VPN-tjänster "utan register" ertappas med 1,2 TB användardata på oskyddad server

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jösses 30 år gammal och 30 års erfarenhet av icke laglydighet. Du borde verkligen fundera på både VPN och ställa in ditt OS/webbläsare för att vara så anonym som möjligt. Eller förresten glöm, har du varit bov i 30 år så är du välkänd ändå

Att inte vara "laglydig" & grovt kriminell som du får det att låta är skilda saker

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Tips till NordVPN kunder, vill ni köra Wireguard istället för OpenVPN protokollet, gå in i settings under fliken Auto-connect och stäng av "Choose VPN protocol and server automatically" och i första dropdownen "VPN protocol" ändra till NordLynx.

konstigt att de inte gjort Wireguard till standard i NordVPN klienterna än..

Wireguard är inte tillräckligt beprövat för att vara "STANDARD" än. Även om det verkar lovande, det är ju inte länge sen det blev 1.0.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Förstår inte vitsen med att ha sin ISP som VPN-leverantör?
Att köra VPN gör man väl delvis för att dölja trafiken från ISP?

Det är inte Bahnhof som är VPN-leverantör, det är 5 juli-stiftelsen. Du kan läsa mer om deras arbete på: https://femtejuli.se/om/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om det hade vart i EU om dom skulle ha gjort det då skulle man kunna anmäla dom för gdpr.

Bör man kunna iaf, lär ju vara en stor mängd EU medborgare och det är dem som GDPR gäller inte geografiskt och de ska ju enligt den skydda datan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Bör man kunna iaf, lär ju vara en stor mängd EU medborgare och det är dem som GDPR gäller inte geografiskt och de ska ju enligt den skydda datan.

ah, då lär inte företag finnas kvar om alla anmäler.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Networker: Ja, i normala fall absolut men med Bahnhof lever ju på sitt integritets rykte och ska vad jag förstår inte ha några loggar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något jag funderat på en hel del är vem eller vilka som står för marknadsföringsbudgeten för NordVPN. Väldigt mycket reklam för tjänsten på Youtube, inbakade ickeskippbara segmenten.

Tanken jag får är att några verkligen vill få in så många som möjligt på tjänsten då tjänsten kanske lätt kan bevakas. Kan vara vanlig konkurrens men just när det är NordVPN i tid och otid, men också det du skriver nu, får mig verkligen att undra.

Eller så är det en kartell i Panama som vill ha in ett massivt antal användare så deras egen trafik försvinner i mängden?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

azirevpn > *

Visa signatur

word

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

@Networker: Ja, i normala fall absolut men med Bahnhof lever ju på sitt integritets rykte och ska vad jag förstår inte ha några loggar.

Just därför ville jag inte ha Bahnhof som operatör men det blev Bahnhof ändå eftersom alternativet var Telia. Sjukt pinsamt att som operatör påstå att man inte loggar någonting, när man enligt lag... måste... lagra data. Har alltid tyckt att Bahnhof är cringe p.g.a. det.

Permalänk
Medlem

@finanshajen:

Skrivet av monoleg:

Det är inte Bahnhof som är VPN-leverantör, det är 5 juli-stiftelsen. Du kan läsa mer om deras arbete på: https://femtejuli.se/om/

Bahnhof förmedlar bara tjänsten och har därför inga krav på sig och stiftelsen är ingen ISP och har därför heller inga krav att logga något.
https://integrity.st/

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

@finanshajen:
Bahnhof förmedlar bara tjänsten och har därför inga krav på sig och stiftelsen är ingen ISP och har därför heller inga krav att logga något.
https://integrity.st/

Jag talar om Bahnhof, ej Integrity. Ursäkta om jag missförstod skribenten jag svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Just därför ville jag inte ha Bahnhof som operatör men det blev Bahnhof ändå eftersom alternativet var Telia. Sjukt pinsamt att som operatör påstå att man inte loggar någonting, när man enligt lag... måste... lagra data. Har alltid tyckt att Bahnhof är cringe p.g.a. det.

Dom lagrade ingen data när det inte var lag på det, när lagen trädde i kraft så gick dom själva ut med att dom lagrar den data dom absolut måste enligt lag, förstår inte riktigt vad som är så "cringe"

Edit: Tex https://bahnhof.se/press/press-releases/2019/09/30/bahnhof-in...

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Dom lagrade ingen data när det inte var lag på det, när lagen trädde i kraft så gick dom själva ut med att dom lagrar den data dom absolut måste enligt lag, förstår inte riktigt vad som är så "cringe"

Edit: Tex https://bahnhof.se/press/press-releases/2019/09/30/bahnhof-in...

Bahnhof lämnade ut data till polis i samband med TPB-rättegången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Bahnhof lämnade ut data till polis i samband med TPB-rättegången.

Källa på var jag kan läsa mer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Bahnhof lämnade ut data till polis i samband med TPB-rättegången.

Källa?
Vilken typ av data?

Abonnentuppgifter till polisen är väl inte jätteförvånande, speciellt inte om det är minst 6 månader fängelse på straffskalan.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Källa?
Vilken typ av data?

Abonnentuppgifter till polisen är väl inte jätteförvånande, speciellt inte om det är minst 6 månader fängelse på straffskalan.

Har försökt snoka runt lite, men icke hittat några uppgifter om detta. Får en känsla av att hajen sprider gödsel, el avskyr Bahnhof bara.

Permalänk
Skrivet av yaxez:

Källa?
Vilken typ av data?

