Qnap släpper nätverksswitch med 2,5 Gbps och konsumentfokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För att 10gbe kräver dyrare och strömhungrigare elektronik, samt att 10gbe inte går så bra att köra över vanliga cat5e kablar vilket 2.5gbe klarar.
För de som vill ha 10gbe så finns all nödvändig utrustning att köpa - men det kostar.

Gbit ethernet släpptes 1999.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet
Vad är det man inte kunnat lösa på 21 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Gbit ethernet släpptes 1999.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet
Vad är det man inte kunnat lösa på 21 år?

Och 10Gbit ethernet har funnits sedan 2002. 10 Gbit över kopparledningar sedan 2006.

Det man inte har löst är att göra 10Gbit ethernet tillräckligt billigt för att vanliga konsumenter skall vara intresserade av att betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Och 10Gbit ethernet har funnits sedan 2002. 10 Gbit över kopparledningar sedan 2006.

Det man inte har löst är att göra 10Gbit ethernet tillräckligt billigt för att vanliga konsumenter skall vara intresserade av att betala för det.

Låt oss vara ärliga och påpeka att ingen har ens försökt marknadsföra 10GbE till konsumenter. Dels har det saknats starka försäljningsargument, dels är marginalerna saftigare på företagsmarknaden.
Det som håller på att ändra sig är att konsumentmarknaden faktiskt börjar krypa upp över 1GbE över hela linjen. NASar sedan länge, WiFi6e, överföringar inom LAN, internetuppkopplingar över 1Gb/s - allt kommer att begränsas av 1GbE. Det är först nu det börjar skava ordentligt. Det kommer att vara svårare att sälja en WiFi6e router t.ex., internetleverantörer kommer inte att kunna mjölka kunderna på nästa steg upp (snabbare nät gör det också ännu attraktivare att jobba direkt mot molnlagring t.ex., lättare att sälja internetbaserade spellösningar osv)

Det börjar komma ett kommersiellt tryck från andra än de som levererar nätverkslösningar till företag och administrationer. Vi kan hoppas att proppen äntligen går ur de närmaste par åren. (Men jag skulle inte hålla andan själv. Bara sitta på plånboken tills det händer något substantiellt.)

Permalänk
Medlem

Tja, mer än dubbla hastigheten till vanliga konsumentpriser är ju inte helt fel, för dem som behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Var det inte så att 2.5 och 5 Gbps skapades för att vara mellansteg upp till 10 Gbps?
Varför då lägga sig i det lägsta läget på 2.5 isf att sikta in sig på 5 Gbps (och ha stöd för 2.5 Gbps för dem som tycker att det är tillräckligt)?

Någon som hört resonemang kring detta ?

Håller med, de kunde lika gärna släppt en switch på 5 Gbps. 2.5 Gbps för 1500 kr känns lite dyrt när man får 1 Gbps switchar för 300 kr.

https://www.proshop.se/Switch/QNAP-QSW-1105-5T/2868927

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tja, mer än dubbla hastigheten till vanliga konsumentpriser är ju inte helt fel, för dem som behöver det.

Kallar det inte direkt för konsumentpriser då en vanlig 1 Gbps switch kostar runt 300 kr för fem portar. Denna nya borde ersätta de gamla rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Håller med, de kunde lika gärna släppt en switch på 5 Gbps. 2.5 Gbps för 1500 kr känns lite dyrt när man får 1 Gbps switchar för 300 kr.

Kunde de? Finns det tillräckligt billiga switch-kretsar för 5Gbps?

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar när det kommer "routrar" med snabbare kabelanslutningar i stället för att man tramsar på med radio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ha, och de tester jag sett kollade latens osv också (dock i form av ping) och där var till och med cat5e något bättre. Beror sannolikt på kvalitet. Men visar iaf att man kan få snarlik kvalitet.

Jag har 2-plans hus och dragit till alla rum och skulle estimera att längsta dragningen kanske är 20-25m.

