LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

@JBE: En LCD-skärm är separerad med LCD-panel för sig och lysdioder i bakgrundsbelysningen för sig. Därför kan man enkelt modulera belysningen utan att blanda in LCD-panelen. Den jämförelsen med ULMB etc. håller inte riktigt för en OLED eftersom OLED-panelen också är ljuskällan.

Sedan har man uppenbarligen teknik och lösningar för att kunna tända släcka ned OLED-paneler i en högre frekvens och refresha innehållet i en annan frekvens. Återstår att se vad LG har för exakt lösning bakom.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JBE:

@emilakered Har du alltid banding, även med interna lg-apps tex netflix?
(för mig ser netflix-appen med premium subs bra ut, men spel där jag kör 8bit kan ha banding, och ser även banding på http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php - men räknar kallt med att det ändrar sig när grafikkort med hdmi 2.1 kommer och man förhoppningsvis kan köra 10bit).

Japp, har banding i alla scenarion - appar, PC, UHD-spelare... Det syns framför allt i mörka scener, vid panoreringar.

Jag har bestämt mig för att gå på vad "expertisen" säger och låta TV:n rulla ett par hundra timmar. Det ska ju enligt de allra flesta bli mycket bättre.

---
Lite relaterat, började kolla Umbrella Academy (igen) igår. Den är ju Dolby Vision, vilket verkligen (som redan känt) är trasigt. Raised blacks från helvetet, går från svart till enormt grådassigt utan att passera stoppskylten. Hoppas på fix där!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av emilakered:

Lite relaterat, började kolla Umbrella Academy (igen) igår. Den är ju Dolby Vision, vilket verkligen (som redan känt) är trasigt. Raised blacks från helvetet, går från svart till enormt grådassigt utan att passera stoppskylten. Hoppas på fix där!

Ähum - kör förvisso 48-tummaren just nu. Dolby Vision sätter svartnivåerna rätt på den. Till skillnad från när man kör SDR och måste flytta "Ljusstyrka" högt på mitt exemplar för att inte bilden ska sota igen. Har inte följt Umbrella Academy, men slog på första avsnittet och den sovjetiska bassängen. OLED-svärta som väntat och svartnivåerna ankrade där de bör ankras.

Kör Netflix via extern Dolby Vison-källa – kanske det som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JBE: En LCD-skärm är separerad med LCD-panel för sig och lysdioder i bakgrundsbelysningen för sig. Därför kan man enkelt modulera belysningen utan att blanda in LCD-panelen. Den jämförelsen med ULMB etc. håller inte riktigt för en OLED eftersom OLED-panelen också är ljuskällan.

Sedan har man uppenbarligen teknik och lösningar för att kunna tända släcka ned OLED-paneler i en högre frekvens och refresha innehållet i en annan frekvens. Återstår att se vad LG har för exakt lösning bakom.

LCD-biten hade egentligen inget med det jag skrev att göra, annat än att eftersom målet är att visa svart, är det exakt samma problem att lösa dvs full nedsläckning oled panel vs lcd backlight. I inget av fallen behöver man kunna adressera pixlarna mer än en gång.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

Ähum - kör förvisso 48-tummaren just nu. Dolby Vision sätter svartnivåerna rätt på den. Till skillnad från när man kör SDR och måste flytta "Ljusstyrka" högt på mitt exemplar för att inte bilden ska sota igen. Har inte följt Umbrella Academy, men slog på första avsnittet och den sovjetiska bassängen. OLED-svärta som väntat och svartnivåerna ankrade där de bör ankras.

Kör Netflix via extern Dolby Vison-källa – kanske det som spökar?

What! Vilken firmware har du?

Cinema Home med "automatiska" Dolby Vision-valet som kickas av Netflix-appen blir väldigt grådassigt för mig. Har läst samma i flera recensioner och kommentarer, så bara antog det var ett generellt problem. Kan inte spana nu, men ska plocka fram ett specifikt avsnitt där det syns tydligt sedan. Finns ett par scener i Stranger Things som också är rätt illa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har också sett umbrella academy, och massa annat i inbyggda netflix-appens dolby vision, och tycker det ser bra ut. (03.10.20 firmware - men det har sett bra ut i alla de 4? firmwares jag kört sedan jag fick den).
Jag har den som monitor, så när jag ser på serier från en soffa så har jag lite sned vinkel, så jag kan mycket möjligt se fel om vi pratar petiga detaljer, men stora hela ser det definitivt extremt bra ut - default settings i det app-läget).

