Dags att se över "skriver inlägg som uppskattas av andra"?

Permalänk
Medlem

Dags att se över "skriver inlägg som uppskattas av andra"?

Favorit i repris men är det inte dags att se över koden för "skriver inlägg som uppskattas av andra"? Som det är nu så verkar det som om den straffar aktiva användare på så sätt att man blir av med sin stjärna om man inte ständigt skriver inlägg som är av typen som aktivt gillas. Märker själv att min stjärna brukar försvinna lite då och då när jag varit aktiv men då mer skrivit enklare inlägg som en del av en löpande diskussion än den typen som ofta drar till sig många gilla-markeringar.

Om målsättningen att ha ett levande forum är det förmodligen dåligt att straffa de som bidrar till det (förutsatt att min teori stämmer om varför det sker då). Vill man verkligen ha sin stjärna så kan det väl förmodligen fixas ändå genom att posta återkommande katt-bilder men för den som inte har nån katt så blir det ju lite bökigt i längden

Permalänk
Moderator
Forumledare

@improwise: Hejsan

Det är inte bara gillningar som ligger till grund för den åtråvärda stjärnan
Stjärnan delas ut automatiskt av ett experimentellt och helt automatiskt system som via ett antal filter försöker avgöra om någon har skrivit många hjälpsamma / informativa inlägg i forumet. Det går inte riktigt att säga vem som får den eller när, men det baseras delvis på gillningar.

Så svaret är ”nej”, du behöver absolut inte lägga ner en massa tid på att hitta söta kattbilder att posta, det är bara att skriva hjälpsamma och trevliga inlägg så kommer den med all säkerhet tillbaka 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@NordhNet:

Tack för svar!

Det väcker dock onekligen frågan hur detta automatiska system avgör vilka inlägg som är hjälpsamma och informativa och gillas av andra?

Har lite svårt att se att SweClockers skulle ha något hemligt Skynet-liknande system som jobbar med att analysera texterna för att sedan matcha dem mot några vad övriga medlemmar kanske kan tänkas gilla och inte gilla. Om det istället handlar om typ något Hojtar-liknande i kombination med hur ofta någon citeras osv. så låter det mer som en slumptalsgenerator som ingen riktigt vet hur den fungerar

Permalänk
Moderator
Forumledare

@improwise:

Jag säger inte att det styrs av en självmedveten Shodan-liknande AI som långsamt infiltrerat hela SweClockers och tagit över redaktionen i ett försök att uppnå världsherravälde....MEN.... *höga ljud följt av ett svagt gurglande väsande efter hjälp*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@SweClockers @NordhNet

Snart två år senare, är det inte dags att försöka fixa denna funktion så att den fungerar som jag antar att det är tänkt, att visa på vilka som faktiskt skriver inlägg som gillas av andra? Som det är nu så verkar den snarare bestraffa de som är aktiva på forumet, eftersom vi tack och lov saknar möjligheten att nedrösta inlägg som på Reddit.

För egen del noterar jag att sjärnan verkar komma och gå från vecka till vecka, vilket rimligtvis bara kan bero på att antingen folk som tidigare gillat vissa av mina inlägg bestämt sig för att långt senare ändra sig, eller att kvoten av gillade inlägg minskar desto mer aktiv man är, där det senare alternativet känns klart mest sannolikt. Det kanske är bra om man främst vill ha ett forum som är något slags referensverk, men knappast så om man vill ha ett levande forum med aktiva medlemmar. Alternativt att det riskerar att bli som på Reddit där det uppenbart karma-horas på olika sätt och vis.

Om det är så att jag har fel, redovisa gärna hur funktionen som avgör om man ska få en stjärna eller inte faktiskt fungerar, i den mån någon nu ens vet om det längre eller om den faktiskt fått eget liv. Sett till att stjärnan i sig rimligtvis får anses vara något av ett riktmärke för hur SweClockers själva vill att forumet och dess medlemmar ska vara så känns det inte orimligt att redovisa vad detta är. Eller så postar jag helt enkelt för få kattbilder och för många skitinlägg

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej,

Det är inget vi har på agendan att justera för tillfället, men funktionen fungerar på detta vis.

