Betatesta SweClockers nya hemsida

Permalänk
Medlem

Plocka bort det här med en toppmeny som fälls ner/upp över innehållet beroende på hur man scrollar. Det är tyvärr bland det mest irriterande som finns på mobilsidor.

Tycker det verkar som att alla är nöjda med hur det beter sig idag så man kanske kan behålla det så?

Permalänk
Avstängd

Menyraden behöver lite arbete, detta testat på iPad, samma sak händer med iPhone.

Permalänk
Medlem

Jag saknar "Mina Annonser" under "Marknad".

Sedan tycker jag menyn känns typ kall och naken i brist på bättre ord.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

https://youtu.be/DM4cf06RcFQ
Menyraden behöver lite arbete, detta testat på iPad, samma sak händer med iPhone.

Jag hade också spelat in men inte kommit på något bra ställe att ladda upp den på

Permalänk

Snälla gör ej om SweC till att bli dålig. Behåll det som är nu. Varför gör ni det sämre bara för att bli moderna.
Det är fina ideer. Varför tappa de läsare ni redan har för att göra om. Snälla tänk om en gång till för ni verkligen lanserar det här nya konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

https://youtu.be/DM4cf06RcFQ
Menyraden behöver lite arbete, detta testat på iPad, samma sak händer med iPhone.

Skrev om samma igår. Ganska precis 24h och 1min innan dig, så min tidpunkt var lite snyggare 😁
#18517817

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Snälla gör ej om SweC till att bli dålig. Behåll det som är nu. Varför gör ni det sämre bara för att bli moderna.
Det är fina ideer. Varför tappa de läsare ni redan har för att göra om. Snälla tänk om en gång till för ni verkligen lanserar det här nya konceptet.

Eller så låter man läsarna välja om man vill ha som det är nu eller den nya sidan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag skummat runt på betasidan i senaste versionen av Firefox (windows 10).

Noterade direkt att "Nytt i forumet" sektionen är lika hopplöst liten som den varit år efter år. Kan ni snälla expandera denna sektion, det är det absolut mest användara aspekten på hela sweclockers, ni kan gott och väl flytta ner de andra sektionerna.

Senaste privatannonserna, Nytt i testlabbet och Externa nyheter har gott om plats lägre ned, vi kan scrolla på våra skärmar om vi finner dessa intressanta.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja, att "nytt i forumet" inte visas längst ner är lite irriterande och gör det svårare att se vad som hänt för då måste man ju gå in i en specifik del och titta och får sämre översikt.
Nått sätt att få en översikt där det dyker upp blandade ämnen vore trevligt och vill man inte ha den gamla modellen kan man kanske testa en ruta där man låter trådar inom olika områden "rulla" och med en scrollbar på denna ruta så den innehålelr mer än det som visas tex visa de 10 senaste och innehålla de 50 senaste, och ännu bättre vore det om man kunde ha nått filter för vilka områden man vill se eller inte se tex välja om man bara vill se vad som dyker upp som har med hårdvara och inte mjukvara att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Eller så låter man läsarna välja om man vill ha som det är nu eller den nya sidan.

Såsom Anton skrev görs det här för att de olika sidorna han nämnde ska ha en gemensam kodbas, vilket underlättar när man gör förändringar, fixar buggar, gör events, osv. Att ha alternativa versioner går emot det syftet.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Såsom Anton skrev görs det här för att de olika sidorna han nämnde ska ha en gemensam kodbas, vilket underlättar när man gör förändringar, fixar buggar, gör events, osv. Att ha alternativa versioner går emot det syftet.

Jag tror de flesta har förstått att Geeks vill minska på antalet kodbaser som de behöver underhålla. Jag kan också tycka att det är en bra idé, blir inte så mycket som behöver göras för att vi ska få nya bra funktioner i framtiden.

Kommentarerna som vi ger i denna tråden kommer förmodligen att användas så att den nya versionen kan bli så bra som möjligt för de flesta. Dock så finns det vissa design val som gjorts som många av oss som skrivit kommentarer har tyckt inte är de bästa (Meny istället för knappar, att menyn visas när man skrolla upp på sidan, för platt utseende, dålig kontrast mellan element osv).