Permalänk
Bildexpert 📺

@emilakered: Uppdaterade den igår till 03.10.20

Konstaterade efter en genomgång samstämning av bildinställningar så är bilden likadana från externa källan som inbyggda appen. I alla fall om vi pratar nivåer i bilden som presenteras. Körde de lite mörka och röra scenerna i 5-6 min in första avsnittet av Umbrella.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Film hemma"-läget har en del fuffens för sig. Det är mer stuff aktiverade, brusfilter, Tru Motion går inte att stänga av och AI-inställningen för att ändra ljusstyrkan på panelen är aktiv.

"Film hemma"-läget lyfter mörka nyanser i HDR ganska rejält fast det flyttar inte på ankringen mot svart. De där mörka scenerna i början blev ju inte alls lika murriga. Så ljusare och tydligare. Men det kan finnas en hel del godtycke där som gör att det blir för mycket ljus.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

"Film hemma"-läget har en del fuffens för sig. Det är mer stuff aktiverade, brusfilter, Tru Motion går inte att stänga av och AI-inställningen för att ändra ljusstyrkan på panelen är aktiv.

"Film hemma"-läget lyfter mörka nyanser i HDR ganska rejält fast det flyttar inte på ankringen mot svart. De där mörka scenerna i början blev ju inte alls lika murriga. Så ljusare och tydligare. Men det kan finnas en hel del godtycke där som gör att det blir för mycket ljus.

Vilket läge kör du för DV? Jag gick på att recensenter (som såklart inte är av Laxpudding-fame) rekommenderade just Cinema Home där, fast med avslagen AI-brightness. Trivia, slår man av den kan man även slå av Tru Motion om jag minns rätt. Because LG.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Bildexpert 📺

@emilakered: Stämmer där! Måste tydligen slå av alla AI-finesser som hör bilden till för att kunna stänga av den ganska uppenbarliga (om än rätt så artefaktfria) interpoleringen som "Bio Klar" ger. Nu går det mer att jämför mer exakt mellan Biosalong och Film hemma.

Film Hemma knäar skuggnivåerna tydligt i bilden – på gott och ont då. För rent krasst är HDR på hardcorenivå inget roligt med lite ströbelysning i rummet. Film Hemma ser roligare utan att vara tokfel.

Men försöker jag lyfta ankringen av svart rätt blir det för mycket uppljusning. Så jag får jag ta aningen klippta nivåer mot svart för att få mer tillgänglig bild i rum med belysning. Jag kan också hålla peak brightness rätt lågt på Film Hemma utan att HDR-bilden tappar sin must. Vilket är skönt i ett mörkt rum. HDR utan att få 640 nits och kisa på ögonen är rätt trevligt.

Med Biosalong måste jag verkligen ankra svart för att bilden inte ska bli alldeles för mörk. Jag måste också köra med högre panelljusstyrka överlag för att få med HDR-bilden. Men å andra sidan ligger då allting rätt. Men måste ta enstaka stunder av kisande ögon och att det ibland är lite svårt att se vad som försiggår i mörka scener.

Tufft ilandsproblem. Lite som att välja mellan Cola eller Fanta till fisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@emilakered: Stämmer där! Måste tydligen slå av alla AI-finesser som hör bilden till för att kunna stänga av den ganska uppenbarliga (om än rätt så artefaktfria) interpoleringen som "Bio Klar" ger. Nu går det mer att jämför mer exakt mellan Biosalong och Film hemma.

Film Hemma knäar skuggnivåerna tydligt i bilden – på gott och ont då. För rent krasst är HDR på hardcorenivå inget roligt med lite ströbelysning i rummet. Film Hemma ser roligare utan att vara tokfel.

