Tips om bra komponenter till gammal dator

Permalänk
Medlem

Tips om bra komponenter till gammal dator

Har det här moderkortet https://www.userbenchmark.com/System/MSI-Z97-GAMING-7-MS-7916... och hade gärna velat köpa en "ny" processor och ram till det och undrar om det hade funnits någon bra CPU med 1150 socket och vad för ram man ska ha till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av borg02:

Har det här moderkortet https://www.userbenchmark.com/System/MSI-Z97-GAMING-7-MS-7916... och hade gärna velat köpa en "ny" processor och ram till det och undrar om det hade funnits någon bra CPU med 1150 socket och vad för ram man ska ha till den

Din länk ger dig bra svar på frågorna du ställer..
En begagnad 4790K, bra kylning, räcker med luft men absolut inte intels "stock". Har en Coolermaster 212evo, den håller CPU kall och tyst. Knappt 30 grader i idle, och 40 vid lätt belastning, 65 vid hård belastning. Fläktarna hörs knappt, måste lyssna väldigt noga i ett tyst rum för att höra fläktarna.

(Har bara lätt överklockat min 4670K till 4GHz på alla kärnor.) Minnena ser du på din länk.

GPU är också bra förslag, om man kan få tag i ett 1080 billigt begagnat. Själv köpte jag nytt GF1660super. Burken från 2014 snurrar på ritigt bra med dessa uppgraderingar. Observera att PSU kan behöva bytas till ett modernare om nuvarande inte har stöd för 8pin till grafikkortet.

Antar att ditt bygge har SSD, för det är en viktig grej för systemets snabbhet.

Hade tänkt senare under sommaren byta ut moderkort+CPU+RAM till Ryzen 3600, men den här gamla riggen snurrar på så bra nu, så jag tror jag väntar ett år eller så med det.
(Vill gärna ha fler kärnor än fyra).

Edit: Glömde skriva att jag också har ett MSI Gaming Z97 moderkort. Senaste bioset från 2016.

Permalänk
Medlem

@borg02: Tyvärr finns det inte någon higher end CPU till det moderkortet.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Networker: en sådan? https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e..., tack för svar, får dålig fps på cs vill bara komma upp lite till. har kring 100 men vill nå 150 - 200 men har endast 8gb ram också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@borg02: Tyvärr finns det inte någon higher end CPU till det moderkortet.

Nja, i7 (4790K) räknades som high-end för 5-6 år sedan. På den sockeln är nog en sådan max, vad jag vet. Går att skrämma upp rätt bra med små medel. Ihop-parat med ett modernt och lagom bra GPU, får man rätt lätt helt spelbara FPS för ganska små pengar. Men i mitt fall behövde jag bara köpa ny GPU och PSU. I TS fall verkar TS behöva köpa nästan "allt". Då kan det vara bättre att låta bli kanske. (Har man redan en gammal burk man vill skrämma liv i, som jag alltså, är det med mindre möda).

Som jag skrev tidigare, så tänkte jag först bygga helt ny burk, men köpte bara ny PSU och ny GPU. Delarna har jag ju nytta av när jag byter resten senare.

Men beror givetvis vad man ska spela på burken. Senaste titlarna i 4K orkar nog inte CPU:n med. För få kärnor. Men allt annat flyter på fint. Riktigt fint faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borg02:

@Networker: en sådan? https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e..., tack för svar, får dålig fps på cs vill bara komma upp lite till. har kring 100 men vill nå 150 - 200 men har endast 8gb ram också

Ja, det är den kylaren. Riktigt prisvärd. Hoppas att du kör dina 8GB på två kanaler i alla fall.
Vad har du för GPU? Vad har du för CPU?
Kör du minnena på 1600 eller på bara 1333?

Edit: Här är lite hur en 4770K med ett GF1660 presterar i CS:
https://www.youtube.com/watch?v=vOM213e0hJc

Fixade dit en länk
Permalänk
Medlem

@Networker: har bara 1 8GB på 1600Mhz men ska köpa 2st 8gb på 2666mhz istället och uppgradera min i5-4460 3.2ghz till en i5-4690K 3.5ghz eller en i7 4790K beroende på vad jag hittar.

Permalänk
Medlem

@Networker: GPU är en GTX 970 som verkar klara CS galant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borg02:

@Networker: har bara 1 8GB på 1600Mhz men ska köpa 2st 8gb på 2666mhz istället och uppgradera min i5-4460 3.2ghz till en i5-4690K 3.5ghz eller en i7 4790K beroende på vad jag hittar.

