Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Medlem

Mobil iOS: webbläsare Chrome.
Har inga problem med drop menyn i sig men jag upplever att det är en aning aggressiv, skulle gärna se mjukare övergång.

Upplever också att om man scrollar högst upp på sidan, så försvinner den aning fort att man ska hinna klicka sig in på rätt titel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Minska nyheternas bildstorlek och/eller antal på framsidan. Det en är ute efter är kunna skumma texten snabbt för att få en uppfattning om artikeln är värd att läsa. Stora bilder gör bara processen långsammare och i förlängningen att en inte orkar titta på sidan längre.
På en 1080p-skärm ser jag nu bara 2 nyheter och det borde vara minst det dubbla.

Som exempel är Nordichardware's sida oläslig med bilder överallt så gör allt ni kan för att inte efterlikna dem.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har ni någon statistik på hur många som faktiskt använder sig av den mobil-/tablet-anpassade sidan? Browsar själv mestadels på mobilen men ALDRIG mobilanpassat.

Skrivet av hypermode:

Jaeo fast det är väl egentligen inte en mengingsfull siffra att ta fram i och med att deras mobilsida varit så pass kass att man hellre körde desktop även på mobil...?

Snittet för båda nuvarande sidorna: 100% av besöken
60% desktop / 35% mobile / 5% tablet

Enbart m.sweclockers (mobilsidan) 60% av besöken
1% desktop / 96% mobile / 3% tablet

Enbart sweclockers (desktopsidan) 40% av besöken
86% desktop / 9% mobile / 5% tablet

Siffrorna ovan går inte helt perfekt jämnt ut eftersom det såklart finns överlapp (dock under 5%) där en användare kör både mobil- och desktopsidorna.

Med ovan går det ju alltså då att räkna ut på ett ungefär hur många som besöker vår desktopsida med sin mobil:
Desktopsidan står för 40% av trafiken, 9% av den trafiken genereras av mobiler = 3,6%.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är ett ganska bra argument. Att bryta upp ett citat i olika delar kan absolut missbrukas på det sättet, men det kan också göras på ett hederligt sätt som medför ökad tydlighet.

Det stämmer. Inte trivialt att implementera dock, och har i vilket fall tydliga nackdelar; se nedan.

Det skulle inte förhindra att bryta upp ett citat som du berörde ovan, men det skulle medföra fördelen att det blir svårare att förvanska citat.

Både förslaget om att visa ett snapshot av det citerade inlägget och det om påbjuden substrängsrelation skulle eliminera möjligheten för en seriös och hederlig debattör att förtydliga ett citat så att det blir begripligt, till exempel genom att byta ut ett exoforiskt "det" mot "[att äta pannkakor på torsdagar]" eller vad som nu åsyftades i det citerade inlägget.

Jag anser totalt sett att fördelarna med att kunna modifiera citat överväger nackdelarna. Till stöd för den åsikten ligger bland annat min uppfattning att citat sällan modifieras på ett ohederligt sätt här på SweClockers.

Jag håller helt med om att det sköts bra här på swec, men i en perfekt värld hade jag hellre haft den andra lösningen. Bra dock att det alltid länkas tillbaka till ursprunget med ett klick om man vill kolla noga, dock kan ju det meddelandet vara borttaget eller ändrat vilket kan ge andra problem...

Det duger dock fint som det är nu, men jag gillar inte riktigt att det går att pilla för mycket, det lägger för stor makt vid mänskliga faktorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Jag anser totalt sett att fördelarna med att kunna modifiera citat överväger nackdelarna. Till stöd för den åsikten ligger bland annat min uppfattning att citat sällan modifieras på ett ohederligt sätt här på SweClockers.

Och så finns ju alltid originalinlägget kvar så ser inte problemet riktigt.

Permalänk
Medlem

Alltså den där menyn som animerar sig fram och tillbaka beroende på hur man scrollar... Låt den sitta högst upp som den är idag.

Sen tar knapparna rapportera, citera etc för mycket fokus. De är för stora och har MER kontrast än själva inläggen. Och tumme upp i "mitten" känns jättekonstigt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Några mindre kosmetiska grejer, åtminstone på iPhone. (Ursäkta om redan rapporterat!)

Enhet: Mobil Operativsystem: iOS Webbläsare: Safari Upplösning: 375x667 CSS-pixlar Orientering: Porträtt Typ av problem: Utseende/Buggar

  1. Om >9 👍 så hamnar Citera-knapparna på två rader.

  2. Vänsterkanten på Citera-knappen verka saknas.

  3. Sök i tråden + Skriv svar är lite oklart placerat, med Skriv svar ända ute vid skärmens kant.

Permalänk
Medlem

iPhone iOS, Safari: Jag ska vara ärlig och säga att jag avskyr top-baren/menyn som fladdrar upp och ner så till den grad att jag kommer besöka sidan mindre frekvent om den består :/

Rent konstruktivt så är problemet för mig att den åker upp och ner, just nu lite willy-nilly, men inser att syftet är att den ska åka ner när man börjar scrolla uppåt. Detta är i mitt tycke extremt störigt; När jag läser artiklar har jag ofta texten längst upp mot toppen medans jag scrollar nedåt. Råkar jag då scrolla lite för långt eller vill gå tillbaka en rad för att läsa så åker en fet blaffa till menyrad ner rakt över texten.

Vill man till menyn/toppen så går det på de allra flesta mobiler bara trycka i toppen på skärmen så är man där.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

I porträttläge, avsaknaden av forumkategori under Aktiva Trådar (och Obesvarade) gör det ibland svårt att tolka/förstå rubriken. Iaf jag är ointresserad av vissa kategorier och kan då inte välja bort dessa.

Dold text
Permalänk
Konsolpleb 🕹

En sista uppdatering innan den första betan stängs:

Ändrat menyn:
Mindre animering.
Trögare att dyka upp när man scrollar upp.
Tog bort "skicka feedback"-delen.

Forum:
Flyttat tummen upp till höger och gjort så att den blir orange vid 5+ likes.
Tagit bort en onödig radbrytning i forumindexet för att spara lite vertikalt utrymme.

Övrigt:
Fixat med IDKollen.
Mindre buggfixar.

Som jag skrev vid förra uppdateringen är det här INTE ett försök att ge oss på all feedback vi fått (eller ens den viktigaste). Det är bara små förändringar som vi snabbt kan få på plats.

Nu kör vi vidare på denna version till och med måndag 3/8 då betan tillfälligt stängs medan vi jobbar vidare med den och all feedback vi fått. Vi återkommer igen med en ny beta efter det.

Betan hittar ni som bekant här:
https://beta.sweclockers.com

För att försäkra att ni får den nya versionen kan ni behöva rensa cache i er browser eller bara köra en CRTL+F5 t.ex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En sista uppdatering innan den första betan stängs:

Ändrat menyn:
Mindre animering.
Trögare att dyka upp när man scrollar upp.
Tog bort "skicka feedback"-delen.

Forum:
Flyttat tummen upp till höger och gjort så att den blir orange vid 5+ likes.
Tagit bort en onödig radbrytning i forumindexet för att spara lite vertikalt utrymme.

Övrigt:
Fixat med IDKollen.
Mindre buggfixar.

Som jag skrev vid förra uppdateringen är det här INTE ett försök att ge oss på all feedback vi fått (eller ens den viktigaste). Det är bara små förändringar som vi snabbt kan få på plats.

Nu kör vi vidare på denna version till och med måndag 3/8 då betan tillfälligt stängs medan vi jobbar vidare med den och all feedback vi fått. Vi återkommer igen med en ny beta efter det.

Låter lovande!

Bra initiativ att ta in feedback över semestrar och när det är lite torka på siten utan mycket nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En sista uppdatering innan den första betan stängs:

Ändrat menyn...

Jag upplever stor förbättring!

Permalänk
Medlem

Någon skugga eller liknande under headern hade kanske sett lite trevligare ut, speciellt när man scrollar ner en bit - att saker skärs av och smälter ihop med headern är något som jag avskyr

Sen någon bättre visuell feedback på när man faktiskt gillat ett inlägg hade passat bättre, nu är det ingen skillnad mellan ett man gillat och ett som redan har "likes" (?😅)
Tycker det är snyggare om bara texten för antal likes blir orange istället för själva tummen - som då kan bli orange om man själv gillat inlägget? Små saker men det gör helheten bättre

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Upplever också en stor förbättring mot föregående beta.
En sak som jag dock är osäker på om det är telefonens eller ert fixande är att när jag surfar på mobilen (iPhone 11) och ska skriva ett meddelande i en tråd, så zoomades allt automatiskt in en bit så hela "meddelanderutan/boxen" inte vart i bild. Skrev man då ett långt inlägg och skulle börja på nästa textrad så flyttades bilden automatiskt till början om man säger så. Samma sak gällde även när man kom till slutet av textraden så klart.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UndaC:

Ändrat menyn:
Mindre animering.
Trögare att dyka upp när man scrollar upp.

Betydligt bättre.

Dock ej tillräckligt för att övertyga mig om att inte statisk positionering högst upp är att föredra. Webbsajter hade överlag gärna fått vara enklare till sin utformning och implementation, särskilt i en tid då en stor del av surfandet sker på mobiltelefoner, och inte minst med tanke på tillgänglighet (accessibility).

Citat:

Forum:
Flyttat tummen upp till höger och gjort så att den blir orange vid 5+ likes.

Mycket bra!

Skrivet av Pamudas:

Någon skugga eller liknande under headern hade kanske sett lite trevligare ut, speciellt när man scrollar ner en bit - att saker skärs av och smälter ihop med headern är något som jag avskyr

Detta är ett måste om ni ska behålla den fixerat positionerade headern.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Animationen för toppen känns helt meningslös... bara låt den ligga på toppen hela tiden.
Hittade också en bug i den, ifall du skrollar ner och sen upp under animationen så kommer den inte tillbaka igen föräns du skrollar upp igen.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Musikälskare

Konstig animation av headern som känns lite B, animera hela divven istället så den går upp och ner

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls att menyn är ovanför stora reklambannern. Känns som den förstör sammanhållningen i sidan och upplagt för felklick på reklamen.

EDIT:
Och helt ärligt gillar jag gamla sidan bättre. Har inget för popup menyer å skit (är väl bakåtsträvare kanske).
Tycker en mindre uppsnyggning av grafiken hade räckt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Ändrat menyn:
Mindre animering.
Trögare att dyka upp när man scrollar upp.

Kan man få ett alternativt att stänga av det här tramset helt? Sånt där är väl OK på mobilsidor men moderna skärmar har jättemånga pixlar att använda, jag vill gärna ha menyn låst.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Zoom

Saknar fortfarande möjligheten att zooma (pinch-to-zoom) när jag sitter på mobilusken.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Saknar fortfarande möjligheten att zooma (pinch-to-zoom) när jag sitter på mobilusken.

Samma här, Funkar dock bra på ios enheten men på android plattan är det dött.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bättre men ibland måste man scrolla upp för att man missat något i en text och då kommer jättebannern upp igen och blockar en stor del av rutan (på PC). Detta försämrar läsupplevelsen betydligt. Jag vet var bannern finns och när jag vill se den, så kan jag gå upp dit omgående. Spamma inte den i trakten av att läsa en text.

Permalänk
Medlem

Enhet: Smartphone
Operativsystem: Android
Webbläsare: Chrome
Orientering: Båda
Typ av problem: Pinch to zoom fungerar ej i mobilanpassat läge. Väljer man datoranpassad webbplats så fungerar det.
(I Firefox fungerar zoom utan problem)

Fast det är väl inte webbplatsen problem, utan hur webbläsaren fungerar?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Har totalt missat att ni testat nya sidan, hittade hgit för 10 minuter sedan. Jag tycker den känns o ser bra ut i alla lägen jag hunnit känna på 10 minuter i alla fall. Super gött 11/10 poäng från mig

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Nja visserligen är den nya sidan med responsiv design bättre på mobiler än gamla mobilsidan, men föredrar ändå gamla desktop sidan på mobil mot den nya med responsiv design, tex i forumet ser man bara de olika kategorierna men inte senaste inlägg, måste fortfarande begära datorwebbplats i FF med mobilen (android 10) för att siten ska bli vettigt att använda, zoom funkar inte i mobilläge, men funkar om man begär datorwebbplats, dock svårt att komma till forumets startsida då valet finns inte för det.

Gillar inte nya menyerna som de flesta andra också..

Rent generellt föredrar jag gamla sidan på mobil (eller platta) mot nya i alla lägen..
Ta bara bort gamla mobilsidan så funkar allt perfekt....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

iPhone iOS, Safari: Jag ska vara ärlig och säga att jag avskyr top-baren/menyn som fladdrar upp och ner så till den grad att jag kommer besöka sidan mindre frekvent om den består :/

Rent konstruktivt så är problemet för mig att den åker upp och ner, just nu lite willy-nilly, men inser att syftet är att den ska åka ner när man börjar scrolla uppåt. Detta är i mitt tycke extremt störigt; När jag läser artiklar har jag ofta texten längst upp mot toppen medans jag scrollar nedåt. Råkar jag då scrolla lite för långt eller vill gå tillbaka en rad för att läsa så åker en fet blaffa till menyrad ner rakt över texten.

Vill man till menyn/toppen så går det på de allra flesta mobiler bara trycka i toppen på skärmen så är man där.

Det här. Precis detta är vad jag stör mig något jävulskt över. Bort med topbaren

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Det börjar kännas iaf lite bättre. Forumet känns lite ovant men inte FÖR ovant, så man vänjer sig väl.

Overhead baren stör mig inte lika mycket nu som förut, men den är fortfarande ivägen och lite irriterande.
Som andra har skrivit, vi vet vart den finns. Så varför ska den animeras tid och otid? Låt oss bara gå till menyn när vi känner för det.

Sedan tycker jag helt ärligt att designen borde hållas som den varit, visst jag kan köpa "lär dig nya tider" osv. Men det ser inte bra ut.
Allt känns fortfarande mer "in you face" än förut. Tror det har med knapparnas storlekar att göra.

Sedan när det gäller att läsa nyheter så trycker jag oftast "läs mer" istället för bilden då hälften av swec är reklam nu mer. Så vet jag att jag kommer till artikeln.
Jag kan inte se någon "läs mer" knapp längre.

Har inte testat via telefonen ännu. (sedan ändringen)

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite under dagen i nya betan (OSX, Firefox). Jag gillar responsiviteten i det hela och överlag hur det ser ut!

Det enda jag stör mig lite på är artiklarna på huvudsidan som inte har några sätt att urskilja vilken artikel som börjar vart. I forumet har jag inga som helst problem med detta. Jag skulle tro att det har med att huvuddelen på artikelnsidan ändras hela tiden dvs det är nya bilder, olika färger etc. Hade det varit som i forumet där man alltid hade en grå/orange banner överst så skulle det nog funka mycket bättre (grå eller orange beroende på reklam/sponsrad/osponsrad artikel?!). Nu har jag inte ett bra photoshop-program till hands så låt mig försöka förklara i text nedan:

- överst en banner/bård med text, tex "Spel idag 10:04". Enligt hur det ser ut i forumet
- Sen en artikelbild
- Sist i rutan en artikeltext

Skulle detta ändras så blir det ungefär samma layout som nu, men man får en tydligare avgränsning att "här börjar en ny artikel". Man skulle nog också se tydligare i början på artikeln (bården) om det var en spelartikel, om det var processor etc. Det är sådär lätt o se snabbt idagsläget.

I slutändan, alla sätt är bra utom dom dåliga!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Proffsmoddare

Snälla ta bort animationen och ge menyn en fast position längst upp på sidan bara, som det är på gamla. Den ser inte bra ut, och tillför absolut ingenting annat än frustration.

I övrigt kvarstår mina åsikter. Tycker nuvarande design är bättre och som läsare på desktop känns nya designen som ett nerköp. Hoppas att feedbacken tas på allvar och att nästa version rör sig i en annan riktning

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

sedan mitt förra inlägg då jag bara testat NYA hemsidan i någon timme, har jag sedan dess inte ens tittat åt den gamla, SÅ kortfattat,
Snälla snälla ta inte bort denna för vidare tweaking, vill INTE behöva använda den gamla igen.

bara den funktionen att när jag kommit till botten på en superlång tråd o vill gå någon annanstans i forumet och jag skrollar lite upp,.och vips så kommer menyn fram o jag kan klicka vidare, alltså rena rama trolleriet.

bara den lilla funktionen är helt fantastiskt ovärderligt helt underbar,

fast där skulle även "nytt i forumet", "senaste annonserna", och "Nytt i testlabbet" fått komma fram igen i högra spalten då jag ofta navigerar via dessa, och sökrutan i toppen hade gärna den med kunnat fått mjuka hörnor, för att bättra passa in i helheten.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.