Men försöker jag lyfta ankringen av svart rätt blir det för mycket uppljusning. Så jag får jag ta aningen klippta nivåer mot svart för att få mer tillgänglig bild i rum med belysning. Jag kan också hålla peak brightness rätt lågt på Film Hemma utan att HDR-bilden tappar sin must. Vilket är skönt i ett mörkt rum. HDR utan att få 640 nits och kisa på ögonen är rätt trevligt.

Med Biosalong måste jag verkligen ankra svart för att bilden inte ska bli alldeles för mörk. Jag måste också köra med högre panelljusstyrka överlag för att få med HDR-bilden. Men å andra sidan ligger då allting rätt. Men måste ta enstaka stunder av kisande ögon och att det ibland är lite svårt att se vad som försiggår i mörka scener.

Tufft ilandsproblem. Lite som att välja mellan Cola eller Fanta till fisken.

Skulle du säga att expert darkroom är big nono till vanligt filmtittande eller standard för icke HDR material? De är de två lägena som jag tycker passar mig bäst.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Skulle du säga att expert darkroom är big nono till vanligt filmtittande eller standard för icke HDR material? De är de två lägena som jag tycker passar mig bäst.

I slutändan så är det ju en subjektiv upplevelse för dig och det viktigaste är ju vad du tycker. Så gillar du ett visst läge eller inställning så tycker jag att du kan använda det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@93Clocker: Expert-lägena är goto-läget för SDR. De lägen som ligger mest rätt/ger minst godtycke. De ger samma effekt och det är bara de förinställda värdena som skiljer sig mellan de två lägena.

Permalänk
Medlem

Köpte en OLED55C9 förra veckan, uppdaterade då från en av PS64D8005 Samsung-plasma från 2011. Mer än nöjd, är ju helt galen bild! Kikade lite på CX men kände att det nog inte är så himla stor skillnad, förutom att man måste lägga 17990 istället för 12990 som man fick C9 för.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Bildexpert 📺

@MiLeS: Om ett år kanske du kan köpa CX för 11990.

Men ja, ingen superskillnad som direkt gör det värt priserna som de ser ut nu. Sommaren är verkligen att plocka föregående års modeller till lägsta pris så länge de finns kvar i butik.

Permalänk
Relik 📜

BX verkar inte vara någon större uppgradering mot B9. Snarast ett steg i sidled, om ens det. https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/bx-oled

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vad bör man köra för inställningar när HDR läget är aktivt?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Bildexpert 📺

@93Clocker: Finns diskussion om just detta ett par steg upp. Film Hemma respektive biosalong ger lite olika möjligheter där de flesta lär landa på Film Hemma-läget.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Laxpudding:

@93Clocker: Finns diskussion om just detta ett par steg upp. Film Hemma respektive biosalong ger lite olika möjligheter där de flesta lär landa på Film Hemma-läget.

Har faktiskt ramlat över "permanent" till Cinema nu, vilket jag antar är Biosalong. Just de "flytande" gråtonerna i vad som borde vara svart eller nära svart blev väldigt distraherande för mig, kanske då det mesta tittandet sker i ett rätt mörkt rum kvällstid nu när sommaren börjar ge sig.

Jag "vet" att det blir en del black crush som kompromiss, men inte jag direkt tänker på eller helt ärligt kommer undersöka. Så länge jag inte sett vad jag missar är det lätt att vara glatt ignorant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag kollar på att köpa en LG OLED, 65" är vad jag är ute efter och fokus kommer vara att på de apparna som finns i store samt Playstation 5 (och PS4 fram tills dess). Jag kollar allra främst på B9/BX, och BX verkar inte riktigt komma med någon större uppgradering för denna generation vad jag förstår. Det jag främst undrar är, finns det någon större vinst i att lägga ca 7000kr extra på en CX? Vad är vinsten i stort? Jag behöver inte egentligen mer än en HDMI 2.1-port.
Och när BX kommer, finns det en chans att B9 sjunker i pris, eller är det möjligt att B9 hinner ta slut innan dess? Jag antar att man slutat tillverka den för att fokusera helt på 2020-modellerna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag slog till och beställde en LG 65” CX Oled för 25’000kr. Jag hoppas att jag blir nöjd, jag har aldrig köpt en tv för mer än 8000kr innan. 😕 Nu är det bara att invänta PS5 då. 🙂

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddixD:

Jag slog till och beställde en LG 65” CX Oled för 25’000kr. Jag hoppas att jag blir nöjd, jag har aldrig köpt en tv för mer än 8000kr innan. 😕 Nu är det bara att invänta PS5 då. 🙂

Är ute efter samma men siktar på Black friday/weekend/week.

