag tagit med Titan-laptopen också, men då är det när jag ska sova borta ett par nätter och vill ha kapacitet att spela också.

Surfplattan används inte mer än att agera Chrome-cast remote och eBook Reader i sovrummet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Lego Master

Alltså...jag betalar räkningarna, kollar Youtube och blänger på sociala medier på telefonen.
Men all gaming sköts på den stationära datorn, och det är ju det man är ute efter, eller hur?

Har ett par laptops med, men de är mest igång när jag behöver testa nånting eller verkligen måste ha en dator på annan plats än vid speldatorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Har bara en stationär privat.
Laptopen är jobbets och är bara med hem när jag ska iväg.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Senaste månaderna har jag använt en bärbar stationärt.

Permalänk
Medlem

Mest telefonen faktiskt, men när det är spelande på gång så är det givetvis den stationära som gäller. Men det är nog bara för det är så mycket att dona med hemma om dagarna när kidsen är hemma. Inte direkt så att man kan sätta sig och kolla datorn en längre stund på övervåningen då det alltid är någon som behöver hjälp med något där nere.

Permalänk
Medlem

Stationär såklart när möjlighet finns, är man på resande fot får mobilen räcka, jag behöver inget däremellan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stationära datorn används till krävande applikationer eller när jag behöver en stor skärm (55 tum). Annars använder jag min ipad eller xps 13 beroende på användningsområde.

Tycker överlag att en iPad är den absolut bästa enheten för digitala informationsupptagning.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Stationär har i basutförande överlägsen arbetsmiljö.

Kommer ihåg en gång då jag var ny på jobbet, kom in i ett rum där satt 4-5 utvecklare hukade över sina respektive 15" laptops. Aldrig med min kofot.

Därmed inte sagt att man inte kan få en bra arbetsmiljö oavsett vilken typ av dator man använder sig av, men då krävs det oftast lite extra ställningar och kopplingar och dockingstationer osv. Desktop med separat skärm och mus och tangentbord är överlägsen, lägger man sedan lite pengar på en bra stol och skärmar, samt kanske lite ergonomi i åtanke, oslagbart.

På resa kompletterar jag med en 14" HD Windows Laptop

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder en hp omen 15 (bärbar). Men använder den som en stationär, dvs använder externt tangentbord,mus, skärm osv. Och anledningen till att jag har en bärbar är att jag inte har plats för en stationär, iallafall om du frågar min sambo. Så jag plockar fram den varje kväll och plockar bort den efter jag är klar med spelandet.

Permalänk
Medlem

Bärbar PC på jobbet

Sedan några veckor kör jag iPad 11” med Magic Keyboard privat. Mycket trevlig kombo - hittills fyller den tillsammans med telefonen hela mitt behov privat och behöver inte använda dator.

Permalänk
Medlem

Jobbar som utvecklare och spenderar typ 30-40 timmar i veckan på en bärbar Mac. Hemma är det stationär som gäller, men hinner knappast sitta ifatt den mängden tid jag bränner på min jobbdator. 98% av tiden är dock den laptopen "stationär", och när jag jobbar hemifrån så använder jag inte ens skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Jag använder en hp omen 15 (bärbar). Men använder den som en stationär, dvs använder externt tangentbord,mus, skärm osv. Och anledningen till att jag har en bärbar är att jag inte har plats för en stationär, iallafall om du frågar min sambo. Så jag plockar fram den varje kväll och plockar bort den efter jag är klar med spelandet.

Samma här, fast jag har en 17" Omen och jag sitter med den i soffan ibland, även om den står inkopplad på skrivbordet för det mesta.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Bara haft ett par bärbara, de har alltid varit för sega i jämförelse med desktop så har aldrig haft dem länge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Stationär. Tror aldrig jag kommer köpa en laptop heller.

Nu är jag även utan iPad men annars brukar jag ha en iPad Pro som får se en del användning i form av rita/måla, slösurfa i sängen och läsa böcker.

Permalänk
Medlem

Röstade bärbar. Men har den 99% av tiden inkopplad som en stationär köpte den bara för att annars blir det aldrig av att man åker och "lanar". Blev så bökigt att dra med sig skärm osv bara för att sitta och dricka öl o spela några timmar med lite vänner. Men det är en rejäl kompromiss väldigt få möjligheter att uppgradera, sämre prestanda/kr och kass ljudnivå. Sparar inte heller någon plats en laptop tar ju ganska mycket yta när den står inkopplad.

Har en stationär vid tvn för spel som passar där och VR. Men den är inte igång många timmar i månaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Stationär hemma. Däremot så har jag också en värsting till gaming notebook för att förena nytta med nöje när jag är på resande fot under mina studier.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Snusfri

Stationärt till absolut största delen.
Laptop vid diverse resor samt som "säng-tv" kopplad till en 24" skärm på fönsterbrädan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

På arbetet laptop, men den är kopplat till 3 skärmar och externt tangentbord samt mus så vet inte om det räknas som bärbart

Hemma är det nog 90% stationär och 10% bärbart om jag får välja.
Kan jag ej sitta vid stationära är det 90% mobilt och 10% på bärbart via Surface 7 pro.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk

Helt klart stationärt. Prestandan, kylningen och hur tyst en stationär dator är är överlägsen mot en laptop. Har en gedigen laptop också men den används mest till skolarbete.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Gått över mer och mer till bärbara då jag gillar tangentbordet (Thinkpad T540s) och att kunna sätta mig i soffan och programmera lite när andan faller på. Stationära blev roligare igen när jag köpte ny bildskärm. Och så har jag ju servern som är en stationär som går dygnet runt. Mobilen en hel del och plattan ganska sällan. Har en hel del datorer som bara samlar damm både stationära och bärbara. Man samlar på sig...

Röstade 50/50.

Permalänk
Medlem

100% stationärt hemma och 100% påtvingad högljudd laptop på jobbet.