Abonnentuppgifter till polisen är väl inte jätteförvånande, speciellt inte om det är minst 6 månader fängelse på straffskalan.

Jag har googlat men hittar inte. Jag minns att när förundersökningsprotokollet släpptes så skrattade jag och en kompis åt att Karlung hade mejlat en kollega och skrivit "SLUTA LÄMNA UT VÅR DATA!" i capslock. Det gällde anakata. Nu var det ju 10 år sedan man läste den där fuppen så jag ska faktiskt ladda ned den och läsa den igen. Jag hoppas på att återkomma med det du begär.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Har försökt snoka runt lite, men icke hittat några uppgifter om detta. Får en känsla av att hajen sprider gödsel, el avskyr Bahnhof bara.

Jag är själv kund hos Bahnhof så det är inte jätteproduktivt isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Jag är själv kund hos Bahnhof så det är inte jätteproduktivt isåfall.

Skrivet av finanshajen:

Just därför ville jag inte ha Bahnhof som operatör men det blev Bahnhof ändå eftersom alternativet var Telia. Sjukt pinsamt att som operatör påstå att man inte loggar någonting, när man enligt lag... måste... lagra data. Har alltid tyckt att Bahnhof är cringe p.g.a. det.

Nä, det är ju inte de direkt.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Nä, det är ju inte de direkt.

Vad menar du? Jag skiter fullständigt i övervakning. Jag menar bara att falsk marknadsföring inte är seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Vad menar du? Jag skiter fullständigt i övervakning. Jag menar bara att falsk marknadsföring inte är seriöst.

Känns inte som diskussionen kommer leda någonstans förens du åtminstone kan visa upp någon källa på den s.k falska marknadsföringen du talar om.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Känns inte som diskussionen kommer leda någonstans förens du åtminstone kan visa upp någon källa på den s.k falska marknadsföringen du talar om.

Instämmer. Har du FUP? Den på TPB har 0 seeders.

Permalänk
Medlem

"Nu strålar de två områdena samman genom att ett flertal Hongkong-baserade VPN-tjänster ertappas med att lagra data om användare, trots utskrivna löften om att detta inte görs."

Inte förvånad. I dag är Hongkong == Kina (tyvärr).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Haha, har säkert nämnts tidigare men VPN (för privatpersoner) har man väl främst för att kunna ta del av hela utbudet från de streamingtjänster man betalar för?
Konceptet som folk har idag av VPN-tjänster ligger väl på nivån av att surfa i en privat flik.

Men det är lite samma med outsourcing och molntjänster i allmänhet tycker jag, säkerheten är endast så hög som svagaste länken... -och i dessa fall leder länken rakt ut på nätet.

Det har varit nästan otaliga läckor de senaste 10 åren, och inget tyder på att de upphör inom kort så håll hårt i informationen om ni kan.
Låter ni någon annan hålla i den har ni inte kontrollen och därmed kan andras felsteg komma att påverka er i mycket större utsträckning, så enkelt är det.

Är du i Kina på besök, oavsett om på jobb eller på fritiden, så är det ofta nödvändigt med VPN för att kunna komma åt vanliga konsumentsidor som tex. Facebook, YouTube, Google eller vanliga dagstidningar (när jag varit där så har de tex. ofta spärrat dn.se och svt.se i ett par dagar/veckor när de skrivit något, som kan tolkas som det minsta negativt, om Kina).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Förbannade skurkar. Hoppas kunderna stämmer vettet ur de ansvariga

I Kina? Good luck!

Där är utgången av rättegångarna bestämda i förväg i 97% av fallen, innan rättegången ens startat. Som utlänning lär du dessutom inte ha en chans till en objektiv rättegång om du försöker stämma ett kinesiskt bolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är du i Kina på besök, oavsett om på jobb eller på fritiden, så är det ofta nödvändigt med VPN för att kunna komma åt vanliga konsumentsidor som tex. Facebook, YouTube, Google eller vanliga dagstidningar (när jag varit där så har de tex. ofta spärrat dn.se och svt.se i ett par dagar/veckor när de skrivit något, som kan tolkas som det minsta negativt, om Kina).

Kina är väl mer av en egen värld för sig, där har staten ett invasivt kontrollbegär.
VPN är nödvändigt av många olika skäl, men i västvärlden verkar det snarare som att det kommit att synonymt med att kunna se hela digitala biblioteket du betalar för, via streamingtjänster.

Nästan varenda YouTuber gör ju reklam för nån VPN-tjänst och som exempel nämner de bland annat geo-spoofing, för att kunna få tillgång till utbud som ej är nåbart som standard baserat på deras geografiska posistion.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

En leverantör jag använder mig av är OVPN och de är helt suveräna. De få ggr jag behövt nyttja support så har det varit snabba svar oavsett veckodag. Funkar snabbt och smidigt och i princip ingen delay alls. Servar finns i många olika länder.

OVPN med klient installerad skyddar både mot WebRTC-läckor samt DNS-läckor (man man nyttja "reverse engineering" för att ta reda på DNS). Multihop är en annan säkerhetsaspekt där trafiken går krypterat mellan två olika servrar innan man är ute på nätet.

WebRTC för den som undrar är att webbläsaren släpper igenom (dolt) IP-adresser datorn använder sig av ut på nätet men detta är filtrerat hos OVPN´s servrar (går även att ställa in i vissa webbläsare för den som vet hur man gör).

En sk kampanjlänk detta.

https://www.ovpn.com/sv/pricing?campaign=xvJB0ZDqXLMBqYR1Xe2k

Permalänk
Medlem

Kör med ovpn.com.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II