Någon som vet om de brukar finnas modeller tillgängliga då eller går de åt fort som fan?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Weestman: Har inte varit några problem alls tidigare år, men kan vara värt att stanna uppe förbi midnatt eller gå upp tidigt, men en 55 OLED för 10k hittar man typ alltid. Ofta säljs dock föregående års modeller ut, inte årets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@Weestman: Har inte varit några problem alls tidigare år, men kan vara värt att stanna uppe förbi midnatt eller gå upp tidigt, men en 55 OLED för 10k hittar man typ alltid. Ofta säljs dock föregående års modeller ut, inte årets.

Är det så? C9 är ju redan slutsåld som jag förstått det. Tidigare var det nämnts att CX är den som kommer säljas på BF.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Är det så? C9 är ju redan slutsåld som jag förstått det. Tidigare var det nämnts att CX är den som kommer säljas på BF.

Jag skulle säga att det som du läst som blivit nämnt tidigare är det Som stämmer till 100%. I somras kunde man köpa c9 till ett bra pris. Det är årets modell som man säljer till ett lägre pris under black friday. Så, i början av året kom CX/BX. Dessa kommer vara nedsatta i pris under black friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag skulle säga att det som du läst som blivit nämnt tidigare är det Som stämmer till 100%. I somras kunde man köpa c9 till ett bra pris. Det är årets modell som man säljer till ett lägre pris under black friday. Så, i början av året kom CX/BX. Dessa kommer vara nedsatta i pris under black friday.

Tack! Annars har jag ju väntat i onödan hehe. 65CX för 25tkr nu, min förhoppning är 17-18tkr. Förra årets modell gick för 20tkr på Black Friday men hade ett högre utgångspris så vissa har spekulerat om ett lägre pris än det.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Tack! Annars har jag ju väntat i onödan hehe. 65CX för 25tkr nu, min förhoppning är 17-18tkr. Förra årets modell gick för 20tkr på Black Friday men hade ett högre utgångspris så vissa har spekulerat om ett lägre pris än det.

Japp!

Jag tror och hoppas att 65” CX kommer landa någonstans runt 18-19k. 55” runt 12-13k.

65 b9s (bx) kommer landa på 14-15k
Och 55 b9s kommer landa på 10-11k

Är bara som sagt vad jag tror. Får hoppas och hålla tummarna! hade ju varit helt underbart om man kunde få en 65” cx för 17k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Japp!

Jag tror och hoppas att 65” CX kommer landa någonstans runt 18-19k. 55” runt 12-13k.

65 b9s (bx) kommer landa på 14-15k
Och 55 b9s kommer landa på 10-11k

Är bara som sagt vad jag tror. Får hoppas och hålla tummarna! hade ju varit helt underbart om man kunde få en 65” cx för 17k!

55” har väl alltid landat under 10k på BF? Och B9 har väl dippat under 10 flera gånger sedan dess. Om det finns någon 55B9 kvar kommer de nog snarare gå för 5-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

55” har väl alltid landat under 10k på BF? Och B9 har väl dippat under 10 flera gånger sedan dess. Om det finns någon 55B9 kvar kommer de nog snarare gå för 5-7000

Ja just deras budgetmodell av oled kanske har gjort det faktiskt. Jag hade ju en C8 innan jag sålde den, jag köpte den för 13 500. Det är det jag förhåller mig till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ja just deras budgetmodell av oled kanske har gjort det faktiskt. Jag hade ju en C8 innan jag sålde den, jag köpte den för 13 500. Det är det jag förhåller mig till

Du skrev ju B9s så jag antog vi pratade om samma modell..