DDR3 på 2666MHz låter onödigt dyrt

Permalänk
Medlem

@anon42512: tror jag hittade för 650kr

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår frågan, men det är helt enkelt inte värt att försöka köpa så gamla grejer för de priserna folk vill ha för dem begagnade.

Köp B450 med 3100/3300X/3600 med 16GB ddr4 för kanske 4000kr istället för att lägga nästan lika mycket på 5+ år gamla grejer med gammal ramminnesstandard och inte ens m.2 för ssd

Bara en sådan processor (som presterar avsevärt sämre än en 3300X kommer säkert kosta 1500kr för att det var det snabbaste som fanns till dessa moderkort. Helt enkelt inte värt det!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av borg02:

@Loxus: tror jag hittade för 650kr

Säker på att det är DDR3 och inte DDR4?
För övrigt håller jag med @medbor

Permalänk
Medlem
Skrivet av borg02:

@Networker: har bara 1 8GB på 1600Mhz men ska köpa 2st 8gb på 2666mhz istället och uppgradera min i5-4460 3.2ghz till en i5-4690K 3.5ghz eller en i7 4790K beroende på vad jag hittar.

Du kör på bara en minneskanal, kör på två!
En olåst i5/i7 överklockad till i alla fall 4GHz med två minneskanaler ger dig betydligt fler FPS:
https://www.youtube.com/watch?v=vOM213e0hJc

Skrivet av medbor:

Alltså jag förstår frågan, men det är helt enkelt inte värt att försöka köpa så gamla grejer för de priserna folk vill ha för dem begagnade.

Köp B450 med 3100/3300X/3600 med 16GB ddr4 för kanske 4000kr istället för att lägga nästan lika mycket på 5+ år gamla grejer med gammal ramminnesstandard och inte ens m.2 för ssd

Bara en sådan processor (som presterar avsevärt sämre än en 3300X kommer säkert kosta 1500kr för att det var det snabbaste som fanns till dessa moderkort. Helt enkelt inte värt det!

MSI:s Z97 har M.2 för SSD. Dock enbart SATA, inte NVMe.
TS behöver i princip bara byta sin låsta i5 på 3,2GHz till något som går att skrämma upp till 4GHz, (4670K eller 4770K) och stoppa in en minnesmodul till så han kör på två kanaler, kommer han/hon över 200FPS.
Tror inte detta ska kosta flera tusen. Snarare någon hundralapp. Och ny kylare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du kör på bara en minneskanal, kör på två!
En olåst i5/i7 överklockad till i alla fall 4GHz med två minneskanaler ger dig betydligt fler FPS:
https://www.youtube.com/watch?v=vOM213e0hJc

MSI:s Z97 har M.2 för SSD. Dock enbart SATA, inte NVMe.
TS behöver i princip bara byta sin låsta i5 på 3,2GHz till något som går att skrämma upp till 4GHz, (4670K eller 4770K) och stoppa in en minnesmodul till så han kör på två kanaler, kommer han/hon över 200FPS.
Tror inte detta ska kosta flera tusen. Snarare någon hundralapp. Och ny kylare då.

Bara minnet är ’någon hundralapp’ begagnade 6/7 serie cpuer säljs ju begagnade för nästan nypris, så jag räknar inte med att toppen på serien innan ska vara gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara minnet är ’någon hundralapp’ begagnade 6/7 serie cpuer säljs ju begagnade för nästan nypris, så jag räknar inte med att toppen på serien innan ska vara gratis

Kollade runt lite nu, 4770K på Tradera 145kr.
https://www.tradera.com/item/344504/408859154/intel-core-i7-4...

Verkar vara rätt många som säljer av sina gamla i7:or nu, antagligen har de uppgraderat till Ryzen "nu i dagarna".

Beg minnesmodul har jag inte kollat på, men kan knappast röra sig om stora belopp.
Alltså under femhundringen totalt, inklusive ny "evo"-kylare. Snackar man med snubben man köper CPU:n av, kan man nog köpa en kylare billigt också. (Så länge det inte är en stock, för de är värdelösa).

Permalänk
Medlem

@Networker: det är väldigt billigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kollade runt lite nu, 4770K på Tradera 145kr.
https://www.tradera.com/item/344504/408859154/intel-core-i7-4...

Verkar vara rätt många som säljer av sina gamla i7:or nu, antagligen har de uppgraderat till Ryzen "nu i dagarna".

Beg minnesmodul har jag inte kollat på, men kan knappast röra sig om stora belopp.
Alltså under femhundringen totalt, inklusive ny "evo"-kylare. Snackar man med snubben man köper CPU:n av, kan man nog köpa en kylare billigt också. (Så länge det inte är en stock, för de är värdelösa).

Nja när aktionen väl avslutats brukar de ha letat upp sig i närmare 1500-2000 kr

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

Nja när aktionen väl avslutats brukar de ha letat upp sig i närmare 1500-2000 kr

Ja, det verkar så. Just för de olåsta. Låsta går betydligt billigare.
Antagligen för att de olåsta fortfarande "går att använda" med bra FPS även idag.
Processorn är tyvärr inte så omodern man kan tro, alltså.

Ett alternativ för TS är att hitta en låst i7, exempelvis en 4790S. Samt en minnesmodul till. Minnesmodulerna är inte dyra. Att bara köra en minneskanal kripplar en CPU rätt rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borg02:

tror jag hittade för 650kr

Skrivet av anon42512:

Säker på att det är DDR3 och inte DDR4?

Garanterat DDR4, då DDR3 mig veterligen inte finns i högre än 2133Mhz.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Garanterat DDR4, då DDR3 mig veterligen inte finns i högre än 2133Mhz.

Jodå. https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/High... exempelvis

Permalänk
Medlem

Om du bara har moderkortet nu så skulle jag rekommendera att sälja bort det och köpa nya grejer. Det är inte värt att uppgradera till en 4790K nu, när du kan få en ny 3300X för samma pris, eller billigare. Köp det här om du vill få till en billig och bra uppgradering:

Edit: Såg nu att du har i5-4460 och 8gb 1600mhz också. Samma som jag satt på ännu för ett par år sen Jag skulle fortfarande rekommendera att sälja bort och köpa nytt. Senaste åren har cpu-prestanda gått upp rätt mycket, speciellt i lägre prisklasser, och det är inte värt att uppgradera en till en i7 med 4c/8t längre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om du bara har moderkortet nu så skulle jag rekommendera att sälja bort det och köpa nya grejer. Det är inte värt att uppgradera till en 4790K nu, när du kan få en ny 3300X för samma pris, eller billigare. Köp det här om du vill få till en billig och bra uppgradering:

https://komponentkoll.se/bild/FOEKy.png

Edit: Såg nu att du har i5-4460 och 8gb 1600mhz också. Samma som jag satt på ännu för ett par år sen Jag skulle fortfarande rekommendera att sälja bort och köpa nytt. Senaste åren har cpu-prestanda gått upp rätt mycket, speciellt i lägre prisklasser, och det är inte värt att uppgradera en till en i7 med 4c/8t längre.

@borg02:

Läs detta och tänk en gång till!

Du kan lätt få 1000kr att sälja det du har nu, troligen 1500, då kommer detta köp kosta likvärdigt med den uppgradering du tänkt göra och prestera mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nja, i7 (4790K) räknades som high-end för 5-6 år sedan. På den sockeln är nog en sådan max, vad jag vet. Går att skrämma upp rätt bra med små medel. Ihop-parat med ett modernt och lagom bra GPU, får man rätt lätt helt spelbara FPS för ganska små pengar. Men i mitt fall behövde jag bara köpa ny GPU och PSU. I TS fall verkar TS behöva köpa nästan "allt". Då kan det vara bättre att låta bli kanske. (Har man redan en gammal burk man vill skrämma liv i, som jag alltså, är det med mindre möda).

Som jag skrev tidigare, så tänkte jag först bygga helt ny burk, men köpte bara ny PSU och ny GPU. Delarna har jag ju nytta av när jag byter resten senare.

Men beror givetvis vad man ska spela på burken. Senaste titlarna i 4K orkar nog inte CPU:n med. För få kärnor. Men allt annat flyter på fint. Riktigt fint faktiskt.

Tror du missförstod mitt svar Jag kanske hade dåligt ordval men menade helt enkelt bara att det inte finns någon nyare eller bättre CPU till det moderkortet Precis som du skrev så behövs mer eller mindre hela datorn bytas men ville bara ge ett enkelt svar på en enkel fråga

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om du bara har moderkortet nu så skulle jag rekommendera att sälja bort det och köpa nya grejer. Det är inte värt att uppgradera till en 4790K nu, när du kan få en ny 3300X för samma pris, eller billigare. Köp det här om du vill få till en billig och bra uppgradering:

https://komponentkoll.se/bild/FOEKy.png

Edit: Såg nu att du har i5-4460 och 8gb 1600mhz också. Samma som jag satt på ännu för ett par år sen Jag skulle fortfarande rekommendera att sälja bort och köpa nytt. Senaste åren har cpu-prestanda gått upp rätt mycket, speciellt i lägre prisklasser, och det är inte värt att uppgradera en till en i7 med 4c/8t längre.