Tier 1:
"Out of the last x posts, at least y must be liked by a thread starter (OP). Additionell votes increase each posts score up to a maximum of z."

Tier 2:
"Out of the last x posts, at least y must have been liked by two independent tier 1."

Det är alltså den som startar tråden som bestämmer om du "skriver inlägg som uppskattas av andra", samt får man extra boost om andra "uppskattade" medlemmar gillar dina inlägg. Om inte OP eller "uppskattade"-medlemmar gillar dina katt bilder kommer du bli av med stjärnan i vilket fall.

Om den som startar tråden eller de som redan har stjärnor gillar dina inlägg kommer du att "uppgraderas" till "skriver inlägg som uppskattas av andra".

/ Johan

Felaktig beskrivning av och/eller relation mellan tiers.
Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej,

Det är inget vi har på agendan att justera för tillfället, men funktionen fungerar på detta vis.

Tier 1:
"Out of the last x posts, at least y must be liked by a thread starter (OP). Additionell votes increase each posts score up to a maximum of z."

Tier 2:
"Out of the last x posts, at least y must have been liked by two independent tier 1."

Det är alltså den som startar tråden som bestämmer om du "skriver inlägg som uppskattas av andra", samt får man extra boost om andra "uppskattade" medlemmar gillar dina inlägg. Om inte OP eller "uppskattade"-medlemmar gillar dina katt bilder kommer du bli av med stjärnan i vilket fall.

/ Johan

Tack för svar! Då låter som det är i linje med vad jag antog, dock med skillnaden att OP tydligen har en väsentligt större impact på det hela än jag trodde. Vilket hade känts fullt rimligt på typ Quora eller liknande "supportforum" men, enligt min högst personliga åsikt, slår rätt fel på ett diskussionsforum med denna ambition:

SweClockers grundades 1999 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara. Med mer än 200 000 registrerade medlemmar besöks SweClockers av en bred grupp teknikentusiaster som inte bara tar del av dagliga nyheter, artiklar och recensioner utan också utbyter åsikter och idéer i ett av landets största diskussionsforum.

Det känns som ett rätt rimligt antagande att man kommer gilla de åsikter och idéer som motsvarar de man själv har, varför funktionen då i praktiken borde uppmuntra till en ekokammare. Jag föreställer mig att detta har historiska aspekter, då forumet väl tidigare var mer av ett supportforum av typen "Hur får jag min nya vattenkylare att fungera?" än vad jag uppfattar att det är idag när det mer känns som ett diskussionsforum. Det måste väl även rent logiskt innebär att många gillanden av inlägg i praktiken aldrig räknas, eftersom de då inte givits av antingen OP eller någon annan tier 1 medlem. Det blir också ganska missvisande i megatrådar, av typen "Vad har du i lön?" och "Hur investerar ni?"

Om detta totalt sett är bra eller dåligt får väl var och en avgöra. Min egen personliga åsikt är, kanske inte helt förvånande, att detta inte är bra och att beskrivningen "skriver inlägga som uppskattas av andra" är missvisande. Kanske att det mest logiska vore att begränsa användningen till de delar av forumet som är mest "fråga - svar".

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej,

Jag är fel person att definiera hur bedömningen skall göras idag, men absolut fanns det fler QA i starten och den auto-magi vi har nu inte lever upp till hur forumet används idag. Vi uppskattar dina inputs och har man idéer om hur det bör definieras idag (som ovan) är man alltid välkommen att skriva nya.

Jag skrev dock fel på sammanfattningen. Tier 1 och Tier 2 körs oberoende av vandra, så om antingen OP eller andra med stjärnor gillar dina inlägg, kan du själv bli "uppgraderad".

/ Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi uppskattar dina inputs och har man idéer om hur det bör definieras idag (som ovan) är man alltid välkommen att skriva nya.

/ Johan

Vad jag kan se så har OP inte fått en enda tumme upp i denna tråd. Om ni uppskattar OPs input så föreslår jag att ni ger honom en tumme upp, speciellt med tanke på att denna tumme upp kommer från en med korrekt Tier

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Hej,

Det är inget vi har på agendan att justera för tillfället, men funktionen fungerar på detta vis.

