Ska göra backup av VHS-band. Vad för hårdvara ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Ska göra backup av VHS-band. Vad för hårdvara ska man köpa?

Jag är i stort behov av att försöka göra backuper på min frus och mina gamla VHS-band från barndomen.
Jag försökte mig på att köpa en billig capture device från Kjell och Company men av någon dum anledning så fungerar inte programmet för Windows 10.

Därför undrar jag om någon på forumet har erfarenhet av att rippa VHS-filmer till datorn och om någon kan tipsa med en capture devise som stödjer komposit/scart och som fungerar till Windows 10 (vilket de flesta capture devices för VHS inte stödjer).

Mjukvaran har jag då jag sitter på ett Vegas Pro sedan tidigare.

Reservlösningen är annars att lämna in banden till ett företag som kan göra digitalisering av film men de är så fruktansvärt dyra per band och vi har förmodligen 7-8 stycken band.

Kom gärna med tips och en eventuell lösning!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag är i stort behov av att försöka göra backuper på min frus och mina gamla VHS-band från barndomen.
Jag försökte mig på att köpa en billig capture device från Kjell och Company men av någon dum anledning så fungerar inte programmet för Windows 10.

Därför undrar jag om någon på forumet har erfarenhet av att rippa VHS-filmer till datorn och om någon kan tipsa med en capture devise som stödjer komposit/scart och som fungerar till Windows 10 (vilket de flesta capture devices för VHS inte stödjer).

Mjukvaran har jag då jag sitter på ett Vegas Pro sedan tidigare.

Reservlösningen är annars att lämna in banden till ett företag som kan göra digitalisering av film men de är så fruktansvärt dyra per band och vi har förmodligen 7-8 stycken band.

Kom gärna med tips och en eventuell lösning!

Själv har jag använt en elgato game capture HD den hade stöd för composite svhs component och hdmi och fungerade bra i wondows 10..

Det finns ju nån enklare som har stöd för bara composite och svhs också
https://www.komplett.se/product/461532/datorutrustning/kringu...

Permalänk
Medlem

Finns två alternativ som jag tror kan vara värt att kolla på.

1) DVD-inspelare som kan spela in analogt. När videon sparats på DVD-skiva så rippar du skivan sedan i datorn med DVD-läsare, alltså kopierar över skivans innehåll till datorn.

2) DV-kamera med analog videoingång och firewire utgång och så kallad video passthrough så att man kan fånga in den digitaliserade signalen i datorn med firewirekort direkt utan att behöva spela in på DV-band. Kanske går att hitta begagnat men man får nog söka en del för att hitta modell som klarar det. Ett exempel är Canon HV-20 men finns fler modeller.

Alternativ 1) är nog billigast och enklast om man hittar någon begagnad inspelare t.ex. på Tradera.

En bra VHS-spelare är nog det viktigaste i kedjan. Har själv använt Linux för video capture med äldre hårdvara. Men det är trixigt med inställningar och sådant. Dessutom är det ofta äldre PCI-kort så man får hitta någon dator med sådant då. (Använde ett analogt TV-kort med S-video in).

Permalänk
Rekordmedlem

jag har köpt både en video-usb dongel och en video-dvdbrännare på secondhandbutiken där jag bor och det dyker upp sånt ibland så att kolla beg där du bor är vettigt om du inte måste ha den på en gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

videofångsadapter

Jag har kört en billig lösning med videofångsadapter, fungerar smidigt även om bildkvaliten inte blir helt perfekt https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARickardsson:

Jag har kört en billig lösning med videofångsadapter, fungerar smidigt även om bildkvaliten inte blir helt perfekt https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/dat...

Jag köpte en sådan på Jula för ett halvår sedan och den fungerade utmärkt med tillhörande mjukvara i Windows 10.

Tänk bara på att det saknas en sladd i paketet:
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/kab...

...det blir så surt om man kommer hem och upptäcker att kablarna i paketet inte passar ihop, dvs om inte råkar ha en sådan kabel hemma.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Jag har inte kommit till skott med att testa själv men denna video kan vara värd att kolla in åtminstone.
Kanske inte enklaste eller billigaste lösningen men det verkar de betydligt bättre resultat än många billiga allt-i-ett-lösningar.
https://www.youtube.com/watch?v=ZC5Zr3NC2PY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag är i stort behov av att försöka göra backuper på min frus och mina gamla VHS-band från barndomen.
Jag försökte mig på att köpa en billig capture device från Kjell och Company men av någon dum anledning så fungerar inte programmet för Windows 10.