Vi snackar ökade latenser på någon/några nanosekunder per frame. Detta beror på att kretsen i switchen om checksumman inte stämmer kan göra en beräkning som kostar lite mer och som kan korrigera vissa bit-flips . Lyckas den korrigera paketet märks det oftast inte vid normal användning då många switchar inte har counters för FCS, misslyckas korrigeringen får man CRC-error och paketet droppas. Beräkningen för korrigeringen går snabbt, och märks oftast inte på laster som ping och liknande då länken får vila mellan paket. Det kan dock bli värre med mer konstanta laster såsom backbone/datacenter eller när vi snackar mer kundnära ex IPTV över multicast som redan är väldigt latenskänsligt då delay per paket blir lite mer förskjutet varje gång till paketet som når buffern i enhet är "för gammal" för att visas och droppas. Om switchen dessutom är hårt belastad så kanske kretsen har massa annat att göra än att lägga allt krutet på att räkna FCS, vilket kan öka latens ytterliggare.
Dock fortfarande inget man märker i det vanliga hemnätverket. Mer som en exercis på att tappade paket inte är hela problemet då vi snackar om kvalitén på nätverkslänkar och kvalitet på kabel.

Och det du skriver om längden på dina kablar styrker ännu mer att de flesta antagligen inte kommer upp i mer än som du 1/4 av vad max-längenden för en Cat5e eller Cat6a länk för den delen bör vara, och som du säger: testa med de gamla kablarna innan man slänger pengar i sjön.

Edit: Rättstavning, liten förtydlig, och tillägget att det faktiskt kan vara som du säger att de 5e-kablarna som hade bättre latenser kan varit av bättre kvalitet än de andra, och det som syntes var just saker som latensökning pga FCS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det perfekta för mig hade varit en switch med 1-2 10GBASE-T-portar, och några portar som stödjer 5 eller 2,5 Gbit/s. Närmast detta ideal på marknaden just nu är Netgear ProSAFE XS505M men den är både för otymplig och för dyr för att vara aktuell just nu.

Då tror jag Netgear MS510TX är ett betydligt bättre val för dig. 1x10GbE, 1x10G SFP+, 2x5GbE, 2x2.5GbE, 4x1GbE. Kostar ca 3200kr. Bra recension här:
https://www.servethehome.com/netgear-ms510tx-review-this-is-o...

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Som redan antytts av flera här är poängen med 2.5GbE att det funkar bra med äldre kablar. Att det kan funka med högre hastigheter med även på en kabel som det står CAT5E är sant, men man har ingen garanti för det eftersom det inte testats och certifierats.
(Uppdatering: det har man visst inte ändå. Se inlägg under.)
Med bra terminering och korta avstånd (som man ju oftast har hemma) är chansen större att det går.
Vill bara förtydliga att en stor drivkraft nu är att Wi-Fi-basstationer börjar gå över 1 GbE och därför behöver något som kan driva dem. Många byggnader har kilometervis av CAT5E (sammanlagt, givetvis inte i en lång sträcka) som blir väldigt dyrt att byta ut. Att då i stället bara kunna byta en switch och gå över dubbel hastighet är väldigt attraktivt.
Denna är dock den första ”konsument”-switchen, men det kommer förhoppningsvis fler från andra märken också.
Att just QNAP är först är på grund av att de säljer många NAS med 2.5GbE till konsumenter.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Som redan antytts av flera här är poängen med 2.5GbE att det funkar bra med äldre kablar. Att det kan funka med högre hastigheter med även på en kabel som det står CAT5E är sant, men man har ingen garanti för det eftersom det inte testats och certifierats. Med bra terminering och korta avstånd (som man ju oftast har hemma) är chansen större att det går.

Vill påpeka att CAT5E och CAT6a med mera är specifikationer och standarder, men finns ingen som testar att tillverkarna uppfyller dem eller certifierar.
Det är just därför saker som det som https://hackaday.com/2016/01/30/is-your-cat-6-ethernet-cable-... nämner händer.
En TL;DR av den artikeln är att Fluke - känd tillverkare av mätinstrument - säger att 80% av alla slutkundkablar märkta Cat6 inte uppfyller specifikationerna. En kabeltillverkare som skulle utveckla sin egna process att tillverka Cat6/Cat6a fick för sig att testa om det verkligen kunde stämma, och de kom fram till att det verkar stämma och några inte ens uppfyllde Cat5e-specifikationerna gällande dämpning på signalen (oftast är det dålig kontaktering eller oren koppar i kabeln som leder till detta). Ja, det är en del av deras sales-pitch, men deras sales-pitch de byggde på detta är att det faktiskt testar kablarna de tillverkar innan shipping.