Tier 1:
"Out of the last x posts, at least y must be liked by a thread starter (OP). Additionell votes increase each posts score up to a maximum of z."

Tier 2:
"Out of the last x posts, at least y must have been liked by two independent tier 1."

Det är alltså den som startar tråden som bestämmer om du "skriver inlägg som uppskattas av andra", samt får man extra boost om andra "uppskattade" medlemmar gillar dina inlägg. Om inte OP eller "uppskattade"-medlemmar gillar dina katt bilder kommer du bli av med stjärnan i vilket fall.

Om den som startar tråden eller de som redan har stjärnor gillar dina inlägg kommer du att "uppgraderas" till "skriver inlägg som uppskattas av andra".

/ Johan

Jag funderar på om det skulle vara effektivt att inte räkna inläggen från senaste dagen/dagarna eller så? Min spontana tanke är att det skulle kunna straffa dem som är aktiva mycket för att de x senaste inläggen då inte lästs av så många och därmed blir ’tumme-upp’-räkningen mer en räknare av ’snabba’ reaktioner på de som skriver mycket, och inte om de faktiskt blir tummade inom rimlig tid.

Säg att någon skriver ett inlägg i veckan, då kan ju ’x’ senaste inlägg vara månader gamla, men för mig som skriver många samma dag blir det bara timmar eller mindre

Istället för ’x senaste inlägg’ borde det räknas på ’alla inlägg under senaste x dagarna’, det tror jag skulle göra det mer jämnt. Eller om man har gjort mindre än y inlägg dessa x dagar så tar man de y senaste

Oklart exakt hur det fungerar eller exakt vad syftet är med stjärnan, jag försöker bara komma med förslag/idéer så alla blir nöjda

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Ford Prefect:

Vad jag kan se så har OP inte fått en enda tumme upp i denna tråd. Om ni uppskattar OPs input så föreslår jag att ni ger honom en tumme upp, speciellt med tanke på att denna tumme upp kommer från en med korrekt Tier

Vi brukar vara sparsamma med att dela ut tumme-upp i feedback-forumet. Det är en av mätverktygen* vi använder för att identifiera om ett projekt är värt att lägga tid på att utveckla. Skulle vi internt tumma upp alla trådar här inne skulle det göra det svårare för oss att hitta feedback som vårt community vill ha. Antalet svar i trådarna spelar också roll. Ser det ut att bara vara en individ så får man inte samma prioritet som 100 st.

* Vi samlar även in feedback via sociala medier, medlemsträffar, paneler m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Vad jag kan se så har OP inte fått en enda tumme upp i denna tråd. Om ni uppskattar OPs input så föreslår jag att ni ger honom en tumme upp, speciellt med tanke på att denna tumme upp kommer från en med korrekt Tier

Och nu fick du en VIP tumme av mig som OP, vilket jag lovar ge till alla som ger mig en (och berättar det). Vi förtjänar alla en stjärna - revolutionen är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag funderar på om det skulle vara effektivt att inte räkna inläggen från senaste dagen/dagarna eller så? Min spontana tanke är att det skulle kunna straffa dem som är aktiva mycket för att de x senaste inläggen då inte lästs av så många och därmed blir ’tumme-upp’-räkningen mer en räknare av ’snabba’ reaktioner på de som skriver mycket, och inte om de faktiskt blir tummade inom rimlig tid.

Säg att någon skriver ett inlägg i veckan, då kan ju ’x’ senaste inlägg vara månader gamla, men för mig som skriver många samma dag blir det bara timmar eller mindre

Istället för ’x senaste inlägg’ borde det räknas på ’alla inlägg under senaste x dagarna’, det tror jag skulle göra det mer jämnt. Eller om man har gjort mindre än y inlägg dessa x dagar så tar man de y senaste

Oklart exakt hur det fungerar eller exakt vad syftet är med stjärnan, jag försöker bara komma med förslag/idéer så alla blir nöjda

Så är det väl redan idag, att man som aktiv användare straffas. Samt att det rimligtvis också leder till en viss risk för karmahorande för att få den vilket nog lätt kan få en hel del negativa effekter, typ kattpostande på Reddit.

(Glöm nu inte att rösta upp mitt inlägg )

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi brukar vara sparsamma med att dela ut tumme-upp i feedback-forumet. Det är en av mätverktygen* vi använder för att identifiera om ett projekt är värt att lägga tid på att utveckla. Skulle vi internt tumma upp alla trådar här inne skulle det göra det svårare för oss att hitta feedback som vårt community vill ha. Antalet svar i trådarna spelar också roll. Ser det ut att bara vara en individ så får man inte samma prioritet som 100 st.

* Vi samlar även in feedback via sociala medier, medlemsträffar, paneler m.m.

Inte för att vara allt för negativ men är det inte bättre att bara ta bort/pausa hela funktionen till dess den fungerar på önskvärt sätt (vad det nu än må vara)? Vi är väl alla hyffsat eniga om att funktionen idag inte fyller det tänkta syftet, till stor del för att forumet helt ändrat karaktär sedan den infördes. En del av problemet skulle jag nog säga är texten "Skriver inlägg som uppskattas av andra" vilket indirekt antyder att alla som saknar stjärnan inte gör det, vilket nog inte riktigt är vad man velat uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så är det väl redan idag, att man som aktiv användare straffas. Samt att det rimligtvis också leder till en viss risk för karmahorande för att få den vilket nog lätt kan få en hel del negativa effekter, typ kattpostande på Reddit.

(Glöm nu inte att rösta upp mitt inlägg )

Poängen med mitt förslag är att det skulle jämna ut det så det inte ’straffar sig’ att vara aktiv i den bemärkelsen. Om man räknar över samma tidsperiod så blir det ju mer likvärdigt tror jag.

Kanske till och med helt skippa mätandet av inlägg från senaste veckan?

Oavsett att räkna x-senaste känns inte rätt i min värld i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Poängen med mitt förslag är att det skulle jämna ut det så det inte ’straffar sig’ att vara aktiv i den bemärkelsen. Om man räknar över samma tidsperiod så blir det ju mer likvärdigt tror jag.

Kanske till och med helt skippa mätandet av inlägg från senaste veckan?

Oavsett att räkna x-senaste känns inte rätt i min värld i alla fall

Med rätt många års erfarenhet från systembyggnation skulle jag nog säga att i detta fall upplever jag att det förmodligen är bättre att sätta sig vid ritbordet och fundera på "hur vill vi att detta ska fungera?" snarare än att försöka bygga om befintlig funktionaltet med de kompromisser det brukar innebära och hur det begränsar förmågan att tänka nytt. Det är väl som jag förstått det inte egentligen så att funktionen i sig inte fungerar, utan att "verksamhetsförändringar" gjort att den till stora delar inte matchar dagens behov.

Jag kan nog personligen tycka att detta kanske ska vara något som bara delas ut till ett fåtal medlemmar som faktiskt förtjänat det efter viss eftertanke, men att det i övrigt inte riktigt ska behövas några medaljer för att man förhoppningsvis är en aktiv och trevlig forummedlem. Även om jag själv förmodligen tillhör de mer aktiva medlemmarna (om än inte på något sätt mest aktiv) så ser jag ingenting som i sig skulle motivera varför jag skulle vara en användare med stjärna, men det finns dom som tveklöst gör det även om det nog är färre än de som idag har den. Samt då att funktionen i praktiken bestraffar aktiva användare som det verkar, vilket i sig känns ganska kontraproduktivt. Det urholkar dessutom värdet av stjärnan för de som verkligen, i mina ögon, förtjänar den om allt för många andra har den också.

Permalänk
Medlem

Stjärna eller inte är ganska ointressant tycker jag, men jag kan se hur systemet kan öka antalet inlägg, vilket i sig är positivt.

Hur som helst, en bra lösning på "problemet" är att anväda h-index. Forskarvärlden drevs av att skaffa likes långt innan sociala medier gjorde det mainstream. Vettig lösning som dessutom är lätt att implementera utan massa dolda viktningar.

https://en.wikipedia.org/wiki/H-index

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med rätt många års erfarenhet från systembyggnation skulle jag nog säga att i detta fall upplever jag att det förmodligen är bättre att sätta sig vid ritbordet och fundera på "hur vill vi att detta ska fungera?" snarare än att försöka bygga om befintlig funktionaltet med de kompromisser det brukar innebära och hur det begränsar förmågan att tänka nytt. Det är väl som jag förstått det inte egentligen så att funktionen i sig inte fungerar, utan att "verksamhetsförändringar" gjort att den till stora delar inte matchar dagens behov.

Jag kan nog personligen tycka att detta kanske ska vara något som bara delas ut till ett fåtal medlemmar som faktiskt förtjänat det efter viss eftertanke, men att det i övrigt inte riktigt ska behövas några medaljer för att man förhoppningsvis är en aktiv och trevlig forummedlem. Även om jag själv förmodligen tillhör de mer aktiva medlemmarna (om än inte på något sätt mest aktiv) så ser jag ingenting som i sig skulle motivera varför jag skulle vara en användare med stjärna, men det finns dom som tveklöst gör det även om det nog är färre än de som idag har den. Samt då att funktionen i praktiken bestraffar aktiva användare som det verkar, vilket i sig känns ganska kontraproduktivt. Det urholkar dessutom värdet av stjärnan för de som verkligen, i mina ögon, förtjänar den om allt för många andra har den också.

Det är absolut en bättre idé att börja om om inte resultatet är önskvärt, men det är en enormt mycket större process än att testa en liten förändring som jag föreslog, i alla fall vad min erfarenhet säger

Men men... jag ser poängen/tanken bakom funktionen, men som du säger behöver den nog tänkas igenom en vända till för att bli användbar eller faktiskt betyda vad den ska göra

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera lite, jag hade stjärnan några timmar idag, men så fort jag hann ifatt och svarade på mina följda trådar så försvann den, så jag känner igen det @improwise säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@improwise: Hejsan

Det är inte bara gillningar som ligger till grund för den åtråvärda stjärnan
Stjärnan delas ut automatiskt av ett experimentellt och helt automatiskt system som via ett antal filter försöker avgöra om någon har skrivit många hjälpsamma / informativa inlägg i forumet. Det går inte riktigt att säga vem som får den eller när, men det baseras delvis på gillningar.

Så svaret är ”nej”, du behöver absolut inte lägga ner en massa tid på att hitta söta kattbilder att posta, det är bara att skriva hjälpsamma och trevliga inlägg så kommer den med all säkerhet tillbaka 👍🏻

Kul att jag hittade denna tråd!
Verkar vara random totalt om jag har ett "hjärta! eller en "stjärna" som eventuell bonus.
På mina datorer (jag har flera givetvis) är det olika.

Under förmiddagen idag hade jag plötsligt inte ens ett "hjärta", och trodde starkt att jag misskött mig på något sätt. Typ skrivit ett opassande svar mot reglementet eller liknande.

Nu verkar hjärtat vara tillbaka, men stjärnan är som i sången "blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är".. Påminnes starkt om en MOLEX-kontakt som funkar intermittent..

Dessa andra "titlar" som tilldelas, typ "guru" eller vad det kan stå för istället för "medlem", tilldelas dessa också random efter algoritm?

(Bara nyfiken i en strut, inget annat).

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Networker:

Kul att jag hittade denna tråd!
Verkar vara random totalt om jag har ett "hjärta! eller en "stjärna" som eventuell bonus.
På mina datorer (jag har flera givetvis) är det olika.

Under förmiddagen idag hade jag plötsligt inte ens ett "hjärta", och trodde starkt att jag misskött mig på något sätt. Typ skrivit ett opassande svar mot reglementet eller liknande.

Nu verkar hjärtat vara tillbaka, men stjärnan är som i sången "blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var du är".. Påminnes starkt om en MOLEX-kontakt som funkar intermittent..

Dessa andra "titlar" som tilldelas, typ "guru" eller vad det kan stå för istället för "medlem", tilldelas dessa också random efter algoritm?

(Bara nyfiken i en strut, inget annat).

Stjärnan är knutet till kontot så det är oberoende av vilken dator du loggar in på.
Hjärtat visar att du inte blockerar annonser och där kan det variera beroende på dator/konfiguration

Titlarna är antingen beroende av vilken roll man har (moderator/skribent/redaktionen/slav/etc) eller så är det något som någon delat ut manuellt för att man är duktig/rolig/pinsam

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord