Qnap släpper nätverksswitch med 2,5 Gbps och konsumentfokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Till skillnad från de trådlösa näten där man kan ha parallella oberoende kanaler (som interfererar med grannarna), är den enda rimliga responsen för Ethernet att öka överföringshastigheten. Men det har inte hänt. Än.

Det går ju att använda Link Aggregation för att bundla ihop multipla ethernet linor för högre bandbredd.
Stöds av de flesta managerbara switchar och de flesta OS, och av en del NAS-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Angående kommentaren om NASar och mekaniska hårddiskar - det är en av de förändringar i privat datoranvändande som radikalt ändrat förutsättningarna för lokala nätverk. Man kan betrakta nätverk som ett medium för att överföra data från en punkt till en annan. Så länge startpunkten och slutpunkten var mekaniska hårddiskar var den enda väsentliga poängen med snabbare nät att bättre tjäna flera "samtidiga" klienter. Men idag har mekaniska diskar väsentligen ersatts av SSDer, vilka som segast (SATA) skulle motsvara 5 GbE, men SATA ersätts snabbt av NVME.

Det är möjligt att använda RAID eller andra typer av volymer som spänner över flera diskar i en NAS eller filserver.
Åtminstone under vissa förutsättningar så är det möjligt att få högre överföringshastigheter än vad en ensam disk klarar.
I vissa filservrar som har mekaniska hårddiskar används också SSD och/eller RAM cache som också kan öka överföringshastighet.
Så en ensam disks begränsning behöver inte alltid vara flaskhalsen i NAS/Filserver/SAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det går ju att använda Link Aggregation för att bundla ihop multipla ethernet linor för högre bandbredd.
Stöds av de flesta managerbara switchar och de flesta OS, och av en del NAS-enheter.

Jag var säker på att jag hade svarat på detta, men fasen vet vart det tog vägen.
Jodå, min NAS stödjer Link Aggregation, men kruxet är att det bara går till (i bästa fall) routern, och inte vidare därifrån. Ingen router accepterar LA in och ut. Alternativt kan man använda LA för att ansluta direkt till en PC, men problemet är detsamma - det kommer ingen annan dator i nätverket tillgodo, och det var ju inte riktigt det man ville med Network Attached Storage.
Link Aggregation är en kludge som jag i praktiken aldrig kunnat använda till någonting. Inte helt värdelöst naturligtvis, men väldigt begränsad användbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag var säker på att jag hade svarat på detta, men fasen vet vart det tog vägen.
Jodå, min NAS stödjer Link Aggregation, men kruxet är att det bara går till (i bästa fall) routern, och inte vidare därifrån. Ingen router accepterar LA in och ut. Alternativt kan man använda LA för att ansluta direkt till en PC, men problemet är detsamma - det kommer ingen annan dator i nätverket tillgodo, och det var ju inte riktigt det man ville med Network Attached Storage.
Link Aggregation är en kludge som jag i praktiken aldrig kunnat använda till någonting. Inte helt värdelöst naturligtvis, men väldigt begränsad användbarhet.

Routrar kanske inte stöder Link Aggregation, men mängder av switchar gör det. Anslut NASen till en sådan switch med LA, och en eller flera PC till samma switch - med eller utan LA. Så länge du har en NAS som stöder Link Aggregation är det ett enkelt sätt att ordna mer bandbredd till NASen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Routrar kanske inte stöder Link Aggregation, men mängder av switchar gör det. Anslut NASen till en sådan switch med LA, och en eller flera PC till samma switch - med eller utan LA. Så länge du har en NAS som stöder Link Aggregation är det ett enkelt sätt att ordna mer bandbredd till NASen.

Javisst! Men - sen då?
Ingen dator får mer än 1GbE ändå, och NAS via switch kan ändå inte stödja parallella 1GbE strömmar. Meh.

För att återknyta till trådens ämne, snabbare basnät är det vi faktiskt vill ha. Det är utmärkt tekniskt möjligt, vi behöver ”bara” att någon volymsinriktad tillverkare tar fram en kisellösning på en process som inte drar för mycket ström. Intel t.ex. använder en 65nm process från 2005 för sina 10GbE lösningar. Förut kändes det som ett klassiskt höna/ägg problem. Nu känns det mer som en propp som behöver lossna. Även om det är lite fattigt att behöva gå via 2.5 och 5GbE, så kanske det gör att tröskeln blir såpass mycket lägre att marknaden börjar röra på sig alls. Det skyddar ju också de marginaler som 10GbE leverantörerna åtnjuter i företagssegmentet, så det borde inte stöta på patrull ur marknadssegmenteringssynpunkt.