Och att man kan förvänta sig kass kvalite är helt enkelt för det inte finns någon standard-organisation som testar och certifierar, utan man får glatt lita på att tillverkaren gör det. Och eftersom de flesta kablar är kortare som du nämner märks inte problemet av tillräckligt många kunder för att tas upp i större utsträckning. Fler kunder med 10GBASE-T kommer antagligen ändra på det, men jag förstår varför man hellre kör fiber eller DAC-kablar i datacenter för hastigheter över 1gb, då man uppenbarligen inte kan lita på kvalitén på kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Vill påpeka att CAT5E och CAT6a med mera är specifikationer och standarder, men finns ingen som testar att tillverkarna uppfyller dem eller certifierar.
Det är just därför saker som det som https://hackaday.com/2016/01/30/is-your-cat-6-ethernet-cable-... nämner händer.
En TL;DR av den artikeln är att Fluke - känd tillverkare av mätinstrument - säger att 80% av alla slutkundkablar märkta Cat6 inte uppfyller specifikationerna. En kabeltillverkare som skulle utveckla sin egna process att tillverka Cat6/Cat6a fick för sig att testa om det verkligen kunde stämma, och de kom fram till att det verkar stämma och några inte ens uppfyllde Cat5e-specifikationerna gällande dämpning på signalen (oftast är det dålig kontaktering eller oren koppar i kabeln som leder till detta). Ja, det är en del av deras sales-pitch, men deras sales-pitch de byggde på detta är att det faktiskt testar kablarna de tillverkar innan shipping.

Och att man kan förvänta sig kass kvalite är helt enkelt för det inte finns någon standard-organisation som testar och certifierar, utan man får glatt lita på att tillverkaren gör det. Och eftersom de flesta kablar är kortare som du nämner märks inte problemet av tillräckligt många kunder för att tas upp i större utsträckning. Fler kunder med 10GBASE-T kommer antagligen ändra på det, men jag förstår varför man hellre kör fiber eller DAC-kablar i datacenter för hastigheter över 1gb, då man uppenbarligen inte kan lita på kvalitén på kablarna.

Tack, det var nytt för mig. Då hade jag missförstått. Fint att man alltid lär sig något!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oooskar:

Då tror jag Netgear MS510TX är ett betydligt bättre val för dig. 1x10GbE, 1x10G SFP+, 2x5GbE, 2x2.5GbE, 4x1GbE. Kostar ca 3200kr. Bra recension här:
https://www.servethehome.com/netgear-ms510tx-review-this-is-o...

Lite intressant, men den är ju exakt samma formfaktor som den XS505M och är mindre flexibel (borträknat att man faktiskt får SFP+ på denna), för endast 400 kr mindre. Hade priset varit rätt hade den vart mer intressant.

Permalänk
Medlem

Nu hoppas vi det slår igenom ordentligt så det driver på produktutvecklingen och konkurrensen i Ethernet-världen lite.

Någon som grävt fram vad det är för switchchip Qnap använt sig av i denna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför hålla på med 2.5gbe och inte köra på 10gbe?

Håller med att 1gbe börjar kännas riktigt föråldrad

Du har kunnat köpa 10Gbe i flera år om du är villig att betala för det.

2.5Gbe och 5Gbe är inte avsedda för att höja taket för vad som är möjligt, de är tänkta för att sänka tröskeln för att göra en uppgradering bortom Gigabit.
Det verkar som 2020 är året som det faktiskt börjar hända att åtminstone 2.5Gbe börjar få fotfäste. Att utbudet på produkter som har stöd blir större och att priser börjar närma sig nivåer där allt fler kan vara beredda på att betala merkostnaden över 1Gbe.

Jag tycker det är positivt.
Men ingen hindrar dig från att skaffa 10Gbe eller snabbare.
Precis som ingen hindrar dig från att köpa RTX Titan eller en Ferrari eller... har du pengarna och viljan så go for it.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite på Netgear ProSafe XS708T.
Managerbar 8-portars 10Gbit RJ45 för cirka 6 tusen.
Storleken och den aktiva kylningen med 40mm fläktar är dock något som gör att man tvekar...

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

På tiden att vi hemanvändare kan få snabbare nätverk till ett billigare pris!

Permalänk
Medlem

Att den är så billig har nog mycket med att göra vart QNAP är ifrån.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

När tusan ska ISPs börja erbjuda högre bandbredd för privata kunder då? Är mig veterligen endast Bahnhof (10Gbit) och ComHem (1200Mbit) som erbjuder över 1Gbit.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Markusas:

När tusan ska ISPs börja erbjuda högre bandbredd för privata kunder då? Är mig veterligen endast Bahnhof (10Gbit) och ComHem (1200Mbit) som erbjuder över 1Gbit.

När näten generellt byggs med snabbare än Gbit teknik och det finns ett verkligt behov från tjänster som kan använda det kommer det nog att gå fort att uppgradera. Idag finns det ju knappt nån tjänst som behöver ens 100 Mbit, dessutom är snabba nätverksprylar ganska energihungriga men det kanske ändras om volymerna vore stora så de kunde tillverkades med modern teknik.
Vi får väl se om nån videoströmningstjänst börjar erbjuda bättre kvalitet som ställer krav på över 100 Mbit som ett första steg

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har funderat på skaffa just 10 eller 2,5, har redan dragit allt hemma Cat6. Just nu duger även bara 1gbit 99% av tiden, ingen trafik behöver mer, strömmar jag video från NASen så är det bara 50-100mbps som mest. Har QoS igång så behöver inte oroa mig för att överföring av filer sabbar nätet för andra i familjen. Vill jag föra över stora filer så blir det överlagt på en SSD/m2 via USB-C, så 10Gbps där iaf. Även när jag haft projekt på 5TB som ska föras över mellan datorer, etc. så tar det bara en natt eller en dag att föra över. Om det skulle bli 1-2 timmar istället för 10-20 timmar spelar mindre roll. Har isf. 4-5st switchar som måste bytas ut för att jag t.ex. ska kunna skicka 10GBps mellan mina två mest avlägsna datorer (just dom 2 som också har behov att föra över filer mellan varandra). Tyvärr så har jag inte heller tillgång till Bahnhofs Northlight, så inge 10GBps Internet har man heller.

Så 2,5 GBps är alldeles för liten inkramental uppgradering, och 10GBps är för dyrt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Kallar det inte direkt för konsumentpriser då en vanlig 1 Gbps switch kostar runt 300 kr för fem portar. Denna nya borde ersätta de gamla rakt av.

Om man bortser från ditt ebaytraderababa erbjudande, så kan man väl räkna med ca, 500-1000kr för en hyffsad switch. cirka....
Men visst kan vi räkna på ditt pris och ta 300kr * 2,5 = 750kr (om man räknar på ren hastighet.) en 1000lapp är ju inte helt fel med tanke på att det är en ny produkt när ingen annan har något liknande.

Visst fan är det helt fel att räkna på det viset, men du fattar väl vad jag menar. Det finns inget annat som har 2,5gbit. Klart det kommer kosta lite mer än vanliga 1gbit switchar som funnits på marknaden i 10 år. 1000lapp låter förhållandevis ok. mao, konsumentpriser.
(i jämförelse med företagspriser som ,,, ingen egentligen vet vad dom är, så länge dom får 70% rabatt!! att det sedan kostar 10,000 per switch är nån annans huvudvärk. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När näten generellt byggs med snabbare än Gbit teknik och det finns ett verkligt behov från tjänster som kan använda det kommer det nog att gå fort att uppgradera. Idag finns det ju knappt nån tjänst som behöver ens 100 Mbit, dessutom är snabba nätverksprylar ganska energihungriga men det kanske ändras om volymerna vore stora så de kunde tillverkades med modern teknik.
Vi får väl se om nån videoströmningstjänst börjar erbjuda bättre kvalitet som ställer krav på över 100 Mbit som ett första steg

Jag tänker att snacket går nu om att spelen kommer öka kraftigt i storlek och redan nu finns många spel på 100GB så en maximal bandbredd på 120MB/s börjar bli snålt när fysiska spel snart slutar existera. En UHD Blu-Ray ligger väl också runt 50GB i storlek.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om man bortser från ditt ebaytraderababa erbjudande, så kan man väl räkna med ca, 500-1000kr för en hyffsad switch. cirka....
Men visst kan vi räkna på ditt pris och ta 300kr * 2,5 = 750kr (om man räknar på ren hastighet.) en 1000lapp är ju inte helt fel med tanke på att det är en ny produkt när ingen annan har något liknande.

Visst fan är det helt fel att räkna på det viset, men du fattar väl vad jag menar. Det finns inget annat som har 2,5gbit. Klart det kommer kosta lite mer än vanliga 1gbit switchar som funnits på marknaden i 10 år. 1000lapp låter förhållandevis ok. mao, konsumentpriser.
(i jämförelse med företagspriser som ,,, ingen egentligen vet vad dom är, så länge dom får 70% rabatt!! att det sedan kostar 10,000 per switch är nån annans huvudvärk. )

Dustin Home
Netgear ProSafe GS105 - 1Gbe - 5 portar - 345 kr
Netgear ProSafe GS108 - 1Gbe - 8 portar - 399 kr

Jag har själv en ProSafe GS108

Stöder 10Mb/100Mb/1Gb
Metallchassi som ger ett robust intryck
Min har aldrig strulat
Tyst (passivt kyld)

Men...
Stöder inget snabbare än 1Gbe
Inte övervakningsbar
Inte power over ethernet
Inga extra funktioner

Om man ska ha en enkel gigabit switch med 4 - 8 portar utan extra funktioner är inte ca 300-500kr orimligt idag.
Om man kan tänka sig att betala över tusenlappen för en 1Gbe switch idag så är det väl om man vill ha en 16 portars och/eller om man vill ha extra funktioner som övervakningsbar och/eller power over ethernet.

Jag har sett att det finns andra switchar som har typ 2st portar som klarar upp till 5Gbe, 2st portar som klarar upp till 2.5Gbe plus några 1Gbe portar. Så kanske 8-10 portar total där några, men inte alla portar klarar snabbare än 1Gbe.
Men dessa kostar väl runt 3kkr-5kkr och är fläktkylda.

Så denna switch är inte den första som finns som har 2.5Gbe stöd. Men jag har än så länge inte sett någon annan i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Tycker 2,5 Gb låter vettigt med befintligt kablage och billigare hårdvara. Det ger en teoretisk throughput på ca. 312,5 MB/s. Så mycket mer kan man inte få ut er t.ex. en NAS med vanliga mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Markusas:

Jag tänker att snacket går nu om att spelen kommer öka kraftigt i storlek och redan nu finns många spel på 100GB så en maximal bandbredd på 120MB/s börjar bli snålt när fysiska spel snart slutar existera. En UHD Blu-Ray ligger väl också runt 50GB i storlek.

Spelare lär vara en alldeles för liten grupp för att de ska motivera det och dessutom är det bara att läsa på detta forum så inser man att väldigt många inte ens har fast anslutning för sitt bredband och/eller kabelanslutning till datorn fastän de är spelare.

Video är nått som stör mig för strömningstjänsterna erbjuder inget som ens är lika bra som BD och jag har svårt att förstå varför det inte skulle finnas möjlighet att välja en mindre sönderkomprimerad version, strömmad video är ju för det mesta kvar på samma bitrates som dvd använde och har bara nyare komprimeringstekniker men man borde ändå öka bitraten så att det åtminstone matchar BDs eller erbjuda förladdning av innehåll om de är rädda för att folk har för dålig uppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

...

Sen tänker/tror jag (helt icke-baserat på fakta) att dom flesta som har fördragna kablar i väggar osv är nybyggda hushåll, och där har jag väldigt svårt att se att det skulle vara äldre än CAT6, annat i kontorsbyggnader men det är ju inte den marknaden som denna produkt riktas mot.
...

Det är väldigt vanligt med Cat 5e i nybyggen kan jag lova..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det är väldigt vanligt med Cat 5e i nybyggen kan jag lova..

Vilket i så fall är sorgligt. Visst, lite billigare, och lite mer lättarbetat, men för en fast installation som kommer att bli liggande potentiellt i decennier framåt borde det inte vara acceptabelt längre vid nyproduktion. Borderline lurendrejeri 2020.

Angående kommentaren om NASar och mekaniska hårddiskar - det är en av de förändringar i privat datoranvändande som radikalt ändrat förutsättningarna för lokala nätverk. Man kan betrakta nätverk som ett medium för att överföra data från en punkt till en annan. Så länge startpunkten och slutpunkten var mekaniska hårddiskar var den enda väsentliga poängen med snabbare nät att bättre tjäna flera "samtidiga" klienter. Men idag har mekaniska diskar väsentligen ersatts av SSDer, vilka som segast (SATA) skulle motsvara 5 GbE, men SATA ersätts snabbt av NVME.
Skiftet har gått relativt fort.
(Ironiskt nog är det enda i mitt hem, av knappt tiotalet datorer i olika former, som fortfarande använder mekaniska diskar just NASen. Som är lika begränsad av 1 GbE idag som när jag skaffade min första privata 2009.)
Lägg till att vi numera har en massa mobila enheter som ligger på nätverket, strömmande tjänster som ligger och tickar mer eller mindre kontinuerligt på nätet, och resurser som på eget bevåg går ut och hämtar data (eller skickar....) data från (till) internet, och belastningen på hemmanätet har ändrats väldigt mycket, det är inte bara att start och slutpunkt inte längre är mekaniska diskar.

Till skillnad från de trådlösa näten där man kan ha parallella oberoende kanaler (som interfererar med grannarna), är den enda rimliga responsen för Ethernet att öka överföringshastigheten. Men det har inte hänt. Än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Angående kommentaren om NASar och mekaniska hårddiskar - det är en av de förändringar i privat datoranvändande som radikalt ändrat förutsättningarna för lokala nätverk. Man kan betrakta nätverk som ett medium för att överföra data från en punkt till en annan. Så länge startpunkten och slutpunkten var mekaniska hårddiskar var den enda väsentliga poängen med snabbare nät att bättre tjäna flera "samtidiga" klienter. Men idag har mekaniska diskar väsentligen ersatts av SSDer, vilka som segast (SATA) skulle motsvara 5 GbE, men SATA ersätts snabbt av NVME.
Skiftet har gått relativt fort.
(Ironiskt nog är det enda i mitt hem, av knappt tiotalet datorer i olika former, som fortfarande använder mekaniska diskar just NASen. Som är lika begränsad av 1 GbE idag som när jag skaffade min första privata 2009.)
Lägg till att vi numera har en massa mobila enheter som ligger på nätverket, strömmande tjänster som ligger och tickar mer eller mindre kontinuerligt på nätet, och resurser som på eget bevåg går ut och hämtar data (eller skickar....) data från (till) internet, och belastningen på hemmanätet har ändrats väldigt mycket, det är inte bara att start och slutpunkt inte längre är mekaniska diskar.

Till skillnad från de trådlösa näten där man kan ha parallella oberoende kanaler (som interfererar med grannarna), är den enda rimliga responsen för Ethernet att öka överföringshastigheten. Men det har inte hänt. Än.

Samma här, har bara mekaniska kvar i NAS:en, och någon enstaka i en dator av ca 10. Men om man vill komma över 120 MB/sek på NAS så krävs i princip SSD eller RAID för snabbare hastighet (vilket då minskar säkerheten) plus just snabbare nät 2,5 eller 10 Gbps. Jag kör nu t.ex. på min NAS 4st HDs med tillåtelse på en krash, så har 24TB tillgängligt. Vore faktiskt mer rimligt nu för mig att bara koppla in en SSD på routern som har stöd för sånt, för där finns iaf. en 2.5 port.

Visa signatur

There can be only ONE...