Det är sådana saker som jag hoppas blir åtgärdade i det nya - för som jag skrev innan så har det nog gjorts alldeles för mycket jobb redan för att skrota och börja från början - utan det är mera vad kan vi ändar på i befintlig (ny) kod för att ta hänsyn till åsikterna som kommer.

Jag hoppas på att "allt" går att lösa

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Som mer eller mindre lurker, så ogillar jag starkt hur forumet har förändrats.
Det ser jäkligt grötigt ut, eller sammansmält.

Vem tyckte att det var en bra idé att ha gilla knappen i mitten?
Behåll knapparna som dom är.

Sedan som alla andra / well mestadels av de andra tycker att ha menyn konstant följa med är otroligt irriterande.
Efter ändringen så, så slutade den följa med när man scrollar ner. Alltid något.
Men när man vill scrolla upp för eventuellt missad text, eller helt enkelt vilja scrolla upp. Så dyker den otroligt irriterande animationen upp igen.

Det finns inget mer irriterande än att ha en bar eller text som följer med när du scrollar, vare sig det är upp eller ner.

Dator eller telefon spelar ingen roll i mitt fall, det är lika irriterande ändå.
De få fall jag använder telefon för SweC surfande, så klickar jag i att jag vill ha desktop versionen.

Permalänk
Medlem

Bara för att man vill göra om kodbasen, göra den mer effektiv och sådant, lättare att jobba med, så måste man väl inte göra om utseendet? Jag kan knappast tro att man kan göra färre saker med ny kod idag, eller att saker måste se ut på ett annat sätt?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk

Hur kommer jag åt PM i mobilversionen?

Och jag scrollade runt lite på startsidan. Varje artikel känns som en såndär "fejk länk nyhets" artikel som man lärt sig att aldrig trycka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Vem tyckte att det var en bra idé att ha gilla knappen i mitten?

Naturligtvis för mobilanvändare. På mobil är ju precisionen i ett tryck med tummen kanske bara 20 procent av skärmens bredd, så därför lägger man in extrema marginaler. ALLT ska mobilanpassas. Datoranvändare räknas inte längre.

Datoranvändaren är död, länge leve mobilanvändaren. Tror och tycker sajtägare... Och det kanske är rimligt på nån Apple-orienterad sajt, men på SweC? Här lär ju riktiga datorer vara enormt mycket vanligare än mobiler jämfört med nästan alla andra sajters användargrupper. Men likväl ska det fjäskas för mobilfolket...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av cyklonen:

Här lär ju riktiga datorer vara enormt mycket vanligare än mobiler jämfört med nästan alla andra sajters användargrupper. Men likväl ska det fjäskas för mobilfolket...

Vi har tidigare (2019 fram till mars 2020) haft en mix om cirka 55/40/5 (mobil, desktop, tablet) men ligger numera på 60/35/5 under coronatider. (Troligen mindre folk som slösurfar på Swec från sina jobb tolkar vi det som.)
Det är en ganska vanlig splitt som jag känner igen från tidigare jobb. Om något snarare lite mer mobiltrafik. (Även om man bortser från senaste månaderna under corona då.)

Förskjutningen fortsätter ju dock. Under 2018 var det 48/45/7, 2017 låg det på 47/47/6. Så mobilen äter några andelar varje år och i och med corona så accelererades det kraftigt men lär gå tillbaka ganska mycket när folk är tillbaka på sina arbetsplatser.

Men med det sagt så handlar det inte om att premiera någon speciell typ av besökare. (Och absolut inte om någon slags hetsig manöver för att mobil fick en boom just nu under corona.)
Vi utgår från att skapa en desktopsida som också ska fungera och vara fullfjädrad i mobilen. Inte tvärt om.

Att vi nu har en öppen beta är ju just för att få en feedback på vad läsarna tycker funkar bra och mindre bra så justerar vi därefter i den mån det är möjligt. ALLT kommer såklart inte fixas exakt så som vi får förslag på från varje enskild läsare men där det råder någon slags konsensus ska vi försöka vara så till lags som möjligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har tidigare (2019 fram till mars 2020) haft en mix om cirka 55/40/5 (mobil, desktop, tablet) men ligger numera på 60/35/5 under coronatider. (Troligen mindre folk som slösurfar på Swec från sina jobb tolkar vi det som.)
Det är en ganska vanlig splitt som jag känner igen från tidigare jobb. Om något snarare lite mer mobiltrafik. (Även om man bortser från senaste månaderna under corona då.)

Fast vad mäter ni? Jag får känslan av att detta är enbart de som besöker. Och för den som enbart läser spelar det mindre roll hur vissa saker fungerar. Jag, t ex, läser en del på mobil, men jag skriver nästan inget, eftersom att skriva på mobil är som att äta soppa med gaffel. Jag gissar att inlägg huvudsakligen skrivs på dator.

Och sen undrar jag om det är forumets besökare det gäller? Eller sajten i stort? För det är ju helt irrelevant för besökare som bara läser nyheter hur forumet fungerar.

Sen är surfplatta mobil (inte en egen kategori), så siffrorna ser ju ännu värre ut än vad jag trodde. 65/35 alltså. Horribelt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har tidigare (2019 fram till mars 2020) haft en mix om cirka 55/40/5 (mobil, desktop, tablet) men ligger numera på 60/35/5 under coronatider. (Troligen mindre folk som slösurfar på Swec från sina jobb tolkar vi det som.)
Det är en ganska vanlig splitt som jag känner igen från tidigare jobb. Om något snarare lite mer mobiltrafik. (Även om man bortser från senaste månaderna under corona då.)

Förskjutningen fortsätter ju dock. Under 2018 var det 48/45/7, 2017 låg det på 47/47/6. Så mobilen äter några andelar varje år och i och med corona så accelererades det kraftigt men lär gå tillbaka ganska mycket när folk är tillbaka på sina arbetsplatser.

Men med det sagt så handlar det inte om att premiera någon speciell typ av besökare. (Och absolut inte om någon slags hetsig manöver för att mobil fick en boom just nu under corona.)
Vi utgår från att skapa en desktopsida som också ska fungera och vara fullfjädrad i mobilen. Inte tvärt om.

Att vi nu har en öppen beta är ju just för att få en feedback på vad läsarna tycker funkar bra och mindre bra så justerar vi därefter i den mån det är möjligt. ALLT kommer såklart inte fixas exakt så som vi får förslag på från varje enskild läsare men där det råder någon slags konsensus ska vi försöka vara så till lags som möjligt.

Det skulle vara VÄLDIGT trevligt att veta vilka förslag ni gillar och kommer försöka fixa, vilka som kan fixas till viss del (kompromiss) och vilka ni inte gillar.

Detta för att ge en tydligare målbild och för att vi ska kunna tycka till innan det är för mycket jobb nedlagt.

Jag håller med övriga att inte allt behöver ändras bara för att man vill ha en kodbas, och gamla siten fungerade mer än väl, men alla sidor gör ju ändingar med jämna mellanrum och jag tycker mottagandet verkar handla mest om att lite för mycket är ändrat och att det finns buggar och saknade funktioner. Överlag är stämningen i den här tråden över förväntan för mig.

Jag kände att något var på gång, som så många gånger förr, med en ny chef som ska sätta sitt avtryck, ny webbutvecklare anställd och ny gubbe i logon som är hyfsat väl mottagen ändå...

Alla är bara lite oroliga vart det är på väg, jag tror dock det löser sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har tidigare (2019 fram till mars 2020) haft en mix om cirka 55/40/5 (mobil, desktop, tablet) men ligger numera på 60/35/5 under coronatider. (Troligen mindre folk som slösurfar på Swec från sina jobb tolkar vi det som.)
Det är en ganska vanlig splitt som jag känner igen från tidigare jobb. Om något snarare lite mer mobiltrafik. (Även om man bortser från senaste månaderna under corona då.)

<klipp>

Vi utgår från att skapa en desktopsida som också ska fungera och vara fullfjädrad i mobilen. Inte tvärt om.

<klipp>

Jag glad att Geeks så tydligt som du skriver ska skapa en desktop sida.

Skrivet av cyklonen:

Fast vad mäter ni? Jag får känslan av att detta är enbart de som besöker. Och för den som enbart läser spelar det mindre roll hur vissa saker fungerar. Jag, t ex, läser en del på mobil, men jag skriver nästan inget, eftersom att skriva på mobil är som att äta soppa med gaffel. Jag gissar att inlägg huvudsakligen skrivs på dator.