Därför undrar jag om någon på forumet har erfarenhet av att rippa VHS-filmer till datorn och om någon kan tipsa med en capture devise som stödjer komposit/scart och som fungerar till Windows 10 (vilket de flesta capture devices för VHS inte stödjer).

Mjukvaran har jag då jag sitter på ett Vegas Pro sedan tidigare.

Reservlösningen är annars att lämna in banden till ett företag som kan göra digitalisering av film men de är så fruktansvärt dyra per band och vi har förmodligen 7-8 stycken band.

Kom gärna med tips och en eventuell lösning!

Kan inte ge dig några specifika tips på utrustning, det är ett träsk av budgetar, olika utgångspunkter beroende på övrig utrustning, osv, men rent generellt tycker jag du till en början bör kolla om din VHS-bandare kan trycka ut RGB-signal via SCART innan du bestämmer dig för något. Även ganska enkla bandare brukar fixa det. En dylik signal håller fantastiskt mycket bättre kvalitet än komposit. Du kan jämföra RGB kontra komposit med okomprimerat bildformat typ .bmp kontra tokkomprimerad .jpg. VHS brukar redan vara muggigt nog utan att man fördärvar bilden ytterligare. Bättre att använda en rå okodad RGB-signal om det finns

Det har blivit lite av en grej med retrospelkonsoler de senaste åren, och nätet är fullpackat med guider om hur man gör video captures från dem med relativt enkel och billig utrustning. En gammal videobandare trycker ut samma typ av signaler, den sortens guider är direkt applicerbara även på detta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan inte ge dig några specifika tips på utrustning, det är ett träsk av budgetar, olika utgångspunkter beroende på övrig utrustning, osv, men rent generellt tycker jag du till en början bör kolla om din VHS-bandare kan trycka ut RGB-signal via SCART innan du bestämmer dig för något. Även ganska enkla bandare brukar fixa det. En dylik signal håller fantastiskt mycket bättre kvalitet än komposit. Du kan jämföra RGB kontra komposit med okomprimerat bildformat typ .bmp kontra tokkomprimerad .jpg. VHS brukar redan vara muggigt nog utan att man fördärvar bilden ytterligare. Bättre att använda en rå okodad RGB-signal om det finns

Det har blivit lite av en grej med retrospelkonsoler de senaste åren, och nätet är fullpackat med guider om hur man gör video captures från dem med relativt enkel och billig utrustning. En gammal videobandare trycker ut samma typ av signaler, den sortens guider är direkt applicerbara även på detta.

Där har du fel de flesta kan inte skicka ut RGB om nån .
Sen vet jag inte vad man skulle uppnå den lagrar ju det som komposit signal på bandet om jag inte missminner mig.

De med bäst kvalitet var svhs spelarna som sparade i svhs format alltså separerad synk och video..

Permalänk
Medlem

S-VIDEO anslutning gav bästa kvaliteten när jag testade, även med vanliga gamla VHS-band men det är mestadels videobandspelare av typen S-VHS som ger ut sådan signal. Kanske hade att göra med capturekortet jag använde också eller kvaliteten i kablaget. Teoretiskt borde det kanske inte spela så stor roll om kompositsignalen separeras i videobandspelaren eller i fångskortet men kanske den påkostade videobandspelaren hade bättre komponenter för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

S-VIDEO anslutning gav bästa kvaliteten när jag testade, även med vanliga gamla VHS-band men det är mestadels videobandspelare av typen S-VHS som ger ut sådan signal. Kanske hade att göra med capturekortet jag använde också eller kvaliteten i kablaget. Teoretiskt borde det kanske inte spela så stor roll om kompositsignalen separeras i videobandspelaren eller i fångskortet men kanske den påkostade videobandspelaren hade bättre komponenter för detta.

SVHS spelarna brukar vara mer påkostade har själv en JVC SVHS spelare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

SVHS spelarna brukar vara mer påkostade har själv en JVC SVHS spelare..

Samma här. Har JVC HR-S7700 SVHS spelare med någon sorts inbyggd TBC som kan stabilisera bilden. Finns nog bättre modeller men det var vad jag hade råd med i början av 2000-talet. Sägs att man ska leta efter någon bra modell från 90-talet när det fortfarande fanns marknad för påkostade VHS-spelare i bättre kvalitet.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan man välja videobandare så bör det vara en hifimaskin och ha 6 magnethuvuden, Panasonic och Philips gjorde generellt bra maskiner och nått att tänka på är att i princip alla bra videobandare tänkta för hammabruk är i normalbredd dvs kring 42-43 cm och smalare maskiner är oftast i sämre kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.