Detta.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Garanterat DDR4, då DDR3 mig veterligen inte finns i högre än 2133Mhz.

Z97-mobo samt då intels i5/i7 4xxx hade inte stöd för annat än DDR3. Går inte att sätta in DDR4 eller DDR2. Däremot var Z97 (Msi) väldigt generöst gällande vilka "varianter" av minnet man stoppar i. Om det alltså är DDR3. Går att överklocka rätt rejält, i min burk stoppade jag i "gamla ärvda minnen från förr" som bara klarar 1800MHz. Typade XMP1600.

Men just detta är det "fina" i kråksången:
Olåst CPU, bra mobo, och "snälla minnen" kan man med lite "Åsa-Nisse-uppfinnerikedom" hemma i köket få en egentligen obsolet "burk" att fortfarande lira ganska bra vid överklockning.

Lite grann under förutsättning att man bygger burken med olåst CPU och moderkortet är ett som tillåter överklockningar.

I mitt fall så(orkar inte dra allt igen, läs gärna mina tidigare inlägg) är jag oerhört nöjd med att få upp 5 år gammal burks prestanda till "modernt". Den kickar givetvis inte "ass" längre, men springer cirklar runt de flesta färdigköpta "Elgiganten-datorer" folk köper i nuläget.

Tweaka lite här och där, gör mycket för prestandan, och för "longevity!

Sorry lite för långt utlägg, men TS kan få högre FPS om TS har en minnesmodul även i den andra kanalen. Billigaste möjliga lösningen, och fördubblar bandbredden på CPU.

Just nu har TS en gammal CPU på 3.2 GHz som går på "ett ben". Dvs. inte kör på dubbla minneskanaler.

En modul på 8GB gör en hel del. Samt inte att förglömma att i så fall/i alla fall göra en clean install av OS. Sådana lösningar (clean install) är gratis. Tyvärr brukar windows "slöas ner" med tiden. Nyinstallerat win10 känns alltid snabbare än om man tröskar på år efter år med samma installation.

"Bill Gates lovade" att man skulle slippa ominstallation, burken ska vara lika fräsch som en nyutsprungen nyponros.. Så är inte fallet. OS (enligt min mening) behöver ominstalleras varje år/vid varje större hårdvaruförändring. Kostar inga pengar, kostar i princip bara möda och tid.

Så ominstallation kan också snabba upp befintlig burk med "några FPS" helt gratis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Z97-mobo samt då intels i5/i7 4xxx hade inte stöd för annat än DDR3. Går inte att sätta in DDR4 eller DDR2.

Ja, det var liksom poängen med min fråga. Så att han inte råkar köpa DDR4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det var liksom poängen med min fråga. Så att han inte råkar köpa DDR4.

Går inte att sätta in DDR4 i DDR3-socklar.. (Vad jag vet).
Men givetvis så ska vi alla undvika felköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Detta.

//C

Tja, vad jag alls inte anser är "Detta".
Byta till nyare plattform/helt ny plattform fungerar självklart för att få "mer FPS", men då glöms det bort gällande TS fråga.

Att kunna snabba upp en gammal dator med överklockning/med minsta möjliga insats än att "köpa nytt".. Nu ska jag inte vara elak, för det är jag inte, men (riktar sig mot många, inte dig speciellt) att folk säger "köp helt ny dator"/"bygg helt ny dator".

Jo, givetvis är det kanske smartaste vägen att gå att byta allt gammalt till nytt, men sällan den billigaste vägen. Har man ett så klart uttalat "mål" med datorn att spela CS med fler FPS, som går "över 150-200", så är det bra tror jag att hålla sig till "givet läge", dvs. moderkort, CPU, minne etc. som trådskaparen har "redan nu".

Mitt system snurrar på riktigt bra trots alla år:
i5 4670K@4GHz, 16GB DDR3@1800, GTX1660super.

Får runt 200-250 FPS, medel, i CS (1080). Trots allt.
Max är högre, min är kanske 100 FPS under under 1%.

Och det var sådant som efterfrågades. Tror jag.

Rättade till grafikkortets nummer
Permalänk
Medlem

@anon42512 @Networker

Sällan man ser två personer argumentera emot varann när båda säger samma sak i stort sett. DDR4 passar inte i DDR3 och vice versa, vilket ni båda konstaterar, så vad är problemet?

Så som ni håller på nu kommer bara förvirra TS i värsta fall.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

DDR3 vs DDR4 började gå överstyr trots att alla egentligen sa samma sak. Vi släpper det nu. @borg02 kolla alltid noga att du köper rätt sorts minne till datorn.