Och sen undrar jag om det är forumets besökare det gäller? Eller sajten i stort? För det är ju helt irrelevant för besökare som bara läser nyheter hur forumet fungerar.

Sen är surfplatta mobil (inte en egen kategori), så siffrorna ser ju ännu värre ut än vad jag trodde. 65/35 alltså. Horribelt!

@cyklonen Det är precis det jag också försökt belysa i tidigare inlägg. De besökare som skapar innehåll (forumet) måste få positiv särbehandling ifall det väger mellan två alternativ där det ena är bättre eller sämre.

Även om Geeks inte vill publicera siffrorna så kan de ju göra en djupdykning i statistiken och kolla hur många som är desktop som skriver ett lite längre inlägg i froumet, infogar bilder och länkar till flera andra sidor.
Det är ju sådana saker som jag personligen aldrig gör på en mobil enhet.

Att det skrivs korta inlägg eller att det startas trådar från mobiler är jag övertygad om att det gör. Om någon vill ha hjälp med något och startar en tråd så skriver de nog "hur mycket som helst" på en mobil då det är i deras självintresse. Men alla andra som försöker ge hjälp, feedback eller tankar kring det hela tror jag att många av de större svaren med bilder, länkar kommer från desktop användare och de är oss som den nya designen behöver värna om.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Don't fix what ain't broken.
Detta kommer bli prisjakt all over again

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kände att något var på gång, som så många gånger förr, med en ny chef som ska sätta sitt avtryck, ny webbutvecklare anställd och ny gubbe i logon som är hyfsat väl mottagen ändå...

Jag tror att tiden för att skriva denna koden och göra förändringar under ytan har varit på gång längre tid än just att "ny chef som ska sätta sitt avtryck".

Men samtidigt så är det bra med nya åsikter och energi i en organisation.

Att det finns någon som frågar "varför", inte för att vara jobbig eller motsträvig utan för att förstå och samtidigt väcka tankar hos övriga i teamet som utmanar det befintliga.
Även om inget förändras i majoriteten av alla "varför" frågor så leder det till att saken tänkts igenom igen, diskuterats och medvetet förblir som innan.

Håller med om att denna typ av diskussioner är väldigt givande. Samtidigt som andra medlemmar får ge synpunkter så får vi höra hur Geeks tänker. Tycker att jag lär mig lite i denna tråden och får höra andras åsikter och framför allt motiv ("varför" ).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Det skulle vara VÄLDIGT trevligt att veta vilka förslag ni gillar och kommer försöka fixa, vilka som kan fixas till viss del (kompromiss) och vilka ni inte gillar.

Detta för att ge en tydligare målbild och för att vi ska kunna tycka till innan det är för mycket jobb nedlagt.

Jag håller med övriga att inte allt behöver ändras bara för att man vill ha en kodbas, och gamla siten fungerade mer än väl, men alla sidor gör ju ändingar med jämna mellanrum och jag tycker mottagandet verkar handla mest om att lite för mycket är ändrat och att det finns buggar och saknade funktioner. Överlag är stämningen i den här tråden över förväntan för mig.

Jag kände att något var på gång, som så många gånger förr, med en ny chef som ska sätta sitt avtryck, ny webbutvecklare anställd och ny gubbe i logon som är hyfsat väl mottagen ändå...

Alla är bara lite oroliga vart det är på väg, jag tror dock det löser sig

Jo men vi tänkte absolut försöka samla tankarna och skriva ner vilka stora teman vi ser i feedbacken etc.
Även förslag som vi inte "gillar" eller håller med om förstås, vi gör ju inte SweClockers för oss själva: vi gör det för våra läsare.

Angående ny chef så var det här spikat långt innan jag var på plats så jag har mest varit med på slutet när vi redan var framme i en intern testfas. (Säger inte det för att på något sätt ta avstånd från projektet så missförstå mig inte.)

Jag är själv inte orolig, vi har ingen brådska här och huvudsaken är att vi gör rätt, inte att vi bara att vi gör "något".
Sen kommer det såklart inte att bli 100 % perfekt och alla kommer inte att gilla det lika mycket, precis som att alla gillar den nuvarande sidan olika mycket.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo men vi tänkte absolut försöka samla tankarna och skriva ner vilka stora teman vi ser i feedbacken etc.
Även förslag som vi inte "gillar" eller håller med om förstås, vi gör ju inte SweClockers för oss själva: vi gör det för våra läsare.

Angående ny chef så var det här spikat långt innan jag var på plats så jag har mest varit med på slutet när vi redan var framme i en intern testfas. (Säger inte det för att på något sätt ta avstånd från projektet så missförstå mig inte.)

Jag är själv inte orolig, vi har ingen brådska här och huvudsaken är att vi gör rätt, inte att vi bara att vi gör "något".
Sen kommer det såklart inte att bli 100 % perfekt och alla kommer inte att gilla det lika mycket, precis som att alla gillar den nuvarande sidan olika mycket.

Jag menade såklart inte att du var ensam i detta eller att det var något dåligt med förändring, jag menade bara att vissa typer av människor skulle ta detta som en chans att göra ett avtryck, och jag hoppas och tror verkligen inte det är ditt mål här. Det verkar som att du är en lugn och metodisk människa och som jag sagt förr hoppas jag att ni ger detta projekt den tid och kärlek det behöver och inte stressar fram något, det vill säga precis vad du skriver här!

Tror du satte huvudet på spiken i slutet av din kommentar. Även nuvarande version är såklart inte allmänt älskad, men den är på ett helt annat sätt förfinad över väldigt lång tid. De flesta sakerna som finns är gjorda av en anledning, men även mycket gammalt som få använder. Det är väl exakt det som denna feedback ska utröna också.

Jag ser fram emot någon form av counter-feedback framöver. Viktigast med att båda sidor ser att det inte måste vara någon stress med denna förändring och betan kan för mig pågå året ut utan problem...

Permalänk

Hmm, jag är kluven. Jag stöttar till 100% målet att få ihop en gemensam kodbas, däremot är jag något skeptisk till att göra om sidans utseende, något som jag tycker är helt, eller i alla fall i hög grad, orelaterat till hur kodbasen ser ut.
Det räcker inte med att skapa en design som fungerar och är snygg, den måste även vara intuitiv och lätt att förstå för någon som kommer från, och är van vid den gamla sidan.
Jag har själv gjort det "misstaget", dock var det snarare medvetet, då den ursprungliga sidan var i 00-tals stil och skulle bli oerhört svår att modernisera.

När jag ser betaversionen i dess nurvarande stadium känns det, för mig, som att klivet mellan det som finns nu och det nya blir för stort. Speciellt, så som redan skrivits om, i de små detaljerna, knappar, borders, etc, där relationen designmässigt är mycket svag.

Tycker dock att det är helt rätt inställning att ha en öppen beta, istället för att bara släppa ny out of the blue.
Spännande att se hur det blir!

Permalänk
Medlem

Vet ej om det är hos mig felet ligger eller någon annan som har märkt av liknande?

Kör en android platta med lineageOS men jag kan ej zooma, men på iOS enheten är det inga problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Problem meny-raden:

1 - Uppåtskrollande för att få upp menyraden

Webläsare:

  • SnowHaze iOS iPad & iPhone

  • Firefox iOS iPad & iPhone

När man skrollar uppåt för att få menyn att dyka upp igen så måste man vara oerhört försiktig för annars dyker den upp och försvinner direkt igen. Samma när man redan är högst upp på sidan, då försvinner menyn, vilket jag antar är pga rubberfunktionen eller vad det nu heter för iOS men något som fungerar på andra sidor.

2 - Multi-touch zoom

Webläsare:

  • SnowHaze iOS iPad & iPhone

Kan inte zooma med SnowHaze. Fungerar på iOS Firefox och iOS Safari. Vet ej om det är ett problem med hur SnowHaze renderar sidan eller om det är något ni, Sweclockers, missat i koden som vissa webläsare inte lyckas ta sig förbi.

Generellt mobil och desktop:

1 - För guds skull när man skrollat nedåt för att skrolla upp igen visa enbart raden med loggan när man är högst upp på sidan.

2 - Skroll-skriptet för menyraden verkar jäkligt choppy, borde finnas bättre skript på webben man kan använda / kopiera. Fungerar dock lite mer mjukt på macOS och iOS Safari men tidigare nämnda webläsare är rätt påfrestande att se på animationen med.

2:an kan jag leva med men 1:an är kritisk tycker jag och det verkar som att fler har samma åsikt.

Det positiva:

Överlag mycket logisk och snygg redesign, förstår inte varför vissa tycker att gamla var bättre.

Permalänk

Så som sidan ser ut idag är det bra. Enkel att förstå. Javisst behövs nytänkande. När det gäller webben om sidan fungerar varför göra om i kostymen. Gör sidan bättre under skalet så den stödjer de nyaste webstandarder.
Lyft fram nyheter till en eget ämne och inte göm det under övriga ämnen.
Tror många använder mobilen för den är enkel att använda.
Bara för att sidan ej har flashiga menyer så anses säkert sidan tråkig från de som ej har använt SweC förut och besöker sidan för första gången. Det viktigaste med SweC har alltid varit enkelheten att folk kan fråga och få hjälp på ett enkelt sätt. Där i ligger styrkan i själva siten inte att det ser ut som ett rosa rymdskepp.

Permalänk
Medlem

FZ har tycker jag en bra design på sin sida sedan dem uppdaterade, en för mobil som fungerar jättebra och en för stationära som också fungerar jättebra. Kanske ni bara ska fokusera på att göra mobil sidan av sweclockers bättre och bara uppdatera backend sidan av vanliga hemsidan? Man kan ju uppdatera backend utan att uppdatera frontend (så mycket).

Permalänk
Medlem

Risk att denna post drunknar bland alla andra.
Men vill bara säga att ni gör ett fantastiskt bra jobb med sidan och forumet! Även riktigt bra modererat!
Får mig att besöka sidan dagligen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har tidigare (2019 fram till mars 2020) haft en mix om cirka 55/40/5 (mobil, desktop, tablet) men ligger numera på 60/35/5 under coronatider. (Troligen mindre folk som slösurfar på Swec från sina jobb tolkar vi det som.)
Det är en ganska vanlig splitt som jag känner igen från tidigare jobb. Om något snarare lite mer mobiltrafik. (Även om man bortser från senaste månaderna under corona då.)

Förskjutningen fortsätter ju dock. Under 2018 var det 48/45/7, 2017 låg det på 47/47/6. Så mobilen äter några andelar varje år och i och med corona så accelererades det kraftigt men lär gå tillbaka ganska mycket när folk är tillbaka på sina arbetsplatser.

Men med det sagt så handlar det inte om att premiera någon speciell typ av besökare. (Och absolut inte om någon slags hetsig manöver för att mobil fick en boom just nu under corona.)
Vi utgår från att skapa en desktopsida som också ska fungera och vara fullfjädrad i mobilen. Inte tvärt om.

Att vi nu har en öppen beta är ju just för att få en feedback på vad läsarna tycker funkar bra och mindre bra så justerar vi därefter i den mån det är möjligt. ALLT kommer såklart inte fixas exakt så som vi får förslag på från varje enskild läsare men där det råder någon slags konsensus ska vi försöka vara så till lags som möjligt.

Undrar lite hur ni mäter dessa besökare?
För om man tänker att man är inne och läser flera trådar och har SweC uppe oftast hela dagarna. Läser och skriver i forumet, uppdaterar sidan och är aktiv flera gånger per dag. Räknas den som en besökare?
Samtidigt som den som söker på google på telefon och får upp en nyhet och trycker sig in och läser 2 minuter som en besökare också?

Att locka nya kunder(medlemmar) är viktigt, men att ha kvar trogna medlemmar är lika eller nästan mer viktigt nu när konkurrensen är mycket högre från Youtube. T.om jag som är lite till åren och mycket trogen SweC medlem börjar följa fler och fler Youtube-kanaler. Så det viktigaste kan jag tycka är att vi medlemmar trivs här, inte att ni har en kodbas som är enkel och lika till alla plattformar. (Edit: och det kan man ju få med liknande design som är nu)

Känns som att du @UndaC lyssnar på oss, och det är bra!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact