Köpa dator till dottern som klarar av Sims4

Permalänk

Köpa dator till dottern som klarar av Sims4

Hej!

Behöver hjälp med att köpa en ny dator till min dotter som hon ska spela Sims4 på.
Vad jag har förstått så krävs det en dator som är 4-kärnig och hyfsat bra grafikkort. Datorn får helst inte kosta mera än 5000kr.
Jag har kikat lite på den här:

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Eller har ni några tips om andra datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoloid:

Hej!

Behöver hjälp med att köpa en ny dator till min dotter som hon ska spela Sims4 på.
Vad jag har förstått så krävs det en dator som är 4-kärnig och hyfsat bra grafikkort. Datorn får helst inte kosta mera än 5000kr.
Jag har kikat lite på den här:

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Eller har ni några tips om andra datorer?

Du behöver nog en burk med bättre grafikkort. Hittade tidigare två datorer för 4500kr styck åt mina barn som lirar mycket roblox och sims 4. I5-7300, gtx 1050, 8GB ram. Var även det på EG fyndsidan.

Permalänk
Medlem

Kollade runten hittade inget någonstans. Hittade den här dock utanför budgett men helt ny:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334282

7000kr
Extremt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Ett integrerat graffikort duger till sims om man inte har för höga grafik inställningar
Frugan lirar sims på våran bärbara med en 8250U och rullar på bra i 1080p på låga grafikinställningar

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk

Vad tror ni om den här då?
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Nvidia GeForce MX150 grafikkort vilket inte säger mig så mkt men flashigt namn iaf

Permalänk

Ingen som vet om ovanstående dator jag länkade funkar bra till Sims?

Permalänk
Inaktiv

Blir nog svårt att hitta nåt som det rullar bra på för det priset.

Permalänk
Medlem

De du länkade är inte mycket att hänga i granen.. Men svårt med denna budget.

Jag hade satsat på en laptop med en av de nya Ryzen 4000-processorerna. Förslagsvis R5 4500U.
T.ex denna: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5433855
Den blev precis lanserad och priset var lägre för ett par dagar sedan, kommer troligen gå ner till ~5500 kr igen.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoloid:

Vad tror ni om den här då?
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Nvidia GeForce MX150 grafikkort vilket inte säger mig så mkt men flashigt namn iaf

Sims 4 kommer funka alldeles utmärkt på den. Kör på den. Men om du kan tänja budgeten så är den Semjonov länkade tidigare i tråden ett mycket bra köp.

EDIT: Har en laptop med Ryzen 5 2500U och integrerad Vega 8 grafik. Den klarar av Sims 4 1080P medium inställningar utan lagg, kör man high så blir det dock lite laggigt. Ett MX150 är bättre än ovan nämnda Vega 8, så 1080P med high på grafikinställningar borde funka med MX150.

Permalänk
Medlem

Min sambo spelar Sims 4 på en äldre Dell med en i5 7200U och ett intel HD620 utan problem, så det krävs inte mycket till dator för att driva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoloid:

Vad tror ni om den här då?
https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Nvidia GeForce MX150 grafikkort vilket inte säger mig så mkt men flashigt namn iaf

Den datorn kommer fungera helt tillfredsställande för normal kontors-/hemanvänding och enklare spelande såsom The Sims, men räkna inte med massa uppskruvade inställningar. Vill du ha en dator som är riktigt bra för priset kollar du på den Semjonov länkat tidigare.

Permalänk

Tack för alla svar! Lutar åt att jag köper en dator på EG outlet.

Permalänk

Tänkte bara fråga ifall det är grafikkortet som avgör om man kan köra på bästa upplösningen på Sims eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoloid:

Tänkte bara fråga ifall det är grafikkortet som avgör om man kan köra på bästa upplösningen på Sims eller något annat?

Det är grafikkortet som oftast avgör det. Tror det är få laptops som har ett kompetent grafikkort och sedan paras ihop med en så klen CPU att CPU:n blir en flaskhals. Har du köpt nån än?

Permalänk

Nej jag har inte gjort det. Velar fram och tillbaka om vilken jag ska köpa😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoloid:

Nej jag har inte gjort det. Velar fram och tillbaka om vilken jag ska köpa😏

Vilka alternativ funderar du på?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Acer laptopen, helt klart 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Acer laptopen, helt klart 👍

Helt enig här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zoul:

Acer laptopen, helt klart 👍

Skrivet av Baltzar:

Helt enig här

Yes, av dom två alternativen håller jag med ovanstående.

Permalänk

Okej! Då får det bli den. Borde väl funka bra att spela med hög upplösning på Sims4?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bongoloid:

Okej! Då får det bli den. Borde väl funka bra att spela med hög upplösning på Sims4?

Ska spelas i skärmens upplösning förstås.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ska spelas i skärmens upplösning förstås.

Vilket innebär?🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bongoloid:

Vilket innebär?🤔

Den upplösning som är i specifikationerna (1920x1080 i detta fallet).

Permalänk

Okej. Hoppas datorn fixar Sims annars får jag köpa nytt grafikkort till den😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoloid:

Okej. Hoppas datorn fixar Sims annars får jag köpa nytt grafikkort till den😊

Det kan bli svårt att byta grafikkort i en bärbar dator, kanske även helt omöjligt.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Haha så mycket kan jag om datorer😆
Det här står det som minimikrav till Sims:
Minimikrav

Operativsystem: 64-bitars krävs. Windows 7 (SP1), Windows 8, Windows 8.1 eller Windows 10
Processor: 1,8 GHz Intel Core 2 Duo, AMD Athlon 64 Dual-Core 4000+ eller likvärdig (för datorer med inbyggda grafikchip kräver spelet 2,0 GHz Intel Core 2 Duo, 2,0 GHz AMD Turion 64 X2 TL-62 eller likvärdig)
Minne (RAM): Minst 4 GB RAM
Hårddisk (ledigt utrymme): Minst 15 GB ledigt hårddiskutrymme med minst 1 GB extra utrymme för eget innehåll och sparade spel.
DVD-läsare: DVD-ROM behövs endast vid installation från skiva
Grafikkort (video): 128 MB grafik-RAM och stöd för Pixel Shader 3.0
Grafikkort som stöds: NVIDIA GeForce 6600 eller bättre, ATI Radeon X1300 eller bättre, Intel GMA X4500 eller bättre

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Acer A515-41G-13CJ till min systerdotter, mycket med avsikten att kunna spela Sims 4. För det ändamålet fungerade den alldeles utmärkt. Gick på 5999 SEK. Inte tillgänglig längre, men det går ju ändå att jämföra med för att se vad Sims 4 kräver.

Lite specs att jämföra med:

  • Upplösning: 1920x1080

  • Processor (CPU): A12-9720P Base; 2.5GHz. Boost; 3.4Ghz. Kärnor: 4

  • RAM: 8 GB

  • Grafikkort: AMD RX 540 2GB

  • Hårddisk: 256 GB SSD

Jag skulle säga att Acer-laptopen du länkade bör kunna sköta jobbet, med tanke på de snarlika specifikationerna.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jink:

Jag köpte en Acer A515-41G-13CJ till min systerdotter, mycket med avsikten att kunna spela Sims 4. För det ändamålet fungerade den alldeles utmärkt. Gick på 5999 SEK. Inte tillgänglig längre, men det går ju ändå att jämföra med för att se vad Sims 4 kräver.

Lite specs att jämföra med:

  • Upplösning: 1920x1080

  • Processor (CPU): A12-9720P Base; 2.5GHz. Boost; 3.4Ghz. Kärnor: 4

  • RAM: 8 GB

  • Grafikkort: AMD RX 540 2GB

  • Hårddisk: 256 GB SSD

Förstår inte hur det hjälper TS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Förstår inte hur det hjälper TS?

TS vill ha en dator som kan köra Sims 4. TS undrar således vad som krävs av en dator för att man ska kunna spela Sims 4.
I mitt inlägg så visade jag TS en dator som jag köpt specifikt för det ändamålet och listade datorns specifikationer. Detta för att TS ska kunna jämföra med andra datorer.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.